Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 270103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #350 Gepost op: 3 maart 2014, 17:25:03
Citaat van: Live link=msg=1247632 date=1393861362
Test je rookmelder elke maand
Test je rookmelder elke maand
veiligheidsregiorr
Published on Mar 3, 2014
Elke eerste maandag van de maand testen we de sirene. Een mooi moment voor jou om thuis je rookmelder te testen.

De rookmelders zijn tegenwoordig tegen lage kosten te verkrijgen en middels de magneetstrip op tweezijdig plakband eenvoudig overal neer te hangen. Je kunt binnen enkele minuten meerdere rookmelders in een woning aanbrengen o.a. in de meterkast en in de buurt van wasdrogers niet te vergeten.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #351 Gepost op: 15 mei 2014, 14:34:14
Citaat van: Thor link=msg=1247649 date=1393863903
De rookmelders zijn tegenwoordig tegen lage kosten te verkrijgen en middels de magneetstrip op tweezijdig plakband eenvoudig overal neer te hangen. Je kunt binnen enkele minuten meerdere rookmelders in een woning aanbrengen o.a. in de meterkast en in de buurt van wasdrogers niet te vergeten.

En ze werken. Hier was een klever onderaan een pan blijven hangen. Stond op het vuur, heel heel lichte brandgeur. Ik had zelf nog geen rook gezien, en de melder begon al te schreeuwen...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #352 Gepost op: 29 december 2014, 18:40:59
CO: een stille sluipmoordenaar die een keiharde campagne verdient

http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/@40745/co-stille/
18 december 2014

Koolmonoxide_BAMBAM! We beginnen dit bericht met een harde klap om je wakker te schudden. Maar die knal vormt een schril contrast met de oorverdovende stilte die de elf doden per jaar achterlaten als gevolg van een koolmonoxidevergiftiging.

In de meeste gevallen gebeurde dat thuis. Zonder boem, klap of knal. Want koolmonoxide is een stille sluipmoordenaar. Het gas, dat jaarlijks voor zo'n elf doden zorgt en ongeveer honderdvijftig mensen in het ziekenhuis laat belanden, komt vrij door een defect in een (gas)kachel, geiser of centrale verwarming. En daarvan hoor of merk je niets.

CO ook bij brand
Naast de meest bekende oorzaak van koolmonoxidevergiftiging (cv-installaties) treedt er ook een vergiftiging op als mensen bij een brand rook inademen. Daarom is het ook een gezamenlijk belang van de brandweer en de Brandwonden Stichting. Koolmonoxidevergiftiging leidt tot een acuut probleem maar juist ook de nasleep kan ernstig zijn. Daarvan zijn veel mensen zich niet bewust.

Maatregelen
Brandweer Nederland en de Brandwonden Stichting gaan samen luid van zich laten horen om Nederlanders te waarschuwen voor de gevaren van koolmonoxide (CO). Vanaf februari 2015 start een landelijke campagne waarin wordt opgeroepen een CO-melder te plaatsen, ruimtes regelmatig te luchten en de geiser en cv te laten controleren. Tevens wordt uitgelegd wat koolmonoxide nou precies zo gevaarlijk maakt. Want gevaarlijk is het reukloze, giftige gas zeker. Ongemerkt eraan blootgesteld worden, kan tot een koolmonoxidevergiftiging leiden waaraan je dood kunt gaan.

Verplichte keuring
Charles Meijer van Brandweer Midden- en West-Brabant is namens Brandweer Nederland betrokken bij de voorbereidingen op de landelijke campagne. "Mensen kunnen zelf vrij eenvoudig maatregelen treffen om koolmonoxidevergiftiging te voorkomen. Maar dan moeten ze zich wel bewust zijn van de risico's. En bij het bevorderen van bewustzijn kunnen we als brandweer helpen." Daarnaast maakt de brandweer zich  hard voor een verplichte keuring: "Een verplichting van de keuring van CV-installaties door erkende bedrijven kan ook helpen slachtoffers te voorkomen", aldus Meijer.

Schade
Roelf Breederveld, traumachirurg van het Beverwijkse brandwondencentrum én professor Acute Brandwondengeneeskunde, licht toe welke schade koolmonoxide in het lichaam aanricht: "Rode bloedlichaampjes verzorgen het transport van zuurstof naar alle organen. Als koolmonoxide in het lichaam komt, dan schakelt koolmonoxide de rode bloedlichaampjes uit, waardoor het transport van zuurstof naar alle organen wordt onderbroken. Duurt dit te lang, dan stoppen alle belangrijke processen ermee die het lichaam in leven houden."
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #353 Gepost op: 18 januari 2015, 22:53:05
Brandweer in actie voor gevaar CO

http://www.veiligheidsregio-rr.nl/actueel/nieuws/@39118/brandweer-actie/

Op donderdag 15 januari om 13.00 uur begint de afdeling Brandveilig Leven van Brandweer Rotterdam-Rijnmond met het plaatsen van grote stickers op de brandweervoertuigen. Op de voertuigen van de kazerne Baan aan de Ketelaarsstraat 15 in Rotterdam worden de eerste stickers geplakt. Het feit dat er in de afgelopen maanden tientallen gewonden zijn gevallen bij CO-incidenten baart de brandweer grote zorgen.

Jaarlijks overlijden er in Nederland tussen de tien en twintig mensen aan koolmonoxidevergiftiging. Ook zijn er ieder jaar ruim honderd ziekenhuisopnames. CO-gas is een echte sluipmoordenaar; je ruikt of proeft het niet en je raakt snel bewusteloos.

Campagnes
De brandweer voert al jaren campagnes om inwoners te waarschuwen tegen de gevaren van koolmonoxide. Ondank alle voorlichting neemt het aantal CO-incidenten nog steeds toe. Het plaatsen van stickers moet een extra bijdrage leveren aan de bewustwording van de gevaren. De stickers zijn voorzien van de tekst “Meer dan 10 doden per jaar. Geef CO-vergiftiging keen kans!”.

Op de sticker wordt daarna verwezen naar de website rijnmondveilig.nl, waar verdere informatie staat om CO-vergiftiging te voorkomen.

Landelijke campagne
De gestickerde voertuigen zijn onderdeel van de landelijke campagne om het aantal CO-vergiftigingen terug te dringen. Die campagne gaat op 1 februari van start.
Samen sterk in de hulpverlening!


vattag

  • BHV + sos hulpverlener
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • een ieder heeft recht op hulp arm of rijk
Reactie #354 Gepost op: 12 maart 2015, 19:59:16
Geachte hulpverleners,  

Afgelopen jaar op 14   februari  2014 heb ik in de middag om 15 uur gebeld met een verwarmings- en installatie bedrijf,
met  de melding  dat er zich  in onze keuken  rookgassen zich bevonden. Zo wel  bij  mijn  partner als ikzelf kregen beiden hoofdpijn  van die lucht en werden duizelig. Ze  zouden  met  spoed  komen. Ik moest gelijk de ramen en deur  openzetten en de stekker van  de C.V  ketel eruit trekken.

Dat heb ik gelijk gedaan, maar vervolgens werd er gelijk  teruggebeld met de vraag of ik wel zeker wist  of ze  wel moesten komen.
Ik was zeer verbaasd door deze vraag van het bedrijf. Na  lang  doorvragen  bleken ze dit te doen in opdracht van de opzichter van  de woningstichting waar wij een huis van huren in Groningen.

Ik werd voor het blok gezet dat zij niet eerder zouden komen dan ik zou zeggen dat ik de voorrijkosten zou betalen als ze niks konden meten. In tussentijd  was  er al een half uur verstreken, toen  heb ik gezegd dan bel ik de brandweer wel want dit was een calamiteit. Dat  moest ik maar  niet  doen werd  mij verteld.

Pas  na, schrik niet, drie en een half uur verscheen de firma s' avonds  en al die tijd  had ik de keuken geventileerd. Wat denk je? Er was  niks meer  te meten en de monteur  ging zijn meet instrumenten resetten  in de  keuken  bij  een roosters  die  in verbinding  stond  met  de keuken waar  de  C.V  ketel hangt .

Het maakte de woningstichting niet uit dat ik zeer jonge kinderen in huis heb. Nu is voor mij de vraag, wat denkt u als hulpverlener  over die  zeer   ernstige  incident? Heeft u  als  hulpverlener  wel  eens iemand zolang laten  wachten met een dergelijke melding  over rookgassen?

Tekst leesbaar gemaakt


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #355 Gepost op: 12 maart 2015, 20:55:43
Bij verschijnselen van een co-vergiftiging ga je niet on overleg met een installateur of woningstichting.

Bel dan altijd 112. Die komen direkt. Bieden medische zorg en verrichten een meting. Wat daarna komt is voor daarna. Je gezondheid is het belangrijkste. Voorrijkosten zijn niet voor huurders maar voor verhuurders. Eerst dus in discussie gaan wie wat gaat betalen kan zelfs dodelijk zijn.


vattag

  • BHV + sos hulpverlener
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • een ieder heeft recht op hulp arm of rijk
Reactie #356 Gepost op: 15 maart 2015, 19:18:15
Citaat van: Diamondback link=msg=1336826 date=1426190143
Bij verschijnselen van een co-vergiftiging ga je niet on overleg met een installateur of woningstichting.

Bel dan altijd 112. Die komen direkt. Bieden medische zorg en verrichten een meting. Wat daarna komt is voor daarna. Je gezondheid is het belangrijkste. Voorrijkosten zijn niet voor huurders maar voor verhuurders. Eerst dus in discussie gaan wie wat gaat betalen kan zelfs dodelijk zijn.


 O0 zo  dacht  ik  er  ook  over .
maar   nu  een jaar  later heeft   de  woningstichting   mij  voor   het  gerecht  gesleept  omdat   ik  blijf  weigeren   de voorrijkosten  tebetalen.
dit jaar  is ook  een  koolmonoxide  melder  af gegaan   in de  zelfde  flat  en verdieping waar  ik woon met mijn  gezin en ook van  de  zelfde  merk  .c.v  ketel .
de  rechter  heeft  dit na  voor  gelegt   aan  de  woningstichting  ik  ben  benieuwt   hoe  ze dit  gaan  verwerpen .
ik had  die dag  3   getuigen  er  bij  gehad .
ik  ben ook  benieuwt  of  er ook  hulp verleners   hier  op  de  site  zijn  die  dit  wel eens  hebben  mee gemaakt of  van  slachtoffers  zo  iets  hebben  gehoort .



deze   zelfde  merk


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #357 Gepost op: 5 april 2015, 10:27:31
Recent zelf een akketfietje gehad met een smelt/brandgeur in huis bij de meterkast, CO melder ging nog niet af (hangt boven) maar in huis wel een heel onrustige hond en twee mensen met hoofdpijn.
Zonder enige twijfel brandweer gebeld en zij stonden binnen enkele minuten keurig op de stoep, metingen gedaan (niets meer omdat ik de hoofdschakelaar heb omgezet en alles tegen elkaar open heb gezet) en met een warmtebeeldcamera was de oorzaak zo gevonden. Een slecht contact makende stop...

Dus mijn advies: bij tekenen van CO: direct 112!~

En oh ja; de kosten van de later tp gekomen electricien zijn door de verzekering vergoed. Dit omdat waneer wij minder adequaat hadden gehandeld er waarschijnlijk brand was ontstaan...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #358 Gepost op: 18 november 2015, 11:09:03
! No longer available

Citaat van: Live link=msg=1385725 date=1447840729
Koolmonoxide - Onderschat en onbegrepen gevaar

Onderzoeksraad voor Veiligheid
Gepubliceerd op 18 nov. 2015

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1385725
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!