Media bezorgd over nieuwsvoorziening

Auteur Topic: Media bezorgd over nieuwsvoorziening  (gelezen 65506 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #90 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:09:29
Als ze bij het fuseren van NO-Gelderland en IJsselland naar MON nou direct de zaakjes op orde zouden hebben, dan... [vul zelf maar in] ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #91 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:21:33
Zover mijn laatste informatie gaat zou Flevoland niet mee doet met een persalarm via P2000.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #92 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:30:10
Als ze bij het fuseren van NO-Gelderland en IJsselland naar MON nou direct de zaakjes op orde zouden hebben

Tsja veel zaken verschillen nu eenmaal per regio. Elke regio maakt eigen beleid en hanteert eigen criteria om al dan niet de pers te informeren. Wel is het natuurlijk zo dat de meldkamer op bepaalde vlakken dit beleid uitvoert en het natuurlijk wel zo handig is dat regio's die door 1 meldkamer worden bediend, zoveel mogelijk op dezelfde lijn zitten. Het probleem is dat er natuurlijk erg veel gaat veranderen, zeker voor IJsselland. Die regio raakt 'min of meer' de eigen meldkamer kwijt, ik verwacht dat dat impact voor VNOG kleiner is. Niet alle centralisten hebben -als ik het goed heb begrepen- even veel zin om dagelijks naar Apeldoorn af te moeten reizen en de personen die dat wel doen krijgen al met veel nieuwe en veranderde procedures te maken.

Als ik zie hoe moeilijk het blijkbaar voor Haaglanden was (op het moment dat ik dit schrijf is het nog niet ingevoerd) om dat P2000-alarm in te voeren, de systemen goed te configureren (triggeren op de juiste aardcodes), de centralisten op te leiden, dan is het natuurlijk niet vreemd dat men niet teveel tegelijk wil doen om het voor de personen die ermee te maken krijgen (zowel op de meldkamer als op straat) niet te ingewikkeld te maken.

Is er al iets bekend wanneer de 23 andere regio's het P2000 persalarm gaan invoeren?
<knip>
De politie had gewoon in één zin kunnen vermelden, in bijvoorbeeld een P2000 persalarm: x aantal mensen neergeschoten waarvan y aantal overleden

Wat jij nu stelt staat naar mijn idee los van elkaar. Na elk incident kan de geruchtenmolen gaan draaien, volgens mij heeft de politie wel betere dingen te doen dan updates te sturen via P2000. Het alarm via P2000 is initieel bedoeld voor zogenaamde "fotomomenten" en niet voor verkapte persberichten. Zowel het systeem als Rijnmond gebruikt als Haaglanden gaat gebruiken geeft bij het uitgeven van een melding de mogelijkheid om deze via P2000 te versturen. Om achteraf updates te versturen dient een extra handeling te worden verricht en als dat al gebeurt dan is dat een stukje extra service en zal zeker niet vanzelfsprekend zijn. In Rijnmond gebeurt het soms, soms niet en soms in een dusdanig laat stadium dat de geruchtenmolen (zoals bij het door jouw genoemde incident) al lang is gaan draaien.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #93 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:39:21
Zojuist een officieel bericht ontvangen dat het vanaf morgen - 1 september - van start gaat!

Helaas is het geen publicabel bericht, maar het komt erop neer dat het oude persalarm (via SMS) komt te vervallen en nog 1 maand parallel blijft draaien met het nieuwe (laagdrempeligere) systeem via P2000. Ook hier wordt net als in Rijmond gesproken van informeren ipv "alarmeren'. Het woord "Persalarm" is en blijft dan ook onjuist.

1500075 tbv Brandweer (wordt al gebruikt sedert maart 2009)
1530875 tbv Politie


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #94 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:48:08
En is het ook net als in Rijnmond dat de brandweerberichten ook via de politie code gaan? Dat scheelt weer een code in de pager ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #95 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:51:22
En is het ook net als in Rijnmond dat de brandweerberichten ook via de politie code gaan? Dat scheelt weer een code in de pager ;)

Dat zou ik persoonlijk alleen maar onhandig vinden, maar ik snap dat smaken verschillen :)
Dat zien we waarschijnlijk pas vanaf morgen. De codes zijn bekend...


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #96 Gepost op: 1 september 2010, 10:10:42
livep2000
10:07:52 01-09-10POLI   Van harte welkom op het pagernetwerk van politie Haaglanden. Veel succes!
1530875Politie Haaglanden ( Persinformatie )  O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #97 Gepost op: 1 september 2010, 17:33:58
En we zijn los, tot dusver 'fanatieker' dan Rijnmond :

p2kflex
12:25:32 01-09-10 ALPHA Gaslucht Allard Piersonkade 19 24 Voorburg
1530875POL Haaglanden (Persinformatie)
p2kflex
13:01:05 01-09-10 ALPHA mogelijk met letsel Harry Hoekstraat/Heulweg Wateringen
1530875POL Haaglanden (Persinformatie)
p2kflex
13:11:07 01-09-10 ALPHA Van Lodesteijnstraat 6 Voorburg. Driewieler in vijver.
1530875POL Haaglanden (Persinformatie)
p2kflex
15:33:30 01-09-10 ALPHA Binckhorstlaan thv 107 te Den Haag. Persoon te water.
1530875POL Haaglanden (Persinformatie)
p2kflex
16:28:43 01-09-10 ALPHA Aanrijding met letsel Kinderen Van Versteegplein Zoetermeer, auto<>fietser
1530875POL Haaglanden (Persinformatie)
p2kflex
16:46:26 01-09-10 ALPHA Aanrijding met letsel, Prinsenweg thv 19 te Wassenaar, scooter<>auto
1530875POL Haaglanden (Persinfo)
p2kflex
16:55:47 01-09-10 ALPHA Aanr met letsel Rijswijkseweg/Jan Van Der Heijdenst te Den Haag. motor<>brommer.
1530875POL Haaglanden (Persinfo)
p2kflex
17:00:13 01-09-10 ALPHA Aanrijd met letsel, Guntersteinweg/Middachtenweg DenHaag, fietser<>scooter
1530875POL Haaglanden (Persinfo)
p2kflex
17:02:00 01-09-10 ALPHA Aanrijd met letsel Beeklaan/Weimarstraat DenHaag, fietser tegen autodeur gereden
1530875POL Haaglanden (Persinfo)
p2kflex
17:06:34 01-09-10 ALPHA Aanrijd met letsel,Brasserskade thv 216 te Delft bij DSV Concordia,auto<>brommer
1530875POL Haaglanden (Persinfo)
p2kflex
17:15:43 01-09-10 ALPHA Aanrijding met letsel, Wouwermanstraat thv 61 te DenHaag, auto<>auto
1530875POL Haaglanden (Persinfo)
p2kflex
17:23:58 01-09-10 ALPHA loshangende tak 6m lang,op 6m hoogte,hangt los,Veulenweide Zoetermeer,brw rijdt.
1530875POL Haaglanden (Persinfo)


Wat mij al vrij snel opviel was het grote verschil in opmaak, bijna geen melding is hetzelfde, terwijl dat in Rijnmond wel het geval is. Het lijkt er bijna op alsof de meldingen handmatig zijn ingeklopt, maar met name de straatnamen zien er wel erg netjes uit. Ik vermoed dan ook dat GMS alleen het adres in het alarmeringsveld plaatst en dat de rest er handmatig bij wordt getikt. Dan nog lijkt dit me ietwat arbeidsintensief, met name omdat een en ander natuurlijk volledig automatisch kan, getuige Rijnmond, maar natuurlijk ook brandweer en cpa. Misschien zou er dan net als in Rijnmond de aardcode erbij komen te staan en is dat iets wat ze niet openbaar willen maken? Dan nog, de plaatsnamen daar lijkt me niets geheims aan en als je naar Den-Haag kijkt (ene keer met, andere keer zonder streepje), dan verschijnt dat ook niet automatisch.

Al met al een interessante ontwikkeling, maar ben toch benieuwd waarom men voor deze werkwijze heeft gekozen...


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #98 Gepost op: 1 september 2010, 18:40:32
Vanmiddag bij de ingebruikname aanwezig geweest op de meldkamer.
Standaard haalt hij uit GMS het incident (er is een lijst van incidenten ingevoerd die een signaal aan de bedienaar geven dat er geallarmeerd dient te worden) hier bleek gelijk een klein probleem (bij de tweede melding hier ontbrak het woord aanrijding en daar werd gelijk aan gewerkt) en het adres en de plaats.
Blijft er dan nog plaats over binnen de maximaal te gebruiken 140 tekens, dan kan de supervisor er voor kiezen om zelf tekst toe te voegen.
Tot nu toe lijkt er steeds informatie toegevoegd te worden.
Ook heb ik al twee meldingen voorbij zien komen die niet op de alarmeringslijst staan en dus op initiatief van de supervisior handmatig zijn gemaakt.
Tot nu toe ziet het er positief uit en er is afgesproken om binnenkort eventuele tekortkomingen met elkaar te delen en deze waar mogenlijk aan te passen.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


michel76

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #99 Gepost op: 1 september 2010, 19:18:37
Ziet er zeker netjes uit complimenten voor de Regio meldkamer Haaglanden. O0
Kijken of er meerdere regio's hun gaan volgen.