Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 270157 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #70 Gepost op: 1 november 2006, 21:27:19
Dan is er ook niet goed nagedacht over de plaats waar ze hangen, en de meeste woningen hebben wel een afzuigkap dan gaat de rookmelder ook niet zo snel af.

de afzuigkap is niet afdoende voor gourmetten/fondueën, barbequeën in de achtertuin etc, of wierrook bij spirituele ceremonies/een groep dovende kaarsen
Politie Aspirant niveau 4


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #71 Gepost op: 1 november 2006, 22:04:18
dat snap ik maar hij heeft het over bakken en braden  ;) en dan denk ik toch dat zoiets meestal in de keuken gebeurd.


j@n

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
    • mijn website
Reactie #72 Gepost op: 5 november 2006, 21:36:17
ook in onze gemeente zijn er ooit rookmelders uitgedeeld, door de brandweer.
nu komen er af en toe mensen met een defecte melder garantie verhalen bij ons.   ;D ;D
hij die inspireerd tot goede daden is groter dan wie ze volbrengt.  tora


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 5 november 2006, 22:02:12
dat snap ik maar hij heeft het over bakken en braden  ;) en dan denk ik toch dat zoiets meestal in de keuken gebeurd.


Klopt,bakken en braden gebeurt meestal in de keuken.Maar je hebt nu eenmaal mensen die weten de boel zo ongeveer blauw te zetten van de rook,doordat de boter veels te heet is geworden.En dan gaat die rookmelder op de gang echt vanzelf af.En geloof me....ik heb em hier in het trapgat hangen.Maar m,n vrouw heeft het al een paar maal voor elkaar gekregen de melder te activeren :D


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #74 Gepost op: 15 november 2006, 21:15:28
Dit schreef ik op 30 oktober:

Citaat
Dit zelfde heeft een aantal jaren geleden ook in Rotterdam gespeeld.
De bouw van de nieuwbouwwijk Nesselande bracht ook met zich mee dat de aanrijtijden te lang werden vanaf de kazernes Koperstraat (PAP) en Capelle ad IJssel.
Er werden rijtijdmetingen verricht en toen bleek dat er op de grens van Capelle en Rotterdam (Capelseweg)  een nieuwe kazerne gebouwd moest worden om de gestelde tijden te kunnen blijven halen in het hele verzorgingsgebied, inclusief Nesselande.

Er is toen uiteindelijk uitgekomen dat, door het plaatsen van rook/brandmelders tijdens de bouw van iedere nieuwe woning in Nesselande, de aanrijtijd verlengt kon worden.
Op die manier hoefde er dus geen nieuwe kazerne gebouwd te worden.

En wat gebeurt er nu in Utrecht???
 
Datum: 14-11-2006 - 17.11
Nieuwegeiners krijgen brandmelders
 
Nieuwegein - Huishoudens in Nieuwegein die ver van een brandweerpost wonen, krijgen brandmelders van de gemeente. De raad heeft gemerkt dat op bepaalde plaatsen in Nieuwegein de aanrijtijd van de brandweer niet wordt gehaald.
Daarom wordt er vijfduizend euro uitgetrokken om bewoners brandpreventiemiddelen te geven.
Bron: RTV Utrecht

Voor vijfduizenf euro wordt er in Nieuwegein een risico afgekocht!!!
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #75 Gepost op: 30 oktober 2007, 20:38:01
volgens mijn brandweerinstructeurcollega's maakt het niet zoveel uit. CO "dwarrelt" door de lucht. Maar er zijn andere instructeurs die er een andere mening op na houden  :)

peter


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #76 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:33:02
:D

Carbon Monoxide Dispersion in Residential Buildings: Literature Review and Technical Analysis. (4887 K)
http://www.fire.nist.gov/bfrlpubs/build96/PDF/b96087.pdf

Carbon monoxide (CO) detectors are being used increasingly in residential buildings to warn occupants about CO concentrations  that could potentially cause acute health effects. While the use of CO detectors can decrease the likelihood of exposure to such CO levels, questions exist concerning the installation of these devices in residential buildings, primarily with regards to the location and number of detectors. Efforts to develop installation guidance and standards have been faced with these question of location, and the availability of technical information to support the development of installation recommendations has been questioned. As the first task of a project to analyze the distribution of CO in residential buildings as it relates to the installation of CO detectors, a literature review and technical analysis was conducted to assess information on CO dispersion in residential buildings that could support the development of guidance on detector installation. The review covered a number of issues including CO concentration measurements in residential buildings, sources of indoor CO, mixing within and between rooms, tracer gas techniques for assessing building airflow, and computer models of air movement and contaminant dispersal in buildings. The material obtained in the literature review is discussed, and a technical analysis of the issues related to CO dispersion in residential buildings is presented.


Joint Industry Programme on carbon monoxide issues
The siting of domestic CO alarms: An analysis of full scale vitiation tests
http://www.hse.gov.uk/research/crr_pdf/2001/crr01382.pdf
7 CONCLUSIONS
The principal conclusions relating to CO alarm siting in typical domestic properties are:
• The order of priority when siting an alarm are:
a) Room location
      i) Primary Room
      ii) Adjacent Rooms
      iii) Others
b) Vertical Mounting Position
      i) Close to Ceiling
      ii) Less than 0.8 m from ceiling
      iii) Lower locations
• The optimal locations are Primary Room walls less than 0.8 m from ceiling.
• Changing the alarm siting from the optimal location to either of the adjacent rooms at the ceiling height or to Primary Room lower positions reduces alarm effectiveness by approximately 25-30% and increases the unpredictability of the alarm performance.
• Changing the alarm siting from the optimal location to rooms other than Primary roughly halved the Alarm Effectiveness and doubled the performance unpredictability.
For any given room location, the location with the fastest observed average alarm time was almost always at the ceiling.
• The sensitivity of alarm performance with height in the Primary Room can be strongly influenced by the characteristics of the appliance and the installation.
• Onset of CO production by an appliance operated under fault conditions is delayed by doors of the Primary Room being open.

met de meest vriendelijke groeten  ;D
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #77 Gepost op: 1 november 2007, 08:16:29
Wat veel belangrijker is, zorg voor goede controle van de cv installaties. Schenk hier extra aandacht aan bij preventie. Door nalatig onderhoud vallen jaarlijks doden.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #78 Gepost op: 1 november 2007, 17:24:49
in Rijen waren de installaties nieuw, maar blijkbaar verkeerd aangesloten... :(
Verder is goede ventilatie ( na de campagne van isolatie door de overheid) uiteraard ook van belang..

grtz
Peter


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #79 Gepost op: 6 november 2007, 13:40:26
Na alle commotie over de Koolmonoxide vergiftiging in Rijen vraag ik me af wanneer je een de Koolmonoxide melder moet plaatsen.

Ik snap dat de kans op de koolmonoxide vergiftiging  het groots is bij een apparaat waarin verbrandingen plaats vinden. Bv. een CV ketel, geiser e.d.

Nu heb ik bij ons in huis eens rondgekeken. Maar wij bezitten  niet één van deze apparaten.  Verwarming en warm water hebben we van de stadsverwarming.  En een openhaard of allesbrander hebben wij  ook niet. Het enigste in ons huis is een gasfornuis.

Heeft het, in ons geval,  zin om een koolmonoxide melder te plaatsen ? En zo ja waar dan?

Martin
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er