EHBO versus SIGMA

Auteur Topic: EHBO versus SIGMA  (gelezen 16149 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kamphuis

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 november 2007, 19:26:39
Daarom lijkt het mij verstandig om SAMEN hulp te verlenen daar waar het nodig is

En daar ligt nu net het probleem. De GHOR-organisatie WIL namelijk niet samenwerken met (loslopende of georganiseerde) eerstehulpverleners. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat het enorme potentiëel eerstehulpverleners niet in de GHOR-plannen/-organisatie is opgenomen (een zeer sporadische uitzondering daar gelaten) maar ook uit de praktijk (lees de rapporten van de vuurwerkramp en de nieuwjaarsbrand maar eens door). Ik heb eerder het verhaal verteld van Enschedese EHBO-ers die door hun materiaal heen waren en tevergeefs aanklopten bij de SIGMA's die geen pleister hebben gegeven.

Tussen de SIGMA- en de EHBO-mentaliteit ligt een gapend gat dat mensenlevens kan gaan kosten.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #11 Gepost op: 12 november 2007, 20:14:01
Is dat van de 4 daagse echt gebeurt?
dat zou echt schandalig zijn hoor!! ben zelf stadshulpverlener ( geweest) in Nijmegen deze zomer en wij houden er aparte uren op na moet ik eerlijk zeggen, slapen erg lang omdat we pas om 4 uur in bed liggen en de meesten van ons een hele week werken!
dus 12/13/14 uur uit bed is geen uitzondering en dan vaak nog niet in uniform, en dan zouden wij buien diensttijd zonder uniform gaan helpen terwijl er mensen in uniform van het wanderdetachement staan te kijken?? raar hoor
 maar ach is wel een goed voorbeeld van kromme prioriteiten, ik ou zeggen, slachtoffers eerst! O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


kamphuis

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 12 november 2007, 20:24:42
Is dat van de 4 daagse echt gebeurt?

Ja, het is echt gebeurd. Net zoals die mevrouw die haar enkel verstuikt had en een zwelling zo groot als een kippenei op haar buitenenkel had, die doodleuk aan de poort van het RK-hoofdkwartier te horen kreeg: "Gaat u maar naar een eerstehulppost in de stad".


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 12 november 2007, 20:35:23
ohhhhh das erg
hebben we een hele nederzetting in t theater sturen we de mensen naar de portacabin in de stad...
 >:D slecht hoor
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 12 november 2007, 20:53:20
Tussen de SIGMA- en de EHBO-mentaliteit ligt een gapend gat dat mensenlevens kan gaan kosten.

Ik als ehbo'er en sigma hier in zeeland herken dat beeld totaal niet.
Ik doe meestal dienst als ehbo'er en soms als Sigma en dat geldt eigenlijk voor alle Sigma mensen hier, ze zijn ook 'gewoon' ehbo'er, kader instructeur en/of Lotus.
Hier wordt er door de groepen EHBO, Sigma en ambu(team) uitstekend samengewerkt.
Over de situatie elders kan ik uiteraard niet oordelen en ik zou dan ook niet willen generaliseren, wij zijn tenslotte maar een kleine regio.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 12 november 2007, 21:57:30
Wat ik doe weet ik niet, maar ik hoop dat ik de volgende keuzes zal maken:

1. Je staat als SIGMA-lid bij een groot evenement om de HAB te bewaken (voor het geval die gestolen wordt, ofzo). De eerstehulpverleners hebben het erg druk en slachtoffers moeten wachten. Wat doe je?
C- ik ga niet helpen, ook al wordt mij dat gevraagd: het is niet mijn taak

2. Door een dom ongeluk raak je zelf (gelukkig licht) gewond en je hebt geen verbandmateriaal. De wachttijd bij de EHBO gaat een uur bedragen. Wat doe je?
C- ik pak een verbandsetje uit de HAB en vraag mijn collega mij even te verbinden

3. Tijdens het evenement gebeurt plotseling een groot ongeval. Er zijn veel slachtoffers. Het is duidelijk dat wordt opgeschaald en dat er een SIGMA-team ingezet wordt. Wat doe je?
C- ik wacht op verdere instructies en verleen geen eerste hulp: dat zijn de regels

4. Tijdens het grootschalige ongeval komt een trauma-arts die je kent uit het ziekenhuis naar je toe. Hij heeft dringend een coniotomieset nodig om een kind te redden dat anders zal stikken. Wat doe je?
C- ik geef hem een coniotomieset uit de HAB

5. Een slachtoffer die rookgassen heeft ingeademd en heel erg benauwd is strompelt naar je toe. Voor je ogen zakt hij in elkaar. Hij heeft dringend zuurstof nodig. Professionele hulp is niet beschikbaar. Wat doe je?
C- ik pak een fles en masker uit de HAB en geef hem zuurstof

6. De VPK van de eerste ambulance vraagt je een hevig bloedende beenwond dicht te drukken. Tegelijkertijd komt de GNK-C aan. Wat doe je?
B- ik druk de wond dicht totdat de inzetleider zegt dat ik de tent moet gaan opzetten.

7. Wegens ontploffingsgevaar ontruimt de brandweer de gevarenzone. De HAB staat in de gevarenzone. Er zijn nog steeds veel gewonden. Je primaire taak (het bewaken van de HAB) is niet meer relevant. Wat doe je?
C- ik ga naar het verzamelpunt van mijn SIGMA-team
[/quote]

Het komt er op neer dat je de taak waar je voor staat niet mag leiden onder de hulp aan een individu


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #16 Gepost op: 12 november 2007, 22:13:04
Het komt er op neer dat je de taak waar je voor staat niet mag leiden onder de hulp aan een individu

AMEN!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #17 Gepost op: 12 november 2007, 23:17:03
En daar ligt nu net het probleem. De GHOR-organisatie WIL namelijk niet samenwerken met (loslopende of georganiseerde) eerstehulpverleners. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat het enorme potentiëel eerstehulpverleners niet in de GHOR-plannen/-organisatie is opgenomen (een zeer sporadische uitzondering daar gelaten) maar ook uit de praktijk (lees de rapporten van de vuurwerkramp en de nieuwjaarsbrand maar eens door). Ik heb eerder het verhaal verteld van Enschedese EHBO-ers die door hun materiaal heen waren en tevergeefs aanklopten bij de SIGMA's die geen pleister hebben gegeven.

Tussen de SIGMA- en de EHBO-mentaliteit ligt een gapend gat dat mensenlevens kan gaan kosten.

En gelukkig gaat het ook wel anders! Bij de marathon van Leeuwarden is er tussen de GHOR, SIGMA en het NRK goed overleg geweest over de inzet. Op voorhand hebben we al afgesproken dat indien nodig het SIGMA kon assisteren bij grote drukte in de tent van het NRK.
Op de dag zelf werd het inderdaad druk, dus de assistentie ingeroepen van het SIGMA. Ambulance personeel en SIGMA maakten gebruik van de aanwezige EHBO materiaal van het Rode Kruis en andersom konden we gebruik maken van het SIGMA materiaal en de door het Ambulance personeel aangerukte materiaal.
Wij waren geheel door onze voorraad dekens geraakt en die uit het ziekenhuis waren dekens aangekomen waar ook wij als NRK gebruik van gemaakt hebben, net als voorraden ijs om mensen te koelen. Zo trof je in de tent ambu personeel, SIGMA en NRK vrijwilligers gebroedelijk naast elkaar.
Groet Anne


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 13 november 2007, 07:55:29
Zo werkt het bij ons ook, er is geen sprake van EHBO versus Sigma, immers de Sigma mensen zijn ook gewoon ehbo'er.
Bij ons en bij jullie is het gewoon EHBO en Sigma en zo hoort het ook !
Bij grote evenementen gebeurt de aansturing van de op het evenement aanwezige ambulances vaak zelfs door de mensen van de ehbo (NRK verbindingsdienst)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 13 november 2007, 11:21:39
Vooruit...

1. Je staat als SIGMA-lid bij een groot evenement om de HAB te bewaken (voor het geval die gestolen wordt, ofzo). De eerstehulpverleners hebben het erg druk en slachtoffers moeten wachten. Wat doe je?
A- ik bied mijn hulp aan
B- ik wacht tot iemand mij vraagt te helpen en doe dat
C- ik ga niet helpen, ook al wordt mij dat gevraagd: het is niet mijn taak

2. Door een dom ongeluk raak je zelf (gelukkig licht) gewond en je hebt geen verbandmateriaal. De wachttijd bij de EHBO gaat een uur bedragen. Wat doe je?
A- ik ga naar de eerstehulpverleners en sluit mij achter in de rij wachtenden aan
B- ik ga naar de eerstehulpverleners en eis voorrang: ik moet operationeel zijn voor het geval dát
C- ik pak een verbandsetje uit de HAB en vraag mijn collega mij even te verbinden

3. Tijdens het evenement gebeurt plotseling een groot ongeval. Er zijn veel slachtoffers. Het is duidelijk dat wordt opgeschaald en dat er een SIGMA-team ingezet wordt. Wat doe je?
A- ik begin met het verlenen van eerste hulp, met het materiaal van de eerstehulpverleners
B- ik begin met het verlenen van eerste hulp, zonodig met materiaal uit de HAB
C- ik wacht op verdere instructies en verleen geen eerste hulp: dat zijn de regels

4. Tijdens het grootschalige ongeval komt een trauma-arts die je kent uit het ziekenhuis naar je toe. Hij heeft dringend een coniotomieset nodig om een kind te redden dat anders zal stikken. Wat doe je?
A- ik zeg dat ik geen materiaal uit de HAB mag geven: regels zijn nu eenmaal regels
B- ik zeg dat hij een ambulanceteam moet gaan zoeken
C- ik geef hem een coniotomieset uit de HAB

5. Een slachtoffer die rookgassen heeft ingeademd en heel erg benauwd is strompelt naar je toe. Voor je ogen zakt hij in elkaar. Hij heeft dringend zuurstof nodig. Professionele hulp is niet beschikbaar. Wat doe je?
A- ik zet hem in een voor hem comfortabele houding en stel hem gerust
B- ik mag hem geen zuurstof geven want ik ben geen arts en zuurstof is een medicinaal gas
C- ik pak een fles en masker uit de HAB en geef hem zuurstof

6. De VPK van de eerste ambulance vraagt je een hevig bloedende beenwond dicht te drukken. Tegelijkertijd komt de GNK-C aan. Wat doe je?
A- ik druk de wond dicht en blijf dat doen
B- ik druk de wond dicht totdat de inzetleider zegt dat ik de tent moet gaan opzetten
C- ik negeer de VPK want ik ben er voor de HAB/tent en niet om eerste hulp te verlenen

7. Wegens ontploffingsgevaar ontruimt de brandweer de gevarenzone. De HAB staat in de gevarenzone. Er zijn nog steeds veel gewonden. Je primaire taak (het bewaken van de HAB) is niet meer relevant. Wat doe je?
A- ik verlaat het terrein en begin met het verlenen van eerste hulp tot de aankomst van mijn SIGMA-team
B- ik verlaat het terrein en wacht de komst van mijn SIGMA-team af, maar verleen geen eerste hulp
C- ik ga naar het verzamelpunt van mijn SIGMA-team
D- ik ga ín de HAB zitten en doe de deur dicht (zo'n klap zal het wel niet worden)

Enzovoort, enzovoort.

1-A
2-D Ik ga assisteren om de belachelijke wachttijd van 1 uur weg te werken. Daar moeten minstens 30 slachtoffers per hulpverlener zijn!
3-B
4-B Ik zou hem graag een coniotomieset uit de HAB geven, maar die liggen daar niet... Er liggen bij mijn weten ook geen kinderkoffers (de enige plek voor een kinderconiotomieset in de HAB
5-C OK, ga ik problemen mee krijgen, so what
6-A
7-C En verleen daar eerste hulp ;)
Arts  www.alphalog.nl