Media bezorgd over nieuwsvoorziening

Auteur Topic: Media bezorgd over nieuwsvoorziening  (gelezen 65467 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #110 Gepost op: 3 september 2010, 09:21:14
Klopt, er is een lijst samengesteld met 3 incidentcategorieen :
  • GROEN : Direkt piepen via P2000
  • GEEL : Na overleg met Piket Communicatie wel/niet piepen via P2000
  • ROOD : niet piepen via P2000


Dit is allemaal verwerkt in GMS dus er zou geen willekeur bij mogen komen kijken.

Er komt dus een signaal uit GMS, maar komt het incident dan niet mee? De meldingen die tot nu voorbijkwamen, lijken allemaal handmatig te zijn opgemaakt. Er is geen uniformiteit in de wijze van opstellen, de volgorde van de velden en de schrijfwijze van de aard van het incident en de straat en plaatsnamen. Ik had begrepen dat dit geautomatiseerd zou verlopen, om extra werk voor de centralisten te voorkomen.

Aan de persinfo van Rotterdam-Rijnmond kun je daarentegen duidelijk zien dat de meldingen automatisch worden opgemaakt. De aard van het incident komt van een incidentcode en de meldingen zijn altijd op dezelfde wijze samengesteld.

Het lijkt me voor de centralisten een stuk handiger om alleen indien nodig aan te hoeven vullen. Ik vraag me nu dan ook af of men hier in Haaglanden niet voor gekozen heeft, of dat het systeemtechnisch niet mogelijk is, of dat dit nog moet komen tijdens het doorontwikkelen van het systeem.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #111 Gepost op: 3 september 2010, 14:55:27
De meldingen worden niet handmatig opgemaakt, het gaat net zo automatisch als in Rijnmond. Er was alleen een probleem met "aanrijding met letsel" die niet correct uit het systeem kwam, daarom moest het handmatig aangepast worden. Als ik kijk naar de binnenbranden :

11:18:06 02-09-10   ALPHA   Binnenbrand Stuwstraat 118 S Gravenhage Woning vol met rook
13:49:43 02-09-10   ALPHA   Binnenbrand Haags Werk Bedrijf Schapenlaan S Gravenhage
18:50:52 02-09-10   ALPHA   Binnenbrand Gevers Deynootplein 213 te Den Haag
06:22:37 03-09-10   ALPHA   Binnenbrand Bezuidenhoutseweg 265 c S Gravenhage
09:23:02 03-09-10   ALPHA   Binnenbrand Willem De Zwijgerlaan 2 Den Hoorn Zh Rook uit het dak
14:16:30 03-09-10   ALPHA   Binnenbrand Haagse Hoge Huis Waldorpstraat 60 S Gravenhage rook ontwikkeling.

Dan is die output steeds gelijk aan elkaar. Het enige wat opvalt is dat "S Gravenhage" (wat ik persoonlijk ook niet mooi vind, maar wat wel de officiele GMS-output is) soms wordt aangepast naar "Den Haag". Ook staat er soms "te" voor (te Den-Haag). Beetje suf om dat erbij te schrijven, maar misschien is dat ook een beetje nieuwigheid en laat men dat na verloop van tijd weer varen. Als ik vervolgens naar de latere Aanrijdingen met letsel kijk, dan zien die er ook allemaal hetzelfde uit. Het was met name de eerste dag dat daar variatie in zat.

EDIT: In Rijnmond wordt de laatste tijd regelmatig handmatig de aardcode (eerste 3 cijfers) verwijderd. Doen ook totaal niet terzake voor de pers, maar wel jammer dat de een dit wel doet en de ander niet, waardoor de opmaak van de melding steeds weer verschilt..


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #112 Gepost op: 3 september 2010, 18:02:41
Ah, helder. Beschik jij misschien over een lijst van de categorieën groen en geel met de exacte GMS-waarden? Daarmee kan ik de P2000mm-programmering mooi updaten.
Groeten uit Den Haag, Gerard  


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #113 Gepost op: 3 september 2010, 18:28:02
Ah, helder. Beschik jij misschien over een lijst van de categorieën groen en geel met de exacte GMS-waarden? Daarmee kan ik de P2000mm-programmering mooi updaten.

Helaas... Overigens is het niets meer dan een kwestie van alles goed in de gaten houden en je weet het snel genoeg. Van Rijnmond had ik op die manier ook een mooi lijstje gemaakt, maar die kan ik zo 1,2,3 helaas niet vinden.


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #114 Gepost op: 3 september 2010, 18:46:56
Klopt, ik ga ze eens goed bekijken. Nu ik weet dat het wel degelijk vaste waarden zijn, is dat wel te doen. Vanmiddag nog ging ik uit van handmatige meldingen, en dat leverde toen eindeloze lijsten met mogelijke schrijfwijzen op om de tekst te kunnen herkennen en verwerken. Met dank!
Groeten uit Den Haag, Gerard  


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #115 Gepost op: 3 september 2010, 20:40:16
De groene en gele lijst bevat alleen een omschrijving van de incidenten, geen vaste GMS steekwoorden.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


SteKel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 638
Reactie #116 Gepost op: 3 september 2010, 20:46:22
Oké, die verzamel ik dan in de loop der tijd wel, gaat goedkomen. Dank!
Groeten uit Den Haag, Gerard  


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #117 Gepost op: 5 september 2010, 07:59:45
Dat valt mij ook op. Je ziet geen meldingen schietpartij, overval, beroving, steekpartij, mishandeling etc....
Dat lijken me nu juist net de meest interessante meldingen voor journalisten. De meeste meldingen kan je ook al aflezen uit P2000 brandweer meldingen. Alleen aanrijding zonder brandweer voegt iets toe.

No worries.... Ook de steek- en schietincidenten worden gemeld.

112meldingen
03:09:04 05-09-10steekpartij Loosduinsekade 108 a S Gravenhage in een portiek
1530875Persinformatie Politie Haaglanden
112meldingen
05:17:53 05-09-10schietpartij Party en Congres Zoetermeer Van Der Zoetermeer
1530875Persinformatie Politie Haaglanden
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


michel76

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #118 Gepost op: 14 september 2010, 17:39:12
Het is rustig op de persinfo van Politie haaglanden al 24 uur geen berichten meer gezien.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #119 Gepost op: 14 september 2010, 17:53:06
Het is rustig op de persinfo van Politie haaglanden al 24 uur geen berichten meer gezien.

Wat mij opvalt is dat het per ploeg (supervisor?) verschilt. De een verstuurt elke aanrijding, bij de ander mis ik beknellingen en branden met gewonden. Sommigen tikken er bijzonder veel informatie bij, terwijl anderen puur de door GMS gegenereerde standaard tekst versturen. Dat laatste is natuurlijk het minste wat je kunt verwachten, elke aanvulling is slechts 'extra', maar bepaald consequent is het niet...