Welke informatie bij bellen huisartsenpost?

Auteur Topic: Welke informatie bij bellen huisartsenpost?  (gelezen 4559 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Gepost op: 27 september 2007, 22:43:37
Hoi,

ik was benieuwd welke informatie verzameld moet worden bij het bellen van een huisartsenpost.

Het gebeurt geregeld dat ik van collega-EHBO-ers hoor dat ze als ze een huisartsenpost bellen veel gegevens van het slachtoffer moeten doorgeven. Vooral tijdens diensten waar je niet in de buurt van je slachtoffer kunt bellen omdat je binnen geen bereik hebt met je mobiele telefoon, of teveel omgevingslawaai komt het voor dat je een paar keer heen en weer moet lopen om alle gegevens te verzamelen.

Daarom leek het me handig om een lijstje voor de vrijwilligers te maken waarop staat welke informatie verzameld moet worden ALVORENS de HAP te bellen. Dit scheelt voor beide partijen tijd en ergernissen.

Wie weet dan ook welke informatie de HAP graag wil hebben?

Kaktus




mickel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2007, 07:37:21
wat ze moeten weten ....

het liefst :  verzekeringsnummer , geboortedatum , of de klachten al eerder bekend en of gezien zijn door de eigen huisarts


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 28 september 2007, 07:43:13
Nu vergeet je toch een hoop. Ze zullen namelijk ook adres, telefoonnr en wie de eigen huisarts is willen controleren, daarnaast is ook een klein stukje voorgeschiedenis en medicatiegebruik van belang. Indien mogelijk daarom altijd door de patiënt zelf laten bellen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 28 september 2007, 09:27:35
De vragen die gesteld gaan worden zullen heel afhankelijk zijn van wat iemand mankeert, bel je omdat iemand een wondje in de vinger heeft wat wellicht gehecht dient te worden of is iemand plotseling onwel geworden ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #4 Gepost op: 28 september 2007, 11:53:07
:-[ het gebeurt soms ook tijdens evenementen dat iemand naar de HAP moet, en dat die gene uit een andere regio komt, en kan zo'n so dan bij een andere HAP dan zijn eigen regio ook terecht??


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 28 september 2007, 12:01:43
Ja, alhoewel het dan soms wel zo is dat er direct (contant) afgerekend moet worden (dit kan vervolgens gedeclareerd worden bij de verzekeraar).


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 28 september 2007, 12:15:23
Tevens wordt er ook een  telefonisch consult in rekening gebracht. (tevens ook weer terug te declareren bij verzekeraar).

Bij mening Hap werken de doktersassistenten met beslis bomen (een soort triage/ protocollen systeem).
Het kan dus voorkomen dat er ook een telefonisch advies wordt gegeven zonder bezoekje aan de Hap.
(maar daar krijg je wel een nota van).

Het zorg stelsel zit nu zo in elkaar dat nog ten alle tijde eerst de Hap geconsulteerd moet worden, en van daar uit evt. door verwijzing naar een ziekenhuis.
Het ziekenhuis heeft een zorgplicht, maar een consult bij de huisarts is nog steeds goedkoper als de 198,- euro eerste consult op een SEH.

Een hoop zullen zeggen...daar ben ik voor verzekerd, tuurlijk klopt, maar door de juiste route's te bewandelen zorgen we er zelf voor dat de gezondheidszorg niet nog duurder wordt.

(oeps....iets afgeweken van de oorspronkelijke topic :-[)


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #7 Gepost op: 28 september 2007, 17:45:53
Eigenlijk is het heel simpel.
Ook als je buiten de regio naar de Hap moet, is dit nooit een probleem.
Bij de ene Hap moet je contant betalen en bij de andere niet.
Wat willen ze weten ? ach dit is al gezegd maar hier even op een rijtje.

Naam, adres, postcode, woonplaats, geb.datum, huisarts, naam verzekering en verzekerings nr.
Vaak wordt inderdaad ook gevraagd naar eventuele medicatie en een stukje voor geschiedenis naar gelang de aard van de klacht waar over gebeld wordt.
Laat inderdaad als het even kan, de patiënt zelf naar de Hap bellen, die kan toch zelf het beste vertellen wat hij/zij voelt en mankeert.


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2007, 19:07:55
Bedankt voor de reacties!

En dat laten bellen door het slachtoffer zelf is wel een heel goed idee.  O0


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2007, 19:43:03
Wij sturen mensen vaak in ( indien noodzakelijk) en bellen vervolgens de hap.
We zeggen dan hallo ik ben .... van het nederlandse rode kruis.
wij hebben net ...( naam) van ... ( geboortedatum of leeftijd)
vanwege  ..... ( letsel)
staan ze alvast in het systeem en worden ze verwacht en sneller geholpen als datz e op de bonnefooi ernaartoe gaan.
gegevens worden dan niet doorgegeven , dat doet men wel als ze aankomen op de post.
werk hier goed, de hap neemt het goed op en meteen is duidelijk dat het letsel al door een ehbo-er/ vpk/arts beoordeeld is en ernstig genoeg bevonden om professionele hulp aan te raden.
ook mensen van buiten de regio kunnen gewoon terecht in de hap.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis