Zuurstofwater en zon

Auteur Topic: Zuurstofwater en zon  (gelezen 10709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 10 september 2007, 10:36:45
Als je een plastic flesje met zuurstofwater in de zon laat liggen en je opent na een tijd dan het flesje hoor je de zuurstof ontsnappen en blijf je met enkel nog water zitten.  Kan er me iemand uitleggen wat er gebeurt is?




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2007, 10:40:30
Dat is vrij eenvoudig, waterstofperoxide H2O2 is een vrij instabiele verbinding die onder invloed van ondermeer licht, hogere temperatuur en beweging vrij gemakkelijk splitst 2 H2O2 => 2 H2O + O2

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 10 september 2007, 23:03:37
Wat is Zuurstofwater? ik denk dat we het hier over bruisend water hebben, waarvan het gas CO2 ontsnapt, want van de term zuurstofwater heb ik nog nooit gehoord.
H2O2 is waterstofperoxide en dat zal niet snel in een flesje zitten en al helemaal niet als water gelabeld zijn en kan het dus niet zijn, was wel een mooie verklaring geweest...
De chemische formule voor water is H2O, en de zuurstof hieruit kan alleen vrijgemaakt worden met behulp van electrolyse en dat is bij zonneschijn iet t geval.
 Duss, om een antwoord te geven op je vraag zal eerst duidelijk moeten worden wat voor een water/stof we het over hebben...
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2007, 07:35:18
Simpelweg omdat het jij er nog nooit van gehoord hebt betekent nog niet dat iets niet bestaat ;)

Zuurstofwater is een in België gangbare term voor waterstofperoxide (Google is your friend) en laat TS-starter nu ook net uit België komen (of kan ik gezien de huidige ontwikkelingen beter Vlaanderen zeggen  :D)

Enne waar bewaren jullie waterstofperoxide in? Tubes? Tot op heden ben ik het alleen in bruine (vanwege het zonlicht) flesjes tegengekomen.

Verder sluit ik me bij Jacques aan.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2007, 08:56:58
Simpelweg omdat het jij er nog nooit van gehoord hebt betekent nog niet dat iets niet bestaat ;)

Zuurstofwater is een in België gangbare term voor waterstofperoxide (Google is your friend) en laat TS-starter nu ook net uit België komen (of kan ik gezien de huidige ontwikkelingen beter Vlaanderen zeggen  :D)

Enne waar bewaren jullie waterstofperoxide in? Tubes? Tot op heden ben ik het alleen in bruine (vanwege het zonlicht) flesjes tegengekomen.

Verder sluit ik me bij Jacques aan.

[verwijderd door de beheerder]


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 11 september 2007, 20:49:52
Ik ga er vanuit dat in je flesje een oplossing van rond de 3% hebt.
Als je dit in een glazen fles bewaard, dan mag je de dop niet vastdraaien.
Doe je dat wel dan stijgt de druk door het vrijkomende H2O2, ondanks dat het flesje schoon is, met als uiteindelijk resultaat een exploderend flesje.
Ik vermoed dat de bruine kleur vooral voor de verkoopcijfers is gekozen (oogt medisch)
Een plastic flesje kan uitzetten en zal bij het openen de zuurstof laten ontsnappen. (34gr H2O2 levert bij volledige ontleding 22,6 liter zuurstof op)

H2O2 is redelijk stabiel, maar dat is juist de tijdbom.
Als je een gemorste H2O2 oplossing met een doek opruimt en in de prullebak gooit kan het zijn dat uren daarna spontaan brand ontstaat.
Water verdampt sneller dan H2O2. de concentratie neemt toe en de H2O2 gaat daardoor sneller ontleden, daarbij komt warmte vrij en uiteindelijk ontstaat brand.

Ik heb een foto gezien van een verwoeste fabriek nadat een koperen schroef in een hele grote bak met geconcentreerde H2O2 oplossing was gevallen.
Het beschreven proces veriiep daarbij explosief omdat de koper als kathalysator fungeerde.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2007, 21:22:51
Ik vermoed dat de bruine kleur vooral voor de verkoopcijfers is gekozen (oogt medisch)

Het flesje is bruin of ondoorzichtig om de hoeveelheid (ultraviolet) licht die tot het waterstofperoxide doordringt te beperken
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


flie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 november 2008, 14:56:13
Het flesje is bruin of ondoorzichtig om de hoeveelheid (ultraviolet) licht die tot het waterstofperoxide doordringt te beperken

En waarom mag er geen ultraviolet licht tot de waterstofperoxide doordringen?
(ik weet dat het splitst onder invloed van licht zoals jij reeds zei in je eerste antwoord, maar waarom juist reageert het door de invloed van de zon?)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 23 november 2008, 15:11:51
En waarom mag er geen ultraviolet licht tot de waterstofperoxide doordringen?
(ik weet dat het splitst onder invloed van licht zoals jij reeds zei in je eerste antwoord, maar waarom juist reageert het door de invloed van de zon?)

Naast UV licht levert de zon ook warmte waardoor de ontleding extra versneld wordt.
dat is ook het mechanisme dat de explosie veroorzaakte. koper start de ontleding, daarbij komt warmte die die het proces van ontleding versneld, waardoor meer warmte wordt vrijkomt die het poces weer versneld waardoor ........


flie

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 november 2008, 16:25:28
is  2 H2O2 => 2 H2O + O2
een endotherme reactie dan?

aangezien warmte, energie erin steken de reactie versneld?