Inzet reddingsbrigades door hulpdiensten

Auteur Topic: Inzet reddingsbrigades door hulpdiensten  (gelezen 20031 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #50 Gepost op: 13 maart 2008, 11:29:56
Geen wonder dat steeds minder werkgevers aan vrijwilligers toestaan om in werktijd uit te rukken. Dat moet natuurlijk beperkt blijven tot noodgevallen, alleen voor prio 1 dus. Ik ben zelf werkgever, stel mijn mensen en mijzelf graag in geval van nood beschikbaar. Tenslotte wil ik ook graag geholpen worden wanneer ik dreig te verdrinken of mijn huis in brand staat, maar nauurlijk niet om andermans rommel op te ruimen en portemonnee te sparen.

Mogelijk een leuk idee voor een nieuw topic.

Ik denk er namelijk precies hetzelfde over als werkgever en ik heb vorige week een overleg gehad met wat collega-ondernemrs waarbij dit een agenda punt was.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #51 Gepost op: 13 maart 2008, 11:42:29
Dit lijkt mij ook een punt voor met name de vrijwillige brandweer. Overigens ben ik zelf jarenlang compagniescommandant geweest bij de Nationale Reserve. Op een gegeven moment riep men ons op om na een flinke storm militaire bijstand te leveren bij het ruimen van glas in het Westland. Dat leek mij meer iets voor een schoonmaakbedrijf. Veel van mijn reservisten werken bij de HTM en de RET en bij een volledige opkomst zou een deel van het openbaar vervoer plat komen te liggen. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #52 Gepost op: 13 maart 2008, 11:46:01
Ik heb al een nieuw topic geopend bij algemene hulpverlennigsvragen..


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #53 Gepost op: 31 maart 2008, 09:35:19
08:29:05 31-03-08 8 G KNRM Kerkstraat 7 OCHTEN Drenkeling PRIO 1 ROEPNAAM 4720  
803310829050903250      0903250 KNBRD Culemborg ( Reddingsbrigade )
803310829050903200
08:29:05 31-03-08 8 G BRAN Kerkstraat 7 OCHTEN Drenkeling PRIO 1 ROEPNAAM 4720  
803310829050903200      0903200 BRW Gelderland-Zuid ( GMS Koppelcode )
803310829050903100      0903100 BRW Gelderland-Zuid ( Monitorcode )

Was dan wel niet op de kerkstraat maar op de veerstoep


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #54 Gepost op: 31 maart 2008, 20:58:36
Onderstaande qoute gekopieerd vanaf ander topic. Omdat het me daar niet relevant leek ff hierheen gekopieerd en . . . . .
Rolf,

Ik begrijp dat er behoorlijk is opgeschaald dinsdag.
En dat het eigelijk allemaal Zandvoorters waren (op de ambu na), van de politie, de brandweer, de KNRM en de reddingsbrigade natuurlijk.

Het lijkt mij voor de hand te liggen dat bij zo'n incident ook de buren worden gealarmeerd, eventueel met een Prio 3.
Waarom is dat niet gebeurd?

Het lijkt nu of er een voorkeur bestaat voor de brandweer en de KNRM ten opzichte van de reddingsbrigade.

Koen,

Waarom geen extra reddingsbrigade assistentie van Bloemendaal?
Omdat de brandweer met 3 voertuigen over het strand reed in zuidelijke richting en de Reddingsbrigade met 2 voertuigen en een boot in Noordelijke richting. De KNRM reddingboot en KNRM KHV zou de Brandweer in zuidelijke richting gaan assisteren en de Politie zou de melder gaan opvangen en eventueel het ambulance personeel ter plaatse brengen. Omdat als je die ambulance bemensing nu meestuurt in noordelijke richting, je altijd het slachtoffer in zuidelijke richting zal gaan vinden. [Murphy's Law]

De brandweer Zandvoort was reeds op de kazerne vanwege de wekelijkse oefenavond en heb je dus een inzettijd van 1 minuut. Een centralist weet dat en maakt daar dus gretig gebruik van, omdat je dan met 1 paging 3 4WD voertuig bemenst hebt. Dat redt een reddingsbrigade dus niet. Ook de ZRB niet.

En ook de ambu was bemand door een ZRB-er.

RR (eigen identiteit is goed, maar niet ten koste van de hulpverlening)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #55 Gepost op: 1 april 2008, 00:57:18
Tja, dan kom je weer op de persoonlijke relaties.

Heel wat keren is onze post bezet, bijvoorbeeld tijdens de onderhoudsavonden en is dat niet bekend bij de MBA.
Op een uitzondering na dan, en die ben jij.

Dus ik vind de afspraken aanhouden en daarnaast praktisch werken. En als er een Prio 3 volgt dan kan dat ook leiden tot contact met de meldkamer zodat in ieder geval bekend is wat zich afspeelt en bij verdere opschaling capaciteit aanwezig is.

Gezien het aantal acties ten opzichte van het aantal piepermeldingen vraag ik me wel eens af of er veel verbeterd is vergeleken met de tijd dat we nog geen afspraken en piepers hadden. En dat is slecht voor de motivatie zoals je begrijpt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #56 Gepost op: 1 april 2008, 07:06:34
Koen,
Los van dit geval waar ik natuurlijk geen kijk op heb, ben ik het geheel met je eens.


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
Reactie #57 Gepost op: 2 april 2008, 20:26:29
Koen,

Even een domme vraag: waarom meld je dan niet bij de MBA dat de post bezet is? Ik geloof dat er randapparatuur beschikbaar is voor dat doel.....
Professionaliteit hoeft niet alleen een meldkamer vandaan te komen, wanneer jij denkt inzetten te "missen" doordat de meldkamer niet weet dat de post bezet is, dan had je je moeten inmelden.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #58 Gepost op: 2 april 2008, 23:53:12
De afspraak is dat er altijd een melding uitgaat, los van of de post open of dicht is.
Een reden voor ons om mee te gaan met P2000 was dat de centralist dan na de ambu heel eenvoudig de betreffende reddingsbrigades kon meealarmeren.
Afhankelijk van welke eenheid de centralist als eerste spreekt volgen er nadere instructies.

Duidelijk is voor mij dat de brandweer succesvol bezig is haar werkterrein uit te breiden naar het strand.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #59 Gepost op: 3 april 2008, 08:17:33
In Noord holland Noord vinden hierdoor de alarmeringen van de RB's altijd plaats via P2000 post open of gesloten. Wel zijn er verschillende code's voor de posten (welke geopend zijn) open en voor de alarmploegen. Dit is voor de alarmeringen gemakkelijker. Hiernaast is er een monitor code waarop je gewaarschuwd wordt indien anderen voor je gebied worden gealarmeerd. Hierbij moet worden gedacxht aan inzet KNRM, brandweer of andere brigade indien je voertuig niet inzetbaar is.

9910001
9910001