GRIP 1 Pyromaan actief in 't Zand - 't Zand 12-10-2007

Auteur Topic: GRIP 1 Pyromaan actief in 't Zand - 't Zand 12-10-2007  (gelezen 59859 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 26 november 2007, 16:19:05
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article472305.ece/Dorp_krijgt_politiepost_in_strijd_tegen_pyromaan

Dorp krijgt politiepost in strijd tegen pyromaan

ANP

(...)

Of er sprake is van één of meerdere brandstichters is nog niet bekend. Wel zijn alle negen branden aangestoken. ‘Bij de laatste brand zijn geen braaksporen gevonden’, aldus de politie.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/73739361/_Pyromaan_is_onder_ons_.html?p=23,1

'Pyromaan is onder ons'
door Bart Olmer en André Spaansen

'T ZANDT - Angst regeert het Groningse gehucht 't Zandt, nu een brandstichter voor de tiende keer in korte tijd heeft toegeslagen. De onrust is zó groot onder de negenhonderd inwoners, dat de burgemeester en de politie een permanente politiepost hebben ingericht in het dorpshuis, waar agenten 24 uur per dag waken. De dorpelingen kijken argwanend naar elkaar én naar ex-brandweerlieden van de recent opgeheven dorpsbrandweer. "De pyromaan is onder ons."
 
(...)

De brandstichter gebruikt een doortrapte methode, zeggen eigenaren van afgebrande woningen: op een glazen fles wordt een brandende kaars gezet, met daaromheen een berg brandbaar materiaal. Wanneer de kaarsvlam het brandbare materiaal bereikt, ontstaat een stevig vuur. Door de 'kaarsmethode' heeft de brandstichter úren de tijd om zich uit de voeten te maken voordat er sprake is van een uitslaande brand.

 (...)


 ;)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #51 Gepost op: 26 november 2007, 18:01:55
Citaat
...Vanwege alle brandstichtingen in leegstaande gebouwen, deed hij preventieve controlerondes door de oude kazerne. En warempel: op 24 september vond hij op de zolder de brandende kaars, te midden van een berg papier en andere brandbare spullen...

Doe de kazerne dan ook op slot :) Met alle respect, klinkt het toch wat ongeloofwaardig dat alle branden ontstaan door een kaars en dat er maar weinig extra kaarsen gevonden worden van mislukte branden. Er is een pyromaan actief en we laten alle gebouwen open staan ????

(peebee zet zijn aluminium hoedje op en richt de zelf gemaakte antenne's op (links) de middelste ster van het sterrebeeld Orion en (rechts) de kleine beer; Kortom JFK time aka Conspiracy theory time )

Het is een kleine, hechte gemeenschap die in alle vormen wordt bedreigd door de oprukkende samenwerking met dominante grote steden. Een pact wordt gesloten en met enige regelmaat van de klok besluiten de bewoners gezamelijk branden te starten in oude, niet gebruikte of afgedankte gebouwen. Waarbij ze natuurlijk zorgen dat deze worden ontdekt voordat er grote schade ontstaat aan aangrenzende gebouwen die wel waarde hebben.

Het is natuurlijk een effectieve manier om naast de politiek dwars te zitten, onder sloopvergunningen uit te komen. Het vinden van de kaarsen op locaties die wel van waarde zijn, is slechts een middel om de overige branden meer willekeurig te laten lijken.

(peebee zet zijn aluminium hoedje af)

Bovenstaande is natuurlijk onzin, maar het blijft een vreemd verhaal. Ik blijf het kaarsenverhaal een vreemd iets vinden. Er zijn genoeg manieren te bedenken om brandvertraging te realiseren die veel minder snel misgaan en effectiever zijn dan een stapel troep en een kaars. Maar goed, ik denk misschien te complex en in dit soort zaken moet je simpel blijven denken. De oplossing is vaak de simpelst mogelijke verklaring. Er moeten volgens mij een hoop pogingen mislukt zijn voordat deze theorie kan werken. Tenzij natuurlijk, zoals ik al zei, elke poging binnen is gedaan. Maar dan moet er braak, herrie en meer sporen te vinden zijn.

Meer herrie, opzetten van je "bouwwerkje", aansteken, checken of het blijft branden -> Dan moeten er meer tips zijn naar mijn mening.

Overigens, ook de persstukjes hebben wel humor :)

Citaat
".......Alle twintig leden van onze brandweervereniging zijn inmiddels gehoord door de recherche", zegt ex-ploegchef Wolthuis, die zelf vorige week aan de tand is gevoeld. "Ons verdenken is begrijpelijk, maar er zijn géén feiten die één van ons aanwijzen als verdachte. Voor elke ex-brandweerman steek ik mijn hand in het vuur", aldus Wolthuis, die in Delfzijl bij AKZO Nobel werkzaam is als beveiliger en ad-interiminstructeur bedrijfsbrandweer......


Ik weet niet hoeveel branden er nog komen en hoeveel vrijwilligers er waren. Maar als het getal gelijk is, heb ik nog wel een "verdachte"(<-cabaret!!) op het oog :D:D:D:D:D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 26 november 2007, 21:51:57
Misschien moet je eens het gehele topic door lezen... Het zijn voornamelijk leeg staande panden, vrijstaande schuurtjes en keten die in een tuin staan!

Ik heb een kml bestandje voor goolge earth gemaakt met alle lokaties: http://home.planet.nl/~vuurvreter/tzandtbranden.kml

Doe de kazerne dan ook op slot :) Met alle respect, klinkt het toch wat ongeloofwaardig dat alle branden ontstaan door een kaars en dat er maar weinig extra kaarsen gevonden worden van mislukte branden. Er is een pyromaan actief en we laten alle gebouwen open staan ????
(...)

Bovenstaande is natuurlijk onzin, maar het blijft een vreemd verhaal. Ik blijf het kaarsenverhaal een vreemd iets vinden. Er zijn genoeg manieren te bedenken om brandvertraging te realiseren die veel minder snel misgaan en effectiever zijn dan een stapel troep en een kaars. Maar goed, ik denk misschien te complex en in dit soort zaken moet je simpel blijven denken. De oplossing is vaak de simpelst mogelijke verklaring. Er moeten volgens mij een hoop pogingen mislukt zijn voordat deze theorie kan werken. Tenzij natuurlijk, zoals ik al zei, elke poging binnen is gedaan. Maar dan moet er braak, herrie en meer sporen te vinden zijn.
(...)

24-september-2007 poging brandstichting voormalig brandweerkazerne lissebonsepad
23-oktober-2007 poging brandstichting in kantine tennisvereniging: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2616592.ece
02/05-november-2007 poging brandstichting loods aan de hoofdstraat
02-november-2007 poging brandstichting nieuwbouwwoning lissebonsepad


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #53 Gepost op: 27 november 2007, 10:57:27
Citaat
24-september-2007 poging brandstichting voormalig brandweerkazerne lissebonsepad
23-oktober-2007 poging brandstichting in kantine tennisvereniging: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2616592.ece
02/05-november-2007 poging brandstichting loods aan de hoofdstraat
02-november-2007 poging brandstichting nieuwbouwwoning lissebonsepad

Elk pand is toch vaak afgesloten, dus het kost tijd en moeite om binnen te komen
Citaat
Enkele voetbalspelers van de nabijgelegen voetbalclub zagen een klein brandje in de kantine.

De meeste kantine's (zeker van tennisclubs) zijn voorzien van inbraakalarm. Dat betekent dat de dader binnenkomt met braak, zijn "stellage" bouwt zonder dat er ook maar iets van een alarm is of iets opvalt. Terwijl het veld ernaast gevoetbald wordt!

Een nieuwbouwwoning is redelijk open, maar voor de rest moet er echt moeite gedaan worden volgens mij. Maar ik ken de lokale situatie natuurlijk niet.

Ik heb het topic eerder doorgelezen (en zal het nogmaals doen), maar zoals in elk goed onderzoek (schiedammer park, etc) is een tunnelvisie onontbeerlijk ;)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Michelle1983

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 27 november 2007, 11:06:30
Dertig tips over pyromaan 't Zandt
Uitgegeven: 27 november 2007 10:47

GRONINGEN - Bij de politie in Groningen zijn de afgelopen dagen zeker dertig tips binnengekomen over de brandstichtingen in het Groningse dorp 't Zandt. Dat maakte de politie dinsdag bekend.
 
De pyromaan, die daar al enkele maanden actief is, heeft tot nu toe zestien keer toegeslagen in het dorp.

Een politiewoordvoerder benadrukt dat lang niet alle meldingen even bruikbaar zijn. Het gaat volgens hem onder meer om tips van mediums en zieners, die denken meer te weten over de pyromaan.

Ook hebben veel tips betrekking op zaken die de politie al wist, voegt hij toe.

Voorbijgangers

Een maandag gehouden passantenonderzoek in het dorp leverde nog eens vijf extra tips op. Tijdens dit onderzoek zijn in totaal 150 voorbijgangers ondervraagd.

De politie besloot passanten te ondervragen omdat het vermoeden bestaat dat de pyromaan overdag zijn doelwitten uitzoekt en vervolgens 's nachts brand sticht.

Blinde vlekken

Er zitten dertig rechercheurs op de zaak. Zij krijgen hulp van tien experts uit onder meer Amsterdam die het onderzoek vanaf de zijlijn volgen en kijken of er nog 'blinde vlekken' zijn.

http://www.nu.nl/news/1332291/12/Dertig_tips_over_pyromaan_%27t_Zandt.html


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #55 Gepost op: 28 november 2007, 09:11:29
En hier is nummer 17

Opnieuw brand in 't Zandt

Gepubliceerd op 27 november 2007, 23:19
Laatst bijgewerkt op 27 november 2007, 23:43
'T ZANDT -

Rond zeven uur dinsdagavond is opnieuw een brand gesticht in 't Zandt. Het ging om een schuur achter een woning aan de Oostersingel. De brand werd ontdekt door de bewoner, die het vuur zelf kon blussen. De politie doet sporenonderzoek.

Het is sinds augustus de zeventiende keer dat in 't Zandt brand is gesticht. Dertig agenten zijn ingezet om de pyromaan aan te kunnen houden.


Bron: Dvh N

Gr.T


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 28 november 2007, 21:35:52
ff weer een update van de data

Dinsdag avond
19:00:00 27-11-07 Poging  brandstichting Oostersingel

4 dagen verschil

vrijdag ochtend
08:15:07 23-11-07 1 G BRAN Pr 1 Gebouwenbrand Molenweg 38 T ZANDT GR G Eenheden: 646 643  

4 dagen verschil

Maandag, avond
19:59:01 19-11-07 BRAN Pr 1 BRAND GEBOUW Molenweg T ZANDT GR G (overig gebouwen: schuurtje) Eenheden: 646 643

6 dagen verschil

Maandag op dinsdag, nacht
00:54:24 13-11-07 BRAN Pr 1 BRAND WONING Hink Oostingstraat 46 T ZANDT GR G Eenheden: 646 643

7 dagen verschil

maandag, avond
20:44:50 05-11-07 BRAN Pr 1 Gebouwenbrand (SChuur) Korendijk 5 T ZANDT GR G Eenheden: 643 646

? dagen verschil

vrijdag-maandag, ?
??:??:??  2-11-2007 poging brandstichting loods aan de hoofdstraat

? dagen verschil

vrijdag, morgens
??:??:?? 2-11-2007 poging brandstichting nieuwbouwwoning lissebonsepad

10 dagen verschil

dinsdag, avond
??:??:?? 23-10-2006 brand in kantine tennisvereniging: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2616592.ece

1 dag verschil

maandag, morgen
08:28:52 22-10-07 BRAN Pr 1 BRAND GEBOUW Hoofdstraat 28 T ZANDT GR G (overig gebouwen: schuurtje) Eenheden: 646 643

4 dagen verschil

donderdag, middag
17:36:50 18-10-07 BRAN Pr 1 BRAND GEBOUW Omtadaweg 8 T ZANDT GR G (overig gebouwen: keet) Eenheden: 646 643
 
24 dagen verschil

Maandag
??:??:?? 24-09-2007 poging brandstichting voormalig brandweerkazerne: http://www.telegraaf.nl/binnenland/73739361/_Pyromaan_is_onder_ons_.html?p=19,1

7 dagen verschil

maandag, middag
13:28:20 17-09-07 BRAN Pr 1 BRAND WONING Hoofdstraat 92 T ZANDT GR G (type woning: woonhuis) Leegstaand Eenheden: 646 643

6 dagen verschil

dinsdag, ochtend
11:28:54 11-09-07 BRAN Pr 1 BRAND WONING Oostersingel 1 T ZANDT GR G (type woning: woonhuis) Eenheden: 646 643

5 dagen verschil

donderdag, middag
13:18:25 16-08-07 BRAN Pr 1 BRAND WONING Oosterhuizerweg T ZANDT GR G (type woning: woonhuis) Eenheden: 632 646

2 dagen verschil

zaterdag, avond
22:22:48 14-08-07 BRAN Pr 1 BRAND GEBOUW Oosterstraat 34 T ZANDT GR G (overig gebouwen: schuurtje) Eenheden: 646 643

zelfde dag

zaterdag, middag
15:32:20 14-08-07 BRAN Pr 1 BRAND WONING HOOFDSTRAAT 49 T ZANDT G (type woning: woonhuis) Eenheden: 646 643

127 dagen verschil

maandag, middag
13:41:46 09-04-07 BRAN Pr 1 BRAND WONING HINK OOSTINGSTRAAT 15 T ZANDT G Eenheden: 646 643


korsakoff

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 3 december 2007, 10:00:05
Pyromaan bijna gepakt :D!


Medium ziet naam ’Edwin’ bij pyromaan van ’t Zandt

Gepubliceerd op 03 december 2007, 07:00

’t zandt -  
De RTL paragnoste Sonia Pereira heeft afgelopen week tijdens een voorstelling in de Oosterpoort in Groningen de naam Edwin genoemd toen ze zich boog over de kwestie van de pyromaan van ’t Zandt. Voor een 450 koppig publiek vertelde ze dat ze de naam Edwin doorkreeg toen ze zich op de brandstichter concentreerde.

Sonia kreeg de ingeving tijdens de voorstelling Not The Dr.Phil Show van Jeroen Kijk in de Vegte. Er meldden zich al eerder paragnosten bij de politie. Die werkt met dertig man aan de zaak in ’t Zandt. De inhoud van die tips is niet bekend gemaakt. De brandstichter van ’t Zandt sloeg sinds augustus minstens zeventien keer toe.

Een aantal pogingen werd verijdeld. Ondanks dat er met tientallen agenten naar de pyromaan wordt gezocht, heeft dit nog steeds niet tot aanhouding geleid.

www.dvhn.nl


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #58 Gepost op: 3 december 2007, 12:13:15
Pyromaan bijna gepakt :D!


Medium ziet naam ’Edwin’ bij pyromaan van ’t Zandt

Gepubliceerd op 03 december 2007, 07:00

’t zandt -  
De RTL paragnoste Sonia Pereira heeft afgelopen week tijdens een voorstelling in de Oosterpoort in Groningen de naam Edwin genoemd toen ze zich boog over de kwestie van de pyromaan van ’t Zandt. Voor een 450 koppig publiek vertelde ze dat ze de naam Edwin doorkreeg toen ze zich op de brandstichter concentreerde.

Sonia kreeg de ingeving tijdens de voorstelling Not The Dr.Phil Show van Jeroen Kijk in de Vegte. Er meldden zich al eerder paragnosten bij de politie. Die werkt met dertig man aan de zaak in ’t Zandt. De inhoud van die tips is niet bekend gemaakt. De brandstichter van ’t Zandt sloeg sinds augustus minstens zeventien keer toe.

Een aantal pogingen werd verijdeld. Ondanks dat er met tientallen agenten naar de pyromaan wordt gezocht, heeft dit nog steeds niet tot aanhouding geleid.

www.dvhn.nl  


haha, je naam zou maar Edwin zijn en je woont in 't Zand  :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #59 Gepost op: 3 december 2007, 22:11:57
Zou het buiten te nat zijn voor de pyromaan...  ::)