Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 270058 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 26 december 2003, 10:43:56
niet ;D Dat is het gevaarlijk aan die troep. Tis geurloos. Je merkt het wel als je duizelig wordt, koppijn en braakneigingen >:(
en als je slaapt word je gewoon niet meer wakker


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #21 Gepost op: 26 december 2003, 10:52:56
en dan kan je reanimeren wat je wil...


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #22 Gepost op: 26 december 2003, 14:47:11
Ik wilde alleen maar weten of er niet nog meer symptomen waren dan duizelig ,hoofdpijn en misselijk.
Was niet zo dat ik je niet geloofde Rick :-[
Die man is vanmorgen nog eens hier geweest en heeft nog eens gemeten.
Er was gelukkig niks aan de hand net als gisteren.
Maar hij vertrouwde het ook niet helemaal.
eigen veiligheid eerst ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #23 Gepost op: 26 december 2003, 14:50:13
Ik wilde alleen maar weten of er niet nog meer symptomen waren dan duizelig ,hoofdpijn en misselijk.
Was niet zo dat ik je niet geloofde Rick :-[
Die man is vanmorgen nog eens hier geweest en heeft nog eens gemeten.
Er was gelukkig niks aan de hand net als gisteren.
Maar hij vertrouwde het ook niet helemaal.
eigen veiligheid eerst ;)

Je kan het beter 2 keer checke ;D


Michel

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2004, 16:06:44
Als ik mijn scheikundekennis even aanboor, dan weet ik dat lucht voor ca. 78% uit stikstof bestaat, en ca. 21% uit zuurstof (1% restgas). Een zuurstofmolecuul bestaat uit 2 zuurstofatomen (2 x O = 2 x 16,00 um = 32,00 um). Een stikstofmolecuul bestaat uit 2 stikstofatomen (2 x N = 2 x 14,01 um = 28,02 um). Koolmonoxide bestaat uit één atoom koolstof en één atoom zuurstof ((1 x C = 1 x 12,01 um) + (1 x O = 1 x 16,00 um) = 28,01).
Dit betekent dus dat koolmonoxide niet zwaarder is dan de gangbare luchtatomen. Het blijft dan volgens mij ook helemaal niet laag bij de grond.
Dat CO, O2 verdrijft klopt natuurlijk wel, maar dan in het bloed. CO bindt zich vele malen sterker aan hemoglobine dan zuurstof. De verbinding met hemoglobine (HbCO) is ook 200 tot 300 keer zo stabiel dan de verbinding van hemoglobine met zuurstof (HbO2).
Volgens mij is er dus niets mis met een gecombineerde melder.

Groeten van Michel


vincent_g

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 7 januari 2004, 07:54:06
In principe klopt je redenering, maar je hebt het nu alleen maar over het molecuulgewicht...en niet over hoe CO zich als gas gedraagt en verdeelt, dan blijkt uit fysische experimenten nog steeds dat CO zwaarder is en dus voornamelijk in de onderste delen van een ruimte verblijft.

greetz


Michel

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 7 januari 2004, 13:32:39
Gelukkig, er is onderzoek naar gedaan! Dan kan de twijfel in ieder geval worden weggenomen.

Ik heb echter op het internet nergens een onderzoek kunnen vinden dat die uitkomst heeft. In vele artikelen worden de eigenschappen van CO omschreven maar nergens staat er dat in een afgesloten ruimte laag blijft hangen. Dat het "fysisch zwaarder" is, is een beetje beroerd uitgedrukt, want de kenmerken zijn door mij uitgelegd en worden hier bevestigd: http://www.airliquide.be/nl/business/products/co/index.asp
Daar staat dus dat de densiteit kleiner is dan lucht. Logischerwijs stijgt het dus op. Kun jij misschien een linkje naar dat onderzoek wat iets anders concludeerd op het forum zetten?

Ik ben benieuwd!

Groeten van Michel


Michel

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2004, 15:20:59
Het was niet de bedoeling om iedereen het zwijgen op te leggen hoor...  ;)

Groeten van Michel


Thijs

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2004, 16:14:30
Een andere oplosing is koop een parkiet. Vogels merken sneller dat er iets mis is.
Dat is geen geintje van mij. Ik heb het ook maar laten vertellen.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2004, 16:23:39
En zo'n vogel komt je dan even wakker maken dat er iets aan de hand is....
Vogels werden vroeger in de mijnen gebruikt om aan te geven dat er mijngas aanwezig was.
Legde het vogeltje het loodje, dan werd de concentratie mijngas te hoog en konden de mijnwerkers op tijd de mijn verlaten...

Dus: koop geen parkiet als gecombineerde rook- en koolmonoxide melder, want voordat je in de gaten hebt dat het vogeltje dood is kan het voor jou ook veel te laat zijn!!!