blussen noodzakelijk?

Auteur Topic: blussen noodzakelijk?  (gelezen 9899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 9 september 2007, 01:06:24
Het is dan zonde om een poging te doen met een poederblusser...  ;)

Wat ik altijd zonde vind is om een hele TS (bijvoorbeeld midden in de nacht) te laten bemannen voor bijv. een brand in een telefoonboek (ja werkelijk gebeurt). Een beginnend buitenbrandje in een kleine afvalbak (zo een die je vaak bij busstations ziet hangen) of een fietsbrand.

Dit zijn voorbeelden waarbij ik toch echt even OF een blussertje zou pakken OF even met een (geleende) emmer het vuurtje zou doven.

Mocht je inzien dat het niet zou gaan lukken, dan gewoon de rode jongens er bij halen!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 9 september 2007, 10:31:51
Wat ik altijd zonde vind is om een hele TS (bijvoorbeeld midden in de nacht) te laten bemannen voor bijv. een brand in een telefoonboek (ja werkelijk gebeurt). Een beginnend buitenbrandje in een kleine afvalbak (zo een die je vaak bij busstations ziet hangen) of een fietsbrand.

Dit zijn voorbeelden waarbij ik toch echt even OF een blussertje zou pakken OF even met een (geleende) emmer het vuurtje zou doven.

Mocht je inzien dat het niet zou gaan lukken, dan gewoon de rode jongens er bij halen!
Alleen niet altijd is er bekend wat er in brand staat,ondanks veelvuldig uitvragen van de centralist.Tja,en dan moet een centralist een beslissing nemen,en dan zal hij er toch kiezen die TS de straat op te sturen  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 9 september 2007, 11:50:34
Dat klopt inderdaad, alleen komt het ook meer als eens voor dat de politie er zelf tegen aanrijd, of dat ze aangesproken worden door een burger, en daar doel ik op  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 9 september 2007, 13:45:14
Wat ik altijd zonde vind is om een hele TS (bijvoorbeeld midden in de nacht) te laten bemannen voor bijv. een brand in een telefoonboek (ja werkelijk gebeurt). Een beginnend buitenbrandje in een kleine afvalbak (zo een die je vaak bij busstations ziet hangen) of een fietsbrand.

Dit zijn voorbeelden waarbij ik toch echt even OF een blussertje zou pakken OF even met een (geleende) emmer het vuurtje zou doven.

Mocht je inzien dat het niet zou gaan lukken, dan gewoon de rode jongens er bij halen!

Dat is wel erg selectief quoten als je heel de tekst daarvoor weg laat...  ::) ::) (waar ook wat staat over een emmertje water en de werking van een poederblusser... )

Waar ik voor pleit is dat agenten kunnen inschatten wanneer wel en wanneer het geen zin heeft. Een 1500 L bak (zoals op de foto bij de topic starter heeft totaal geen zin om met poeder te blussen. De warmte zit er zo in dat ook na een paar emmertjes het blijft roken dus overlast blijft geven. De brand heeft zo wie zo al te weinig zuurstof om goed te branden als het deksel er op ligt.... ;)


Combatman

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2007, 21:33:10
Leuk dat jij dat denkt... Het gaat er als professionele organisatie om dat wat je doet effectief is. Blijkbaar weet jij er ook niet veel van maar een container brandje proberen te blussen met een poederblusser is als proberen met een emmer de zee leeg te scheppen.... ;)

Misschien weet ik er ook niet veel van, zeg ik dat? Ik ben er ook niet voor opgeleid, dus ik zou het inderdaad ook niet weten. Echter was dat alleen wat ik dacht. Ik gaf toch ook aan dat het zonde is een brandblusser leeg te spuiten in een prullenbak?
Ik snap je bedoeling even niet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2007, 21:53:06
Misschien weet ik er ook niet veel van, zeg ik dat? Ik ben er ook niet voor opgeleid, dus ik zou het inderdaad ook niet weten. Echter was dat alleen wat ik dacht. Ik gaf toch ook aan dat het zonde is een brandblusser leeg te spuiten in een prullenbak?
Ik snap je bedoeling even niet.

Het ging er helemaal niet over of die agent wel of niet zijn werk doet maar of het effectief is om een poederblusser leeg te spuiten.

Er zijn de laatste tijd wat jongere leden die in elk topic wel hun persoonlijke mening willen geven zonder enige kennis/ervaring. Ik geloof niet dat dat als waardevolle aanvulling gezien wordt door de mensen die er wel verstand van hebben.

(...)

Nou spuit die agent zijn blusser leeg op een voor het oog en meegegeven info kleine brand die weinig kwaad kan.
Zijn hier regels voor, wie betaald het navullen van de blusser?


* Let op: dit is absoluut niet bedoeld als afzeik-item, maar een vraag die bij mij opkwam!


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #26 Gepost op: 9 september 2007, 22:42:28
Het ging er helemaal niet over of die agent wel of niet zijn werk doet maar of het effectief is om een poederblusser leeg te spuiten.

Er zijn de laatste tijd wat jongere leden die in elk topic wel hun persoonlijke mening willen geven zonder enige kennis/ervaring. Ik geloof niet dat dat als waardevolle aanvulling gezien wordt door de mensen die er wel verstand van hebben.


Een reactie kan voor de een waardevol zijn en voor de ander wat minder waardevol. In ieder geval staat het toch een ieder vrij om zijn/haar mening vanuit zijn/haar beroepstak te geven. Ik behoor ook tot de jonge leden (qua aanmelddatum dan he hier op het forum  ;) was ik nog maar 20) dus ik voel me wel aangesproken door jou laatste bericht. Ik zou echt niet weten wat jou beroep is, ga er een klein beetje van uit dat je werkzaam bent bij de brandweer, maar zoals ik al eerder schreef probeer ook eens door de bril van je collega's uit het blauw te kijken. Wij zijn inderdaad niet opgeleid tot brandweerman en zo'n slecht idee is het helemaal niet om vaker ervaringen uit te wisselen. Mooie toekomstmuziek maar het feit op dit moment is dat we die ervaringen nog niet delen en we als dienders op straat moeten handelen naar wat we tegenkomen. Goede tussenoplossing is misschien dan dat spuitgasten ons op straat ook aan kunnen spreken hoe we het in vervolg beter hadden kunnen doen. Als we nog ter plaatse zijn dan he ;) Containerbrandjes zijn we meestal wel heel erg snel weer met vervolg. In de omgeving rondkijken naar een eventuele verdachte en weer met vervolg maar dat terzijde  ;)
Met betrekking tot het topic onderwerp: De blusser die een diender leeg spuit komt ten koste van het wijkteam budget. Regels bestaan er niet voor. Gebruiken naar eigen inzicht. Het punt eigen inzicht kan dan vervolgens tot een discussie leiden over wanneer gebruik je een blusser wel en wanneer niet. Zoals eerder omschreven gebruiken een hoop dienders het poederblusapparaat voornamelijk in de nachtelijke uren bij buitenbrandjes om te voorkomen dat er een complete TAS moet uitrukken. In het vervolg bij een containerbrand laat ik de blusser achterin de Vectra liggen in ieder geval haha.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 9 september 2007, 22:48:56
Ik bedoelde mijn bijdrage als opbouwend...  ;) Sorry als dat niet zo overkwam...  :)

Misschien eens tijd om de politie eens uitleg te gaan geven over de toepassing van blusmiddelen en de eigenschappen daarvan ;) Als ze die kennis hebben spuiten ze ook geen poederblusser leeg in een vuilnisbak!
Is ook weer een goed moment om de contacten aan te halen! Stop ze eens in een donker gebouw (oefencentrum?) met oefen rook en laat ze de uitgang maar eens vinden.  :) Als ze misschien weten hoe het werkelijk is bij brand dan snappen ze misschien ook de risico's!  ;) :)

Negatieve berichten omzetten in een positieve actie!  ;) O0

Misschien eens tijdens het wijkteam uitje een dagje RISC'en of iets dergelijks... Ik weet zeker dat de brandweer daar graag aan  meewerkt!  ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 13 september 2007, 01:54:04
Een reactie kan voor de een waardevol zijn en voor de ander wat minder waardevol. In ieder geval staat het toch een ieder vrij om zijn/haar mening vanuit zijn/haar beroepstak te geven. Ik behoor ook tot de jonge leden (qua aanmelddatum dan he hier op het forum  ;) was ik nog maar 20) dus ik voel me wel aangesproken door jou laatste bericht. Ik zou echt niet weten wat jou beroep is, ga er een klein beetje van uit dat je werkzaam bent bij de brandweer, maar zoals ik al eerder schreef probeer ook eens door de bril van je collega's uit het blauw te kijken. Wij zijn inderdaad niet opgeleid tot brandweerman en zo'n slecht idee is het helemaal niet om vaker ervaringen uit te wisselen. Mooie toekomstmuziek maar het feit op dit moment is dat we die ervaringen nog niet delen en we als dienders op straat moeten handelen naar wat we tegenkomen. Goede tussenoplossing is misschien dan dat spuitgasten ons op straat ook aan kunnen spreken hoe we het in vervolg beter hadden kunnen doen. Als we nog ter plaatse zijn dan he ;) Containerbrandjes zijn we meestal wel heel erg snel weer met vervolg. In de omgeving rondkijken naar een eventuele verdachte en weer met vervolg maar dat terzijde  ;)
Met betrekking tot het topic onderwerp: De blusser die een diender leeg spuit komt ten koste van het wijkteam budget. Regels bestaan er niet voor. Gebruiken naar eigen inzicht. Het punt eigen inzicht kan dan vervolgens tot een discussie leiden over wanneer gebruik je een blusser wel en wanneer niet. Zoals eerder omschreven gebruiken een hoop dienders het poederblusapparaat voornamelijk in de nachtelijke uren bij buitenbrandjes om te voorkomen dat er een complete TAS moet uitrukken. In het vervolg bij een containerbrand laat ik de blusser achterin de Vectra liggen in ieder geval haha.


Waar ligt de grens van "een blussertje leegspuiten"....? Hier hadden we een paar jaar geleden overdag ook een bermbrand. Op de scanner (ja, die tijd praat ik over  ;D) hoorde ik op een gegeven moment vragen naar de HB, door de agent met de auto, of er nog een brandblusser gebracht kon worden, want het brandde nog na leegspuiten van de 1e blusser...... ::)
"Schoenmaker blijft bij je leest" zou ik zeggen, van ons brandweermensen wordt ook niet verlangt dat we bankovervallers in de boeien slaan. ;)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #29 Gepost op: 13 september 2007, 14:10:35
"Schoenmaker blijft bij je leest" zou ik zeggen, van ons brandweermensen wordt ook niet verlangt dat we bankovervallers in de boeien slaan. ;)

Ben ik met je eens, echter zit er wel een groot verschil tussen de werkzaamheden van de politie.
Zo heeft de politie een breed pakket aan hulpverleningstaken. Meest allrounde hulpverleningsinstantie als je het mij vraagt maarja ik bekijk het met een blauwe bril op  ;) Van ons word verwacht dat we bankovervallers aanhouden, eerste hulp verlenen bij ongevallen, oma weer in bed helpen als ze eruit gevallen is, jeugdoverlast tegen gaan en ook de eerste maatregelen treffen bij een brand(je).
Die maatregelen kunnen zeer wisselend zijn. Van de straat afzetten en toeschouwers weghalen tot het helpen bij het evacueren van bewoners. Maar zoals in een hoop reacties al beschreven staat kunnen deze maatregelen ook bestaan uit een brandblusser leegspuiten als je het gevoel hebt dat je het brandje zelf uit kan krijgen. Je ziet snel genoeg of je het wel of niet zelf uit kan krijgen. Heb je het niet uitgekregen kan je altijd nog de brandweer waarschuwen. Dus schoenmaker blijft bij je leest vind ook zeker plaats. Een blusser leegspuiten behoort ook tot de werkzaamheden.