Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?

Auteur Topic: Hoe te reanimeren bij een zittend slachtoffer?  (gelezen 18611 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 9 oktober 2003, 13:05:56
Ik begrijp het wel hoor ;D

hij zegt dat het er niet best uit ziet.

Want de woorden "shock", "ziekenhuis" en "bloedtransfusie" ken ik.

Dan zijn er nog wat onomkeerbare problemen met het hart en dat kan je behandelen maar dat lost niets op, want hij gaat ergens anders toch aan dood.

Zo ongeveer?

Henk


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #31 Gepost op: 9 oktober 2003, 15:14:50
Je komt een heel eind in de richting Henk!   :)

En de andere woorden gebruik je maar voor het scrabbelen. levert je veel punten op! ;)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2003, 13:51:38
Simpel gezegd is het zo erg dat de patient vrijwel altijd dood gaat. Er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen in de literatuur beschreven.  8)

Zo moet het wel duidelijk zijn dacht ik zo.


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2003, 14:17:02
Ja dit is beter te volgen dan de eerder geposte woordenbrij.
hypovolemische =  ???
irreversibele = onomkeerbaar?
ischemie =  ???
asystolie =  ???
secundair = hebben wij bij arbeidsvoorwaarden.

Mag hopen dat mij dat bespaart blijft!
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Paul SEH

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 12 oktober 2003, 21:54:33
hypovolemisch= te weinig bloed volume
ischemie=zuurstof tekort van het hart
asystolie=hartstilstand

Tot zover de verklarende woordenlijst.  ;)


Robert

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 14 oktober 2003, 17:57:27
In het vliegtuig richting de andere kant van de plas. Een kwartier onderweg en jawel de stewardes vraagt of er een dokter in het toestel zit. Enfin een tandarts meldt zich. Deze gaat de betrokkene in kwestie in de stoel, uiteraard in nog half zittende, hangende positie reanimeren. De piloot zet de neus van het toestel richting Schiphol nadat de brandstof onder ons richting de Noordzee dwarrelt. De tandarts in kwestie werkt zich in het zweet en tracht tegen de zwaartekracht het bloed middels artificiele hartmassage toch richting het brein te pompen. Helaas de poging mocht niet lukken, of had de tandarts er niet aan moeten beginnen? Ik weet voor mijzelf het antwoord wel!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 15 oktober 2003, 19:32:04
Omdat het slachtoffer in zo'n geval kansloos is ?

Ik kan me goed voorstellen dat die tandarts dat ook wist, maar tegen beter weten alles gedaan heeft om de man toch te helpen.

De tandarts hoeft in ieder geval niet meer de vraag te beantwoorden of het s.o. nu nog geleeft zou hebben als hij direct begonnen was.

De piloot lijkt me ook een goede keus gemaakt te hebben, want het lijkt me niet plezierig om 10 uur met een lijk in het vliegtuig naar Amerika te vliegen.
Begin deze maand heb ik met een buschauffeur gesproken die in Noorwegen hetzelfde overkwam. Dat s.o. was toen al minstens een half ur dood.

Het is te absurd voor woorden, maar na twee ziekenhuizen gehad te hebben, vond hij eindelijk een pastoor die zich over het s.o. ontfermde door hem in een tuinstoel in zijn garage te zetten.

Maarten


wicher

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 15 november 2003, 19:01:50
als je in zo'n situatie komt als CHARL , een ongeval waar geen gordel is gedragen, is het maar de vraag of het zinvol is om te reanimeren. Er rijd iemand tegen een boom, krijgt het stuur tegen zijn borstkast en zit in de stoel. Je merkt dat zijn bewustzijn slechter wordt. Uiteindelijk voel je geen pols meer. De kans is erg groot en zeker aannemelijk,dat er een inwendigebloeding aan wezig is mensen. REANIMMEREN heeft dan geen zin meer . Je kan hier uren en dagen over discuseren , maar reaimeren zonder bloed in de aderen heeft geen zin!!!!! en dat is toch wat je wilt rond pompen in het lichaam ::). ALs EHBO,er kan je op dat moment niet veel meer doen, draag zorg voor een goede allarmering, en probeer de ademweg vrij te houden. Als we met de ambulance terplaatse zijn hebben we de middelen om nog iets te doen (infuus e.d).


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #38 Gepost op: 15 november 2003, 19:08:36
als je in zo'n situatie komt als CHARL , een ongeval waar geen gordel is gedragen, is het maar de vraag of het zinvol is om te reanimeren. Er rijd iemand tegen een boom, krijgt het stuur tegen zijn borstkast en zit in de stoel. Je merkt dat zijn bewustzijn slechter wordt. Uiteindelijk voel je geen pols meer. De kans is erg groot en zeker aannemelijk,dat er een inwendigebloeding aan wezig is mensen. REANIMMEREN heeft dan geen zin meer . Je kan hier uren en dagen over discuseren , maar reaimeren zonder bloed in de aderen heeft geen zin!!!!! en dat is toch wat je wilt rond pompen in het lichaam ::). ALs EHBO,er kan je op dat moment niet veel meer doen, draag zorg voor een goede allarmering, en probeer de ademweg vrij te houden. Als we met de ambulance terplaatse zijn hebben we de middelen om nog iets te doen (infuus e.d).

Klopt in principe wat je zegt Wicher. Maar geef iemand het voordeel van de twijfel en begin.  Laat de "professionals" maar tegen je zeggen dat je mag stoppen. Die redden het ook niet bij een aorta ruptuur hoor!


wicher

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 15 november 2003, 19:19:00
dat bedoel ik ook, het is voor een ehbo-er moeilijk in zo'n situatie. Maar vooral een reanimatie starten in een stoel terwijl de patiënt zit is volgens mij moeilijk. Hoe willen ze dan gaan beademen?  dit lukt volgens mij niet!!!!! Je moet ook kunnen toegeven dat er geenhulp meer mogelijk is , ook ik weet dat het heel moelijk is om te denken dit is zinloos.