Ongeval auto tegen fietsers, 14 gewonden (GRIP 1) - Arkel 14-09-2007

Auteur Topic: Ongeval auto tegen fietsers, 14 gewonden (GRIP 1) - Arkel 14-09-2007  (gelezen 23409 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 14 september 2007, 09:45:23
10:29:18 14-09-07 25 G BRAN Prio 2 REINIGEN WEGDEK AKL803 Vlietskade ARKEL  
709141029181403886      1403886 BRW Arkel ( Groep 1 Prio-1 )
709141029181403871      1403871 BRW Giessenlanden ( Staflid van Dienst )

Tien scholieren gewond door ongeval
ARKEL – Door een ongeval in Arkel zijn vrijdagochtend tien scholieren gewond geraakt. Ze reden op de fiets in een groep toen ze door een automobilist werden geschept, meldde een woordvoerster van de politie.  De slachtoffers zijn hoogstwaarschijnlijk leerlingen van de Gomarus Scholengemeenschap. Drie scholieren zijn ernstig gewond, zeven anderen hebben minder erstig letsel.
Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Vlietkade in het Zuid-Hollandse Arkel, in een groep van zo'n tachtig leerlingen die onderweg naar school waren. Een vrouw reed met haar auto in op de groep en belandde na de botsing in de sloot. Enkele scholieren kwamen daarbij volgens de politie onder de auto terecht. Ze zouden onder de auto vast zijn komen te zitten.
De woordvoerster van de politie sprak van een chaotische toestand die na de botsing ontstond. De hulpverlening werd opgeschaald tot het zogeheten grip 1, wat gebeurt bij grootschalige ongevallen waar een duidelijke coördinatie is vereist. Bij de hulpverlening werden onder andere twee traumahelikopters en diverse ambulances ingezet.
De Vlietkade werd in beide richtingen afgezet. Op de smalle polderweg kunnen auto's elkaar in een normale situatie juist passeren.
www.refdag.nl


Fietsers vast onder auto in sloot
Arkel - In het Zuid-Hollandse Arkel heeft vrijdagmorgen een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden waarbij 9 gewonden zijn gevallen. Even voor 08.00 rijdt een groep scholieren over de Vlietkade richting school. Door nog onbekende oorzaak reed een vrouw met haar auto op de groep in en belande hierbij in de sloot. Bij haar vlucht de sloot in, neemt ze ook een aantal fietsers mee die onder de auto vast komen te zitten in de sloot. Dit maakte de politie tegenover Blik op Nieuws bekend
Direct schalen de hulpverleningsdiensten groot op gezien de ernst van het ongeval. Ook worden er twee traumahelikopters ingezet. De Vlietkade is in zijn geheel afgezet om de hulpverleners ruimbaan te geven.
'De Vlietkade is een polderweg waarbij twee auto's elkaar net kunnen passeren. Het is voor ons nog onduidelijk waarom de vrouw op de groep is ingereden. De vrouw is nog niet gehoord door de politie omdat zij zelf ook gewond is. De fietsers die in de sloot onder de auto terecht zijn gekomen hebben naar verhouding geluk gehad, dit had veel slechter kunnen aflopen ', aldus de woordvoerder.
www.blikopnieuws.nl

Acht fietsers gewond bij ongeluk met auto
(Novum) - Acht fietsers, vermoedelijk scholieren, zijn vrijdagochtend gewond geraakt bij een ongeluk met een auto in het Zuid-Hollandse Arkel. Drie fietsers en de automobilist zijn er slecht aan toe. Twee fietsers raakten onder de auto bekneld in een sloot. Zij zijn samen met de bestuurder uit het water bevrijd.
De overige fietsers liepen lichte verwondingen op, laat de politie weten. Over de toedracht van het ongeluk is nog niets bekend. Ook over de identiteit van de slachtoffers wil de politie nog niets zeggen.
www.nieuws.nl

Tien scholieren gewond door ongeval Arkel
ARKEL - Door een ongevsal in Arkel zijn vrijdagochtend tien scholieren gewond geraakt.
Ze reden op de fiets in een groep toen ze door een automobilist werden geschept, meldde een woordvoerster van de politie. Drie scholieren zijn ernstig gewond, zeven anderen hebben minder erstig letsel. De oorzaak is niet bekend.
Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Vlietkade in Arkel. De auto belandde na de botsing in de sloot. Enkele scholieren kwamen daarbij volgens de politie onder de auto terecht.

Traumahelicopters
De woordvoerster van de politie sprak van een chaotische toestand die na de botsing ontstond. Bij de hulpverlening werden onder andere twee traumahelicopters ingezet.
www.nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 14 september 2007, 11:33:39
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00124/_ONGEVAL_arkel_FIET_124610b.jpg

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00124/_ONGEVAL_arkel_FIET_124611b.jpg

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00124/_ONGEVAL_arkel_FIET_124609b.jpg

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00124/_ONGEVAL_arkel_FIET_124608b.jpg

http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/article1661160.ece

vrijdag 14 september 2007
Negen scholieren gewond bij ongeval

ARKEL - Negen scholieren uit Leerbroek en Leerdam zijn vanochtend gewond geraakt toen zij op hun fiets werden geschept door een auto op de Vlietkade in Arkel.

Enkele scholieren belandden onder de auto in de naast de smalle polderweg gelegen sloot. Drie slachtoffers zijn zwaar gewond, onder wie mogelijk de automobiliste. De overige zeven zijn met lichtere verwondingen overgebracht naar ziekenhuizen in Gorinchem, Utrecht, Nieuwegein en Dordrecht. Tien ambulances en twee traumahelikopters verleenden hulp.

Alle gewonden waren aanspreekbaar. Een voorbijganger heeft geholpen de hoofden boven water te houden van scholieren tot de hulpverleners waren gearriveerd.

Een duikteam van de brandweer heeft in de sloot nog gezocht naar andere slachtoffers, maar heeft niemand aangetroffen

De automobiliste zou rond acht uur in een slip geraakt zijn en op de scholieren zijn gebotst. Op het moment dat het ongeluk gebeurde, reden tientallen scholieren in een groep naar de reformatorische scholengemeenschap Gomarus in Gorinchem.

Daar zijn de medeleerlingen en ouders opgevangen. De geëmotioneerde leerlingen zochten steun bij elkaar. Slachtofferhulp is ingeschakeld.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #12 Gepost op: 14 september 2007, 11:34:45
In Alblasserdam zit GHOR, maar zijn dit staffunctionarissen of SIGMA of wat?

Via, via heb ik begrepen dat het SIGMA in ieder geval is opgeroepen. Of ze ook ter plaatse zijn geweest weet ik niet, hoor ik misschien nog wel in de loop van de dag.
Volgens mij is de code 1423050 van het SIGMA.


Franc


peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #13 Gepost op: 14 september 2007, 13:06:27
ARKEL - Negen scholieren uit Leerbroek en Leerdam zijn vanochtend gewond geraakt toen zij op hun fiets werden geschept door een auto op de Vlietkade in Arkel.
Enkele scholieren belandden onder de auto in de naast de smalle polderweg gelegen sloot. Drie slachtoffers zijn zwaar gewond, onder wie mogelijk de automobiliste. De overige zeven zijn met lichtere verwondingen overgebracht naar ziekenhuizen in Gorinchem, Utrecht, Nieuwegein en Dordrecht. Tien ambulances en twee traumahelikopters verleenden hulp.

Alle gewonden waren aanspreekbaar. Een voorbijganger heeft geholpen de hoofden boven water te houden van scholieren tot de hulpverleners waren gearriveerd.

Een duikteam van de brandweer heeft in de sloot nog gezocht naar andere slachtoffers, maar heeft niemand aangetroffen

De automobiliste zou rond acht uur in een slip geraakt zijn en op de scholieren zijn gebotst. Op het moment dat het ongeluk gebeurde, reden tientallen scholieren in een groep naar de reformatorische scholengemeenschap Gomarus in Gorinchem.

Daar zijn de medeleerlingen en ouders opgevangen. De geëmotioneerde leerlingen zochten steun bij elkaar. Slachtofferhulp is ingeschakeld.

Bron: www.ad.nl




foto's: Hans Roest


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 14 september 2007, 13:49:49
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=876787/sc=55ea68

Elf scholieren gewond door ongeval Arkel
Gepubliceerd op vrijdag 14 september 2007
ARKEL (ANP) - Door een ongeval in Arkel (Zuid-Holland) zijn vrijdagochtend elf scholieren in de leeftijd van 13 tot 15 jaar gewond geraakt. Ze reden op de fiets in een groep toen ze door onbekende oorzaak door een automobiliste werden geschept. Dit meldde de politie.

Drie scholieren zijn ernstig gewond; de anderen hebben minder ernstig letsel. Ook de 45-jarige automobiliste uit Gorinchem raakte gewond. Hoe ernstig, is nog niet bekend.

Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Vlietkade in Arkel. De auto belandde na de botsing in de sloot. Enkele scholieren kwamen daarbij onder de auto terecht. Bij de hulpverlening werden onder meer twee traumahelikopters en een duikploeg ingezet.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 14 september 2007, 14:06:23
NOS Journaal meldt net dat 14 fietsers + bestuurster van de auto gewond zijn.

Via, via heb ik begrepen dat het SIGMA in ieder geval is opgeroepen. Of ze ook ter plaatse zijn geweest weet ik niet, hoor ik misschien nog wel in de loop van de dag.
Volgens mij is de code 1423050 van het SIGMA.


Franc

Op andere fora wordt de code 1423050 aangewezen als capcode van het Ambuteam.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #16 Gepost op: 14 september 2007, 14:17:23
Op andere fora wordt de code 1423050 aangewezen als capcode van het Ambuteam.

Zo ook kunnen, het is in ieder geval onderdeel van de GNK-C.    ;)


Franc


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 14 september 2007, 14:18:50
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2007%2Fseptember%2FVeertien%20scholieren%20aangereden%20in%20Arkel

Veertien scholieren aangereden in Arkel

14 september 2007

Door een ongeval in Arkel zijn vrijdagochtend veertien scholieren gewond geraakt. Ze reden op de fiets in een groep toen ze door een automobilist werden geschept, meldde de politie.
Drie scholieren zijn ernstig gewond, elf anderen hebben minder ernstig letsel. Ook de 45-jarige automobiliste uit Gorinchem raakte gewond.

Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Vlietkade in Arkel. De auto belandde na de botsing in de sloot. Enkele scholieren kwamen daarbij volgens de politie onder de auto terecht. De woordvoerster van de politie sprak van een chaotische toestand die na de botsing ontstond.

Omstanders boden eerste hulp, in afwachting van de hulpdiensten. De scholieren in de leeftijd van 13 tot 15 jaar uit verschillende plaatsen uit Vijfheerenlanden liepen veelal kneuzingen, botbreuken en hersenschuddingen op. Volgens de politie gaat het om leerlingen van scholengemeenschap Gomarus in Gorinchem.

Alle gewonden zijn naar ziekenhuizen in Gorinchem, Utrecht, Nieuwegein, en Dordrecht vervoerd. In totaal waren tien ambulances, twee traumahelikopters, twee tankautospuiten, een duikploeg en een reddingsvoertuig van de brandweer en meerdere politie-eenheden voor de hulpverlening ter plaatse.


http://www.rijnmond.nl/files/Media/09-2007/14-09-arkel4.jpg

http://www.rijnmond.nl/files/Media/09-2007/14-09-arkel3.jpg

http://www.rijnmond.nl/files/Media/09-2007/14-09-arkel.jpg

http://www.rijnmond.nl/files/Media/09-2007/14-09-arkel.2jpg.jpg

http://www.rijnmond.nl/files/Media/09-2007/14-09-arkel5.jpg


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 14 september 2007, 14:25:17
Scholieren Gomarus gewond bij ongeval
ARKEL – Negen scholieren zijn vrijdagmorgen in Arkel gewond geraakt toen ze door een automobiliste werden geschept. Drie van hen zijn er ernstig aan toe, aldus een politiewoordvoerster. De leerlingen waren op weg naar de reformatorische Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem.

Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Vlietskade in Arkel. De auto belandde na de botsing in de sloot. Twee scholieren kwamen volgens de politie onder het voertuig terecht. „Zij konden met hulp van anderen net het hoofd boven water houden”, aldus woordvoerster De Bas. „Het is een wonder dat zij het er levend vanaf hebben gebracht.”

De hulpverlening kwam onmiddellijk op gang. Er werden diverse brandweervoertuigen en tien ambulances ingezet. Ook twee traumahelikopters schoten te hulp. Burgemeester Boot van de gemeente Giessenlanden nam de leiding van de hulpoperatie op zich. Duikers van de brandweer bevrijdden de scholieren en de automobiliste.

De negen leerlingen en de automobiliste zijn naar vier ziekenhuizen in de omgeving gebracht. Drie van de tien zijn er slecht aan toe, aldus de politiewoordvoerster, de overige zeven hebben minder ernstig letsel. De leerlingen maakten deel uit van een groep van ongeveer tachtig scholieren uit de regio die dagelijks via de Vlietskade naar de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem fietst.

Dierenarts M. Verweij Rodrigo uit Arkel was een van de eersten die bij de plaats van het ongeval aanwezig was. „Ik werd gealarmeerd door een groep van zo’n tachtig scholieren bij mij op de dam. Ze waren hevig ontdaan. Ik ben onmiddellijk poolshoogte gaan nemen.”

Op de plaats van het ongeval trof de dierenarts een chaotische toestand aan. „Overal lagen kinderen met kneuzingen en gebroken benen en armen. Twee van hen lagen half onder de auto, die op z’n kop tot stilstand was gekomen. Op de weg zag ik vier of vijf fietsen die helemaal in de kreukels lagen.”

Het ongeval grijpt volgens dierenarts Verweij diep in. „Sommige scholieren maakten op mij een getraumatiseerde indruk. Zelf stond ik twee uur later ook nog te bibberen op m’n benen. Ik woon dertig jaar aan de Vlietskade. Elke ochtend zie ik de kinderen in een lange sliert voorbij fietsen. Ik hield er wel eens rekening mee dat er iets zou kunnen gebeuren, maar niet met een ongeval van deze omvang.”

Scholieren die getuige waren van het ongeval, zijn vrijdagmorgen opgevangen in een ruimte van hun school in Gorinchem. Medewerkers van Slachtofferhulp waren daarbij aanwezig. Rector Chr. Flikweert was vrijdagmorgen onbereikbaar voor een reactie. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk.
www.refdag.nl


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #19 Gepost op: 14 september 2007, 14:30:46
ik krijg het er echt koud van als ik het zo lees
flappus  niet elke verandering is een verbetering