Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 270063 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 23 januari 2004, 13:51:16
Ik heb ut niet over de CV installatie..... ::), maar over de koolmonoxidemelder..... :-X :-X
ja,zeg dat dan ;D


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2004, 16:32:26
hiewr nog een nuttige link:
http://www.veiligheid.nl/csi/websiteveiligheid.nsf/wwwVwContent/l3brandveiligheidthuiskoolmonoxide.htm

worden inderdaad de combi-melder afgeraden, kijk bij de melder ook naar het keurmerk!

Hier een handleiding van een koolmonoxidemelder:

[http://www.sfdetection.com/pdf/Manuals/SF340/SF340%20DUTCH%20Manual.pdf

Staat dat hij moet worden opgehangen:
150cm boven het vloerniveau
185cm verwijdert van het (Risicodragend)apparaat

(misschien kan dit per model verschillen?)

ik hoop dat dit duidelijkheid biedt
Brandwacht 1e klas + WVD


Michel

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2004, 17:57:12
In de tweede link staat de gebruiksaanwijzing van de melder. Er staat ook in dat CO dezelfde dichtheid heeft als warme lucht. Ik blijf er dus bij dat CO opstijgt in een kamer, en niet laag bij de grond blijft hangen.

Groeten van Michel


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #53 Gepost op: 23 mei 2006, 09:16:16
Stel ik installeer een inbraakmeldcentrale (in een woning) die voldoet aan de eisen van de Regeling BORG, hierop sluit ik ook de brandmelders aan.
De melders worden gevoed met zwakstroom of zijn draadloos zijn en zijn dus niet aangesloten op 230 V.; deze melders bezitten ook een back-up batterij en zijn aangesloten op een inbraak(brand)meldcentale (die ook weer een back-up batterij heeft).
De inbraak(brand)meldcentrale meldt alle brandalarmeringen door naar een PAC.
De inbraak(brand)meldcentrale geeft via een alarmgever (sirene en flitslicht) een alarmsignaal wanneer de back-up batterij van de rookmelders niet naar behoren functioneert; als de primaire voeding van de melder (zwakstroom in dit geval) wegvalt geeft de melder zelf om de zoveel seconden een “piepje” af of er gaat een rood ledje branden.
De inbraak(brand)meldcentrale wordt 1x per jaar verplicht onderhouden door een gecertificeerd bedrijf.

Getoetst aan de functionele eis artikel 2.145 in relatie met de prestatie-eis in artikel 2.146.lid 7;
Mag dit als gelijkwaardigheid worden beschouwd conform artikel 1.5 bouwbesluit?

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #54 Gepost op: 23 mei 2006, 10:00:59
Getoetst aan de functionele eis artikel 2.145 in relatie met de prestatie-eis in artikel 2.146.lid 7;
Mag dit als gelijkwaardigheid worden beschouwd conform artikel 1.5 bouwbesluit?

Dat is aan jou denk ik, jij toetst in naam van B&W de gelijkwaardigheid.

Ik zou er zelf mijn twijfels bij hebben omdat het voordeel is van 220 melders dat ze het gewoon altijd doen omdat hier bijna geen onderhoud aan nodig is. Terwijl de accu's in de rookmelders gewoon af en toe vervangen moeten worden. In een huis ga jij toch nooit controleren dus je hebt gewoon kans dat op een gegeven moment als accu's leeg zijn dat ze uitgeschakeld worden omdat het teveel moeite is een nieuwe accu te kopen. (Het zelfde syndroom als de "normale" rookmeldertjes op batterijen)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 23 mei 2006, 15:50:27
Bij een inbraakcentrale worden de 'melders' ingeprogrammeerd. Als er draadbreuk is met een melder of signaalgever signaleerd de installatie dat als sabotage en zal daarvan ook een melding doen + je krijgt je installatie niet meer 'ingeschakeld' als je weg gaat.
Permanent uitprogrammeren van melders kan alleen door de installateur gebeuren. Tijdelijk overbruggen kan wel door de gebruiker.

Dit geld ook voor draadloze melders. Hierbij geeft de centrale ook een melding als de batterij leeg raakt / er geen verbinding gemaakt kan worden (bij de 'betere' installaties!). Alleen is er geen constante verbinding maar bijv. 1x per minuut.

Ik zou zeggen dat jou verhaal aardig gelijkwaardig klinkt.... (moeten ze wel een 1.5 verzoek doen). Alleen als deze bewoners verhuizen en er komen nieuwe bewoners wie zegt dan dat het niveau hetzelfde blijft... :) ???


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #56 Gepost op: 24 mei 2006, 14:12:41
Dat is aan jou denk ik, jij toetst in naam van B&W de gelijkwaardigheid.

Ik zou er zelf mijn twijfels bij hebben omdat het voordeel is van 220 melders dat ze het gewoon altijd doen omdat hier bijna geen onderhoud aan nodig is. Terwijl de accu's in de rookmelders gewoon af en toe vervangen moeten worden. In een huis ga jij toch nooit controleren dus je hebt gewoon kans dat op een gegeven moment als accu's leeg zijn dat ze uitgeschakeld worden omdat het teveel moeite is een nieuwe accu te kopen. (Het zelfde syndroom als de "normale" rookmeldertjes op batterijen)


De 220V melders hebben toch ook voortaan volgens de NEn 2555 een accu ingebouwd?
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #57 Gepost op: 31 mei 2006, 13:59:42
Ik zou er zelf mijn twijfels bij hebben omdat het voordeel is van 220 melders dat ze het gewoon altijd doen omdat hier bijna geen onderhoud aan nodig is.

en wie zegt mij dat een rookmelder op 220 volt het blijft doen bij een stroomstoring?

In mijn gemeente hebben we ook toegestaan dat er langere loopafstanden in een ( grote ) woning zit. MITS er in elke kamer boven en in de vluchtroute beneden gekoppelde rookmelders komen.
Als deze mensen zo'n groot gebouw kunnen neerzetten zit er ook meestal wel een brandmeld cq inbraak alarminstallatie in.


Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #58 Gepost op: 31 mei 2006, 14:13:35
De 220V melders hebben toch ook voortaan volgens de NEn 2555 een accu ingebouwd?
Ja maar hier zit ook de 220 aan, de 220 doet het denk ik 99% van het jaar, terwiojl de accu het zeker na een aantal jaar begeeft.

Het grootste probleem in huizen is gewoon dat mensen heel laks omgaan met brandveiligheid en er geen toezicht op is. Je moet het wat dat betreft denk ik zo makkelijk mogelijk maken voor de mensen. Als ze na een aantal jaar een accu moeten vervangen denk ik dat een heleboel mensen gaan schelden op het ding. Terwijl je in principe met een 220 melden er veel minder omkijken naar hebt, die doet het gewoon altijd als er stroom is.


en wie zegt mij dat een rookmelder op 220 volt het blijft doen bij een stroomstoring?
Ik denk gewoon dat de kans op een stroomstoring vele malen kleiner is dan dat het accutje op is en ze te laks zijn een nieuwe er in te zetten. Let wel dat de rookmelder bij de meeste mensen zo lang als de batterij meegaat. Want omdat de rookmelder zo irritant gaat piepen (omdat de batterij bijna leeg is) halen we de batterij er maar helemaal uit


Target77

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 1 juni 2006, 14:01:03
Klinkt heel leuk een bedraad systeem, maar wat als je in een monumentaal pand woont en niet graag door muren wil boren om de bedrading aan te leggen??