Aantal BHVers aanwezig

Auteur Topic: Aantal BHVers aanwezig  (gelezen 11599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jochem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Gepost op: 6 november 2007, 21:28:14
Hoi,

Ik heb een vraagje mbt het aantal BHVers dat wij moeten hebben.

Wij zijn van Jong Nederland Drunen (soort scouting) Wij zitten in een oude gerestoureerde boerderij die je brandtechnisch gezien in 2 delen kan verdelen ivm een bakstenen muur van de grond tot aan het dak met brandvertragende tussendeuren. Er zijn voldoende vluchtwegen en vluchtroutes aanwezig.
Wij draaien op vrijdag avond een groeps avond met ongeveer 60 kinderen verdeeld in 3 groepen met minimaal 8 volwassen begeleiders aanwezig.
Op zaterdag middag hebben we ook nog 2 uur een groepsmiddag met 2 groepen met in totaal ongeveer 50 kinderen en 6 volwassen begeleiders.

Nu vroegen wij ons af hoeveel BHVers wij wettelijk moeten hebben omdat we dit nergens terug kunnen vinden. EHBOers heben wij voeldoende waaronder een paar verpleegkundigen.

Jochem Wassink
Jong Nederland Drunen




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 6 november 2007, 21:38:26
Je zal een RI&E moeten maken en daaruit zal blijken hoeveel je er nodig hebt (volgens mij)

Maar misschien is het (officieel) straks niet meer nodig: http://www.refdag.nl/artikel/1321112/Bijleveld+schrapt+regels+voor+vrijwilligers.html


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2007, 18:59:37
Palmpie, dat zijn heel andere regels.... klok ergens horen luiden etc... ;)

@Jochem:
Het aantal bhv-ers wordt niet meer met name benoemd in de huidige arbo-regelgeving. (voorheen werd gesteld 1 bhv-er op 50 personen)
Alles hangt af van de risico-inventarisatie (rie).

Ik schat jullie activiteiten nu niet zo direct extreem gevaarlijk in.
(of worden jullie dagelijks met extreem veel (zwaar) gewonden geconfronteerd?)
De oude vuistregel van 1 op 50 lijkt mij voor jullie meer dan voldoende, dus dat betekent minimaal 2 bhv-ers.

Heb je al eens bij de landelijke scoutingorganisatie geinformeerd?  Ik dacht dat die zelfs een soort van branch-rie hadden gemaakt?

groet,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2007, 19:02:55
Nog een aanvullinkje...

Als jullie voldoende ehbo-ers hebben met zelfs verpleegkundigen dan is m.i. de bhv voldoende geregeld.
Wel weten of ze er altijd zijn.

Enige aandachtspuntje is dan nog een instructie voor ontruimen.
(en alarmeren van de hulpdiensten)

groet.
L.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2007, 19:07:46
Palmpie, dat zijn heel andere regels.... klok ergens horen luiden etc... ;)

@Jochem:
Het aantal bhv-ers wordt niet meer met name benoemd in de huidige arbo-regelgeving. (voorheen werd gesteld 1 bhv-er op 50 personen)
Alles hangt af van de risico-inventarisatie (rie).

Ik schat jullie activiteiten nu niet zo direct extreem gevaarlijk in.
(of worden jullie dagelijks met extreem veel (zwaar) gewonden geconfronteerd?)
De oude vuistregel van 1 op 50 lijkt mij voor jullie meer dan voldoende, dus dat betekent minimaal 2 bhv-ers.

Heb je al eens bij de landelijke scoutingorganisatie geinformeerd?  Ik dacht dat die zelfs een soort van branch-rie hadden gemaakt?

groet,
Loe



Welke klok heb ik verkeerd horen luiden?  8)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2007, 20:29:50
Nog een aanvullinkje...

Als jullie voldoende ehbo-ers hebben met zelfs verpleegkundigen dan is m.i. de bhv voldoende geregeld.
Wel weten of ze er altijd zijn.

Enige aandachtspuntje is dan nog een instructie voor ontruimen.
(en alarmeren van de hulpdiensten)

groet.
L.



Absoluut niet. Alleen met EHBO ben je er niet.

Brandbestrijding ontruiming en communicatie is geen bijkomstig aandachtspuntje maar een vereiste binnen het gehele BHV verhaal.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jochem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #6 Gepost op: 12 november 2007, 21:30:26
Nou, dat extreme valt ook wel weer mee, qua EHBO zit het wel goed, maar het ging mij meer over het BHV verhaal. Omdat je soms hoort bij bedrijven dat ze per sé een aantal BHVers moeten hebben.
Ik ben nu bezig met het ontruimingsplan up-to-date te maken en ik ben samen met iemand van de brandweer bezig om een keer een oefening in elkaar te zetten, dit omdat het bij iedereen opgefrist moet worden, want WIJ zijn verantwoordelijk voor die kinderen. Daar word naar mijn inziens vaak te luchtig over gedaan, vandaar ook mijn vraag.

Ik zal binnenkort bij ons landelijk bureau informeren over hoe het nou op papier zou moeten zijn.

Bedankt voor de reacties!

Jochem Wassink


ACKevin

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 november 2007, 23:10:07
Hallo

Ik ben bezig met mijn opleiding Manschappen en in mijn lesboeken staat, en ik citeer:

Citaat
...

Bedrijfshulpverlening (BHV)
Naast de bedrijfsbrandweer die voor sommige bedrijven wettelijk verlpicht is, moet ieder bedrijf met meer dan 50 werknemers beschikken over één bedrijfshulpverlener per 10 medewerkers.
...
Leden van een bedrijfsbrandweer kunnen ook als bedrijfshulpverlener worden aangewezen.


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2007, 10:26:53
Nu vroegen wij ons af hoeveel BHVers wij wettelijk moeten hebben omdat we dit nergens terug kunnen vinden. EHBOers heben wij voeldoende waaronder een paar verpleegkundigen.

De Arbeidsomstandighedenwet zegt het volgende:

Artikel 15
1.   De werkgever laat zich ten aanzien van de naleving van zijn verplichtingen op grond van artikel 3, eerste lid, onder e, van deze wet bijstaan door een of meer werknemers die door hem zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners.

2.   Het verlenen van de bijstand houdt in elk geval in:
a.   het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
b.   het beperken en het bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
c.   het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of de inrichting.

3.   De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de in het tweede lid genoemde taken naar behoren kunnen vervullen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2007, 19:16:13
Hallo
Ik ben bezig met mijn opleiding Manschappen en in mijn lesboeken staat, en ik citeer:

Tijd voor een nieuw lesboek:
1 het is verouderd
2 het klopt niet wat er staat (1 per 10  :( )

Dit was de oude richtlijn uit de regelgeving:
Bedrijf met 50 werknemers of minder : minimaal 1 bedrijfsverlener verplicht
Bedrijf met 50 tot 250 werknemers : minimaal 1 bedrijfshulpverlener per 50 werknemers verplicht
Bedrijf met 250 tot 1000 werknemers : 1 bedrijfshulpverlener per 50 werknemers (indicatie)
Bedrijf met meer dan 1000 werknemers : 1 bedrijfshulpverlener per 100 werknemers (indicatie)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation