Politieagent en lid reddingsbrigade??

Auteur Topic: Politieagent en lid reddingsbrigade??  (gelezen 11049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Merijn

  • Gast
Gepost op: 28 september 2003, 21:54:26
Ik zat van de zomer een stuk in de krant te lezen over de reddingsbrigade in Katwijk en Noordwijk. Daar in las ik dat men het ieder jaar weer moeilijk heeft om een aantal vrijwilligers bij te krijgen. Dit geldt denk ik wel voor alle brigades.

Mijn vraag is dus zou ik als politieagent zijnde ook bij de reddingsbrigade kunnen? Ik werk om het weekend bij de politie en door de weeks ok verschillende uiteraard. Is dat dan een probleem?

En mocht het mogelijk zij, wat wordt er dan allemaal van me verwacht???

Ik hoop dat er iemand is die mij dit kan uitleggen.




kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2003, 23:51:31
Merijn, op het staion Wijk aan Zee (KNRM) zitten ook 2 agenten, ikzelf ben van het gele busje, dus lijkt me dat het bij de reddingsbrigade ook moet kunnen.
Gewoon even informeren lijkt me.


Dave

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2003, 00:24:38
Natuurlijk zou een agent lid mogen zijn van een reddingsbrigade. In deze tijd, waarin het moeilijk is om vrijwilligers te vinden die ook overdag inzetbaar zijn!

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2003, 00:42:02
Er is een tijd een politieagent lid geweest van HOGE (was al lid voor hij agent werd). Ik denk dat het moeilijk is de politie pet af te zetten en alleen maar aan redden te denken.  Ik denk dat het werk bij een reddingsbrigade te veel lijkt op het werk bij de politie en het idee onstaat (ontstond ook bij hem) dat je altijd aan het werk bent. Bij de KNRM zijn als kantje boord doet is weer anders, de knrm patroulieert niet, dus zit je niet soms een hele dag aan boord zonder wat te doen. Dat moet je kunnen. Een agent kan dat, maar dat is z'n werk. In een weekend dat ie vrij is wil ie wel eens wat anders.

Henk


Merijn

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2003, 09:35:43
Ik denk dat je als agent zijnde je werk best achter je kunt laten. Als je in prive tijd op straat loopt zie je ook genoeg om je heen gebeuren. Dan moet je ook net doen of je neus bloed.

Maar goed ik begrijp wel dat je, als je bij de reddingsbrigade zit, er ook op moet letten dat alles goed gaat op en rond het strand. En naar mijn idee is het dan wel weer makkelijk als je een politie achtergrond hebt.


1 vraag bleef nog even open staan.... Wat wordt er van mij verwacht? (Opleiding e.d.)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 29 september 2003, 10:06:50
bij ons (hoge) ben je nog een (woensdag) avond kwijt voor opleiding. Dat is bij de meeste brigades zo. Gaande weg ga je mee met de boot en daar wordt de praktijk geleerd. Bij ons gaat dat snel, we hebben soms vijf of meer akties per dag. Bij de meeste reddingsbrigades moet de ook nog zwemmend redden leren. Als je alle certificaten en diploma's wilt halen ben je zo 7 jaar verder. Maar die brigades vergeten dat je meestal in een boot zit. Dan hanteren veel brigades nog een opleiding voor varend redden: bink, opstapper, motordrijver en commandant. Roeien is daarbij een belangrijke bezigheid ;D.

Veel brigades hebben hun opleiding reeds aan deze tijd aangepast, informeer daarnaar.

Ben je (basis vaardigheden) opgeleid dan is het mogelijk in overleg dagen vast te stellen waarop je aanwezig bent op de post of voor de boot. Je kunt er net zoveel/weinig tijd insteken als je wilt. Als je veel diensten wil draaien prima. Heb je niet zoveel tijd, de keren dat je er wel bent onlast je toch iemand anders.
De juridische kant van de zaak is minder belangrijk, als we bijvoorbeeld hasjies aantreffen in een bootje wat wij gered hebben hoort niemand daar wat van. Mensen mogen niet bang worden om ons te hulp te roepen.
Maar je politie achtergrond en de mentaliteit welke dat werk vereist maken je tot een zeer gewilde aanwinst voor een reddingsbrigade.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2003, 11:34:46
Iedereen kan lid worden van een brigade, het is een vereniging en iedereen mag en kan lid worden, dit wil niet zeggen dat je ook alles al mag. Wat er aan opleiding gevraagt wordt is als eersteeen zwemdiploma a voordat je mee mag trainen in een zwembad. Voor debewaikingen kan het verschillen maar EHBO is meestal wenselijk en de rest wordt binnen een brigade gegeven. Niet iederweekend beschikbaar is geen probleem het is vrijwillig en dus ook afhankelijkvan debeschikbare tijd. Verder zijn wisseldiensten voor oproepbarediensten voordelig omdat je vaker overdagbeschikbaarbent als mensen dieop een andereplek werken. Zelf ken ik brigadeleden die werkzaam zijn bij de K'mar en KLPD. Dus het is mogelijk

9910001
9910001


Merijn

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2003, 19:44:51
Bedankt in ieder gavel voor de reacties.

Ik ben in het bezit van zwemdiploma A + B en heb bij de politie het reddingszwemmen gehad. Weet onegveer wel hoe dat gaat. Maar een op fris cursus is nooit mis. Verder wordt er bij de politie wel aan EHBO gedaan alleen krijg je daar geen diploma voor. En bij de politie is het vaak zo dat je tegelijk of net voor of net na een ambu tp ben dus dan hoef je niet veel te doen met je EHBO.

Nu denk ik ook dat ik en veel van mijn andere collega's niet veel verder komen dan plijstersplakken en reanimeren. Een verbandje aanleggen wordt vaak al weer een hele klus  ;).

Nog 1 vraag...

Wanneer zou ik mij moeten aanmelden dan. Ik neem aan dat er in winter niet veel inzetten gepleegt worden door een reddingsbrigade. Weinig badgasten bij -10 denk ik zo. Dus waneer is het het slimste om me aan te melden???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2003, 20:09:04
NU!!! ;D

Want nu beginnen zo een beetje de opleidingen. Neem van mij aan dat wat je aan zwemmend redden bij de politie hebt gehad niets is (brevet 4 niveau) bij wat je nu gaat krijgen. 7 bevrijdingsgrepen, 5 vervoersgrepen moet je zowiezo kennen. diverse zwemslagen, boven en onder water, hoekduik, snorkelen, popduiken, 75m onderwater enz.

Wat uitermate handig is van een poitie agent bij je brigade zijn de onregelmatige diensten. Overdag kun je met een paar van die lui een uitstekende alarmploeg samenstellen.
Jammer dat je niet in Huizen woont. :(

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2003, 20:11:15
NU!!! ;D

Want nu beginnen zo een beetje de opleidingen. Neem van mij aan dat wat je aan zwemmend redden bij de politie hebt gehad niets is (brevet 4 niveau) bij wat je nu gaat krijgen. 7 bevrijdingsgrepen, 5 vervoersgrepen moet je zowiezo kennen. diverse zwemslagen, boven en onder water, hoekduik, snorkelen, popduiken, 75m onderwater enz.

Wat uitermate handig is van een poitie agent bij je brigade zijn de onregelmatige diensten. Overdag kun je met een paar van die lui een uitstekende alarmploeg samenstellen.
Jammer dat je niet in Huizen woont. :(

Henk

eeehhh Henk wanneer kun jeje het beste aanmelden