Slow whoop/Quick whoop

Auteur Topic: Slow whoop/Quick whoop  (gelezen 17293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 1 oktober 2007, 13:56:37
Hier in het gebouw wordt iedere eerste maandag van de maand het ontruimingssignaal, het brandsignaal en veilig signaal getest via de omroepinstallatie.

Echter, als ontruimingssignaal laat men als voorbeeld de quick whoop horen en bij brandalarm laat men als voorbeeld de slow whoop horen.

Volgens mij is het echter net andersom. De slow whoop wordt toch overal als ontruimingssignaal gebruikt? Mijn vraag is: klopt het dat de slow whoop in heel Nederland (en elders) het algemene ontruimingssignaal is of zijn bedrijven en instellingen er vrij in om zelf een signaal te kiezen t.b.v. de ontruiming?


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2007, 14:13:55
Bij mijn weten hebben wij maar één whoop en die noemen we de slow whoop. Die wordt voor ontruiming gebruikt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2007, 21:44:26
Bij mijn weten hebben wij maar één whoop en die noemen we de slow whoop. Die wordt voor ontruiming gebruikt.

precies!


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2007, 15:12:19
precies!

Jep ik ken ook niks anders behalve de slow whoop. Tijdens mijn BHV training die ik had 2,5 maanden terug (geslaagd) heb ik ook niks anders te horen gekregen aan info en demo's dan de Slow Whoop.

Op dit moment ben ik in bezit van een geldig EHBO/Reanimatie, Brandpreventie & Ontruimings diploma! Dit afgesloten met een 9, en een 10  ^-^


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2008, 14:15:36
@ Tarie,

Er zijn vele soorten en geluiden voor ontruimingsalarm en het belangrijkste is dat de aanwezige personen weten wat er bij welk signaal van ze verwacht wordt.

Het is logisch dat de slow whoop gebruikt wordt als ontruimingssignaal en een ander geluid voor een andere signalering.

Ook hiervoor geldt: communicatie en oefenen (tot het bij iedereen goed tussen "de oren" zit)


greetz,
The Chief


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2008, 19:52:20
Maar hoe oefen je dat als er een steeds wisselende bezetting is (bijv.openbaar gebouw)?
CN NRK


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2008, 18:49:08
Iedere dag oefenen  :)

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


BjornV

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2008, 00:59:37
Er zijn altijd BHV'ers in het gebouw, bij voorkeur mensen die (bijna) altijd er zijn. Bij ons oefenen we 3 tot 4x per jaar (openbaar gebouw), of er nu wel of geen bezoekers zijn, dat maakt niets uit. Die zijn dan "vrijwillig" bij de oefening betrokken... Blijkt: Vaak werkt dit uitstekend.  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2008, 16:24:59
Maar hoe oefen je dat als er een steeds wisselende bezetting is (bijv.openbaar gebouw)?

Als een relatief kleine groep kalm blijft, adequaat reageert en de ontruiming stuurt met eenduidige, heldere aanwijzingen, dan doet het kuddegedrag van mensen de rest.


frank1984

  • BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2009, 21:21:27
De Slow Whoop is voor zover ik het geleerd heb inderdaad voor ontruimingen. Wat ik me dan even afvraag, waarom zou je bij brand een ander signaal doen? Het gevolg van brand is volgens mij ook bijna altijd ontruiming...

Ik heb overigens een tijdje op een ministerie gewerkt en daar hadden ze wel 2 varianten, maar dan met een andere reden, namelijk:

Sloop Whoop voor ontruiming en brand
Quick Whoop voor bezetting, dan wil je dus juist NIET dat mensen het gebouw uit rennen..