Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111049 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #270 Gepost op: 18 november 2019, 23:30:38
De eerder al bekend gemaakte uitspraak over het parkeren van een voertuig op de vluchtstrook door een houder van een PPK staat inmiddels ook online:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI%3ANL%3ARBDHA%3A2017%3A16742

Hmmm. Erg dun verhaaltje. Temeer daar Rijkswaterstaat ook nog wat te vertellen heeft op de snelweg.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #271 Gepost op: 24 november 2019, 18:42:48
Hmmm. Erg dun verhaaltje. Temeer daar Rijkswaterstaat ook nog wat te vertellen heeft op de snelweg.
Helaas is er alleen een kort feitenrelaas (zoals ook in de brief stond, overigens) online gezet. Ter zitting heeft de rechter gezegd dat 'pers dus toegang heeft tot afgezette gebieden op de snelweg', wat schriftelijk wordt beperkt tot 'door de politie afgesloten gebieden'.

Ach, het is al meer dan we hadden! 098uo


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #272 Gepost op: 25 november 2019, 11:42:42
Helaas is er alleen een kort feitenrelaas (zoals ook in de brief stond, overigens) online gezet. Ter zitting heeft de rechter gezegd dat 'pers dus toegang heeft tot afgezette gebieden op de snelweg', wat schriftelijk wordt beperkt tot 'door de politie afgesloten gebieden'.

Ach, het is al meer dan we hadden! 098uo
Dat wel, maar juist op de snelweg ligt het wat gecompliceerder omdat Rijkswaterstaat daar eigenlijk de baas is.
Maar op dit moment heb ik in de praktijk weinig last.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #273 Gepost op: 25 november 2019, 22:58:06
Rijkswaterstaat is ook nooit de 'wegpestende' partij. Weginspecteurs zijn over het algemeen behulpzaam en oprecht wanneer het gaat om werken op de snelweg. Mits je je hesje draagt en je je veilig gedraagt. Anders zijn ze niet zo lief.

De politie die gaat graag op de snelweg het gesprek met je aan over veiligheid, terwijl ze in het schemer zonder hesje met hun rug naar het verkeer mij aanspreken dat ik mij onveilig gedraag.  ;D


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #274 Gepost op: 26 november 2019, 01:17:39
Rijkswaterstaat is ook nooit de 'wegpestende' partij. Weginspecteurs zijn over het algemeen behulpzaam en oprecht wanneer het gaat om werken op de snelweg. Mits je je hesje draagt en je je veilig gedraagt. Anders zijn ze niet zo lief.

De politie die gaat graag op de snelweg het gesprek met je aan over veiligheid, terwijl ze in het schemer zonder hesje met hun rug naar het verkeer mij aanspreken dat ik mij onveilig gedraag.  ;D
Voor wat betreft het eerste heb juist de ervaring dat het andersom is. Maar dan wel sporadisch.
Voor dat tweede kan ik me weginspecteurs herinneren die ook wel eens de plank mis slaan qua veiligheid. En brandweer, en ambulance etc. Ik denk dat iedere discipline wel eens zo'n momentje heeft, maar politie en hesjes is wel een puntje.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #275 Gepost op: 10 april 2022, 11:49:51
Ik heb via de NVJ contact gehad met RWS landelijk. Dat is nu denk ik een maand of 6 tot 9 geleden.

En na dat gesprek is er een landelijke circulaire uitgegaan naar alle weginspecteurs, met als boodschap: pers (mits met politieperskaart) mag op de snelweg zijn werk doen, mits veilig. Dus hesje aan, even melden bij de weginspecteur, geen rijbanen waar verkeer stroomt lopend oversteken, voertuig parkeren op een veilige plek etc.

Maar als je aan die voorwaarden voldoet: prima.
Redacteur van