Zwaailichten op de Ambulance

Auteur Topic: Zwaailichten op de Ambulance  (gelezen 10827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2003, 20:41:48
Wat ik pas mocht zien ( ;)) op een ambu uit Goes: zodra de achterklep wordt geopend, gaan er twee Blauwe LED lampen knipperen.
Tijdens het rijden heb je er weinig aan, maar als je stil staat bij een incident valt het echt heel erg op.

Christian

wauw hee,in Utrecht hebben ze dat al een poosje ;D ;D ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 2 oktober 2003, 20:49:50
Bij de oudere ambbulances hadden ze ook wel blauwe lampen, maar geen LED verlichting.
Bedoel je dat misschien?

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 2 oktober 2003, 20:51:19
neeeee ik bedoel de echte LEDverlichting ;D


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #13 Gepost op: 2 oktober 2003, 21:04:50
Deze.

[Ivm opschoning verwijderd door de admin]


Lukas074

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 2 oktober 2003, 21:16:53
Als ik het eerste bericht leest, dan maak ik erop uit dat het gaat als een ambulance aanrijdend is. En niet terplaatse bij een ongeval. Je hebt volkomen gelijk, maar er bestaat ook nog politie. Die zijn meestal als eerste terplaatse.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #15 Gepost op: 2 oktober 2003, 21:30:26
Ik vind dat prioritaire voertuigen (ogs) zichtbaar moeten zijn vanuit elke hoek en zeker de voorkant en de zijkant van voor. Ja ik weet het ik heb het nogal voor de amerikaanse signalisatie maar dat valt dan ook goed op vanuit elke hoek.
Ook de sirene vind ik heel belangrijk. Op een van onze ambulances staat een elektronische sirene (amerikaans type met 3 tonen en een hoorn) dat valt pas op in het verkeer.
Op onze nieuwe OVD wagen (Brandweer) komt een combinatie van zwaailichten en knipperlichten (halogeen en LED en een combinatie van kleuren. Ook zal in deze wagen een amerikaanse elektr. sirene geplaatst worden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Pleeg MTN

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2003, 02:59:46
Hallo iedereen,

Het is volgens mij zo dat er sinds een paar maanden (of is het al weer mer dan een jaar) er ineuropees verband voor gekozen is om geen drietoon meer te voeren maar een tweetoon. Dit zou een beter effect hebben op de verkeersdeelnemers. Darnaast is het zo dat het aantal decibellen van een sirene niet zoveel uitmaakt...als besturuder van een voertuig dien je geregeld in je spiegels te kijken en, voordat je bij een stoplicht wegrijdt, de kruising over te kijken. Mijn inziens gebeurt dit te weinig waardoor er ook aanrijdingen plaatsvinden.
Ik ben het wel met jullie eens dat, hoe meer optische signalering er is, hoe meer veiligheid er komt. Wel is het zo dat er, vooral 's nachts, teveel optische signalering is waardoor je het voertuig, in dit geval de ambulance en ook de brandweer komt steeds meer erbij, niet meer kunt zien. Dus door alle zwaailichten en stroboscooplampen wordt dit weer onveiliger. Een dilemma dus. Ben beneiuwd naar de reacties.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2003, 12:56:24
Ook de sirene vind ik heel belangrijk. Op een van onze ambulances staat een elektronische sirene (amerikaans type met 3 tonen en een hoorn) dat valt pas op in het verkeer.
Wij hebben op een van onze (Rode Kruis Heusden-Zolder) ambulances ook een sirene met 3 tonen (Amerikaans type) die je kunt veranderen met je claxon (Nederlands naam weet ik niet meer). Op de ambulance die binnekort zal komen staat die er ook in.
@ffemt19, waar hebben jullie die laten installeren en wat is het type? Onze is de Federal Signal AS250 met een luidspreker van 100W. Van degene die we nu hebben komt van bij Autographe en degene die komt is van bij B.M.A. Construct (waarschijnlijk bij Rauwers geïnstalleerd).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2003, 13:27:16
Voor een tweetonige sirene zal ik ook uitwijken maar voor een drietonige heb ik diep ontzag. De politie gaat ook wel met tweetonig naar een zoveelste loos alarm van een bankoverval dus is niet altijd even serieus. Die van een ambu vind ik veel belangrijker, dat betreft altijd de hulp aan mens en dier en niet de hulp aan het grote geld. Jammer dus dat dat onderscheid verdwijnt.


Henk


joost

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2003, 16:17:29
Maar dat is met de ambulance toch net zow ? De ambulance rijd ook nogaleens voor jan met de korte achternaam met OGS. Dat er een melding is dat er iemand met een tram is overreden en ter plaatse is er iemand onwel. ( noem even wat overdreven).Wat is trouwens nou belangerijk aan sirene..dat je ze hoord lijkt mij. Kan mij niet veel boeie of het 2 of 3 toon is je moet gewoon aan de kant zo simpel is het. Ik wil wel zeggen dat ik het ook niet helemaal eens ben met de verdwijning van de 3 toon..want de ambulance heefd er wel een soort naam en herkening aan.

groetjes joost