Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade

Auteur Topic: Berging van schepen en de KNRM/reddingsbrigade  (gelezen 49234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2007, 11:34:16
ik denk dat ik maar weer hier stop met reageren,
Dit is geen forumtaal:


En dat heeft toch geen zin om daar als berger heen te gaan, de keus tussen de gratis hulp van de KNRM en de berger die als bloedhond afgeschilderd wordt ligt voor de hand.

als dat het zoeken naar de oplossing is zodat vrijwillige hulpverleners niet meer zomaar worden opgeroepn door OVERHEIDSINSTANTIE'S  zoals de kuwa en de rac's is ???????

Kortom de watersporter of de beroepsvaart kiest zelf als je de zaken nu goed bekijkt ....Dus probleem van de verzekeraar >>>>>  als die een berger zou willen ....

Kortom   organiseer een grote advertentie in de watersportbladen dat een berger beter is en dat men de verzekaar moet bellen ipv 112 .......

Zucht.......   niemand heeft echt een oplossing voor het probleem van de bergers
hulpdiensten-spotter


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 25 oktober 2007, 11:40:22
Er is een relatief eenvoudige oplossing..

Maak een duidelijk verschil tussen bergen en redden..

Bergen doet de de berger, (met uitzondering van kadaver bergen..)
Redden doet de redder.. En dat kan het zijn dat ze in een later stadium van de reddingsoperatie misschien een berger assisteren..

Dat betekend elkaar licht in de ogen gunnen, en gewoon samenwerken..


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #22 Gepost op: 25 oktober 2007, 12:38:57
Maak een duidelijk verschil tussen bergen en redden..

Bergen doet de de berger, (met uitzondering van kadaver bergen..)
Redden doet de redder.. En dat kan het zijn dat ze in een later stadium van de reddingsoperatie misschien een berger assisteren..

oke ,


maar waaneer is een berging een redding    Boven de windkracht 6 ????
wie kan de precies kaders op het water aangeven ???

Niemand die in deze verantwoording wil nemen (zowel de bergers niet alsmede de Overheid niet).
de knrm/reddingsbrigade  vaart in iedergeval altijd na alarmering uit ...

en wil de Overheid ook de Bergers alarmeren ??

dat is het Punt ...!!!!!!!!!!!!

zolang de Overheid de KNRM/Reddingsbrigades  alarmeerd dien deze te gaan en worden ze daarna door de bergers als de boosdoener aangezien nadat ze de taak uitvoeren die de overheid (lees: Kustwacht/Regionale alarmcentrales /rijkswaterstaat samij ) hun oplegt na alarmering.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 25 oktober 2007, 13:27:01
Niemand vraagt van je om door te varen als de berger al onderweg is. Als de berger op 16 zegt op weg te gaan naar een boot met een lege accu, kan de RB afgemeld worden, lijkt me simpel.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:00:18
Het probleem is niet zo simpel bergen is bergen maar kan goed redden worden. Ken genoeg verhalen waar dit speelde zeker bij minder weer of als het wat moeilijker te verdienen valt gezien de risico's dan mag de knrm er wel bij komen om te helpen. Klinkt dan ook weer vreemd in mijn oren. Het risico bij slechter weer om op een berger te wachten kan je ook niet altijd nemen en ismoeilijk op afstand in te schatten. Hiernaast beschikken lang niet alle bergers over de middelen waarover de reddingboten wel beschikken, laat staan dat ze even braaf aan hun eigen veiligheid denken.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:18:59
Niemand vraagt van je om door te varen als de berger al onderweg is. Als de berger op 16 zegt op weg te gaan naar een boot met een lege accu, kan de RB afgemeld worden, lijkt me simpel.

Henk
Zo simpel licht het helaas niet Henk. De RB/KNRM vaart door tot dat de Kustwacht aangeeft dat het einde oefening is. Die zullen dus anders moeten gaan werken..zoals eerder gezegd denk niet dat de zwarte piet bij RB/KNRM ligt
[img]/img]


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:22:54
een stukje uit het jaarverslag 2006 KNRM

Gedragscodes
Redden op zee is gebonden aan verplichtingen die internationaal zijn
vastgelegd in maritieme regelgeving. Voor een reddingorganisatie als
de KNRM komen daar afspraken bij die gemaakt zijn met de nationale
overheid. In Nederland zijn afspraken vastgelegd in een convenant
tussen de KNRM en de Nederlandse Kustwacht. In werkgebieden
waar de KNRM samenwerkt met particuliere hulp- en bergingsdiensten,
zijn convenanten gesloten met bergingsmaatschappijen ter
voorkoming van meningsverschillen over de inzet van reddingboten
of sleepboten in situaties waarin geen levensgevaar dreigt.
Op het gebied van fondsenwerving is de KNRM traditioneel voorstander
van persoonlijke benadering op een correcte en gepaste
toon. De KNRM zal geen agressieve wervingsmethoden toepassen
en conformeert zich aan de gedragscodes die zijn afgesproken bij
de Vereniging Fondsenwervende Instellingen en het Nederlands
Genootschap van Fondsenwervers.


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:28:09
Bergers watersport: KNRM dupeert ons onnodig

Bron: Redactie Watersport Almanak

KNRM dupeert andere bergers

Naar aanleiding van ons artikel over commerciële bergers voor de watersport hebben we contact gezocht met Klaas Post van Tornado in Urk. We vroegen hem naar zijn mening over de samenwerking met de KNRM.
“Vroeger hadden we een aardige verhouding, de mensen gunden ons ook iets” zo vertelt Klaas Post. “Maar tegenwoordig kunnen we ons werk niet meer rendabel maken. In Urk rukt de KNRM zelfs uit voor een melding van een bootje dat 50 meter voor de haven ligt met motorpech, terwijl er geen enkele reden voor gevaar bestaat.”

Onze hulp wordt vaak geweigerd
Post: “Mensen weigeren ook vaak onze hulp, zelfs als we al naast het schip in nood liggen terwijl de KNRM nog moet uitrukken. Een vreemde zaak. Mensen denken dat ze aan ons veel geld moeten afdragen terwijl de KNRM alles gratis doet. Dat is een misverstand, want iedereen die verzekerd is hoeft aan ons niets te betalen, wij verrekenen de kosten met de verzekering, zonder dat de booteigenaar hier iets van merkt. Wat dat betreft is watersport een vreemde wereld, mensen kopen zonder blikken of blozen een boot van enkele tonnen en dan zijn ze in geval van pech bang dat ze kosten maken bij ons.

Wedstrijd in Urk
“Het lijkt hier in Urk ook wel eens een wedstrijd te worden tussen ons en de KNRM. Sinds hier in Urk een nieuw KNRM team zit doen ze alles wat ze maar kunnen om publiciteit te halen. Snelle jongens met KNRM bordjes op de auto. Lekker op kosten van hun baas een beetje het water op.”

Reddingsdienst op een laag pitje
Post: “Inmiddels hebben we onze service op een laag pitje gezet. Ik zit niet te wachten op zinloos werk. Verzekeraars zijn wel blij met ons. We zorgen er voor dat een boot geen extra schade op loopt, de verzekering bepaalt overigens het tarief. Sprookjes en cowboyverhalen vertellen wel eens dat zodra de watersporter een lijn van ons aanneemt hij volkomen van ons afhankelijk is. Onzin, we stellen ons netjes voor en regelen het sleepbedrag keurig met de verzekering. Overigens kost het afslepen van een jacht geen kapitaal. Voor een motorstoring zonder noodsituatie ontvangen we een paar honderd Euro, bovendien bepalen wij het bedrag niet, dat doet de verzekeringsexpert. Inmiddels hebben we onze diensten op een laag pitje gezet, misschien stop ik er wel helemaal mee, voorlopig reageren we alleen op telefonische hulpvraag, dus niet meer op kanaal 16 meldingen.

KNRM ontvangt leuke bedragen van verzekeringsmaatschappijen
“Iedereen in het reddingswezen weet dat de KNRM leuke donaties van grote verzekeringsmaatschappijen ontvangt en dus niet alleen inkomsten behaalt uit donaties en Redders aan de Wal. Wat dat betreft begint de KNRM al aardig op de ANWB te lijken, die zijn ook behoorlijk commercieel bezig. We hebben wel eens geprobeerd met de KNRM afspraken te maken, maar dan komt hier een mannetje in pak met mooie verhalen, dat schiet ook niet echt op.


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2007, 22:29:42
Commerciële bergers willen afspraak met KNRM maken

Bron: Redactie Watersport Almanak

Post: KNRM moet taken verdelen

Volgens Klaas Post van Post Watersport in Urk, onder meer bekend van de Tornado reddingsdiensten en hulpverlening van de watersport in Urk en omgeving zou de KNRM vaker nee moeten zeggen tegen bepaalde hulpverleningsdiensten. Post bedoeld dan met name de diensten die niet levensbedreigend zijn zoals een vastgelopen schip met rustig weer. Zo verteld Post op de website van OPUrk

Volgens Post waren die taken vroeger beter verdeeld. Tegenwoordig reageert de KNRM op iedere hulpvraag van watersporters die binnenkomt. Een belangrijke reden om dit te veranderen is volgens Post de tijd die zaken in beslag nemen van vrijwilligers die gewoon een baan hebben. Het bedrijf waar de vrijwilligers werken zou hierdoor onnodig schade lijden. Achterliggende gedachte is ongetwijfeld het commerciële belang dat Post heeft om reddingsoperaties zelf uit te voeren.

Reactie KNRM
Volgens woordvoerder Kees Brinkman heeft de KNRM een harde afspraak met de kustwacht om op iedere hulpvraag van watersporters te reageren. Indien een schipper hulp vraagt aan de Kustwacht via kanaal 16 worden wij altijd ingeschakeld. De KNRM biedt hierdoor 100% zekerheid aan mensen in nood. Brinkman: “Het staat uiteraard iedereen vrij om met een commerciële hulpdienst het water op te gaan en hulp te verlenen, wij zullen dat niet in de weg staan. Wij begrijpen dat deze dienstverlening voor commerciële bergers lucratief kan zijn en vinden dat prima. Natuurlijk komt het regelmatig voor dat op het moment dat de KNRM bij het schip in nood is de commerciële bergers al een lijn hebben vastgemaakt en dat wij voor niets zijn uitgevaren, maar we varen liever tien keer voor niets uit dan dat we één keer te weinig uitvaren”.

Bedrijven grote sponsor van KNRM
Op onze vraag of bedrijven, wiens personeel van het werk gaat om hulp te verlenen, een vergoeding krijgen voor de uren die hun personeel afwezig is antwoordt Brinkman: “Voor bedrijven die dat willen bestaat er de mogelijkheid om kosten te declareren, maar niemand doet dat. Wat dat betreft zijn deze bedrijven, wiens personeel ingezet kan worden bij reddingsacties voor de watersport, sponsors van de KNRM en daar zijn we heel blij mee.”

KNRM gaat geen afspraken maken met commerciële bergers
De KNRM is ook niet van plan om afspraken met bergers te maken over een verdeling van uit te voeren reddingen. “Post wil een subsidie voor een bergingsvaartuig om grote binnenvaartschepen te hulp te kunnen schieten en dat is iets anders dan een verdeling van reddingsoperaties. De KNRM staat 24 uur per dag klaar voor reddingen van watersporters en dat zal ook zo blijven.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2007, 23:44:31
Zo simpel licht het helaas niet Henk. De RB/KNRM vaart door tot dat de Kustwacht aangeeft dat het einde oefening is. Die zullen dus anders moeten gaan werken..zoals eerder gezegd denk niet dat de zwarte piet bij RB/KNRM ligt

Ik zal komend seizoen wat meer geluidfragmenten opnemen, waarin de kustwacht zich heraaldelijk geen voorstander toont van het om het snelst met een berger en vier reddingsboten naar een motorboot met pech te racen.

Het heeft wellicht iets te maken met het doelmatig inzetten van mens en middelen.

Je hebt gelijk dat je niet eenzijdig een aktie af kan breken, maar er zijn toch ook schippers die de KUWA voorstellen om maar weer terug te gaan als menno toch al langszij ligt. Dat wordt altijd gehonoreerd.

Ik denk toch dat een goede verstandhouding, onderling vertrouwen en regelmatig onderling overleg de sleutel van succces voor iedereen is (wel wat minder spannend misschien).
Daarom 910001 is het zo belangrijk samen te werken, omdat een eenvoudig lijkende redding makkelijk om kan slaan naar een bergingsklus en visa versa.

Henk