Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 48975 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #180 Gepost op: 10 augustus 2008, 11:54:46
Bij het uitdelen van deze incidenten staat de KNRM vooraan -ja zelfs als vaak als enige- in de rij, nog boven de Politie te water.

Voor zover ik weet heeft de politie ter water cq. KLPD (dus niet de regiopolitie) heeft ook geen ´´noodhulp´´ taak, zij zijn een toezicht houdende en opsporende instantie, wel reageren ze op de oproep op kanaal 16.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #181 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:45:08
(en vervoeren van lijken?).

Henk
Ook bergen  ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #182 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:46:56
Ja, de kustwacht gaat er vanuit dat iedere hulpvraag (motorpech, lege accu, verslepen van bootjes in de haven midden in de nacht) vanuit het haar toegewezen gebied gehonoreerd moet worden. Bij het uitdelen van deze incidenten staat de KNRM vooraan -ja zelfs als vaak als enige- in de rij, nog boven de Politie te water. Omdat de KNRM vindt dat zij in staat moet zijn iedere hulpvraag te kunnen honoreren, past ze daar haar materiaal op aan: boten worden steeds groter en er wordt ruime aandacht besteed aan de sleep- en bergingsmogelijkheden van haar vloot.  

Je moet de KNRM ook gewoon zien als een bedrijf, net als Albert Heijn, dat zoveel mogelijk geld wil genereren en daarom een prijzenoorlog niet uit de weg gaat.

Het verschil zit 'm in de doelgroep en in de werknemers op de werkvloer. Daar waar AH te maken heeft met loonkosten en vakbonden en betalende klanten, kan de KNRM putten uit een leger vrijwilligers. En vanwege de doelgroep, mensen in nood kan ook geen geld gevraagd worden voor haar diensten. Er wordt wel een pro forma faktuur gestuurd, maar er is geen betalingsverplichting.

Maar de kosten voor deze "aanvullende diensten", die inmiddels meer hoofd- dan bijzaak zijn geworden, stijgen en daardoor is de KNRM niet instaat de echte grote klussen te klaren, zoals de veel besproken Almere. Alleen een berger kan gewoon geld vragen voor zijn diensten en zo geld genereren voor echte sleepboten met grote pompen en enorme bluscapaciteit. Maar door al dat gratis sleep- en bergingswerk is er voor deze echte berger geen plek.

Al met al maakt het slepen en bergen wat de KNRM en de op de KNRM lijkende reddingsbrigades doen het water er niet veiliger op, ook al omdat een slepende/bergende reddingsboot niet meer inzetbaar is voor redden van mensen (en vervoeren van lijken?).

Henk

Wat ik dit jaar helaas gezien heb is dat de KNRM ook vrij "opdringerig" de geredde, of diegene die gehopen zijn redder aan de wal wil maken.
Voor mijn gevoel gaat dat wel even te ver


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #183 Gepost op: 10 augustus 2008, 13:58:28
Voor zover ik weet heeft de politie ter water cq. KLPD (dus niet de regiopolitie) heeft ook geen ´´noodhulp´´ taak, zij zijn een toezicht houdende en opsporende instantie, wel reageren ze op de oproep op kanaal 16.



In de SAMIJ regeling is de politie eindverantwoordelijke voor de gewonden en geredden. ("Hulp aan hen die het behoeven".) Maar zowel de politie als RWS mogen niet slepen, vanwege dat de verzekering dat niet dekt en bij schade wordt het budgetair moeilijk rond te breien.
"Een soort üit eigen zak schipper"

En idd, varen soms KNRM boten in de haven rond en bezoeken iedere schuit om die redder aan de wal te maken.

Henk .


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #184 Gepost op: 10 augustus 2008, 19:01:39
deze echte berger

Bedoel je daar nou jezelf mee? Je profileert jezelf naar mijn weten niet als berger, maar toch heb je wel zaken bij de bergers, net als vandaag op de meander? Zelf vlieg je ook als een dolle op elke melding van een bootje met motorstoring af. Hoe zit dat dan?


JZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #185 Gepost op: 10 augustus 2008, 19:16:36

Maar de kosten voor deze "aanvullende diensten", die inmiddels meer hoofd- dan bijzaak zijn geworden, stijgen en daardoor is de KNRM niet instaat de echte grote klussen te klaren, zoals de veel besproken Almere. Alleen een berger kan gewoon geld vragen voor zijn diensten en zo geld genereren voor echte sleepboten met grote pompen en enorme bluscapaciteit. Maar door al dat gratis sleep- en bergingswerk is er voor deze echte berger geen plek.


De KNRM en reddingsbrigade Zeevang hebben de mensen van boord gehaald en de boel geprobeerd drijvende te houden maar als er een scheur van 2,5m oplopend van 5cm tot 20 cm in een charter schip zoals de Almere zit wil je zeggen dat een berger snel genoeg ter plaatse is?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #186 Gepost op: 10 augustus 2008, 20:12:51
Bedoel je daar nou jezelf mee? Je profileert jezelf naar mijn weten niet als berger, maar toch heb je wel zaken bij de bergers, net als vandaag op de meander? Zelf vlieg je ook als een dolle op elke melding van een bootje met motorstoring af. Hoe zit dat dan?

Ik was vandaag een dagje met de Meander mee ja, hartstikke gaaf op het Markermeer nu, gewoon ruim 40 knopen over deze zeetjes. Ik heb genoten. O0

Weinig slepen en bergen eigenlijk, alleen de Cobra -een andere bot van JSH heeft een schuit naar binnen gesjord, Muiden in terwijl wij iemand uit het water haalden die achter zijn maat aanzwom, die de zeilboot waarin ze zaten net weer overeindgekregen had. Prompt sloeg ie weer om. Zeilboot en opvarenden op het strand van Muiderberg gezet. Wij hebben ook nog even het Block afgezocht naar een omgeslagen zeilbootje wat gemeld werd door de sluismeester van Almere haven. Bleek dat de sluismeester van het Block zich Almere Haven noemde. Zette even iedereen op het verkeerde been.

Daarna geassisteert bij een surfer met de arm uit de kom voor Huizen. Bergers kunnen ook (helpen bij het) redden!

Andersom als wij net terug zijn van de Gay Parade en er ligt een bayliner bijna op de dijk bij Pampus Haven gaan we terug om ´m ff op te halen. Dat is dus wat anders als alleen motorpech.  Dat deden we op verzoek van de Meander, die lag net aan de pomp. Gezellig samen met de Ronduit van RB Naarden in hun haventje gelegd.

Wij werken nauw samen met de berger JSH, dat gaat hartstikke leuk. Eigenlijk kun je niet zonder elkaar.

We hebben een bestuursbesluit dat er niet aan boten die vast of met motorpech liggen getrokken mag worden als er geen gevaar dreigt en helemaal niet als er een berger in de gelegenheid is de klus te klaren. Voor sommige enthousiaste schippers is dat misschien nog even wennen, maar we houden zo ook nog meer geld over voor het echte werk, want die vrijwillige bijdragen gaan toch meestal naar een andere klub.

De echte berger vind ik BTS en mamoet enzo. Bij de Almere is Menno nog ter plaatse geweest, maar ivm olie in het schip mocht er niet meer gepompt worden is het verhaal dat ik gehoord heb.

Nu heeft tegenwoordig de meander olieschermen aan boord, kun je toch gewoon (olie) pompen. Ik vraag me trouwens af wat er met die olie gebeurt als een schip zinkt omdat je niet mag pompen vanwege deze olie...

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #187 Gepost op: 18 augustus 2008, 08:07:45
Brits tall ship op sleep naar Den Helder
Gepubliceerd op 17 augustus 2008, 20:08
Laatst bijgewerkt op 17 augustus 2008, 20:13
den helder  -  
Het Engelse zeilschip Clyde Challenger, deelnemer aan The Tall Ships' Races 2008, is in de nacht van zaterdag op zondag op Noordzee in problemen geraakt.

Door moeilijkheden met de koelwaterinlaat maakte het schip water. De Engelse kustwacht dirigeerde direct het Noorse kustwachtvaartuig Andenes, dat tijdens de internationale zeilrace de communicatie tussen deelnemers en vasteland onderhoudt, naar het onfortuinlijke schip.

De dertien opvarenden, onder wie jongeren uit diverse Europese landen die op de zeilschepen meevaren, zijn door de Andenes aan boord genomen. Het Noorse schip sleept de Clyde Challenger richting Den Helder. Vlak voor de kust, ter hoogte van Julianadorp, neemt de plaatselijke KNRM maandagochtend vroeg zeilschip en opvarenden over.

De opvarenden worden in de marinestad ondergebracht. Het euvel aan het zeilschip zal worden verholpen zodat het deze week gewoon aan het programma kan deelnemen.

De reddingsmaatschappij pikt maandagochtend op zee gelijk ook een jongen uit Denemarken op, die aan boord is van het Noorse zeilschip Statsraad Lehmkuhl. Gisteren overleed diens vader. De organisatie zorgt ervoor dat hij maandag per vliegtuig naar zijn vaderland kan terugkeren.

Woordvoerder Eef van den Broek van de organisatie in Den Helder is niet uit het veld geslagen door de onverwachte tegenslag: ,,Dit kan gebeuren. Er is precies gehandeld zoals is voorgeschreven. Gelukkig is iedereen veilig. Zolang hun schip niet beschikbaar is zorgen wij ervoor dat ze in de stad kunnen slapen en eten.''

Kijk ik vind dat een reddingsboot hier NIET voor bedoelt is