Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?

Auteur Topic: Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?  (gelezen 19890 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #40 Gepost op: 29 oktober 2007, 07:21:24
Ja daarom en waarom moeten wij dan als relatief kleine media ons netjes gaan gedragen en lopen wij als kleine websites op elkaar te zeuren als er een kenteken niet is weggehaald of een item 2 uur na het ongeval nog op internet stond.... we roepen elkaar op het strafbankje, maar wie bekommert zich er nou echt om?
De kans is immers vele malen groter dat ze (de nabestaanden) at5.nl of nu.nl aanklikken...

En zoals in zovele discussies komt bij mij een oud gezegde op wat tegenwoordig naar mijn idee amper meer bekend is:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2007, 08:59:37
En ook deze foto's worden veelal aangeleverd door die zelfde hulpverleningsfotograven / ramptoeristen.

En dat is ook niet het punt dat ik ter discussie wil stellen, hoe snel iets gepubliceerd wordt, want het maakt niet hoeveel uur na het incident de foto's gepubliceerd worden, het blijft naar mijn mening ramptoerisme, zonder enige journalistieke meerwaarde (de enkele, eerder besproken, uitzondering nagelaten).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #42 Gepost op: 29 oktober 2007, 09:31:56
Ook ik ben van mening dat veruit het grootste deel van de mensen met 'iets wat op een fototoestel lijkt of moet lijken' daar puur komt om de eigen sensatielust te bevredigen, foto's zijn vaak van beroerde kwaliteit, ze vertellen helemaal niets, voegen niets toe en zijn qua compossitie belichting etc vaak om te huilen.
Om op de plaats van het incident te komen worden verkeersregels massaal aan de laars gelapt (met name de scooterrijders schijnen ondanks hun bromfiets certificaat de maximumsnelheid in de bebouwde kom niet te kennen of te willen kennen).

Uiteraard is dit generaliserend, maar je hebt hiermee wel 90% of meer van de aanwezigen beschreven.
Mark geeft het voorbeeld van de uitzondering, de regel is echter dat mensen zich meer ergeren aan al deze wannebe's dan dat het gewaardeerd wordt.
Blijft over het waarom ....? Tja ik kan er weing anders als sensatiezucht bij bedenken (ik heb het dan over die 90% en niet over de persfotograven die zich door hun houding en gedrag zowel onderweg als op de plaats van het incident zich aanzielijk minder opdringerig gedragen als de wannebe's en ook nog eens vele malen betere producten afleveren)

Maar ja dit vehaal geldt helaas ook een beetje voor het grootste deel van de berichten op dit forum, iedere keer dat er ergens een hulpverlenings autootje rijdt of er een P2000 bericht uitgezonden wordt, lijkt dat wel aanleiding om een berichtje te posten zonder enkele meerwaarde of toegevoegde informatie.
Het is niet voor niets, maar wel jammer dat de echte hulpverlener dit forum steeds meer links laat liggen en zich meer thuis voelen op andere meer vakinhoudelijk en minder sensatiegerichte forums.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #43 Gepost op: 29 oktober 2007, 09:47:25
...................................
Het is niet voor niets, maar wel jammer dat de echte hulpverlener dit forum steeds meer links laat liggen en zich meer thuis voelen op andere meer vakinhoudelijk en minder sensatiegerichte forums.

Jacques

Even zomaar een -off topic ;)- stukje eruit gelicht:

is het niet zo dat je op een "vrij toegankelijk" forum dit soort dingen (helaas) wel kan verwachten? De grootste oorzaak ligt volgens mij ook vaak bij de lagere leeftijdscategorieen (kijk het maar na). En zo slecht vindt ik dit forum in zijn algemeenheid niet uit de hoek komen, maar hier kom je wel redelijk wat "ongeleide projectielen" tegen die je moet blijven corrigeren...  :|


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 29 oktober 2007, 10:38:43
Even zomaar een -off topic ;)- stukje eruit gelicht:

is het niet zo dat je op een "vrij toegankelijk" forum dit soort dingen (helaas) wel kan verwachten? De grootste oorzaak ligt volgens mij ook vaak bij de lagere leeftijdscategorieen (kijk het maar na). En zo slecht vindt ik dit forum in zijn algemeenheid niet uit de hoek komen, maar hier kom je wel redelijk wat "ongeleide projectielen" tegen die je moet blijven corrigeren...  :|

Het forum is zeker niet slecht, in tegendeel en voldoet aan een grote behoefte, dat het een andere behoefte is als die de meeste hulpverleners hebben is dan een ander punt, die mensen gaan dan ook vaak naar de forums 'voor en door' de hulpverlener en niet zo zeer 'over' de hulpverlener

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #45 Gepost op: 29 oktober 2007, 12:30:39
Dan vraag ik mij af hoe persfotograven zijn begonnen, niet van de ene op de andere dag en zeker niet direct met de duurste spiegelreflex...
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #46 Gepost op: 29 oktober 2007, 13:00:53
Dan vraag ik mij af hoe persfotograven zijn begonnen, niet van de ene op de andere dag en zeker niet direct met de duurste spiegelreflex...

Ik denk dat persfotografen nu en toen nog steeds op de zelfde manier beginnen, maar over die groep gaat het nu net niet, het gaat hier om de ramptoeristen/sensatiezoekers met fototoestel.... ;D Maar weinigen van deze laatste groep hebben de ambitie en aanleg om persfotograaf te worden.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #47 Gepost op: 29 oktober 2007, 14:23:39
Dan vraag ik mij af hoe persfotograven zijn begonnen, niet van de ene op de andere dag en zeker niet direct met de duurste spiegelreflex...
Neem aan van niet nee. Kost ook niet niks ;).

Ik denk dat persfotografen nu en toen nog steeds op de zelfde manier beginnen, maar over die groep gaat het nu net niet, het gaat hier om de ramptoeristen/sensatiezoekers met fototoestel.... ;D Maar weinigen van deze laatste groep hebben de ambitie en aanleg om persfotograaf te worden.
Jacques
uhmm en dus beginnen niet alle persfotografen op de zelfde manier ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #48 Gepost op: 29 oktober 2007, 14:46:51
Ik denk dat persfotografen nu en toen nog steeds op de zelfde manier beginnen, maar over die groep gaat het nu net niet, het gaat hier om de ramptoeristen/sensatiezoekers met fototoestel.... ;D Maar weinigen van deze laatste groep hebben de ambitie en aanleg om persfotograaf te worden.

Jacques


Nou ik wil ook de rol van de persfotograven ter discussie stellen hoor, want ook zij maken foto's van de eerder besproken incidenten waarvan de nieuwswaarde naar mijn mening dusdanig gering is dat ik er geen foto's bij hoef te zien.

Want wat maakt iemand tot een persfotograaf, een perskaart? De gemiddelde regionale persfotograaf is dan naar mijn mening een ramptoerist/sensatiezoeker in het bezit van een perskaart.


Karim

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 29 oktober 2007, 14:47:31
Even zomaar een -off topic ;)- stukje eruit gelicht:

is het niet zo dat je op een "vrij toegankelijk" forum dit soort dingen (helaas) wel kan verwachten? De grootste oorzaak ligt volgens mij ook vaak bij de lagere leeftijdscategorieen (kijk het maar na).

Ik denk dat 't voor een deel van de oude garde hier wel opvalt hoe enorm 't forum veranderd is in de laatste paar jaar, juist door al die nieuwe jeugdige leden en 't p2000 gebeuren enzo.
3 - 4 jaar geleden was dit 'n totaal ander forum, en dan krijg je wat Jacques inderdaad al zei, mensen trekken weg hier en gaan naar de meer vakinhoudelijke forums.