Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen

Auteur Topic: Rampenoefening 20 oktober: Reeuwijkse plassen  (gelezen 20960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #50 Gepost op: 23 oktober 2007, 22:06:26
Meningen verschillen......
Ik heb 10 jaar geoefend en deel genomen aan diverse uitrukken van de reddingsbrigade.
Kan mij iemand vertellen of ik klaar ben voor een overstroming?
Ik denk dat ik niet klaar ben, en dan mag ik zeggen dat ik 1 van de meer ervaren personen ben van onze brigade.

Wat Don zegt, laten we hopen dat we er nooit achter hoeven te komen. Lijkt me toch dat we oefenen om er eventueel te zijn, niet om te hopen op die ene ramp.

Geen idee wat je wilt bereiken met je vraag.... je stipt alleen het verschil van inzicht aan.

wijsheid is te erkennen er geen te bezitten


Wijsheid is te erkennen dat je andere inzichten, misschien de moeite van onderzoeken waard zijn..

Ik denk dat we kunnen leren van recente overstromingen uit buitenland, naast New Orleans, kennen we de verschillende ervaringen uit Engeland, Spanje, Duitsland, Switzerland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk en Belgie..

Ik heb niet het idee, dat reddingsbrigades echt naar die situaties hebben gekeken om van de ervaringen daar te leren.. Ik kan het in ieder geval niet afleiden uit de lesmaterialen van REDNED en uit visie documenten..
Maar misschien heb ik wel niet alle informatie..


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #51 Gepost op: 24 oktober 2007, 09:02:31
excuus, we dwalen weer af.

Mooie foto's Ko!


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #52 Gepost op: 24 oktober 2007, 10:04:51
Ik vind het juist geweldig dat er oefeningen worden georganiseerd, oefening baart kunst en de oefeningen van de reddingsbrigades afkraken is wel heel makkelijk. Iedereen heeft zijn eigen visie over het reddingswerk, in de ene situatie zullen de middelen van de reddingsbrigades misschien inderdaad te kort schieten. In andere situaties zullen de middelen die andere forum gebrukers voorstellen juist behoorlijk te kort schieten.
Ik ben zelf van mening dat het idee reddingsvletjes best wel werkt.

zie http://www.xs4all.nl/~kouijze1/OefeningGrevelingen2007/index.html voor fotos van de voorjaarsoefening.

Groeten Paul
[/quote]

kijk aan zulke opmerkingen hebben we tenminste wat
bedankt Paul
er is altijd wel commentaar te geven maar laten we er met zn allen voor te zorgen dat we de rb op een hoger platvorm krijgen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #53 Gepost op: 24 oktober 2007, 10:48:29
begriijp me goed, ik vind het geweldig dat dit soort oefeningen worden gehouden.. Ik wil alleen laten zien dat er beperkingen aan dit soort oefeningen zijn.  Het staat stoer om een rampen oefening in een paar uurtjes te houden..

Maar wie organiseert nu een oefening die drie dagen duurt.. waar bij en ook 's nachts gezocht moet worden... en mensen moe worden, er aflossing georganiseerd moet worden. Waarbij je ook slachtoffers die er al twee dagen bekneld liggen onder een balk op de zolder van hun huis moet weghalen.

Je moet slapen in een sporthal of in een tent. Je slechts eenvoudige maailtijden kan hebben.  Er slechts stroom van de aggregaten is.. waarbij je als je net twee uurtjes slaapt je weer uit je slaapzak word gehaald om dat een andere teams assistentie nodig hebben..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #54 Gepost op: 24 oktober 2007, 11:45:15
Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen waarom er verkenningen plaatsvinden waarbij situatieschetsen/kaarten van een gebied moeten worden gemaakt, zeker in deze tijd van snelle fotoverkennners en digitale technieken?

Kees  8)


Paul K

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 24 oktober 2007, 11:52:05
Citaat
Maar wie organiseert nu een oefening die drie dagen duurt.. waar bij en ook 's nachts gezocht moet worden... en mensen moe worden, er aflossing georganiseerd moet worden. Waarbij je ook slachtoffers die er al twee dagen bekneld liggen onder een balk op de zolder van hun huis moet weghalen.

Je moet slapen in een sporthal of in een tent. Je slechts eenvoudige maailtijden kan hebben.  Er slechts stroom van de aggregaten is.. waarbij je als je net twee uurtjes slaapt je weer uit je slaapzak word gehaald om dat een andere teams assistentie nodig hebben..

Oefeningen met overnachtingen worden wel georganiseert in de loop der jaren, ben ik ze al tegen gekomen. We gaan hier ook weer off-topic, dit is toch een eindelose discussie. Voor de oefening op de grevelingen van het voorjaar, is er ook aan gedacht om dit snachts te gaan doen. Dit heb ik bewust tegen gehouden omdat we te maken hebben met een ploeg mensen die gewoon een hele week werkt, en dan even 2 nachten door moeten halen voor een oefening. Misschien wel realistisch maar dit weegt niet op tegen de ongelukken die je gaat krijgen. Daarom hebben we die oefening overdag gehouden, van s'ochtends redelijk vroeg tot een uur of 4, zo krijgen de bemanningen veel casussen voor hun kiezen waarbij ze ervaring op doen die ze echt wel kunnen gebruiken in een echte nood situatie. Als er echt nood aan de man is, dan ga je gewoon nachten door, en dan kan je ook functioneren met veel minder slaap, het is alleen niet nodig om hiervoor risico's te lopen bij een oefening, zo lang je maar zorgt dat je in je oefeningen casussen verwerkt die te maken hebben met de realiteit zodat men weet wat ze kunnen verwachten. Een echte noodsituatie naboodsen is trouwens ook onmogelijk. Dat lukt je nooit.
Hulde voor Reeuwijk dat ze uberhout een oefening hebben georganiseerd en hun visie van een ramp (die per persoon ook verschild) naar voor hebben gebracht tijdens de oefening. Op naar een volgende oefening, waarbij een andere organisator zijn visie naar voren brengt. Net zoals ik dit in het voorjaar heb gedaan. (rescue, geen idee om eens met een buurt brigade om de tafel te gaan zitten en jouw visie ook eens in de praktijk te laten zien en hier wat omheen te organiseren?)

Zijn er trouwens nog brigades uit de regio Zuidwest met oefening plannen?

Don, ik begreep dat van de schipper(in) die mee is geweest in Reeuwijk, dat er nog een mail richting de organisatie gaat met wat tips, commentaar en verbeter punten.

Citaat
Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen waarom er verkenningen plaatsvinden waarbij situatieschetsen/kaarten van een gebied moeten worden gemaakt, zeker in deze tijd van snelle fotoverkennners en digitale technieken?

Ik kan me voorstellen die die technieken niet direct beschikbaar zijn als er door het hele land calamiteiten zijn of dat deze technieken niet gebruikt kunnen worden, door technische problemen.

Groeten Paul


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #56 Gepost op: 24 oktober 2007, 12:46:45
Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen waarom er verkenningen plaatsvinden waarbij situatieschetsen/kaarten van een gebied moeten worden gemaakt, zeker in deze tijd van snelle fotoverkennners en digitale technieken?

Kees  8)
Dit is ook niet gebeurt. De verkenners gingen met een goede kaart van het gebied op pad en doel was inventariseren van de probleem locaties, aantallen personen en prioritering. Dat is ook vanuit de lucht niet te doen.

Als starter van dit topic heb ik met plezier en verbazing de onstane discussie gelezen van vooral niet deelnemers aan de oefening. Ik hoopte dat wat meer deelnemers zouden reageren, maar helaas.

Persoonlijk heb ik een hele leuke dag gehad, voor mij niet echt heel leerzaam of ingewikkeld, maar merkte dat dit voor andere eenheden toch anders lag. Wat mij vooral opviel was dat het niveau verschil tussen de diverse eenheden enorm groot is. Veel eenheden zouden nog meer lokaal moeten oefenen en dan vooral op praktische zaken (snel handelen, keuzes maken etc.), zaken die oefening vergen en niet in theorie geleerd kunnen worden. Het blijft natuurlijk altijd lastig om een oefening zo realistisch mogelijk te laten zijn, maar de werkzaamheden kwamen aardig overeen met daadwerkelijke inzetten uit het verleden.
Het blijft gewoon een feit dat de voornaamste taak van de reddingsbrigades bij wateroverlast logistiek is. Het is dan ook logisch dat vooral deze taak wordt geoefend.
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 24 oktober 2007, 14:12:27
Dit is ook niet gebeurt. De verkenners gingen met een goede kaart van het gebied op pad en doel was inventariseren van de probleem locaties, aantallen personen en prioritering.

Dat is precies wat na een plotseling opstekende storm moet gebeuren: een verkenner die de hulpvraag met bijbehorende prioriteit in kaart brengt.

Goed om dat te oefenen (alleen al het feit dat het gebeurt!).

Henk


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #58 Gepost op: 24 oktober 2007, 16:22:41
begriijp me goed, ik vind het geweldig dat dit soort oefeningen worden gehouden.. Ik wil alleen laten zien dat er beperkingen aan dit soort oefeningen zijn.  Het staat stoer om een rampen oefening in een paar uurtjes te houden..

Maar wie organiseert nu een oefening die drie dagen duurt.. waar bij en ook 's nachts gezocht moet worden... en mensen moe worden, er aflossing georganiseerd moet worden. Waarbij je ook slachtoffers die er al twee dagen bekneld liggen onder een balk op de zolder van hun huis moet weghalen.

Je moet slapen in een sporthal of in een tent. Je slechts eenvoudige maailtijden kan hebben.  Er slechts stroom van de aggregaten is.. waarbij je als je net twee uurtjes slaapt je weer uit je slaapzak word gehaald om dat een andere teams assistentie nodig hebben..



Hou eens op:-) Die oefeningen hebben we al achter de rug.
Op vrijdagavond uit je werk als een gek naar het zuiden des lands voor een grote oefening waar 's nachts gevaren wordt en dat je standaard te horen krijgt dat je dan een paar uur mag slapen en vervolgens als je heerlijk ligt door een stel mensen met sadistische trekjes eruit wordt geschreeuwd.....
Dat zijn slopende oefeningen.
Ik kan me nog herinneren dat de helft van de flottielje waar ik leider van mocht zijn zijn bemanning moest wisselen. Puur vanwege de uitputting van sommigen.
Moet je dat willen?

Toch denk ik dat een mens zich anders instelt als er echt nood aan de man is. Dus ik vraag me af of je inderdaad 3 dagen moet gaan oefenen. Overigens heb ik ergens gehoord dat ze naar een model willen dat een ploeg max. 48 uur ingezet gaat worden (met rust!)
Wat doet de brandweer? inzet... duurt het lang? wisselen!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #59 Gepost op: 24 oktober 2007, 17:59:51
Domme vraag misschien, maar kan iemand mij uitleggen waarom er verkenningen plaatsvinden waarbij situatieschetsen/kaarten van een gebied moeten worden gemaakt, zeker in deze tijd van snelle fotoverkennners en digitale technieken?
Kees  8)

Het nadeel van die technieken is dat ze wel kant en klaar voor handen moeten zijn
en ook daadwerkelijk werken. Dit terwijl een van de kenmerken van een ramp is dat
allerlei zaken uitvallen. In Reeuwijk zag al dat eenvoudige portofoons de geest gaven,
laat staan allerlei hightech die volledig op aggregaten moet draaien. Her en der werden
GSM's gebruikt maar bij een echte ramp ben je daar ook niet zeker van.
Daarom is het fysiek verkennen middels boten altijd noodzakelijk.

Ik denk dat uitgeprinte kaarten met een viltstift en een eenvoudig communicatienetwerk
het beste werken. De ANWB heeft veel waterkaarten in voorraad. Kunnen die bij een
ramp niet snel kaarten leveren? De enige technische hulpmiddelen die je dan nodig
hebt zijn een zaklamp en eventueel een leesbril  :)

Wel kan ik me voorstellen dat bij een echte ramp getracht wordt om de RB-ploegen
te koppelen aan de vele overheidsschepen (politie, rijkswaterstaat e.d.). Het voordeel
van deze schepen is dat hun volledige uitrusting er op gericht is om onafhankelijk
van de wal te functioneren. Het nadeel is dat ze te groot/diep zijn voor
overstromingsgebieden. Maar als moederschip voor een flottielje bondsvletten
kunnen ze goede diensten bewijzen.

Overigens zal ik in Reeuwijk ook een rondvaartboot varen. Je weet wel, zo'n ding met
weinig diepgang en lage doorvaarthoogte met veel zitplaatsen en een koffiezetapparaat.
Eigenlijk moet je die zo snel mogelijk vorderen om je slachtoffers op te dumpen. Dan
kan je je bondsvletten weer zo snel mogelijk inzetten voor het daadwerkelijke reddingswerk.

Een combinatie van RB-vletten, moederschip en rondvaartboot kunnen dan samen een
volledig zelfstandige eenheid vormen op een bepaalde locatie. Centrale aansturing wordt
dan beperkt tot het verstrekken van faciliteiten als aanlandingsplaats en afvoer van slachtoffers.

Een ander punt wat ik zag waren een aantal onbemande bruggen. Voor de snelheid van
werken en het regelen van het verkeer door de smalle doorvaart kan ik me voorstellen
dat je in een aantal gevallen deze bruggen moet gaan bemannen om vertraging te
voorkomen.

Ik weet niet of dit al in de plannen zit maar ik wilde het maar even kwijt.

groeten,
Ko van Leeuwen