EHBO versus SIGMA

Auteur Topic: EHBO versus SIGMA  (gelezen 16178 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Teun Schavuit

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #30 Gepost op: 15 november 2007, 19:36:00
Misschien moeten jullie samen eens een biertje drinken.
Scheelt een boel typwerk en lost veel spraakverwarringen en misverstanden op.  O0 :-\


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #31 Gepost op: 15 november 2007, 19:38:00
(Bijna) iedereen vind dat eerste hulp moet worden geboden als dat nodig mocht zijn.
Strikt genomen is het onthouden van hulp aan diegenen die hulp behoeven strafbaar.

Als een leidinggevende zegt "er mag geen eerstehulp worden verleend" terwijl dat in het takenpakket van je organisatie staat en het verwachtingspatroon is dusdanig dat een slachtoffer hulp direct bij die organisatie kan verwachten, dan is een dergelijke organisatie absoluut verkeerd bezig en kan in voorkomende gevallen zelfs aansprakelijk worden gesteld voor het (structureel) onthouden van eerstehulp aan diegene in nood en alle gevolgen die daaruit voortvloeien.

Blijft over het zelf initiatief van de "ondergeschikten" om de medemens toch te helpen. Wordt een leuk en interessant juridisch gevecht als iemand dit overkomt en aankaart !


Wat zijn we weer lekker bezig in Nederland.


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #32 Gepost op: 15 november 2007, 20:15:59
In een rampenomstandigheid geldt 'do the most for the most'. Als het opzetten van een Trell-tent betekent dat de behandelmogelijkheden uitgebreid worden en meer levens gered kunnen worden dan wanneer de tent niet opgezet wordt, dan is het acceptabel dat de eerste hulp wordt uitgesteld tot de tent staat.

De vreemde problemen ontstaan nu, omdat de SIGMA ingezet wordt terwijl er geen rampensituatie is, maar preventief. De regels die de GHOR aan de SIGMA leden geeft, zijn in direct conflict met de wet dat je iedere burger in nood naar beste kunnen en naar eer en geweten helpt. Alle redenen waarom je niet zou helpen (EHBO is er ook en daar leven we al op gespannen voet mee, HAB moet bewaakt worden, daar zijn wij niet voor) ten spijt, vind ik het een kwalijke zaak als SIGMA-leden geen levensreddende handelingen verrichten als dat nodig zou zijn.
Arts  www.alphalog.nl


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #33 Gepost op: 15 november 2007, 21:01:51
Pffffff het word nu wel erg moeilijk allemaal zeg  :D
Over dat gapende gat instructeur EHV daar herken ik mezelf helemaal niet in (en met mij meerdere hier geloof ik) daarom zei ik dat je zelf dat gapende gat creeert!
En ik denk dat we het er allemaal over eens zijn "een s.o. gaat bij mij voor alles" de discussie komt daarna wel!!
Dat was het wat mij betreft.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 15 november 2007, 22:20:32
Op de site van het GHOR kwam ik een beleidsnotitie tegen, genaamd SIGMA versus EHBO. Die is hier te vinden. Mocht dit al geplaatst zijn, dan mijn excuses.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


kamphuis

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 15 november 2007, 23:41:52
Op de site van het GHOR kwam ik een beleidsnotitie tegen, genaamd SIGMA versus EHBO. Die is hier te vinden. Mocht dit al geplaatst zijn, dan mijn excuses.

Dank voor de link. De beleidsnotitie beschrijft grotendeels en algemeen de EHBO- en GHOR-organisatie. In hoofdstuk 3 worden de verschillen in de organisaties verwoord, die ten grondslag liggen aan de mentaliteitsverschillen (en andersom) waarover ik het had.


maverickjack

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #36 Gepost op: 16 november 2007, 19:23:57
Zou je niet veel problemen voorkomen door de HAB niet preventief in te zetten als deze toch niet open mag voordat het sigmateam compleet is.
Daar als het team er is al het materiaal voor de eerste inzet er is de HAB is er toch als aanvulling voor als het materiaal van de gnk op is.

Ik zie het nut er dus niet van in als men iets preventief wil inzetten dan zou ik kiezen voor een EHBO-unit zoals in brabant is aan geschaft. En de HAB gebruiken waar hij in eerste instatie voor is gemaakt  als aanvulling voor de gnk.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 16 november 2007, 23:20:58
Dank voor de link. De beleidsnotitie beschrijft grotendeels en algemeen de EHBO- en GHOR-organisatie. In hoofdstuk 3 worden de verschillen in de organisaties verwoord, die ten grondslag liggen aan de mentaliteitsverschillen (en andersom) waarover ik het had.

"De GNK-combinatie is een vast onderdeel van de geneeskundige hulpverlening het materiaal is afgestemd op de ambulancehulpverlening en wordt aangestuurd door de OvDG. De SIGMA-leden hebben bij grote calamiteiten de rol om de ambulanceverpleegkundige te assisteren en het gewondennest op te zetten."

Ik krijg bij jouw uitleg van bovenstaand citaat, want ik denk dat je daar op doelt, het gevoel dat het gros van de SIGMA een gespleten persoonlijkheid moet hebben zonder dat ze het zelf weten. Ik heb tot nu toe gedacht dat ik dezelfde persoon ben en naar eer en geweten meewerk om het leed zoveel mogelijk te beperken of het nu op een rampterrein is of op een ehbo post.

Afgelopen week heb ik bij een EHBO les over vergiftigingen gegeven. dit keer niet het keukenkastje leeggehaald, maar hoe je zo'n hulpverlening gaat uitvoeren conform de ABCDE systematiek. dat ging dus iets anders als ze gewend waren. Daarna heb ik een demo gegeven dat dezelfde systematiek ook gebruikt moet worden als je een splinter uit een vinger trekt. Er was na die demo niemand, die vond dat ik dat volgens de ABCDE systematiek had gedaan. Aan de hand van het opnieuw doorlopen van de beslissingsschema's heb ik vervolgens aangetoond dat ik het op dezelfde manier aagepakt hebt en desondanks binnen 2 min de splinter eruit had gehaald. En men begreep toen pas waarom de ABCDE methodiek zo belangrijk is.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #38 Gepost op: 17 november 2007, 17:39:38
Bedankt Maarten, dat is een duidelijk stuk (ik kende het nog niet).


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #39 Gepost op: 17 november 2007, 23:43:18
ik mag dan wel geen sigma lid meer zijn maar ik kan een hele goede voorbeeld geven een aantal jaar geleden was er een grote brand in een verzorgingshuis in gouda het sigma werdt ingezet maar dacht je nou de ehbo'er die er eerder was werdt weg gestuurd nee die kreeg ook een taak in de hulpverlening en het gekke was zelfs de ehbo'ers hebben mee geholpen met de tent op te zetten ik dus ook toen want ik was toen geen sigma lid  ::)
dus kortom mensen baken je ruimte niet teveel af want je kan altijd nog mensen weg sturen  ^-^
ehbo'er plv hoofd bhv'er