Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 270059 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Marij

  • Gast
Er bestaan gecombineerde melders voor rook en koolmonoxide, maar kan iemand mij vertellen hoe die werken en op welke hoogte je ze hoort op te hangen? Want koolmonoxide hangt toch vlak boven de grond en rook hoger in de lucht?




Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2003, 09:41:00
Ik heb er zelf net één aangeschaft en volgens de gebruiks aanwijzing hoort hij aan het plafond of aan de muur.

Er komen twee afwijkende geluidssignalen uit. Eén voor brandalarm en één voor koolmonoxide alarm. Ook is er een symbool op het apparaat aanwezig dat knippert en aangeeft wat voor een melding hij geeft.

Wat de theorie dat koolmonoxide boven de grond hangt betreft kan ik je niet helpen. Maar dat weet vast iemand anders wel? ;D
Groet Anne


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2003, 11:56:22
koolmonoxide is een gas wat de zuurstof verdrijft,teminste als ik goed opgelet heb op school.Maar ik heb zo mijn twijfels over de gecombineerde melders,aangezien eerst de ruimte gevuld zal moeten zijn voordat het alarm gaat.Dus is het zinniger om zo,n melder vlakbij de vloer te monteren.

Maar dan zit je weer met de rook melder,die weer zo hoog mogelijk geplaatst moet worden.Dus trek je conclussie over het nut van zo,n melder ;)


Marij

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2003, 23:35:11
Dat is dus precies wat ik bedoel: hang je het ding aan het plafond en er is koolmonoxide in je woning, dan ben je kassiewijlen voordat het alarm afgaat. Maar hang je hem dicht bij de vloer en er breekt brand uit, dan ben je allang gestikt voordat de rookmelder je waarschuwt.  ??? ??? ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2003, 00:11:40
in 1x goed,gewoon zorgen dat de apparaten die koolmonoxide kunnen veroorzaken regelmatig worden schoongemaakt en worden onderhouden.Dan heb je de kans op koolmonoxide al vermindert,en ventileren dus niet alles potdicht.

En de rookmelders op de juiste plaats plaatsen dan is alles goed ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2003, 02:53:16
Is niet echt een pasklare oplossing voor, Marij. ;) Maar dat had ik je al verteld.....Nu hoor je het van de echte deskundigen.... ;D


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2003, 09:17:36
Beste Marij
áls je een vorm van koolmonoxide detectie wil toepassen zijn hiervoor veel handigere zaken in de handel. First Alert heeft zogenaamde monoxide indicatoren in de handel gebracht. Dit zijn niet anders dan verkleurende plaatjes die je op de verbrandingstoestellen kunt aanbrengen waarbij het indicatievlakje verkleurd. Deze breng je gewoon rechtstreeks op de cv installatie of geiser aan en geven duidelijk aan wanneer deze niet juist werken of monoxide lekken. Een rookmelder hoort thuis op het plafond dus de dubbele werking wordt betwijfeld. Gebruik je deze melder in de woonkamer, keuekn en je ligt op bed wordt je in theorie gewaarschuwd als deze ruimte gevuld is met monoxide. Het kan nuttig zijn.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2003, 12:58:26
Kan ik nu de conclusie trekken dat mijn First Allert combimelder een miskoop is geweest? Verwacht je toch niet van zo'n merk.
Groet Anne


ad-geense

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2003, 19:29:24
Ja ik denk het wel maar als er een niet goed werkend produkt is verkocht kun je het proberen te ruilen. En een rookmelder en een koolmonoxidemelder los erbij te nemen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2003, 20:34:22
Beste Marij
áls je een vorm van koolmonoxide detectie wil toepassen zijn hiervoor veel handigere zaken in de handel. First Alert heeft zogenaamde monoxide indicatoren in de handel gebracht. Dit zijn niet anders dan verkleurende plaatjes die je op de verbrandingstoestellen kunt aanbrengen waarbij het indicatievlakje verkleurd. Deze breng je gewoon rechtstreeks op de cv installatie of geiser aan en geven duidelijk aan wanneer deze niet juist werken of monoxide lekken. Een rookmelder hoort thuis op het plafond dus de dubbele werking wordt betwijfeld. Gebruik je deze melder in de woonkamer, keuekn en je ligt op bed wordt je in theorie gewaarschuwd als deze ruimte gevuld is met monoxide. Het kan nuttig zijn.
die plaatjes waar jij het over hebt,lijkt mij ook geen ideaal systeem.Op het moment dat ,snachts de geiser stuk gaat,en koolmonoxide gaat produceren.Dan zie jij dus niet dat het plaatje verkleurt,kortom je gaat alsnog dood.Er zit geen alarmerende functie op dus