Schietpartij Politiebureau - Amsterdam-West 14-10-2007

Auteur Topic: Schietpartij Politiebureau - Amsterdam-West 14-10-2007  (gelezen 31456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #80 Gepost op: 27 oktober 2007, 02:52:32
Tuurlijk moeten wetsovertredes gestraft worden en wee hij of zij die hulpverleners in hun werk hinderen. Daar val ik ook niet over.

Ik heb een ongelooflijke hekel (overigens ga ik nu vreselijk off-topic, dus mods indien niet gepast, schrappen die hap!) aan politici, die weer makkelijk scoren door maar steeds weer de allochtonenkaart te spelen.


Vragen van het lid Brinkman (PVV) aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie over bescherming van de brandweer door de ME. (Ingezonden 26 oktober 2007)

4
Hoeveel raddraaiers zijn sinds 15 oktober 2007, in Amsterdam aangehouden, bij incidenten rondom de moordpoging op 2 Amsterdamse politiemensen op 15 oktober 2007 door een Marokkaan? Hoeveel van deze verdachten zijn in verzekering gesteld en hoeveel van deze verdachten zijn voorgeleid voor de Officier van Justitie?


Die Marrokaan zou namelijk ook wel eens gewoon een Nederlands paspoort kunnen hebben gehad.

Ik heb Geert Wilders (PVV) nog nooit iets horen roepen over autochtone Nederlanders die hulpverleners het leven zuur maken. Bijvoorbeeld tijdens oudejaars"feestjes"!

Vandaar.

Wat lost dit soort geneuzel nou op?
Helemaal niks. De toevoeging Marrokaan werpt alleen maar weer het beeld van wij tegen hunnie op.
En zo los je de problemen niet op in Nederland. Door verscherping van tegenstellingen die door de PVV in de hand worden gewerkt, schep je alleen maar een klimaat waarin radicalisatie alleen maar versterkt word.

En daar krijgen we - net zoals het pappen en nathouden van andere partijen - vroeg of laat een gepeperde rekening voor.


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #81 Gepost op: 27 oktober 2007, 11:06:36
Beste Diamond,

Ik denk dat onze rekening al klaar ligt maar nog steeds niet is uitgedeeld, ook ik ben het niet met alle strekkingen eens van de PVV , maar of het nou allochtone of autochtone raddraaiers zijn dat moet niet uitmaken flink straffen die mensen.

Maar denk dat je wel met mij eens bent dat het wel frappant is dat het voetbalhooligans of alochtone jongeren zijn die misbruik maken van situaties/incidenten die hebben plaatsgevonden.(lees hiervoor eens de jaarverslagen van de grote korpsen die her en der op het net te vinden zijn.).

Ook mijn reactie is off-topic maar ik denk dat er hier op het forum wel een topic mag worden aangemaakt over hoever we deze situaties tolereren, zowel de hulpverleners als de media werden daar belaagd en dat mag toch niet de bedoeling zijn in dit landje.

Groet Ronald


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 11 december 2007, 17:59:07
Datum nieuwsfeit: 11-12-2007       Dit is een authentiek persberichtBron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over bescherming van de brandweer door de ME

10 december 2007

Vragen van het lid Brinkman (PVV) over bescherming van de brandweer door de ME.


1. Vraag Hebt u kennisgenomen van het bericht "ME beschermt brandweer Amsterdam"?


1. Antwoord Ja.


2. Vraag Is het waar dat uitsluitend ter bescherming van de brandweer de politie moet uitrukken of heeft moeten uitrukken? Zo ja, hoe vaak is dit voorgekomen?


2. Antwoord Ten behoeve van de beantwoording is een ambtsbericht bij het korps Amsterdam-Amstelland opgevraagd. Hieruit blijkt het volgende: Nee. In verband met de situatie in Amsterdam-West heeft de politie de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen, waaronder het gedurende enkele dagen beschikbaar hebben van de ME. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan waarbij de politie de brandweer moest beschermen.


3. Vraag Hoeveel auto's zijn sinds 15 oktober 2007 in Amsterdam in brand gestoken?

3. Antwoord
Uit het bovengenoemde ambtsbericht blijkt het volgende: Sinds 15 oktober zijn er - voor zover bekend - 29 incidenten geweest die mogelijk gerelateerd zijn aan de situatie in Amsterdam-West en waarbij één of meerdere auto's, motorfietsen of bromfietsen brandschade hebben opgelopen.


4. Vraag Hoeveel raddraaiers zijn sinds 15 oktober 2007, in Amsterdam aangehouden, bij incidenten rondom de moordpoging op 2 Amsterdamse politiemensen op 15 oktober 2007 door een Marokkaan? Hoeveel van deze verdachten zijn in verzekering gesteld en hoeveel van deze verdachten zijn voorgeleid voor de Officier van Justitie?

4. Antwoord
Ten behoeve van de beantwoording is een ambtsbericht bij het OM van Amsterdam opgevraagd. Hieruit blijkt het volgende: tot op heden zijn 15 personen naar aanleiding van genoemde incidenten in Amsterdam aangehouden.

Vijf personen zijn op 18 oktober 2007 aangehouden wegens overtreding van artikel 2.1 lid 1 van de Algemene Politieverordening omdat zij door luid schreeuwen c.q. ruzie maken de openbare orde verstoorden. Deze personen zijn voorgeleid bij de rechter-commissaris.

Drie personen zijn op 17 oktober 2007 aangehouden op grond van art. 2.1 lid 1 APV Amsterdam. Betrokkenen zijn op 18 oktober 2007 op last van de officier van justitie in vrijheid gesteld, wegens het ontbreken van voldoende ernstige bezwaren.

Drie personen zijn op 20 oktober 2007 aangehouden wegens de verdenking van voorbereiding van brandstichting. Zij zijn voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Drie personen zijn op 21 oktober 2007 wegens de verdenking van de voorbereiding van brandstichting aangehouden. De verdachten zijn voorgeleid aan de rechter-commissaris en in bewaring gesteld.

Eén verdachte is op 25 oktober aangehouden wegens de verdenking van brandstichting. Deze verdachte is heengezonden wegens het ontbreken van voldoende ernstige bezwaren.

Na 25 oktober zijn er geen aanhoudingen meer verricht die kunnen worden gerelateerd aan de branden in Slotervaart (peildatum 29 november 2007).


5. Vraag Indien de rust in de buurt niet wederkeert acht u het dan gewenst een beroep te doen op een bijstandseenheid van de Koninklijke Marechaussee in Amsterdam-West? Zo ja, op welk moment acht u dit noodzakelijk? Zo neen, waarom niet?

5. Antwoord
Het aanvragen van bijstand van de Koninklijke Marechaussee (KMar) is in eerste instantie een lokale verantwoordelijkheid. De burgemeester van Amsterdam heeft het niet noodzakelijk gevonden een bijstandsverzoek bij de KMar te initiëren. Deze beslissing ondersteun ik.

Indien een regionaal politiekorps bijstand nodig heeft ter handhaving van de openbare orde dan dient de korpsbeheerder, op aanvraag van de burgemeester, hiertoe een verzoek in bij de commissaris van de koningin. Indien het voor de commissaris van de koningin niet mogelijk is om, met de in zijn ambtsgebied beschikbare politie, in de bijstandsaanvraag te voorzien dan stuurt hij het verzoek door naar het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC). Het LOCC coördineert namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de landelijke bijstandsaanvragen. Bijstand ter handhaving van de openbare zal in eerste instantie worden verleend door een ander (aangrenzend) regionale politiekorps. Door de KMar kan ook bijstand worden verleend. Dit kan onder meer het geval zijn indien er een tekort is aan capaciteit bij de (aangrenzende) regionale politiekorpsen of indien specifieke expertise en / of materieel noodzakelijk is die niet (direct) beschikbaar is bij de politie.


1) www.telegraaf.nl (extern) , katern Binnenland, gedateerd 23 oktober 2007
Naar boven

---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #83 Gepost op: 18 februari 2008, 16:14:59
16 verdachten S'vaart aangehouden

18 februari 2008 - 15:35 - RTV-NH

AMSTERDAM De politie heeft in verband met de ongeregeldheden vorig jaar in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart in totaal zestien personen aangehouden.
 Dat blijkt maandag uit antwoorden van het college van B en W op vragen van D66. Tot nu toe was niet duidelijk hoeveel vermoedelijke relschoppers waren opgepakt. Een politieagente schoot 14 oktober in het politiebureau op het August Allebéplein de 22-jarige Marokkaan Bilal B. dood. Een dag later gooiden jongeren de ramen van het gebouw in. Ook staken ze in de weken daarna meerdere auto's in brand.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hoezo, niet duidelijk?
volgens mij was dat 29 november 2007 al bekend, en is er daarna alleen nog eentje bijgekomen blijkbaar...  :D

Datum nieuwsfeit: 11-12-2007       Dit is een authentiek persberichtBron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over bescherming van de brandweer door de ME

10 december 2007

Vragen van het lid Brinkman (PVV) over bescherming van de brandweer door de ME.


1. Vraag Hebt u kennisgenomen van het bericht "ME beschermt brandweer Amsterdam"?


1. Antwoord Ja.


2. Vraag Is het waar dat uitsluitend ter bescherming van de brandweer de politie moet uitrukken of heeft moeten uitrukken? Zo ja, hoe vaak is dit voorgekomen?


2. Antwoord Ten behoeve van de beantwoording is een ambtsbericht bij het korps Amsterdam-Amstelland opgevraagd. Hieruit blijkt het volgende: Nee. In verband met de situatie in Amsterdam-West heeft de politie de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen, waaronder het gedurende enkele dagen beschikbaar hebben van de ME. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan waarbij de politie de brandweer moest beschermen.


3. Vraag Hoeveel auto's zijn sinds 15 oktober 2007 in Amsterdam in brand gestoken?

3. Antwoord
Uit het bovengenoemde ambtsbericht blijkt het volgende: Sinds 15 oktober zijn er - voor zover bekend - 29 incidenten geweest die mogelijk gerelateerd zijn aan de situatie in Amsterdam-West en waarbij één of meerdere auto's, motorfietsen of bromfietsen brandschade hebben opgelopen.


4. Vraag Hoeveel raddraaiers zijn sinds 15 oktober 2007, in Amsterdam aangehouden, bij incidenten rondom de moordpoging op 2 Amsterdamse politiemensen op 15 oktober 2007 door een Marokkaan? Hoeveel van deze verdachten zijn in verzekering gesteld en hoeveel van deze verdachten zijn voorgeleid voor de Officier van Justitie?

4. Antwoord
Ten behoeve van de beantwoording is een ambtsbericht bij het OM van Amsterdam opgevraagd. Hieruit blijkt het volgende: tot op heden zijn 15 personen naar aanleiding van genoemde incidenten in Amsterdam aangehouden.

Vijf personen zijn op 18 oktober 2007 aangehouden wegens overtreding van artikel 2.1 lid 1 van de Algemene Politieverordening omdat zij door luid schreeuwen c.q. ruzie maken de openbare orde verstoorden. Deze personen zijn voorgeleid bij de rechter-commissaris.

Drie personen zijn op 17 oktober 2007 aangehouden op grond van art. 2.1 lid 1 APV Amsterdam. Betrokkenen zijn op 18 oktober 2007 op last van de officier van justitie in vrijheid gesteld, wegens het ontbreken van voldoende ernstige bezwaren.

Drie personen zijn op 20 oktober 2007 aangehouden wegens de verdenking van voorbereiding van brandstichting. Zij zijn voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Drie personen zijn op 21 oktober 2007 wegens de verdenking van de voorbereiding van brandstichting aangehouden. De verdachten zijn voorgeleid aan de rechter-commissaris en in bewaring gesteld.

Eén verdachte is op 25 oktober aangehouden wegens de verdenking van brandstichting. Deze verdachte is heengezonden wegens het ontbreken van voldoende ernstige bezwaren.

Na 25 oktober zijn er geen aanhoudingen meer verricht die kunnen worden gerelateerd aan de branden in Slotervaart (peildatum 29 november 2007).


5. Vraag Indien de rust in de buurt niet wederkeert acht u het dan gewenst een beroep te doen op een bijstandseenheid van de Koninklijke Marechaussee in Amsterdam-West? Zo ja, op welk moment acht u dit noodzakelijk? Zo neen, waarom niet?

5. Antwoord
Het aanvragen van bijstand van de Koninklijke Marechaussee (KMar) is in eerste instantie een lokale verantwoordelijkheid. De burgemeester van Amsterdam heeft het niet noodzakelijk gevonden een bijstandsverzoek bij de KMar te initiëren. Deze beslissing ondersteun ik.

Indien een regionaal politiekorps bijstand nodig heeft ter handhaving van de openbare orde dan dient de korpsbeheerder, op aanvraag van de burgemeester, hiertoe een verzoek in bij de commissaris van de koningin. Indien het voor de commissaris van de koningin niet mogelijk is om, met de in zijn ambtsgebied beschikbare politie, in de bijstandsaanvraag te voorzien dan stuurt hij het verzoek door naar het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC). Het LOCC coördineert namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de landelijke bijstandsaanvragen. Bijstand ter handhaving van de openbare zal in eerste instantie worden verleend door een ander (aangrenzend) regionale politiekorps. Door de KMar kan ook bijstand worden verleend. Dit kan onder meer het geval zijn indien er een tekort is aan capaciteit bij de (aangrenzende) regionale politiekorpsen of indien specifieke expertise en / of materieel noodzakelijk is die niet (direct) beschikbaar is bij de politie.


1) www.telegraaf.nl (extern) , katern Binnenland, gedateerd 23 oktober 2007
Naar boven

---

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Samen sterk in de hulpverlening!


guest4965

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 13 augustus 2008, 14:38:48
Geen vervolging agente die Bilal B doodschoot

ROTTERDAM - Justitie gaat de politieagente die 14 oktober in het politiebureau op het August Allebéplein in Amsterdam-Slotervaart een man doodschoot, niet strafrechtelijk vervolgen.

Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam, dat de zaak onderzocht, woensdag bekendgemaakt.

De agente schoot de 22-jarige Marokkaan Bilal B. neer, nadat hij haar met een mes had gestoken. Volgens het OM heeft de vrouw volgens haar ambtsinstructie gehandeld.

Pogingen om B. op andere wijze onder controle te brengen, waren op dat moment redelijkerwijs niet denkbaar, aldus het OM.

Gewond
Ook een agent raakte gewond toen hij de vrouw samen met enkele collega's probeerde te ontzetten. B. was de bewuste dag weggelopen uit het psychiatrisch ziekenhuis waarin hij verbleef.

Het OM heeft woensdag de agente, het politiekorps Amsterdam-Amstelland en de nabestaanden over de beslissing ingelicht. Die laatsten kunnen nog bezwaar maken tegen het besluit.

Na de dood van B. gooide een groep jongeren uit de buurt de ruiten van het politiebureau in. In de weken daarna staken raddraaiers meerdere malen auto's in brand in Amsterdam-West, waar Slotervaart ligt.

Bron: www.nu.nl


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #85 Gepost op: 14 augustus 2008, 11:08:01
AMSTERDAM - De agente die 14 oktober in een politiebureau in Slotervaart een man doodschoot, wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Dat maakte het Openbaar Ministerie woensdag in Rotterdam bekend. Volgens justitie heeft de vrouw volgens ambtsinstructie gehandeld. De agente schoot de 22-jarige Bilal B. in het bureau aan het August Allebéplein neer, nadat hij haar zonder reden met een mes had gestoken. Pogingen om hem op een andere manier onder controle te brengen, waren volgens het OM niet denkbaar. B. was weggelopen uit een psychiatrisch ziekenhuis. Na zijn dood braken rellen uit.



Blij dat ze niet vervolgd is. Tegelijkertijd denk ik; Jezus wilden ze haar dan vervolgen ?
Ze is bijna afgeslacht, en dan gaat het On-Menselijk onderzoeken of ze goed heeft gehandeld. >:(

mvg,
Chris


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #86 Gepost op: 13 oktober 2012, 20:18:32
Hulpverleningsforum > Hulpverlening Gerelateerd > Hulpverlening op TV > Antwoord ( Re: Agente doet verhaal na neerschieten Bilal B (Slotervaartrellen) EenVandaag (NED1) za 13-10-12 18.15u )

Agente doet haar verhaal

De Amsterdamse wijk Slotervaart werd vijf jaar geleden geteisterd door hevige rellen. Ruiten sneuvelden, auto’s gingen in vlammen op en het politiebureau werd door woedende Marokkanen belegerd. Het bleef wekenlang onrustig in de wijk.

Aanleiding was de dood van Bilal B. Deze jongeman, die aan schizofrenie leed, was over de balie van het politiebureau aan het August Allabeplein gesprongen om de nietsvermoedende dienstdoende agente Marlise neer te steken. Deze kon niets anders doen dan haar dienstpistool trekken. Voor het eerst vertelt zij haar verhaal exclusief in EenVandaag. Tevens kijken we met de hoofdrolspelers van toen hoe het was en hoe het nu is geworden.

Fragment en bron
Marlise over het moment dat ze Bilal B. neerschoot: http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/41571/rellen_slotervaart_vijf_jaar_later
Samen sterk in de hulpverlening!