Zeer grote brand Elleboogkerk - Amersfoort 22-10-2007

Auteur Topic: Zeer grote brand Elleboogkerk - Amersfoort 22-10-2007  (gelezen 36762 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #50 Gepost op: 23 oktober 2007, 22:20:04
er is veel film op YouTube te zien

de beste stuurlui  staan weer aan de wal

zo als altijd  ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #51 Gepost op: 23 oktober 2007, 22:23:43
Weet niet.

Fred zegt deze keer geen domme dingen.

In algemene zin heeft hij wel gelijk.

Maar ik wacht even de officieele onderzoeken af voordat ik ga lopen gillen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #52 Gepost op: 23 oktober 2007, 22:46:11
Ik vond ook niet dat Fred erg domme dingen zei. ;) Er was een mevrouw in de uitzending die een aardig beeld gaf van de wegwerkzaamheden in Amersfoort... Daar wordt je niet vrolijk van...


Alex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #53 Gepost op: 24 oktober 2007, 18:03:20
Het is weer eens een voorbeeld van hoe graag burgers (en media) de hulpverleners willen afkraken. Zodra er weer iets gevonden is om over te zeiken, of het nou waar is of niet, ze grijpen die kans. Zelf was ik aan de achterzijde van de kerk bezig met het evacueren van woningen en inderdaad, daar was geen brandweerwagen te zien de eerste tien minuten. Nogal logisch, want er stonden drie auto's aan de andere kant, waar dat op dat moment het hardst nodig was. Begrijpelijk dat mensen zich dan afvragen waar de brandweer blijft, maar stop dan met zeuren zodra duidelijk is hoe het zit en laat dan de professionals hun werk doen...

Vraag me af wanneer we het een keer goed kunnen doen...  ??? Volgens mij ging het zo slecht nog niet. Sterker nog, ik had de indruk dat we een mooi staaltje samenwerking en discipline hebben neergezet. Maar dat lees je nergens...


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #54 Gepost op: 24 oktober 2007, 18:40:32
Zullen maar niet te  veel op netwerk in gaan? Volgens mij is het inmiddels algemeen bekend dat dit een volledig in elkaar gezet programma is wat er alles aan doet om mensen in kwaat dachtlicht te stellen.

Nog een voorbeeld? Jazerker, kijk dit maar: klikk


 :|


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #55 Gepost op: 24 oktober 2007, 21:11:27
Zullen maar niet te  veel op netwerk in gaan? Volgens mij is het inmiddels algemeen bekend dat dit een volledig in elkaar gezet programma is wat er alles aan doet om mensen in kwaat dachtlicht te stellen.

Nog een voorbeeld? Jazerker, kijk dit maar: klikk


 :|

Zullen we andere zaken, anders dan het onderwerp van dit topic achterwege laten? ^-^ "Het lijkt mij algemeen bekend dat... bla bla bla".
Ook ik heb mijn vraagtekens bij een dergelijke berichtgeving over het optreden van hulpverleningsdiensten bij de bestrijding van dit incident, maar datgene waar jij/jullie netwerk van "beschuldigingen" raakt kant nog wal.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 24 oktober 2007, 22:12:20
http://www.ad.nl/denhaag/delft/article1772211.ece

Geen ’sprinkler’ in Prinsenhof

DELFT - - Net als het maandag door brand verwoeste Armando Museum in Amersfoort ontbreekt het ook in Het Prinsenhof aan een sprinkler-installatie.
Toch zegt dit gemeentelijk museum in Delft dat het ’voldoende brandveilig’ is en dat bij een eventuele vuurhaard adequaat zal worden gereageerd.

Zo hangen er rook- en brandmelders die in directe verbinding staan met de centrale van de brandweer. „Deze komt meteen langs bij een melding vanuit Het Prinsenhof,’’ zegt museumwoordvoerster Eefje van der Weijden. Zij reageert ermee op de discussie die is losgebarsten over de veiligheid cq. de kwetsbaarheid van de museale collecties in Nederland. Gisteren werd al bekend dat slechts één procent van de Nederlandse musea is uitgerust met een sprinklerinstallatie; deze sproeit water zodra er sprake is van vuur of een te grote rookontwikkeling. In de depots van de gemeentelijke musea van Delft is zo’n installatie wél aanwezig, aldus Van der Weijden. Zij stelt dat Het Prinsenhof daarentegen zijn toevlucht heeft genomen tot andere maatregelen. In het monumentale pand met belangrijke kunstschatten wordt bijvoorbeeld gewerkt met een ’compartimenteringssysteem’: dit betekent dat de ruimten kunnen worden afgesloten, zodat het vuur niet snel kan overslaan. „Dat gebeurt met grote eikenhouten deuren die een brandvertragende werking hebben.’’

Verder wordt jaarlijks geïnventariseerd waar zich risicovolle situaties kunnen voordoen en welke maatregelen hiertegen zijn te nemen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 24 oktober 2007, 22:14:22
http://www.brabantsdagblad.nl/kunst/article2057594.ece

Brand 'ergste nachtmerrie'
door Rik Goverde

Woensdag 24 oktober 2007 - DEN BOSCH - Het Bossche Noordbrabants Museum is drie werken van de kunstenaar Armando kwijt. Het museum had de stukken uitgeleend aan het Armando Museum in Amersfoort, dat maandag afbrandde.
Zie ook:
'Bij brand ga je topstuk niet redden'
Schilderij Armando van brand gered
 
Slideshow image
De toren van het uitgebrande Armando Museum wordt woensdag weggetakeld. ANP Photo
VORIGE
START
STOP
1/1
VOLGENDE
"Geen echt kostbare werken, het waren drie prenten uit de reeks Schwarze Blumen. De waarde was enkele duizenden euro's, maar dat valt in het niet bij wat er verder bij de brand verloren ging", zegt directeur Charles de Mooij. "Toch betekent het wel een gat in je collectie. En het drukt je nog eens met de neus op de feiten."
Een brand als die van maandag zet meteen de discussie over brandveiligheid in museumland op scherp. Althans, voor de buitenwacht. Museumdirecteuren zelf vinden het een kwestie van gezond verstand, om elke dag stil te staan bij de kostbaarheid van de collectie. "We zijn voortdurend kritisch over de veiligheid", zegt Hendrik Driessen van museum De Pont in Tilburg. Het museum in de voormalige fabriekshal is vooral opgetrokken uit beton, glas en staal. "En we doen zoveel mogelijk aan compartimentering, zodat een brand niet over kan slaan naar andere ruimten. Verder doe ik geen mededelingen over de veiligheid."

Met een sprinklerinstallatie ben je er niet, zegt Driessen. Sterker, water kan meer schade aanrichten dan brand. Dat is ook de reden waarom musea zelden voor een sprinklerinstallatie kiezen. Ook een 'goede verzekering' helpt weinig tegen de schade. Op een verloren kunstwerk staat geen prijs. De Mooij: "Stel dat de Lakenmarkt van 's Hertogenbosch verloren gaat. Dan krijg je geld van de verzekering. En dan? Een uniek schilderij heb je er niet mee terug."
Daarom begint 'veiligheid' voor een museum altijd met 'voorzichtigheid', zegt De Mooij. Simpel voorbeeld: als er dakdekkers aan het werk gaan, is er een beveiliger bij. Met een paar tobbes water.
Het Noordbrabants Museum kreeg onlangs een flinke financiële impuls in het vooruitzicht gesteld. Een deel van dat geld gaat ook naar de brandveiligheid. "Die is binnen de bestaande toestand optimaal geregeld. Het museum bestaat uit een aantal losse bouwdelen, een brand zou niet het hele museum treffen. Maar het oude deel is een monumentaal pand, met een houten vloer. Daar gaan we goed naar kijken."

De brand van afgelopen maandag in Amersfoort is 'de nachtmerrie' van elk museum. "Maar gelukkig ook hoogst uitzonderlijk", zegt directeur René Pingen van het Osse museum Jan Cunen. Tot afgelopen maandag stamde de laatste Nederlandse museumbrand uit 1933.
Net als het Museum voor Religieuze Kunst in Uden heeft het Osse museum geen sprinklerinstallatie. Maar wel goede afspraken met de brandweer; de lijnen zijn kort, het museum heeft prioriteit. En er is een lijst met kunstwerken die bij brand als eerste naar buiten moeten. "De brandweer heeft tenminste nog andere blusmiddelen dan water, daar kun je afspraken over maken. Poeder, schuim. Maar los daarvan, bij een brand gaat het altijd eerst om de mensen die naar buiten moeten. Hoe zeer het me ook aan het hart gaat, de kunst komt op de tweede plaats."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #58 Gepost op: 24 oktober 2007, 22:16:34
Ik denk dat het tijd wordt dat de directeuren van musea eens uitgenodigd worden bij Aqua+ voor een demonstratie.....

http://www.bndestem.nl/binnenland/article2057109.ece

Musea zijn als de dood voor vuur en water
van onze verslaggevers

Woensdag 24 oktober 2007 - DEN HAAG - De verwoestende brand in het Armando Museum in Amersfoort heeft aangetoond dat het met de brandveiligheid in de Nederlandse musea minder goed gesteld is dan je zou verwachten. Hoe veilig zijn onze kunstschatten?
Zie ook:
Brand voor musea 'altijd nachtmerrie'
 
Slideshow image
VORIGE
START
STOP
VOLGENDE


Streekmuseum De Vier Ambachten, in een eeuwenoud klooster in Hulst, heeft sinds een maand of drie een 'volledig' brandalarm met rookmelders en alarmopvolging, vertelt bestuurslid René van den Elshout.

Het duurde wel een jaar voordat de gemeente er het budget voor had. "De brandweer kent het gebouw en kan er altijd in."

Ook de suppoost in de zaal met de Victory Boogie Woogie, van een slordige veertig miljoen euro, maakt zich geen zorgen. "Als er brand uitbreekt, bel ik de veiligheidsmensen met mijn portofoon. Ik denk dat we er dan wel snel iets aan doen", licht hij laconiek toe.

In het Gemeentemuseum Den Haag, dat de grootste verzameling Mondriaans ter wereld heeft, is geen brandslang of brandblusapparaat te bekennen. Toch zijn die er wel degelijk, maar ze zijn verborgen voor de blik van de bezoekers. Het monumentale gebouw, naar een ontwerp van Berlage, heeft ook in alle zalen detectoren. Die sturen in geval van brand een seintje naar de meldkamer van het museum, die 24 uur per etmaal is bezet.

Adjunct-directeur Hans Buurman benadrukt dat er afspraken zijn met de brandweer. "Die weet dat het hier níet om een warenhuis

gaat maar om een museum met onvervangbare kunst. Mocht het ooit nodig zijn, dan proberen we die te redden. De Victory Boogie

Woogie staat dan bovenaan."

Buurman heeft zijn hoop ook gevestigd op de brandwerende deuren, waardoor het museum in twaalf compartimenten is te verdelen. Op zijn best komt de brand dan niet verder dan één afdeling. Daarentegen behoort een sprinklerinstallatie weer níet tot de beveiliging van het Gemeentemuseum. "Gaat zo'n sprinkler af, dan wordt het niet een beetje nat, nee, alles wordt kletsnat! Dat is een groot risico. En wil je de collectie daaraan blootstellen?"

Directeur Rob Hartgerink van de Nederlandse Organisatie voor Brandveiligheid (NOVB) begrijpt weinig van de koudwatervrees van musea om sprinklers te plaatsen. "Om het plat te zeggen: 'Wij hebben altijd geroepen dat met een sprinkler veel ellende kan worden voorkomen."

De vrees voor waterschade berust volgens de NOVB-directeur op onbekendheid. "Sprinklerheeft zich in 125 jaar bewezen als een systeem dat het water direct naar de vuurhaard brengt. De kop van de sproeier reageert op hitte. Als tien vierkante meter voldoende is, wordt alleen dáár gesproeid."



'Gaat zo'n sprinkler af, dan wordt alles kletsnat! Stel je de collectie daaraan bloot?'


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #59 Gepost op: 24 oktober 2007, 22:19:40
http://www.brabantsdagblad.nl/kunst/article2057594.ece

Brand 'ergste nachtmerrie'
door Rik Goverde

Met een sprinklerinstallatie ben je er niet, zegt Driessen. Sterker, water kan meer schade aanrichten dan brand. Dat is ook de reden waarom musea zelden voor een sprinklerinstallatie kiezen. Ook een 'goede verzekering' helpt weinig tegen de schade. Op een verloren kunstwerk staat geen prijs. De Mooij: "Stel dat de Lakenmarkt van 's Hertogenbosch verloren gaat. Dan krijg je geld van de verzekering. En dan? Een uniek schilderij heb je er niet mee terug."
Daarom begint 'veiligheid' voor een museum altijd met 'voorzichtigheid', zegt De Mooij. Simpel voorbeeld: als er dakdekkers aan het werk gaan, is er een beveiliger bij. Met een paar tobbes water.
Het Noordbrabants Museum kreeg onlangs een flinke financiële impuls in het vooruitzicht gesteld. Een deel van dat geld gaat ook naar de brandveiligheid. "Die is binnen de bestaande toestand optimaal geregeld. Het museum bestaat uit een aantal losse bouwdelen, een brand zou niet het hele museum treffen. Maar het oude deel is een monumentaal pand, met een houten vloer. Daar gaan we goed naar kijken."


iets mis met tobbes?  ::)