blussen noodzakelijk?

Auteur Topic: blussen noodzakelijk?  (gelezen 9931 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #10 Gepost op: 7 september 2007, 19:45:11


Negatieve berichten omzetten in een positieve actie!  ;) O0

Mooi plan!

Ik kan me herinneren dat in het verleden de nieuwe politieagenten een 24 uursdienst mee liepen in het kader van een snuffelstage. Helaas gebeurd dat bij ons op de eenheid niet meer of nauwelijks.

Dan kan het wel eens gebeuren dat een agent eerst zelf 10 minuten aan een verfroemfraaide autodeur zit te trekken om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat toch de brandweer maar moet komen om een slachtoffer uit zijn voertuig te halen. Maar om nou te zeggen dat is die agent schuld? Ik weet het niet. Ik denk gewoon onwetendheid.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Combatman

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 september 2007, 23:17:25
Persoonlijk denk ik dat die agent gewoon z`n werk doet en z`n best doet zijn werk goed uit te voeren. Een agent is in mijn ogen een algemeen hulpverlener, die zowel achter boeven aan moet rennen als een brandje moet blussen als eerste hulp moet geven. Net nog liep ik langs een pakeerdgarage van de C100o waar 2 mensen in zaten opgesloten. Daar werd ook de politie voor gebeld. Ik denk dat deze agent probeerde de brand beperkt te houden tot de brandweer kwam. Ik begrijp zijn blus poging daarin, maar vind het zonde om dat blus poeder letterlijk in de prullenbak te gooien. Dat afval wordt toch wel verbrand, of het nou daar is of in een verbrandingsoven zou voor het afval volgens mij niet uitmaken :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 8 september 2007, 11:07:15
Persoonlijk denk ik dat die agent gewoon z`n werk doet en z`n best doet zijn werk goed uit te voeren. Een agent is in mijn ogen een algemeen hulpverlener, die zowel achter boeven aan moet rennen als een brandje moet blussen als eerste hulp moet geven. Net nog liep ik langs een pakeerdgarage van de C100o waar 2 mensen in zaten opgesloten. Daar werd ook de politie voor gebeld. Ik denk dat deze agent probeerde de brand beperkt te houden tot de brandweer kwam. Ik begrijp zijn blus poging daarin, maar vind het zonde om dat blus poeder letterlijk in de prullenbak te gooien. Dat afval wordt toch wel verbrand, of het nou daar is of in een verbrandingsoven zou voor het afval volgens mij niet uitmaken :P

Leuk dat jij dat denkt... Het gaat er als professionele organisatie om dat wat je doet effectief is. Blijkbaar weet jij er ook niet veel van maar een container brandje proberen te blussen met een poederblusser is als proberen met een emmer de zee leeg te scheppen.... ;)


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #13 Gepost op: 8 september 2007, 11:47:27
zo heb ik ook nog wel 2 foto's:



dit is er eentje waar ik ook wel bij denk van, ja je weet dat de brandweer er zo is maar het is toch wel leuk, (het werkte wel goed er brande niets meer aan de fiets)



en dit was een klein kampvuur waar geen uitbreidings gevaar was maar waar wel 2x politie en 1x brandweer op af kwam. (en dat grapje heeft 2 poederblussers gekost) en de brandweer had er nog steeds werk aan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 8 september 2007, 11:51:13
En als ze niets doen, dan krijgen ze te horen waarom doen jullie niets .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #15 Gepost op: 8 september 2007, 11:52:45
En als ze niets doen, dan krijgen ze te horen waarom doen jullie niets .....

dat is hier dus echt niet zo.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 8 september 2007, 12:03:45
En als ze niets doen, dan krijgen ze te horen waarom doen jullie niets .....

Als je blusmiddel niet geschikt is kan je beter niets doen, zonde van het geld + je hebt nog een goed verhaal waarom je niets doet...

Als één of andere onverlaat een Leopart II steelt dan ga je die toch ook niet met je Walther P5 proberen tegen te houden...  ::) ::) :D ;D ;D ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 8 september 2007, 13:44:10
Als je blusmiddel niet geschikt is kan je beter niets doen, zonde van het geld + je hebt nog een goed verhaal waarom je niets doet...

Het blusmiddel wat de politie heeft is wel geschikt voor de brandjes die zij tegen kunnen komen.Over het algemeen ligt er in de kofferbak van de politieauto een 2 kilo ABC poederblusser.Leuk voor een klein beginnend brandje in een auto,maar niet voor een gevordert vuur in een container zoals nu.Wij zijn al eens onder prio2 uitgerukt voor assistentie politie,bij blussen buitenbrand.We komen terplaatse,staan daar 3 politieauto,s,en 3 lege 2 kilo brandblussers leeg naast elkaar in de berm.Wilden ze een brandende stapel autobanden blussen.Dat is niet gelukt,het rubber pruttelde en brande nog vrolijk verder  :D :D ;D
Dus daar was dus de HD-straal nog noodzakelijk 8)

Ik zie regelmatig dat mensen niet goed weten wat ze met een brandblusser wel aan kunnen,en wat niet meer.Men vergeet nogal eens dat een brandblusser voor beginnende branden is,niet voor kompleet brandende kamers :-\


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #18 Gepost op: 8 september 2007, 14:47:48
Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om een poederblusser leeg te spuiten op iets waar totaal geen gevaar van uit gaat. Echter is het ook nu moeilijk oordelen. Zo ben ik ook wel is naar een melding containerbrand gestuurd. Dit was omstreeks 03:00 uur. Ter plaatse zagen we dat er een beginnend vuurtje was in de container. Met behulp van de poederblusser en twee emmers water uit de naastgelegen sloot konden we het vuur doven. Vaak maak je toch een afweging als politie zijnde van moet ik hier de brandweer voor laten komen. Iets waar ik de gedachte bij heb van: "dat kunnen we zelf ook wel uitmaken" dan maak ik het ook zelf uit. Gevolg is dat er niet een complete TAS bemanning midden in de nacht uit bed gehaald hoeft te worden voor een containerbrandje. Natuurlijk het is hun werk maar ik bekijk dat dan ook collegiaal. Wij zijn  toch wakker en als het niet nodig is om die bemanning wakker te maken moet je dat zeker niet doen. En ja dan kan het een keer voorkomen dat je een poederblusser leeg spuit op een buitenbrand waarna blijkt dat het vuur toch niet uitgaat... Ja dan zit er niks anders op dan toch de brandweer waarschuwen maar dan heb je in ieder geval je best gedaan om ervoor te zorgen dat de bemanning niet voor iets super kleins hun bed uit moeten komen.
Ik weet dat de meeste dienders op straat er zo over denken en ook deze werkwijze handteren.
Dus met name Palmpie probeer het ook eens door de bril van een agent te zien. Je ziet op straat snel genoeg of we zelf creatief genoeg kunnen zijn om een brandje uit te maken of dat we de brandweer erbij nodig hebben. Ik heb nog nooit te horen gekregen dat ik beter de poederblusser niet had leeg moeten spuiten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 8 september 2007, 19:43:03
Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om een poederblusser leeg te spuiten op iets waar totaal geen gevaar van uit gaat. Echter is het ook nu moeilijk oordelen. Zo ben ik ook wel is naar een melding containerbrand gestuurd. Dit was omstreeks 03:00 uur. Ter plaatse zagen we dat er een beginnend vuurtje was in de container. Met behulp van de poederblusser en twee emmers water uit de naastgelegen sloot konden we het vuur doven. Vaak maak je toch een afweging als politie zijnde van moet ik hier de brandweer voor laten komen. Iets waar ik de gedachte bij heb van: "dat kunnen we zelf ook wel uitmaken" dan maak ik het ook zelf uit. Gevolg is dat er niet een complete TAS bemanning midden in de nacht uit bed gehaald hoeft te worden voor een containerbrandje. Natuurlijk het is hun werk maar ik bekijk dat dan ook collegiaal. Wij zijn  toch wakker en als het niet nodig is om die bemanning wakker te maken moet je dat zeker niet doen. En ja dan kan het een keer voorkomen dat je een poederblusser leeg spuit op een buitenbrand waarna blijkt dat het vuur toch niet uitgaat... Ja dan zit er niks anders op dan toch de brandweer waarschuwen maar dan heb je in ieder geval je best gedaan om ervoor te zorgen dat de bemanning niet voor iets super kleins hun bed uit moeten komen.
Ik weet dat de meeste dienders op straat er zo over denken en ook deze werkwijze handteren.
Dus met name Palmpie probeer het ook eens door de bril van een agent te zien. Je ziet op straat snel genoeg of we zelf creatief genoeg kunnen zijn om een brandje uit te maken of dat we de brandweer erbij nodig hebben. Ik heb nog nooit te horen gekregen dat ik beter de poederblusser niet had leeg moeten spuiten.

Met een poederblusser grijp je in op het vlamstadium van de brand. De chemische reactie in de brand wordt onderbroken. Je haalt geen warmte weg. Bij je voorbeeld gooide je er nog twee emmers water over. Dus met de poederblusser de vlammen en met het water de warmte. Prima gedaan alleen als de brand wat groter is heb je toch wel wat meer water nodig om de warmte eruit te halen... Vaak is de brand niet het probleem voor de buurt maar de rookoverlast die zo'n brand geeft. Je moet de container dan 'verzuipen'. Het is dan zonde om een poging te doen met een poederblusser...  ;)