Automatisch GRIP

Auteur Topic: Automatisch GRIP  (gelezen 7237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2008, 12:38:51


geen grip 3?:P
De keren dat ik het heb gezien op p2000 was het grip 1,2 of 4, dus geen grip 3 ;), maar het zou best kunnen dat men die ook gewoon gebruikt. Bijvoorbeeld als er gevaarlijke stoffen aan boord zijn.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2008, 18:30:28
De keren dat ik het heb gezien op p2000 was het grip 1,2 of 4, dus geen grip 3 ;), maar het zou best kunnen dat men die ook gewoon gebruikt. Bijvoorbeeld als er gevaarlijke stoffen aan boord zijn.

Ik vermoed dat GRIP 4 eerder gebruikt wordt dan GRIP 3 bij vastgelopen schepen, omdat er daar dan bijna automatisch sprake is van een effectgebied over meerdere gemeentes (dus grip 4). GRIP 3 betreft een situatie waarbij in principe slechts één gemeente is betrokken. De keuze tussen GRIP 3 en 4 heeft in principe niets te maken met de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Als er geen gevaarlijke stoffen aan boord zijn, kan ik me zo voorstellen dat er ook geen sprake hoeft te zijn van een GRIP 3 situatie. Als er wél gevaarlijke stoffen aan boord zijn, zal het bij een vastgelopen schip in Zeeland al gauw meerdere gemeentes betreffen, en dus GRIP 4.
greetz,  Enrique


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2008, 22:35:19
Hier in Zeeland bij zeer grote branden die moeilijk te blussen zijn ivm een tekort aan bluswater bijvoorbeeld. Daarnaast ook bij vastgelopen schepen (GRIP 1, 2 of 4)

Volgens mij snap je de GRIP-procedure niet helemaal. GRIP staat los van de opschaling bij een brand of een tekort aan bluswater. Als dat zo zou zijn, dan zou het gripjes regenen ;) GRIP heeft puur te maken met de multidisciplinaire inzet die nodig is om een incident te bestrijden. Vanaf het coordinatieteam plaats incident tot aan het regionaal beleidsteam en hoger ;)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2008, 08:38:59
De laatste tijd......geen grip 3?

p2kflex
16:21:44 26-06-08-ALPHA-BR 1 BINNENBRAND ONTMOETING (Inc.net: 1) (NB Brand: grip 3) Leen Bakker KLIMOPWEG 17 ASD [ ]
0102654BRW Veiligheidsregio Amsterdam - Amstelland (Onbekende code)


13:10:27 13-05-08 15 G BRAN Prio 1 DE TU DELFT Bouwkunde BERLAGEWEG 1 Grip3 (Middelbrand: nee) (Zeer grote brand: ja) (Grip 1: ja) (Gr Universitair onderwijs  

p2kflex
19:42:56 02-06-08-GROUP-PRIO 2 IJWEG 789 HOOFDDORP AANTREFFEN EXPLOSIEF (GRIP: 3 regio) [ ]


11:41:48 16-06-08 5 G BRAN PRIO 1 GRIP 3 (Classificatie: grote brand) : De Waag 13 7607HP : ALMELO 6091ZWT

etc....


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2008, 14:41:46
Ik vermoed dat Farmpie doelde op grip 3 situaties bij vastgelopen schepen in Zeeland.
greetz,  Enrique


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2008, 15:18:13
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2008, 15:26:38
alles wat je over grip wilt weten  :D

http://www.minbzk.nl/contents/pages/3383/opschaling1.swf

en de zoekfunctie kan ook nog een hele boel opleveren O0


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #17 Gepost op: 23 juli 2008, 19:36:45
Verliest GRIP niet veel van zijn waarde als er steeds te hoog wordt ingezet. Regelmatig zie je bij een grote brand dat er naar grip 3 wordt opgeschaald. Dit vind ik overdreven, want hoe moeten we echte rampen, zoals de bijlmerramp en de ramp in Enschede dan classificeren. Laat staan rampen die nog groter zijn. Daarom lijkt het me beter dat branden waar mogelijk gevaarlijke stoffen vrijkomen nooit hoger worden opgeschaald dan GRIP 1 of hooguit GRIP 2.

Want het gevaar bestaat dat als er echt een grote ramp plaatsvindt en het is GRIP 4 er onderschatting optreedt. Want dan zou de gedachte kunnen zijn dat het wel weer zal meevallen. Het zou natuurlijk ook kunnen om GRIP 5 en 6 in te stellen om zo meer speelruimte te creeren.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #18 Gepost op: 23 juli 2008, 20:58:12
Verliest GRIP niet veel van zijn waarde als er steeds te hoog wordt ingezet. Regelmatig zie je bij een grote brand dat er naar grip 3 wordt opgeschaald. Dit vind ik overdreven, want hoe moeten we echte rampen, zoals de bijlmerramp en de ramp in Enschede dan classificeren. Laat staan rampen die nog groter zijn. Daarom lijkt het me beter dat branden waar mogelijk gevaarlijke stoffen vrijkomen nooit hoger worden opgeschaald dan GRIP 1 of hooguit GRIP 2.

Want het gevaar bestaat dat als er echt een grote ramp plaatsvindt en het is GRIP 4 er onderschatting optreedt. Want dan zou de gedachte kunnen zijn dat het wel weer zal meevallen. Het zou natuurlijk ook kunnen om GRIP 5 en 6 in te stellen om zo meer speelruimte te creeren.
Eerst een beknopte uitleg:
GRIP 1: hoge complexiteit, bestuurlijke consequenties, behoefte aan meer materieel
GRIP 2: effectgebied > incidentgebied, behoefte aan eenhoofdige leiding
GRIP 3: incident verstoord openbare veiligheid, ernstige bedreiging van milieu/mensen/materiele belangen, luchtalarm
GRIP 4: regionaal incident

GRIP 1 en 2 lijkt mij volkomen duidelijk. Indien er gevaarlijke stoffen in de lucht zitten of kunnen zitten met als oorzaak brand kan men opschalen naar GRIP 3. De openbare veiligheid is dan in gevaar en het sirenenet dient dan te worden geactiveerd. Dit komt af en toe eens voor. GRIP 4 is ook volkomen duidelijk voor de meesten...

Persoonlijk vind ik dat er in sommige regio's inderdaad zeer snel zwaar wordt opgeschaald. Denk hierbij aan met name regio Amsterdam, Utrecht die kanten. Het zou op zich niet slecht zijn als er een GRIP 5 werd ontworpen. Dit zou dan gemaakt kunnen worden bij daadwerkelijke rampen zoals Enschede en de Bijlmer. Hier in Zeeland komt het zelden tot nooit voor dat er wordt GEGRIPD. Dit gebeurt alleen bij strandingen van schepen of als er echt een groot incident/brand plaatsvindt. Indien er wordt opgeschaald in dat laatste geval is het echt meenes.


Rene112

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 juli 2008, 23:49:27
Als ik zo naar de laatste reacties kijk... vraag ik mij een beetje af of jullie wel weten waarvoor Grip eigenlijk wordt gebruikt (en bedoeld is)....  :-\

De essentie van Grip is dat het met een eenvoudige aanduiding (Grip aangevuld met het cijfer 1, 2, 3 of 4) voor alle disciplines duidelijk is welke multidisciplinaire teams in actie moeten komen. Met de term "Grip 2" weten alle betrokkenen dat er zowel een Copi als een ROT in actie komen. Iedere discipline kan zo de juiste (piket)functionarissen aan de verschillende Grip fasen hangen.

Een hogere Grip-fase betekent dus dat er een nieuw team (met één leidinggevende) verantwoordelijk wordt voor de aanpak van het incident/de ramp.

De ernst van het incident waarbij opschaling naar Grip 3 (waarbij het gemeentelijk beleidsteam GBT in actief wordt) zal in de praktijk overal in het land blijven verschillen zolang de rampenbestrijding een gemeentelijke verantwoordelijkheid blijft. Burgemeester A zal namelijk het GBT in aktie willen laten komen bij een brand waarbij de rook door een woonwijk trekt om de voorlichting goed te organiseren en zich voor te bereiden op de media aandacht. Burgemeester B zal in exact dezelfde situatie op de hoogte gehouden willen worden en volledig vertrouwen op de operationele diensten.

De Grip-fase zegt dus simpelweg niet zo heel erg veel over "hoe erg" of "hoe groot" het incident/ de ramp is.
De Grip fase geeft eigenlijk alleen maar aan welke inschatting er in die regio/gemeente is gemaakt voor de benodigde (multidisciplinaire) teams om de klus te klaren.

Ik hoop dat dit wat meer verduidelijking geeft  ;)

groeten,
René de Caluwé