Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?

Auteur Topic: Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?  (gelezen 19746 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 29 oktober 2007, 15:01:33
Nou ik wil ook de rol van de persfotograven ter discussie stellen hoor, want ook zij maken foto's van de eerder besproken incidenten waarvan de nieuwswaarde naar mijn mening dusdanig gering is dat ik er geen foto's bij hoef te zien.

Want wat maakt iemand tot een persfotograaf, een perskaart? De gemiddelde regionale persfotograaf is dan naar mijn mening een ramptoerist/sensatiezoeker in het bezit van een perskaart.

Een goede persfotograaf wil niet ergens bij zijn om zijn eigen nieuwsgierigheid of andere verlangens te bevredigen, maar meer om de lezer een beeld te geven van wat er gebeurd is onder het motto "a picture paints a thousend words", hij kijkt bijvoorbeeld niet met zijn eigen ogen en achtergrond naar een beeld maar met die van de beoogde kijker en dat is al een groot verschil.

Jacques

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #51 Gepost op: 29 oktober 2007, 15:06:05
Nou ik wil ook de rol van de persfotograven ter discussie stellen hoor

Wat zijn fotograven eigenlijk, ik zie die term hier wel vaker verschijnen, zijn dat dingen waar je nutteloze foto's in begraaft ?
Of staat men zo ver van het vak af dat men zijn beoogde collega's niet weet te benoemen  ::)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #52 Gepost op: 29 oktober 2007, 15:06:13
Nou ik wil ook de rol van de persfotograven ter discussie stellen hoor, want ook zij maken foto's van de eerder besproken incidenten waarvan de nieuwswaarde naar mijn mening dusdanig gering is dat ik er geen foto's bij hoef te zien.

Want wat maakt iemand tot een persfotograaf, een perskaart? De gemiddelde regionale persfotograaf is dan naar mijn mening een ramptoerist/sensatiezoeker in het bezit van een perskaart.
Een (regionale) persfotograaf is volgens mij iemand die alle "nieuws" vastlegt wat hij/zij opgedragen krijgt of onderweg tegenkomt. Van een omaatje wat al 70 jaar lid is van de naaiclub tot de Minister President die ergens een lintje doorknipt. :) De echte "ramptoerist met camera" die jij hier bedoelt gaat over het algemeen ook wat schichtiger te werk om maar niets van het "spektakel" :-X te hoeven missen...


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #53 Gepost op: 29 oktober 2007, 15:46:25
Wat zijn fotograven eigenlijk, ik zie die term hier wel vaker verschijnen, zijn dat dingen waar je nutteloze foto's in begraaft ?
Of weet men zij eigen collega's niet te benoemen  ::)

Jacques


Ja ik twijfelde al, zoals Homer zou zeggen: "DO'H!!"

Maar ik ben geen fotograaf hoor, ja ik maak wel foto's, maar niet van hulpverleningsdiensten en al helemaal niet van incidenten


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #54 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:13:16
En zoals in zovele discussies komt bij mij een oud gezegde op wat tegenwoordig naar mijn idee amper meer bekend is:

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Beste,

Hopelijk heb je inmiddels wel de moeite genomen om op de vorige bladzijde te kijken waar ik het volgende schreef:
Citaat
Nou doe ik het zelf ook niet met een website, maar dit is puur omdat ik mij zo professioneel mogelijk wil gedragen (omdat andere media dit ook zo trachten te doen) en omdat ik foto's toch nooit 1 uur na een ongeval binnen heb (een uitzondering nagelaten), maar ik hanteer niet als argument dat ik de familie hiermee kan kwetsen.

Dus dit Nederlandse spreekwoord gaat helaas niet aan mij op en zie ik geen potentieel verbeterpunt.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #55 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:18:18

1.) Uiteraard is dit generaliserend, maar je hebt hiermee wel 90% of meer van de aanwezigen beschreven.
Mark geeft het voorbeeld van de uitzondering, de regel is echter dat mensen zich meer ergeren aan al deze wannebe's dan dat het gewaardeerd wordt.
Blijft over het waarom ....? Tja ik kan er weing anders als sensatiezucht bij bedenken (ik heb het dan over die 90% en niet over de persfotograven die zich door hun houding en gedrag zowel onderweg als op de plaats van het incident zich aanzielijk minder opdringerig gedragen als de wannebe's en ook nog eens vele malen betere producten afleveren)

2.) Maar ja dit vehaal geldt helaas ook een beetje voor het grootste deel van de berichten op dit forum, iedere keer dat er ergens een hulpverlenings autootje rijdt of er een P2000 bericht uitgezonden wordt, lijkt dat wel aanleiding om een berichtje te posten zonder enkele meerwaarde of toegevoegde informatie.
Het is niet voor niets, maar wel jammer dat de echte hulpverlener dit forum steeds meer links laat liggen en zich meer thuis voelen op andere meer vakinhoudelijk en minder sensatiegerichte forums.

Jacques

1.) Maak jij nu alleen een onderscheid tussen wannabe's en persfotografen? Gelukkig is er ook nog een middenklasse die het doet als tijdverdrijf, als hobby en eventueel om de foto's te sturen naar een regionaal krantje. En deze worden gelukkig soms ook nog gewaardeerd door het plaatselijke korps en weten zich veelal te gedragen. Gelukkig bestaat deze categorie ook nog...

2.) Helemaal mee eens!
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #56 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:55:32
1.) Maak jij nu alleen een onderscheid tussen wannabe's en persfotografen? Gelukkig is er ook nog een middenklasse die het doet als tijdverdrijf, als hobby en eventueel om de foto's te sturen naar een regionaal krantje. En deze worden gelukkig soms ook nog gewaardeerd door het plaatselijke korps en weten zich veelal te gedragen. Gelukkig bestaat deze categorie ook nog...

Gelukkig weten we zelf in welke catagorie we vallen zeg ik atlijd maar. Iemand anders uit een totaal andere regio die waarschijnlijk andere ervaringen heeft met jonge jongens die foto's maken zullen die toch snel allemaal bestempelen als negatief...

Het is maar hoe je het zelf maakt. Iemand achter een beeldscherm kan toch niet beoordelen hoe je het doet en wat voor contacten je hebt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 29 oktober 2007, 18:22:27
Gelukkig weten we zelf in welke catagorie we vallen zeg ik atlijd maar. Iemand anders uit een totaal andere regio die waarschijnlijk andere ervaringen heeft met jonge jongens die foto's maken zullen die toch snel allemaal bestempelen als negatief...
Het is maar hoe je het zelf maakt. Iemand achter een beeldscherm kan toch niet beoordelen hoe je het doet en wat voor contacten je hebt.

Klopt, iemand moet die 10% anderen vullen :-)
Maar ik geloof ook wel dat de serieuze (hobby of niet) fotografen eerder op een fotografieforum te vinden zullen zijn als op het hulpverleningsforum, juist op een fotografieforum kun je allerlei fototechnische zaken uitwisselen en tips en trucs leren van de professionele fotografen.
Misschien komt er onder fotografieforum.nl dan ook eens iets zinnigs te hangen .....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #58 Gepost op: 29 oktober 2007, 18:31:05
Ik denk dat je voor dit soort zaken juist op dit soort fora moet zijn. Persoonlijk heb ik een hele brede interesse vwb. fotografie en maak dus ook met veel plezier een portret, een vergezicht of juist een macrootje. Maar op de één of andere manier trekt de politie mij het meest dus ben ik bij dit soort fora het meest op mijn plaats lijkt mij... :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #59 Gepost op: 29 oktober 2007, 19:54:59
Ik denk dat je voor dit soort zaken juist op dit soort fora moet zijn. Persoonlijk heb ik een hele brede interesse vwb. fotografie en maak dus ook met veel plezier een portret, een vergezicht of juist een macrootje. Maar op de één of andere manier trekt de politie mij het meest dus ben ik bij dit soort fora het meest op mijn plaats lijkt mij... :)

Nou ja, je kunt natuurlijk ook een cariere als beroepscrimineel of agent overwegen  ;D

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources