Koolmonoxide (CO) vergiftiging incidenten en nieuws

Auteur Topic: Koolmonoxide (CO) vergiftiging incidenten en nieuws  (gelezen 232039 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #140 Gepost op: 26 november 2008, 19:17:39
Koolmonoxidevergiftiging in Enschede

Een man en een vrouw uit Enschede zijn woensdagmiddag naar het ziekenhuis gebracht met een koolmonoxidevergiftiging.

De geiserafvoer in hun keuken was vermoedelijk defect. De man en vrouw, wonend aan de Leeuwenhoekstraat, voelden zich niet goed. En toen ze zagen dat hun parkiet was overleden vermoedden ze een koolmonoxidevergiftiging. Ze zijn het huis uitgegaan en hebben de brandweer gebeld die hun vermoedens bevestigde. Een dierenarts heeft zich over de drie katten in het huis ontfermd. De woningbouwvereniging kijkt naar de afvoer van de geiser.

www.rtvoost.nl

p2kflex
12:10:09 26-11-08GROUP-2PRIO 2 Ass 1 TS : VAN LEEUWENHOEKSTRAAT 49 7533WB : ENSCHEDE 4231EPN 4091OTW
0604241BRW Enschede (Noord) (Kazernealarm)
0605141BRW Twente (OvD Oost) (Alarmeringscode)
0605142BRW Twente (OvD Oost) (Informatiecode)
0605252BRW Twente (OvD Oost) (VC3 / DA-OD 4091)
0605259BRW Enschede (Noord) (TS 4231)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #141 Gepost op: 28 november 2008, 01:37:20
http://www.bndestem.nl/regio/breda/4115671/Niet-dood-dankzij-monteur.ece

Niet dood dankzij monteur
door Edine Wijnands. vrijdag 28 november 2008 | 00:01 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 28 november 2008 | 00:05


http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00961/BS_6275783_6275783-_961161b.jpg

Alex van der Ven met op de achtergrond Ad Geerts en wijkagent Michel Kieneker foto Ron Magielse/het fotoburo

BREDA - Ze hadden dood kunnen zijn, daarvan is Michel Kieneker, wijkagent in het Heuvelkwartier overtuigd. "Maar dankzij het optreden van verwarmingsmonteur Alex van der Ven zijn twee bewoners van een flat aan de Hudsonstraat ontsnapt aan een koolmonoxidevergiftiging." Van der Ven werd gisteren bij zijn bedrijf BSI in de bloemetjes gezet.
Hij vertelt hoe hij dinsdag in de Hudsonstraat een geiser kwam repareren. "Het vlammetje ging steeds uit. Maar, zo ontdekte ik, er was niks mis mee."

Toch moest er wat zijn. "Het was benauwd in de woning. De ramen waren beslagen. Er hing een rare lucht." Van der Ven liep het huis door en zag in de woonkamer een gaskachel staan waar alle ruiten ontbraken. Een onveilige situatie, weet de ervaren monteur. "Zonder dat glas, zonder beveiliging, blaast een gaskachel zo koolmonoxide de woonkamer in." Hij draaide de gaskraan dicht, adviseerde de bewoners de kachel niet te gebruiken en ging weg.

Het zat hem niet lekker. "Ik had hoodpijn gekregen. Dus ben ik de dag erna terug gegaan. De kachel stond weer aan." En hij wist: doordat er zo veel koolmonoxide in huis hing, sloeg de geiser keer op keer af. "Die is op die manier beveiligd." Van der Ven waarschuwde zijn werkgever, die wooncorporatie WonenBreburg erbij riep. Die seinde de wijkagent in. Ook de brandweer werd erbij gehaald.

Intussen wachtte Van der Ven het hele circus niet af. Rigoureus demonteerde hij de kachel op zo'n manier dat hij niet meer bruikbaar is. Hij zette ramen open om het gas weg te laten waaien.

Politie, BSI en wooncoropratie loven zijn daadkrachtige optreden. "Had hij het niet gedaan, dan was de kans groot geweest dat de bewoners inmiddels waren omgekomen", menen zij. Jaarlijks overlijden in Nederland immers meerdere mensen aan een koolmonoxidevergiftinging. Meestal als gevolg van ondeugdelijke kachels of geisers.

De drie instanties hameren er dan ook op dat mensen die gaskachels of een geiser hebben, hun woning goed ventileren en de spullen goed onderhouden. Dat is geen taak van de wooncorporatie, zegt Ad Geerts van WonenBreburg. "Aanschaf en onderhoud is iets dat bewoners zelf moeten doen."


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #142 Gepost op: 1 december 2008, 08:10:28
Vijf mensen afgevoerd met CO-vergiftiging

(Novum) - Vier volwassenen en een kind in Amsterdam zijn zondagavond naar een ziekenhuis gebracht met een koolmonoxidevergiftiging. Hoe zij er nu aan toe zijn is onbekend. Oorzaak van de vergiftiging is een defecte afvoer van een kachel. Daardoor werd de koolmonoxide (CO), die vrijkomt bij verbranding, niet goed afgevoerd.

De bewoners van een woning op de tweede etage aan de Admiralengracht sloegen rond 22.45 uur alarm omdat zij zich niet goed voelden. Te hulp geschoten ambulancemedewerkers roken onraad en schakelden de brandweer in. Die stelde vast dat er sprake was van een levensgevaarlijke concentratie van het gas.

Kachels en geisers zijn de meest gebruikelijke bronnen van koolmonoxide. Vaak speelt slechte ventilatie een rol. De brandweer adviseert om tijdens het gebruik van warm water de ruimte waarin de geiser hangt goed te ventileren, omdat bij verbranding in de geiser CO vrijkomt. Aangezien koolmonoxide reuk- en kleurloos is, hebben mensen het niet in de gaten wanneer ze eraan worden blootgesteld. Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld tien mensen door het giftige gas.

http://www.elsevier.nl/


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #143 Gepost op: 1 december 2008, 13:11:08
Kind en dieren uit huis gehaald na melding koolmonoxide
Hillegom, 30-11-08

Zondagavond 30 November om 23:06 werd de Hillegomse brandweer opgeroepen om naar het Karel Doormanplein te gaan. Daar zou mogelijk een te hoge concentratie koolmonoxide zijn. De brandweer heeft metingen verricht in de woning. Een kindje is ter controle overgebracht naar het ziekenhuis. De aanwezige katten zijn door de Dierenopvang Lisse tijdelijk meegenomen, de hond bleef in de auto voor de woning wachten op de terugkomst van de bewoners.


www.112hollandsmidden.nl


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #144 Gepost op: 1 december 2008, 17:24:34
Vijf mensen afgevoerd met CO-vergiftiging

(Novum) - Vier volwassenen en een kind in Amsterdam zijn zondagavond naar een ziekenhuis gebracht met een koolmonoxidevergiftiging. Hoe zij er nu aan toe zijn is onbekend. Oorzaak van de vergiftiging is een defecte afvoer van een kachel. Daardoor werd de koolmonoxide (CO), die vrijkomt bij verbranding, niet goed afgevoerd.

De bewoners van een woning op de tweede etage aan de Admiralengracht sloegen rond 22.45 uur alarm omdat zij zich niet goed voelden. Te hulp geschoten ambulancemedewerkers roken onraad en schakelden de brandweer in. Die stelde vast dat er sprake was van een levensgevaarlijke concentratie van het gas.

Kachels en geisers zijn de meest gebruikelijke bronnen van koolmonoxide. Vaak speelt slechte ventilatie een rol. De brandweer adviseert om tijdens het gebruik van warm water de ruimte waarin de geiser hangt goed te ventileren, omdat bij verbranding in de geiser CO vrijkomt. Aangezien koolmonoxide reuk- en kleurloos is, hebben mensen het niet in de gaten wanneer ze eraan worden blootgesteld. Jaarlijks overlijden in Nederland gemiddeld tien mensen door het giftige gas.

http://www.elsevier.nl/
Volgens mij ruik je CO niet, en hebben ze wel een COmeter/waarschuwding dat gaat piepen ergens aan de kleding hangen ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #145 Gepost op: 1 december 2008, 20:17:31
Volgens mij ruik je CO niet, en hebben ze wel een COmeter/waarschuwding dat gaat piepen ergens aan de kleding hangen ::)

Ambulancemedewerkers van de GGD hebben in Amsterdam inderdaad persoonlijke CO-meters. Sinds zij deze vorig najaar kregen, hebben zij de brandweer al vele malen ter plaatse gevraagd voor verdere metingen.

Ambulancemedewerkers van particuliere ambulancediensten in Amsterdam hebben deze meters trouwens helaas (nog?) niet.

Aangezien in Amsterdam jaarlijks vele CO-ongevallen plaatsvinden - volgens mij veel vaker dan in de rest van het land - vind ik het hebben van dergelijke meters hier een onmisbaar stukje arbeidsveiligheid. Ik hoop dan ook dat ook de particuliere ambulancediensten in Amsterdam hun personeel snel zullen voorzien van een CO-meter (en dat deze dan vervolgens natuurlijk ook worden gebruikt!)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Kanarie

  • Gast
Reactie #146 Gepost op: 1 december 2008, 20:26:49
Volgens mij ruik je CO niet, en hebben ze wel een COmeter/waarschuwding dat gaat piepen ergens aan de kleding hangen ::)
Onraad ruiken is toch gewoon een algemeen bekend gezegde, welke betekent dat je het zaakje niet vertrouwt. Er staat dus helemaal niet dat ze iets geroken hebben; nog geen zweetluchtje!


Bart S

  • Gast
Reactie #147 Gepost op: 1 december 2008, 20:36:01
Ambulancemedewerkers van de GGD hebben in Amsterdam inderdaad persoonlijke CO-meters. Sinds zij deze vorig najaar kregen, hebben zij de brandweer al vele malen ter plaatse gevraagd voor verdere metingen.

Ambulancemedewerkers van particuliere ambulancediensten in Amsterdam hebben deze meters trouwens helaas (nog?) niet.

Aangezien in Amsterdam jaarlijks vele CO-ongevallen plaatsvinden - volgens mij veel vaker dan in de rest van het land - vind ik het hebben van dergelijke meters hier een onmisbaar stukje arbeidsveiligheid. Ik hoop dan ook dat ook de particuliere ambulancediensten in Amsterdam hun personeel snel zullen voorzien van een CO-meter (en dat deze dan vervolgens natuurlijk ook worden gebruikt!)

Oei! Hier sla je de plank toch wel een beetje mis Jetty! De particuliere ambulancedienst VZA heeft de meters wel in gebruik, en bij de collega's van de GGD heb ik die nog nooit gezien!

Ik heb de meter altijd (zomer en winter) aan mijn laars hangen. Helaas zijn er ook nog collega's die de meter in de auto laten liggen met het argument "als ik een melding krijg en ik vertrouw het niet, dan neem ik hem wel mee naar binnen".

Groeten,

Bart (VZA)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #148 Gepost op: 4 december 2008, 11:06:02
Twee personen onwel door koolmonoxide

www.bndestem.nl
woensdag 03 december 2008 | 08:06 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 03 december 2008 | 08:34

OUDENBOSCH - In een woning aan de Pagnevaartweg in Oudenbosch raakten maandagavond twee mensen bedwelmd door koolmonoxide.

Het ongeval gebeurde even na half acht. De ouders van een 22-jarige vrouw kwamen in actie na een alarmerend telefoontje van hun dochter. De dochter was niet meer in staat om de voordeur open te doen. Eenmaal in de woning constateerden de ouders dat de 28-jarige partner van hun dochter buiten kennis was.

Samen met gewaarschuwde politieagenten werden beide slachtoffers in veiligheid gebracht en daarna overgedragen aan de ambulancedienst. De woning werd meteen gelucht door alle ramen en deuren tegen elkaar open te zetten.

De brandweer heeft diverse metingen in de woning verricht, waarbij werd vastgesteld dat het om koolmonoxide ging. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door een ondeugdelijke aansluiting van de gaskachel. In het ziekenhuis bleek dat beide slachtoffers een bijna fatale concentratie koolmonoxide hadden ingeademd.

De politie adviseert om het aansluiten en onderhoud van kachels, geisers en ventilatiesystemen aan een erkend installatiebedrijf over te laten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #149 Gepost op: 4 december 2008, 12:27:13
Bosschenaar onwel door koolstofmonoxide
woensdag 03 december 2008 | 18:09 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 03 december 2008 | 18:14

Tekstgrootte  
DEN BOSCH - Een Bosschenaar is woensdagmiddag in een woning aan de Aartshertogenlaan onwel geworden door een hoge concentratie van koolstofmonoxide.

De man is ter controle naar het ziekenhuis gebracht. Volgens een woordvoerder van de brandweer maakt de man het inmiddels redelijk. Twee honden van de man werden ter controle meegenomen door de dierenambulance. De honden mankeren waarschijnlijk niets. De brandweer kreeg de melding woensdag om 16.50 uur. Volgens de zegsman van de brandweer werd de hoge concentratie van koolstofmonoxide waarschijnlijk veroorzaakt door een gasgestookte ketel.

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch/4143409/Bosschenaar-onwel-door-koolstofmonoxide.ece