[witte kolom] Een dagje posten

Auteur Topic: [witte kolom] Een dagje posten  (gelezen 48203 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #50 Gepost op: 10 oktober 2007, 08:27:07
Laten we dan maar snel verder gaan met een volgende update. (Alhoewel ik het natuurlijk toejuich als er naar aanleiding van een casus dit soort afspraken tussen forumleden worden gemaakt  O0. Nu nog bedenken dat dan wel een klinische setting is en er dus ook nog weer een vertaalslag nodig is naar een extramurale setting.)

Laatste opmerkingen dan nog over Joeri:
-Palmpie heeft al mooi laten zien wat tetanus is -> gaat gepaard met ernstige spierkrampen waaronder de ademhalingsspieren en is daardoor dus ook dodelijk als het niet snel behandeld/herkend wordt, alhoewel ook behandeling nog geen 100% kans op succes garandeert. Navragen naar vaccinatie dus.
-In aanvulling op Jacques wtb insturen, van belang is dat de wond goed schoongemaakt wordt om eventuele verontreiniging eruit te spoelen. Een spuitje met een klein stukje slang/naald kan daarbij behulpzaam zijn. Het is niet direct noodzakelijk dat er altijd antibiotica gegeven wordt dus wanneer je zelf in staat bent goed te spoelen en de wond lijkt niet te diep zou je evt kunnen afwachten met insturen, geef dan wel goede instructies bij pijn/zwelling/roodheid/warmte alsnog een arts te raadplegen.
-N.a.v. het idee van Golly om een zwaluwstaartje te gebruiken, pas hiermee op: Je sluit de kat op in de kelder, bacteriën en vooral tetanus doen het dan erg goed, meestal volstaat bij zo'n wondje een gaasje/pleister en is het dus beter geen zwaluwstaart te gebruiken.

10:30 toevallig in de buurt
Na de koffie komt daar de volgende patiënte, het is de 9-jarige Marijke samen met haar moeder. Ze is geen deelnemer aan het kamp maar woont in de buurt en heeft last van een pijnlijke pols. Moeder vertelt dat toen ze zag dat er ook een EHBO-post was ze dacht: "laat ik daar maar eerst langsgaan voordat de huisarts me weer een zeur vindt."
Moeder doet verder het woord en vertelt dat gisterenavond een casseterecorder van een plankje boven haar bed is afgevallen op haar rechterpols. Sindsdien doet het pijn en wil ze haar hand niet gebruiken.
Bij onderzoek blijft Marijke stilletjes zitten, ze ondersteunt de pols met haar linkerhand. De pols zelf is iets rood en licht gezwollen, op de onderarm zie je een paar blauwe plekken. Ze geeft wel flink veel pijn aan wanneer je bovenop de pols drukt daarna mag je niet meer aan haar pols zitten. Ze beweegt hem verder niet en ook staat ze niet toe dat jij hem beweegt. Dit alles natuurlijk tot grote irritatie van haar moeder die vindt dat ze zich niet zo moet aanstellen.


Vragen
-wat wil je nog meer weten?
-Wat doe je?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #51 Gepost op: 10 oktober 2007, 08:36:20
Ik zou mevrouw uitleggen dat de huisarts in dit soort gevallen toch echt de juiste plaats is om heen te geen en dat men nog haar, nog haar dochter een zeur zullen vinden, bovendien heeft het meisje echt pijn en hoe belangrijk is het dan om een zeur gevonden te worden.
Ik stel dringend voor om de onderarm/hand met een mitella te ondersteunen en dan alsnog naar de huisarts te gaan.
Misschien zijn er andere redenen waarom mevr niet met het letsel naar de huisarts wil (zoals eerder letsel  ;)) ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #52 Gepost op: 10 oktober 2007, 09:20:22
(bijna) Niets op aan te vullen.
Marijke ervan overtuigen dat een mitella de pijn wat kan verlichten.
Bij gelegenheid moeders ervan overtuigen dat het toch echt lijkt dat er iets aan de hand is.
Wellicht even bellen met de SEH of ze daar direct terecht kan. Dat scheelt Marijke weer een (onvermijdelijk) ritje van de dokter naar het ziekenhuis.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #53 Gepost op: 10 oktober 2007, 09:54:00
1) het is vreemd dat een casetterecorder boven het bed staat (logisch nadekendt is dit niet slim)
2) het is vreemd dat een kleine casetterecorde op een gewricht dit letsel veroorzaakt (het kaan hoor maar niet zo vlug)
3) het is vreemd dat de moeder denkt dat ze bij de huisarts een "zeur" is. Wat is er in het verleden gebeurt met haar en haar dochtertje
4) waarom is het dochtertje zo stilletjes?
5) ik zou het dochtertje doorsturen naar het ziekenhuis ivm mogelijke foto en screening op kindermishandeling (mogelijk eerdere letsels die behandeld zijn in het zks). Een mitella is wel een goed idee.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #54 Gepost op: 10 oktober 2007, 10:06:07
Idem als de bovenstaande,
Mitella voor de pijn, en kind naar de SEH sturen, even bellen naar seh en verder moeders ervan overtuigen dat het echt nodig is.
Indien mogelijk de SEH op de hoogte stellen van je vermoedens, maar de moeder onder geen beding laten merken wat je vermoed, dat kan het kind alleen maar meer schade toebrengen.
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2007, 10:07:44
1) het is vreemd dat een casetterecorder boven het bed staat (logisch nadekendt is dit niet slim)
2) het is vreemd dat een kleine casetterecorde op een gewricht dit letsel veroorzaakt (het kaan hoor maar niet zo vlug)
3) het is vreemd dat de moeder denkt dat ze bij de huisarts een "zeur" is. Wat is er in het verleden gebeurt met haar en haar dochtertje
4) waarom is het dochtertje zo stilletjes?
5) ik zou het dochtertje doorsturen naar het ziekenhuis ivm mogelijke foto en screening op kindermishandeling (mogelijk eerdere letsels die behandeld zijn in het zks). Een mitella is wel een goed idee.

En je mist er nog ééntje, heb ik misschien teveel aanwijzingen gegeven? ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2007, 10:09:37

2) het is vreemd dat een kleine casetterecorde op een gewricht dit letsel veroorzaakt (het kaan hoor maar niet zo vlug)


Waarom is het een kleine cassetterecorder?

Het maakt nog wel wat uit welke van de twee het is.




Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2007, 11:10:34
En je mist er nog ééntje, heb ik misschien teveel aanwijzingen gegeven? ;)

als je die blauwe plekken bedoelt..die had ik in mijn observaties al meegenomen...vandaar als DD-tje. Kindermishandeling


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2007, 11:30:47
als je die blauwe plekken bedoelt..die had ik in mijn observaties al meegenomen...vandaar als DD-tje. Kindermishandeling

Nope, er zit nog een andere klassieker in...


Kanarie

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 10 oktober 2007, 12:23:31
de vertraging in het hulp zoeken
Als het gisteren al zo zeer deed als nu, had ik me als ouder wel zorgen gemaakt.