Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 271926 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #330 Gepost op: 26 september 2013, 09:49:17
Citaat van: http://www.want.nl
Sense+: Een iPhone-dock en rookmelder in éénMobile
04 juli 2013

We nemen aan dat je al een rookmelder in huis hebt, want het zal je maar overkomen dat er brand uitbreekt terwijl je aan het slapen bent. En dan hebben we het nog niet eens over een monoxidemelder, want ook dit apparaat kan je leven redden. Mocht je deze apparaten nog niet in huis hebben en er ligt elke avond een iPhone op je nachtkastje dan moet je de Sense+ checken. Dit is een slimme iPhone-dock dat ook dient als rook- en monoxidemelder.
Over zinloze aankopen gesproken ::)
http://www.want.nl/sense-een-iphone-dock-en-rookmelder-in-een/?fb_action_ids=439647982819506&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={%22439647982819506%22%3A438102976288814}&action_type_map={%22439647982819506%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #331 Gepost op: 26 september 2013, 10:00:04
En nog maar eentje onder de noemer kansloos.
Thermostaatmaker Nest komt met slimme rookmelder'
Nest, de maker van de gelijknamige slimme thermostaat, werkt aan een slimme rookmelder.


Dat melden anonieme bronnen aan de Amerikaanse journalist Jessica Lessin.

De thermostaat van het bedrijf 'leert' van inwoners van het huis en past de temperatuur hierop automatisch aan. Het apparaat kan ook worden bestuurd met een app.

De rookmelder zou de eigenaar van een huis op afstand kunnen waarschuwen als er brand is. Hiervoor zou mogelijk een abonnement nodig zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #332 Gepost op: 26 september 2013, 14:09:26
Brandalarm op telefoon van familie of buren

26 september 2013

rookmelderJaarlijks vallen 40 doden bij een woningbrand. Dit jaar staat de teller ook alweer op 32. Er komen maatregelen.

Brandweer Nederland werkt momenteel aan een app voor de smartphones waarmee brandalarm van woningen op telefoons te horen is. Op die manier worden buren of kinderen van oudere vaders en moeders gealarmeerd en kunnen zij hulp bieden.

Woningbranden vormen een groot probleem in Nederland. Iedere dag vliegen er twintig huizen in brand en dat levert jaarlijks 40 doden op. Vooral ouderen doen veel verkeerd en vormen daardoor een gevaar voor zichzelf en voor de omgeving. "Ze zijn trager in hun handelingen of steken het gas aan met wapperende ochtendjas", zegt Rob Baardse, voorzitter van de Nederlandse brandwondenstichting.

Ook in de preventie gaat veel verkeerd en als er brand is weten ouderen, maar ook veel jongeren, vaak niet wat ze moeten doen. Een campagne van brandweer en brandwondenstichting moet daar verandering in aanbrengen. "Wat velen niet weten bijvoorbeeld is dat je nooit door de rook heen moet vluchten", zegt Baardse. "Dat is levensgevaarlijk. Maar heel veel mensen hebben geen idee hoe ze hun huis uit moeten. Er is totaal geen vluchtplan. Wij roepen mensen daarom nu op om na te denken wat ze moeten doen bij brand. Want het gebeurt echt niet alleen bij de buren."

Stephan Wevers, voorzitter van de regionale brandweercommandanten, is daarnaast bezig met de ontwikkeling van de brandalarm-app. "Als bij ouderen de rookmelder afgaat, hebben ze vaak geen flauw idee wat ze moeten doen en bovendien zijn ze vaak wat minder snel en mobiel. Het is handig en veiliger als ook buren, vrienden of kinderen gealarmeerd worden. De app wordt aangesloten op de rookmelder. Als die afgaat, gaat er ook een waarschuwing op de smartphone af."


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #333 Gepost op: 2 oktober 2013, 20:42:50
Weinig rookmelders in Groningse huizen - RTV Noord
Weinig rookmelders in Groningse huizen - RTV Noord

RTV Noord
Gepubliceerd op 2 okt 2013
Citaat
Van de honderden Groningers, die zich hebben aangemeld voor een brandveiligheidscheck door de brandweer, heeft het merendeel geen rookmelder in huis. De brandweer controleerde dinsdag een woning in Veendam. De bewoners hadden alles goed voor elkaar, behalve een rookmelder. En die is juist van levensbelang.

Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=125317
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #334 Gepost op: 4 oktober 2013, 11:06:28


Blijf uit de rook!
http://www.brandweer.nl/kennemerland/actueel/nieuws/@36801/blijf-rook!/
De hele maand oktober zijn de Nationale Brandpreventieweken. Dit jaar is het thema ‘Blijf uit de rook!' en is er extra aandacht voor het voorkomen, melden en ontvluchten van woningbranden bij thuiswonende 65-plussers.

Ontruimingsoefening
In de regio Kennemerland gaan de weken van start met een ontruimingsoefening in het senioren woon-zorgcomplex De Hofstede, Aletta Jacobstraat in Velserbroek. Deze officiële start is op dinsdag 1 oktober om 09.00. Commandant van Brandweer Kennemerland, de heer Schippers, is hierbij aanwezig.

Rookmelders redden levens
Elke dag breekt er in zo'n 20 woningen in Nederland brand uit. Dit zijn ongeveer 7.000 woningbranden per jaar. Daarbij vallen gemiddeld 50 doden en raken 700 mensen ernstig gewond. Rookmelders waarschuwen tijdig bij brand en zijn daarom een goed middel om bij brand tijdig te kunnen vluchten.

Kijk voor meer informatie op www.watdoejijbijbrand.nl.

Brandweer Kennemerland Hoe brandveilig leeft u?
Brandweer Kennemerland Hoe brandveilig leeft u?

VeiligheidsregioKL
Gepubliceerd op 8 jul 2013
Brandveiligheid begint bij u zelf. Met brandpreventie tips voorkomen van brand. Rookmelders redden levens
www.brandweerkennemerland.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #335 Gepost op: 11 november 2013, 13:43:12
Heeft u een rookmelder of een spookmelder?

http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=37374
11 november 2013

Heeft u thuis een rookmelder aangesloten op 230V, die alarm slaat terwijl er geen rook- of brandverschijnselen zijn? Of geeft uw rookmelder aan dat de back up batterij leeg is, terwijl deze niet leeg is?

Laat het ons weten en vul onze enquête in.

Het invullen van de enquête duurt niet langer dan 10 minuten.

Geen rookmelder?
Heeft u geen rookmelder, of een ander type rookmelder? Ook dan zijn wij toch geïnteresseerd in uw mening en vragen u de enquête in te vullen.

U kunt de enquête tot 1 december 2013 invullen.

Meer informatie
Brandweer Nederland is in samenwerking met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de TU Eindhoven een onderzoek gestart naar de werking en betrouwbaarheid van huisrookmelders aangesloten op het 230V-elektriciteitsnet. Dit onderzoek wordt uitgevoerd naar aanleiding van verschillende klachten die de brandweer ontving van woningeigenaren.

Loos alarm
Deze huisrookmelders zijn vanaf 2003 verplicht voor nieuwe woningen en moeten voldoen aan de NEN 2555. Er zijn klachten dat sommige typen rookmelders in bepaalde (nieuwbouw)wijken in Nederland spontaan en bij herhaling in alarm gaan, terwijl er op dat moment geen sprake is van rook- of brandverschijnselen. Daarbij geven bepaalde typen rookmelders ook piepsignalen af die een indicatie zijn voor een lege back up batterij in de rookmelder, terwijl deze back up batterij niet leeg is. Door deze loze alarmeringen reageren woningeigenaren steeds minder alert als een rookmelder afgaat. Ook is al een aantal situaties bekend waarin de loze alarmeringen hebben geleid tot het verwijderen van de rookmelder(s) uit de woning. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want het komt de brandveiligheid in woningen niet ten goede.
Samen sterk in de hulpverlening!


Una Carchov

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Geïnteresseerde
Reactie #336 Gepost op: 15 november 2013, 12:58:23
Eerlijk is eerlijk, mijn brandmelder hangt ook nog niet maar ligt bovenop mijn keukenkastje, daar zal ik binnenkort ook maar eens wat aan doen (of een luxere aanschaffen, ik heb er nu gewoon eentje uit een euro-bak). Daarnaast heb ik een branddeken en brandblussertje van de action op mijn kamer, op de gang hangen wel grote brandblussers (gekeurde). Heeft die kleine brandblusser/het branddeken nut of kan ik ze beter helemaal weglaten? Het gaat om een studentenkamer van 20m2. De grote brandblusser ligt op zo'n 5m afstand maar wel door 3 deuren.

Goed, los daarvan, heb ik een vraag over ons washok. Daar hangt op dit moment namelijk geen brandmelder en ik zou daar eigenlijk wel iets willen hebben hangen. De situatieschets:

Het is naast de linkeringang van ons complex, direct naast de lift en het komt uit aan het trappenhuis. Het gaat om ongeveer 100 studenten die in principe alleen toegang hebben tot dit trappenhuis en de nooduitgang aan de andere kant. De linkerdeur van dit gebouw: http://bit.ly/17vvSy1

De ruimte is 2.00x3.50/4x2.60m (hij heeft een inhammetje, daar is hij smaller dan 2m, ong. 1.50)
Er is één ventilatierooster
De deur is niet brandveilig (er zit een spleet onder de deur waar een waterslang voor een hogedrukspuit onderdoor kan)
Er staan 2 wasmachines in en 1 droger. 1 wasmachine is in redelijke staat, eentje is in zijn laatste stadium (klok is bijna versleten, bij reparatie begin dit jaar verwachtte de man dat hij voor eind het van jaar vervangen zou moeten worden) en de droger is een laatste kans-droger.

Het is de droger waar ik me zorgen over maak. Hij is recent schoongemaakt nadat ik de stekker eruit heb getrokken en gemeld hebt op de afdeling dat hij niet meer aan mocht voordat hij schoongemaakt werd i.v.m. de grote klotten stof die ik eruit heb gevist waar ik zo direct bij kon. Het is een droger met een waterbakje, maar deze wordt regelmatig vergeten te legen waardoor daarna het washok een luchtvochtigheid heeft van 100% (de lucht is dan werkelijk dik). Ook het stoffilter wordt regelmatig vergeten schoongemaakt te worden. Eerder wist blijkbaar niet eens alle drogergebruikers dat deze schoongemaakt moest worden, vandaar de dikke plukken stof. Ook is (waarschijnlijk) de lager van de droger versleten, hij maakt allemaal rare geluiden en er zit speling in de trommel.

Nu zou de droger natuurlijk gewoon vervangen of weggegooid kunnen worden, maar enkel afvoeren is door de droger-gebruikers afgekeurd (i.i.g. 4 van de 15 man - 4 man hoeft geen droger en 1 persoon stemt blanco, de rest heeft niet gestemd), en vervangen is nu nog geen optie omdat de wasmachine binnenkort dus ook vervangen moet worden en het potje voor onderhoud op onze afdeling maar beperkt is, en hoewel ik als afdelingsvertegenwoordiger wel iets erdoor kan drukken (zoals een goede brandmelder), moet ik grotere aankopen toch echt doen in overleg met de afdeling tijdens een afdelingsvergadering.

De vraag is dus, wat voor brandmelder/brandpreventiemiddelen kan ik hier aanschaffen om de situatie veiliger te maken? (als jullie aangeven dat het eigenlijk sowieso onverantwoord is, ook geen probleem. Dan gooi ik het zo nogmaals in de groep).

Ik heb ook wat foto's van de situatie, helaas wel met mobiel gemaakt waardoor de kwaliteit beperkt is (en de ruimte ook, nog extra doordat er op dit moment letterlijk een slang van een hogedrukspuit onder de deur door gaat is het niet mogelijk de deur volledig te openen).

http://imageshack.us/photo/my-images/96/v0ar.jpg/ aansluiting oudste wasmachine
http://imageshack.us/photo/my-images/199/dlio.jpg/ linksboven droger, daaronder nieuwste wasmachine, daarachter de ander
http://imageshack.us/photo/my-images/706/6o9r.jpg/ machines vanaf de andere hoek
http://imageshack.us/photo/my-images/189/nns0.jpg/ ruimte voor de machines (ruimte erachter is ongeveer de helft)
http://imageshack.us/photo/my-images/209/g96b.jpg/ er hangt eigenlijk standaard was
http://imageshack.us/photo/my-images/546/dtom.jpg/ de deur in beeld
http://imageshack.us/photo/my-images/189/lvy1.jpg/ de (enige) ventilatie, die zit op het inhammetje

Alvast heel erg bedankt als iemand er een mening over wil vormen. Hopelijk heb ik de juiste hoeveelheid informatie gegeven en kunnen jullie me verder helpen wat wijsheid is.
Leiderschap is precisie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #337 Gepost op: 16 november 2013, 09:04:45
Studentenhuizen, het bekende verhaal. We wonen er met z,n allen, er zijn de nodige blusvoorzieningen aanwezig en dat is maar goed ook. Aangezien de preventie door de bewoners zelf nogal te wensen over laat.
Zeker als ik dit soort foto,s zie
http://imageshack.us/photo/my-images/96/v0ar.jpg/

De buitenmantel van het snoer is stuk, niet verwonderlijk aangezien ik vermoed dat er geknoeid is met het snoer. Ik zie een bruine draad en een blauwe draad uit de stekker komen waar is de groen gele aarde draad? De stekker zit wel in een geaard stopcontact, maar daar houdt het dan ook mee op. Als we het over een potentieel brandrisico hebben is dit een goede. Zeker als daar vocht bij kan komen.
Ik vraag me af of het zinvol is om in het washok een melder te plaatsen, dit ivm warmte/vocht in de ruimte. Je kunt dan ongewenste alarmeringen krijgen of hij gaat zeer snel stuk. Dus probeer een andere locatie te vinden.
Dan de veiligheid in het pand. De huisbaas heeft aan zijn wettelijke verplichtingen voldaan door te zorgen voor deugdelijke blusmiddelen, alleen daar mee red je het niet als de brandpreventie bij de bewoners geen prioriteit heeft. Iedere bewoner dient zich bewust te zijn dat een goede brandpreventie bij de bewoner zelf begint, iedere bewoner is daar zelf verantwoordelijk voor. En ik schat zo in dat op dat gebied bij jullie nog een hoop werk te doen valt..


Una Carchov

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
  • Geïnteresseerde
Reactie #338 Gepost op: 17 november 2013, 22:54:20
Die stekker viel me op tijdens het foto's maken, dus ik had hem er maar bij gezet. Ik ga wel even op de afdelingsfacebook vragen of iemand die stekker in ieder geval netjes kan aansluiten zodat er geen open verbinding meer zit. Mijn afdeling vind dat ik zeur over brandveiligheid dus helaas valt er niet zo makkelijk echt wat te veranderen. Al zijn er wel een aantal dingen in de huisregels gekomen doordat ze bewust benoemt zijn en gelukkig erdoor zijn (binnenshuis vuurwerk afsteken is bijvoorbeeld verboden, de idioot), en als het goed is blijft de gang nu vrij van wasrekken want daarvan is nu ook duidelijk aangegeven dat ze echt niet op de afdelingsgang mogen staan (is al een regel van de verhuurder) en na wat gesteggel is het compromis geworden dat het dan maar in de gemeenschappelijke ruimte mag (in principe mag het alleen op de eigen kamer en aan de brandveilige lijnen van de verhuurder).

Ik geef dus gelijk toe dat er op onze afdeling nog best een hoop mag gebeuren. Ik richtte me voornamelijk op het washok omdat deze niet op de afdeling zit maar een verdieping lager en dan aan het trappenhuis, hier hebben we dus ook eigenlijk geen zicht op.

Helaas dat een rookmelder geen optie is, daar was ik eigenlijk al bang voor. Vandaar dat ik het eerst ging vragen. Naar de wasmachinestekker zal gekeken worden en ook met aanschaf van een andere (deze is degene die min of meer versleten is) zal erop gelet worden. Ik heb op de afdeling al aangegeven dat er geen laatste-kans machines meer komen omdat ik dat niet verantwoord vind. Maar ja, ik kan uiteindelijk voor een groot deel toch alleen op mijn eigen dingen letten.

Er wordt in ieder geval ook niet meer in de gemeenschappelijke ruimte gerookt en gefrituurd, enkel nog op het balkon (zodra er tenminste weer een frituurpan is, niemand durfde de oude meer schoon te maken).

Heel erg bedankt voor de reactie, hij was absoluut nuttig en ik ga de rest van het forum ook rustig doorspitten zodat ik links en rechts nog wat extra tips op kan pikken. Het maakt de situatie in ieder geval weer een klein beetje brandveiliger.
Leiderschap is precisie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #339 Gepost op: 18 november 2013, 16:25:09
Citaat van: Una Carchov link=msg=1220859 date=1384725260
Mijn afdeling vind dat ik zeur over brandveiligheid dus helaas valt er niet zo makkelijk echt wat te veranderen.
Om brandveiligheid kun je nooit een zeur worden in mijn ogen. Ik vindt het juist goed dat er iemand zich verantwoordelijk daarvoor voelt en problemen aan de kaak stelt.
Het is tot nog toe nog altijd gebleken dat de gene die vinden dat je een zeur bent, het hardst om hulp roepen op het moment dat het fout gaat. En het hardst schreeuwen of er niet eerder aan de bel had kunnen getrokken over de brandveiligheid. Dus hou zeker vol!! ;)