Koolmonoxide (CO) vergiftiging incidenten en nieuws

Auteur Topic: Koolmonoxide (CO) vergiftiging incidenten en nieuws  (gelezen 233113 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #350 Gepost op: 22 juli 2012, 15:37:14
Een verplichte controle is er niet direct voor een hotel of restaurant. Dit kom je eventueel wel tegen in parkeergarage's die een vergunning nodig hebben.

Wel heeft de werkgever een zorgplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Nu zie ik niet direct een aanleiding voor een CO-meter in een hotel.

Wat wel voorkomt en daar zit misschien de verwarring in is dat horeca met niet of slecht geventileerde ruimtes zoals kelders of koelcellen bij gebruik van koolzuurflessen een verplicht alarm moeten hebben. Deze flessen worden gebruikt bij biertap- en frisdrankinstallaties. De CO2-alarmen moeten periodiek onderhoud krijgen en worden dan gekeurd. Dit gebeurt meestal via een onderhoudscontract met de leverancier. Ervaring leert dat dit nogals eens vergeten wordt.....

Ok, bedankt voor het antwoord, Alexander. Ik kom deze week weer in het hotel en zal eens vragen of er iets mee gedaan is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #351 Gepost op: 22 juli 2012, 15:42:55
Kijk dan direct even of het inderdaad een Co2 meter in plaats van Co-meter. Alarm spontaan afgegaan of tijdens het wisselen van een fles?

Is het een zogenaamd horeca-alarm en moeten ze dus de veiligheidsinstructies opvolgen. Co2 verdrijft zuurstof dus is er wel degelijk een veiligheidsrisico. En eens kijken of er wel een onderhoudscontract is, wel verstandig als het gaat om veiligheid.

En vreemd dat het personeel nergens vanaf weet. Volgens mij zijn deze melders al sinds 2001 verplicht!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #352 Gepost op: 22 juli 2012, 16:01:15
Kijk dan direct even of het inderdaad een Co2 meter in plaats van Co-meter. Alarm spontaan afgegaan of tijdens het wisselen van een fles?

Is het een zogenaamd horeca-alarm en moeten ze dus de veiligheidsinstructies opvolgen. Co2 verdrijft zuurstof dus is er wel degelijk een veiligheidsrisico. En eens kijken of er wel een onderhoudscontract is, wel verstandig als het gaat om veiligheid.

En vreemd dat het personeel nergens vanaf weet. Volgens mij zijn deze melders al sinds 2001 verplicht!

Ik zal er aankomende week wel eens naar informeren. Ik vond het ook in eerste instantie raar dat hij "zomaar" aansprong. Er werd op dat moment geen fles gewisseld want zowel de barman als de chef-kok stonden aan de bar.
Maar toen ze het zeiden en aan mij vroegen wat het was toen ging bij mij een alarmbelletje rinkelen omdat die open haard een poosje ervoor aangestoken was. Vandaar de link.

De chef-kok zou om informatie vragen bij de hotelmanager. Dus als het goed is moet er volgende week wat meer bekend zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #353 Gepost op: 23 juli 2012, 13:41:17
Bij het wisselen van een fles komt doorgaans nauwelijks CO2 vrij.
Als dat ding in de keuken hangt dan kan er wel CO2 gemeten zijn van de gaspitten, want bij verbranding van aardgas (met blauwe vlam) komt H2O en CO2 vrij. Ik ken echter geen horecagelegenheden met CO2-meters. Wel kan ik me voorstellen dat het een CO-meter was.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #354 Gepost op: 23 juli 2012, 17:36:19
In keukens heb ik ze persoonlijk ook nooit gezien.

Horecabedrijven met een bier- of drankenkelder of andere ruimte met onvoldoende ventilatie zijn toch echt verplicht om een Co2/koolzuurmelder te hebben.

http://www.lco2.info/pdf/NL_Beleidsregels%204%204-9%20van%20de%20Arbeidsomstandighedenwetge.pdf

Nu is de regelgeving al weer wat ouder en mogelijk niet zo vaak meer toegepast?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #355 Gepost op: 23 oktober 2012, 08:53:21
FAMILY'S VIDEO WARNING AFTER DAUGHTER DIES OF CARBON MONOXIDE POISONING Monday October 22 2012

Katie Haines Memorial Trust - Sounding the Alarm about the dangers of Carbon Monoxide

THE family of a former Daily Express reporter who died from carbon monoxide poisoning has made a short film to warn the public about the “silent killer” that took her life.

Katie Haines had  been married for just two months when her life was cut tragically short in February 2010. She and her husband Richard had recently returned from their honeymoon and were settling into their new home.

After a long day at work as a press officer for Oxford University, Katie ran a bath. But as she went to get out of it she was overcome by an invisible cloud of the deadly gas. By the time Richard got home, she was dead.  

In the wake of her death, Katie’s family and friends founded the Katie Haines Memorial Trust. This week they released a short film which urges householders to install potentially life-saving carbon monoxide (CO) detectors.

The hard-hitting advert, posted on Youtube and the trust’s website, follows a little girl as she helps her father to ‘childproof’ their house and car. They fit a smoke alarm, a first aid box, electric socket covers and a car seat. But the one thing they forget is a CO detector – which has tragic consequences.

“People think they are doing everything they can to keep their family safe but they don’t do anything about carbon monoxide  
“You see adverts on TV about smoke alarms and even level crossings, but nothing about carbon dioxide. That’s why we did this.”

CO is an odourless, tasteless and colourless toxic gas produced by incomplete combustion of fossil fuels used in central heating systems, gas appliances and fires.

What made Katie’s death even more tragic, was that she and Richard had bought a carbon monoxide detector – but had not yet got round to fitting it. Battery operated, detectors are inexpensive and easy to fit.

http://www.express.co.uk/posts/view/353652/Family-s-video-warning-after-daughter-dies-of-carbon-monoxide-poisoning


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #356 Gepost op: 23 oktober 2012, 11:07:33
Jaarlijks 11 doden door koolmonoxidevergiftiging

Het aantal doden en gewonden door een koolmonoxidevergiftiging is nog steeds zorgwekkend. Door verkeerde installatie van gastoestellen, slecht onderhoud hiervan en onvoldoende ventilatie overlijden jaarlijks gemiddeld 11 mensen aan een koolmonoxidevergiftiging. Daarnaast worden jaarlijks gemiddeld 150 slachtoffers van een koolmonoxidevergiftiging in een ziekenhuis opgenomen en enkele honderden behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis.*

Jaarlijks onderhoud essentieel
Een jaarlijkse onderhoudsbeurt door een erkend installateur is nodig om gaskachel, geiser, cv- of combiketel te controleren en goed te laten werken. Voor mensen met thuis een open haard of andere bijverwarming die is aangesloten op de schoorsteen, is een jaarlijkse controle van de schoorsteen aan te bevelen.

Eigenaren van woningen nemen het afsluiten van een onderhoudscontract voor gasapparatuur en afzuiging nog steeds onvoldoende serieus. Ze beknibbelen op de kosten in de veronderstelling dat als het mis gaat er altijd nog tijdig ingegrepen kan worden. Woningcorporaties en andere verhuurders sluiten meestal wel onderhoudscontracten af, maar verzuimen nog te vaak huurders aan te spreken als een installateur geen toegang tot de woning heeft gekregen om de apparatuur te controleren.

Extra kwetsbaar voor een koolmonoxidevergiftiging zijn bewoners van oude, niet gerenoveerde woningen en die permanent en tijdelijk wonen in kleine slecht geventileerde ruimten, zoals caravans, woonwagens en woonboten. Wij adviseren hier altijd een koolmonoxidemelder te gebruiken, die bewoners tijdig waarschuwt bij het vrijkomen van koolmonoxide.

Koolmonoxide is een sluipmoordenaar
Koolmonoxide werkt als een sluipmoordenaar. Het is een kleurloos en reukloos zeer giftig gas dat 250 keer sneller in het bloed wordt opgenomen dan zuurstof. Bij blootstelling aan koolmonoxide worden mensen suffig, misselijk en verliezen snel het bewustzijn. Bij te late ontdekking is koolmonoxide dodelijk.
De belangrijkste oorzaken van koolmonoxidevergiftiging zijn verkeerde installatie, slecht onderhoud, onvoldoende ventilatie, slechte afvoer van verbrandingsgassen en verkeerde stookgewoonten.
http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheidnl.nsf/content/jaarlijks-11-doden-door-koolmonoxidevergiftiging


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #357 Gepost op: 3 november 2012, 01:47:08
Amstelveens gezin naar ziekenhuis wegens koolmonoxidevergiftiging

01-11-12   09:49 uur  

Een gezin uit Amstelveen is woensdagnacht overgebracht naar het ziekenhuis wegens koolmonoxidevergiftiging. De verhoogde concentratie van de giftige stof werd veroorzaakt door een defecte geiser in hun woning. Dat meldt de brandweer.

Het gezin, bestaande uit een vader, moeder en dochter werd woensdagnacht ziek, waarna besloten werd een bezoekje aan de huisarts te brengen. Een dokter constateerde de vergiftiging en alarmeerde vervolgens de brandweer. Deze bracht een bezoek aan de woning in de Pruimenlaan en kwam tot de conlusie dat er een verhoogde concentratie koolmonoxide in het pand aanwezig was.

Ook de kat van het gezin bleek last te hebben van de stof en is meegenomen door de dierenambulance.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #358 Gepost op: 5 november 2012, 22:32:52
Vijf mensen onwel door koolmonoxide
Published on Nov 5, 2012 by RTVOOG
Vijf personen zijn zondagmiddag in een woning in de Visserstraat onwel geworden door koolmonoxide. Alle vijf zijn voor controle overgebracht naar het ziekenhuis.De melding van een vreemde lucht kwam om 17.40 uur binnen bij de brandweer die daarop uitrukte met een bluswagen. Bij aankomst bleek het te gaan om koolmonoxide waarop de brandweerlieden de woning ontruimden en drie bewoners uit de woning haalden. Ook twee anderen lieten weten zich niet goed te voelen. Ambulancepersoneel heeft zich over hen ontfermd en voor controle meegenomen naar het ziekenhuis.Brandweerlieden hebben de woning en een bovenwoning geventileerd. Wat de oorzaak is geweest van de verhoogde concentratie koolmonoxide is nog onbekend.


p2kflex
17:42:39 04-11-12GROUP-1P 1 Ongeval (NB:Klein OGS) (gas-/vreemde lucht) VISSERSTRAAT 41 GRONINGEN 011833
0400021BRW Veiligheidsregio Groningen (Voorlichting) (Alarmcode)
0400111BRW Veiligheidsregio Groningen (OvD Midden) (Alarmcode)
0400274BRW Groningen (Sontweg) (TS 1833)
0400310BRW Veiligheidsregio Groningen (OvD Midden) (VC3 / DA-OD 3593)
0400363BRW Groningen (Sontweg) (Brandalarm)
0400389BRW Groningen (Sontweg) (Kazernetechniek)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #359 Gepost op: 8 november 2012, 15:56:14
Bewoner ontsnapt aan koolmonoxide-dood

http://www.at5.nl/artikelen/89710/bewoner-ontsnapt-aan-koolmonoxide-dood
donderdag 08 november 2012 08:20

Een bewoner van de Ferdinand Bolstraat is woensdagmiddag aan een ernstige koolmonoxidevergiftiging ontsnapt.

Dit meldt de brandweer. De man had een koolmonoxidemelder in huis die dinsdagavond was afgegaan. Omdat een monteur niets afwijkends kon ontdekken, maar de man zich toch beroerd voelde, vermoedde hij dat er toch iets aan de hand was.

Woensdag kocht hij daarom een nieuwe melder en toen ook die afging belde hij de brandweer. Die constateerde een zeer gevaarlijke concentratie koolmonoxide.
'Meestal is de oorzaak een slecht onderhouden of verkeerd gemonteerde geiser of cv-ketel en te weinig ventilatie', stelt de brandweer.


p2kflex
22:11:20 07-11-12GROUP-1HV 2 METINGEN , FERDINAND BOLSTRAAT 72 AMSTERDAM [ ASD ]
0100350BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Dirk (TS)
Samen sterk in de hulpverlening!