Automatisch GRIP

Auteur Topic: Automatisch GRIP  (gelezen 7238 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2008, 23:54:00
Vooral in de regio Kennemerland wordt GRIP erg snel gebruikt. Zoals in januari bij een brand in de binnenstad van Haarlem. Toen werd GRIP 3 afgekondigd. In mijn ogen erg overdreven, want er kwamen helemaal geen gevaarlijke stoffen vrij en echt heel groot was die brand nu ook weer niet.

laatst nog bij de brand in die school in Amsterdam werden zelfs ambulances uit andere regio's gestuurd, terwijl er helemaal geen gewonden waren. Dit kan zelfs gevaarlijk zijn, omdat dat ten koste gaat van de capiciteit van de eigen regio en het dus langer duurt voordat een ambulance arriveert. Je zal maar net een hartaanval krijgen en er staan 50 onbenutte ambulances 30 km verder. Dit is een voorbeeld van een totaal verkeerde opschaling.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2008, 00:05:33
Citaat
Als ik zo naar de laatste reacties kijk... vraag ik mij een beetje af of jullie wel weten waarvoor Grip eigenlijk wordt gebruikt (en bedoeld is)....  

De essentie van Grip is dat het met een eenvoudige aanduiding (Grip aangevuld met het cijfer 1, 2, 3 of 4) voor alle disciplines duidelijk is welke multidisciplinaire teams in actie moeten komen. Met de term "Grip 2" weten alle betrokkenen dat er zowel een Copi als een ROT in actie komen. Iedere discipline kan zo de juiste (piket)functionarissen aan de verschillende Grip fasen hangen.

Een hogere Grip-fase betekent dus dat er een nieuw team (met één leidinggevende) verantwoordelijk wordt voor de aanpak van het incident/de ramp.

De ernst van het incident waarbij opschaling naar Grip 3 (waarbij het gemeentelijk beleidsteam GBT in actief wordt) zal in de praktijk overal in het land blijven verschillen zolang de rampenbestrijding een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Burgemeester A zal namelijk het GBT in aktie willen laten komen bij een brand waarbij de rook door een woonwijk trekt om de voorlichting goed te organiseren en zich voor te bereiden op de media aandacht. Burgemeester B zal in exact dezelfde situatie op de hoogte gehouden willen worden en volledig vertrouwen op de operationele diensten.

De Grip-fase zegt dus simpelweg niet zo heel erg veel over "hoe erg" of "hoe groot" het incident/ de ramp is.
De Grip fase geeft eigenlijk alleen maar aan welke inschatting er in die regio/gemeente is gemaakt voor de benodigde (multidisciplinaire) teams om de klus te klaren.

Ik hoop dat dit wat meer verduidelijking geeft  

groeten,
René de Caluwé

Het zou dan wel handig zijn als er een landelijk classificatiesysteem komt die de ernst van het incident aangeeft. Dat zou ook bruikbaar voor de media kunnen zijn, zodat men snel weet waar men op af moet komen.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2008, 00:06:11
Zoals al eerder gemeld: GRIP gaat over de coördinatieprocedure en zegt niets over aantallen ambulances of brandweerauto's. Alleen over welke verantwoordelijkheden een leidinggevende/commandant/burgemeester kan, mag of wil nemen.
CN NRK