Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen

Auteur Topic: Brandmelder / Rookmelder / Koolmonoxide (CO) melder in woningen  (gelezen 273403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #80 Gepost op: 6 november 2007, 13:50:18
Ik schreef al: 'leek', mijn laatste scheikundeles is ruim 15 jaar geleden.    ;)  
Ik kan het op wikipedia zo gauw niet vinden, maar is CO zwaarder of lichter dan 'lucht'?

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide

CO is iets lichter (mol.massa < 28.97) dan lucht bij dezelfde temperatuur en druk. Daar het een verbrandingsgas is zal het vooral in het begin iets warmer zijn dan de omringende lucht (dus nog lichter). Het zal niet snel gaan, maar het stijgt op. Omdat het zo langzaam gaat zal het ook erg gevoelig zijn voor opmenging en heersende luchtstromen.

Meest logisch plek lijkt me dus inderdaad het plafond.

CO2 is veel zwaarder dan lucht, en zal de neiging hebben te zakken. Misschien komt hier het fabeltje vandaan dat CO ook zwaarder is...

http://en.wikipedia.org/wiki/Air
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide
http://en.wikipedia.org/wiki/oxigen
http://en.wikipedia.org/wiki/Lighter_than_air
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #81 Gepost op: 6 november 2007, 18:17:32
Hoewel CO iets zwaarder is dan lucht is het verschil zo klein dat over het algemeen er sprake is van een goede opmenging in lucht. Idealiter meet je de giftige stof op plaatsen waar enerzijds risico is en anderzijds kans op inademing. Beste plaats is zo dicht mogelijk bij de bron.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #82 Gepost op: 26 april 2008, 11:11:56
ja, ik ken ook nog wel van die verhalen, (zelf heb ik er wel 6 hangen  ;D)

b.v. mijn oom die heeft wel een blusdeken hangen + 1KG poeder blusser maar de rookmelder hebben ze niet hangen omdat die dan altijd afgaat van de sigaretten rook.

je kan het dan nog zo vaak zeggen maar ze luisteren toch niet... todat het een keer fout gaat  :'(


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #83 Gepost op: 26 april 2008, 11:38:27
Mijn oma vond het niet nodig, dus heb ik ze zelf gehaald, en ben er een dagje langsgegaan om ze op te hangen. Je kan nog zoveel poederblussers etc. in je huis hebben, maar als je 's nachts diep in slaap bent, en er breekt brand uit, dan heb je er nog niet zoveel aan.

Even over rookmelders in het algemeen. De nieuwere zijn toch gevoelig voor rookdeeltjes, en grote hitte?


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #84 Gepost op: 26 april 2008, 11:45:30
de ''nieuwe'' werken met IR (infra rood) dus die reageren inderdaat op rookdeeltjes (of stof deeltjes) de oude werkten op een radio actief stofje waar de rookdeeltjes zich aan hechte (geloof ik :P) en rookmelders reageren niet op hitte, dat zijn weer hitte melders (verstandig in de keuken.)


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #85 Gepost op: 26 april 2008, 11:47:58
IR zoekt toch juist naar warmte, of ben ik nou gek? ::)


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #86 Gepost op: 26 april 2008, 11:49:17
nee bij IR werkt het met het met een lampje en een ontvanger die in een doolhofje zitten en dus elkaar niet zien. als er dan rook binnen komt word de IR straal door de rookdeeltjes weerkaatst waardoor de ontvanger het ziet en dus alarm geeft


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 26 april 2008, 12:44:21
nee bij IR werkt het met het met een lampje en een ontvanger die in een doolhofje zitten en dus elkaar niet zien. als er dan rook binnen komt word de IR straal door de rookdeeltjes weerkaatst waardoor de ontvanger het ziet en dus alarm geeft

Dit klopt


de ''nieuwe'' werken met IR (infra rood) dus die reageren inderdaat op rookdeeltjes (of stof deeltjes) de oude werkten op een radio actief stofje waar de rookdeeltjes zich aan hechte (geloof ik :P) en rookmelders reageren niet op hitte, dat zijn weer hitte melders (verstandig in de keuken.)

Dit klopt niet helemaal...  ;)

Ionisatie melders hebben een zwakke radioactieve bron en een ontvanger. De radioactieve deeltjes worden met een bepaalde regelmaat ontvangen door de ontvanger. Als er rook tussen komt veranderd de regelmaat en gaat de melder in alarm. Dit is ook de reden dat deze melders bij onweer soms spontaan in alarm gaan. Bij onweer wordt de lucht soms ook een heel klein beetje 'geioniseerd'..  ;). Als de melder dan al in de buurt zit van de alarmdrempel dan gaat hij spontaan in alarm.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 26 april 2008, 18:28:33
Veel mensen vinden een rookmelder ook niet mooi aan het plafond...


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation