De Scanner en C 2000

Auteur Topic: De Scanner en C 2000  (gelezen 18068 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2003, 15:57:06
Citaat
Als snachts die pieper gaat, heb ik niet meteen mijn ogen open (doe meestal met mijn ogen nog dicht iets aan ), dus zal het vaak gebeuren dat je naar de kazerne gaat zonder te weten wat er aan de hand
Ik heb mij ooit laten vertellen dat er ook een onderzoek is gestart naar het versturen van spraakberichten met de nieuwe pager. Dit zullen (van te voren) ingesproken gestandaardiseerde teksten zijn.
Mij is echter niet bekend in hoeverre dit gerealiseerd kan en gaat worden.

Het zou wel een goede uitkomst zijn want ook wanneer men in de auto zit en de pieper gaat af, is dit natuurlijk lastig en zeer afleidend. Komt neer op telefoneren in de auto.
Brandwacht 1e klas + WVD


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2003, 20:30:37
Ik heb mij ooit laten vertellen dat er ook een onderzoek is gestart naar het versturen van spraakberichten met de nieuwe pager. Dit zullen (van te voren) ingesproken gestandaardiseerde teksten zijn.
Mij is echter niet bekend in hoeverre dit gerealiseerd kan en gaat worden.

Het zou wel een goede uitkomst zijn want ook wanneer men in de auto zit en de pieper gaat af, is dit natuurlijk lastig en zeer afleidend. Komt neer op telefoneren in de auto.
knappe agent die daar dan een boete voor zal geven ???


Marco midden Nederland

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2003, 08:52:20
Dit is dus het bewijs dat P2000 en C2000 is ontworpen, gekocht door personen die niets of weinig met vrijwilligers te maken hebben.
Dit terwijl wij toch met 36000 personen een grote groep binnen de hulpverlening zijn.

Hoe kan dit ?

Uit reacties van personen uit de testregio blijkt dit ook wel.

Een pieper die je moet lezen; onhandig, gevaarlijk, tijdrovend.
Een pieper die niet rechtstreeks oplaadbaar is; te gek voor woorden.
Standaard spraakberichten leuk, maar bijzondere gevaren en het adres dan ?
De niet of later uitrukkende collega's en het thuisfront weten niets meer, ook geen bijzondere gevaren enz.
Een te lage mastendekking, bewijzen zie startregio Amsterdam (had ik zonder berekening ook wel kunnen vertellen)

Ik ben benieuwd of jullie dit ook zo zien.

Let wel, ik ben niet tegen dit nieuwe systeem, maar beweer dat dit systeem puur is ontworpen voor de beroeps hulpverlener: politie, brandweer, ambulance.

Waar is de waardering voor de 36000 vrijwilligers ?

Marco.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2003, 10:00:15
Wat betreft de scanner en C-2000, de eerste jaren zal het even zonder zijn. Of het de komende jaren op de markt zal komen, dat is nog maar de vraag. Als we uitgaan van niet, kan het alleen maar meevallen als over zeven of acht jaar ooit iets op de markt komt.

Voorlopig zal het scannerpubliek geattandeerd moeten worden op andere gebruikers, die dan nog wél te ontvangen zijn.

Alleen al vanuit Vlissingen zijn 43 marifoonkanalen te beluisteren, verder via Traxis o.a. de Douane, overheidsdiensten, de luchtvaart etc. Verder natuurlijk de taxi- en openbaar vervoer bedrijven, gemeentelijke instellingen, industriële bedrijven en heel veel meer.

Natuurlijk zullen veel mensen de scanner in de oude doos opbergen op zolder, maar met een klein beetje informatie en argumentatie kan ook die groep verder met de luisterhobby . . . . . . zij het dan met wat minder OHD uit de luidspreker. Blijft wel dat waar voorheen lage antennes voldoende waren, sommige luisteraars toch de hoogte in zullen moeten gaan om aantrekkelijke gebruikers uit de ether te kunnen plukken.   ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2003, 18:58:01
Ik heb gehoord dat ze in Los Angeles al printplaatjes aan het maken zijn om digitale gesprekken op te vangen. Het is nog maar een vaag verhaal maar dat zou betekenen dat de C200 daarmee ook beluisterd kan gaan worden. Ik weet dus niet of dit allemaal waar is, maar zo ja dan is het wel wat sneller als 7 jaar  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2003, 20:41:39
ja nu alleen C2000 nog 8)


Rolf

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2003, 21:13:22
Citaat
Ik heb gehoord dat ze in Los Angeles al printplaatjes aan het maken zijn om digitale gesprekken op te vangen.  

Als Los Angeles is de VS ligt waar het gisteren ook nog lag dan werken ze daar met APCO (zeg maar Mercedes) in Nederland werkt met met TETRA (zeg maar BMW) in Frankrijk werken ze met TETRA-POL (zeg maar Audi)
De truk is nu dat je een onderdeel van een BMW niet kunt gebruiken voor de Mercedes hoewel het allebijde een lucht filter is voor de motor zo moet je dit ook zien APCO is een digitaal netwerk maar het spreekt een endere taal met een andere gramatica.
Daar komt nog eens bij dat de VS een democratisch land is en het on-democratisch is dat een journalist nie kan horen wat de staat met de belasting Dollars doet dus mag de staat het APCO protocol niet versleutelen/coderen.
De firma Uniden brenkt zelfs een scanner op de markt voor APCO maar deze werkt niet op het TETRA netwerk en hier in Nederland word gewerkt met een zware versleuteling dus jammer maar vergeet het maar :-[


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2003, 13:02:57
Als ik het goed gelezen heb op de site van uniden zijn er scanners die al digitale ontvangst hebben, nog niet in nederland verkrijgbaar, en is er bij uniden een chip op de markt die je in een aantal type scanners kan inbouwen waarmee je dus ook digitale ontvangst krijgt, Hierbij stond niets van een bepaald systeem zoals C2000 maar gewoon platweg "digitaal". Ik denk dat er binnen een jaar in nederland wel een product / producten op de markt is / zijn waarmee je dus toch C2000 kan gaan ontvangen.

bron: www.uniden.com

Greetz,

Mark


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2003, 15:36:19
Als ik het goed gelezen heb op de site van uniden zijn er scanners die al digitale ontvangst hebben, nog niet in nederland verkrijgbaar, en is er bij uniden een chip op de markt die je in een aantal type scanners kan inbouwen waarmee je dus ook digitale ontvangst krijgt, Hierbij stond niets van een bepaald systeem zoals C2000 maar gewoon platweg "digitaal". Ik denk dat er binnen een jaar in nederland wel een product / producten op de markt is / zijn waarmee je dus toch C2000 kan gaan ontvangen.

De reaktie van Rolf is perfekt. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. De Uniden BC785D digitale scanner heeft de mogelijkheid voor een insteekkaart. In principe zijn er alleen APCO-25 kaarten beschikbaar. Dat is de Amerikaanse tegenhanger van TETRA. In de ontwikkeling van zo'n kaart gaat veel tijd en moeite zitten en je begrijpt zelf natuurlijk ook wel dat het wel rendabel moet zijn voor zo'n firma. C2000 is niet alleen digitaal, het is ook nog eens gecodeerd, waardoor zo'n TETRA-kaart dus waardeloos zou zijn. Uniden is ook niet op haar achterhoofd gevallen en verzamelt dit soort informatie. Stel dat er straks 10 landen zijn met TETRA, en in 9 landen is het gecodeerd (volgens mij is codering zelfs standaard, maar dat terzijde), dan zou het voor Uniden niet echt rendabel zijn om voor dat ene land een nieuw produkt te ontwikkelen en op de markt te brengen.

Bovendien bevind je je op glad ijs. C2000 is zo onderhand een paradepaardje van de Nederlandse overheid, ondanks alle tegenslagen en ik heb me uit inside information laten vertellen dat er een wet in ontwikkeling is (of er al is?) die bepaalt dat de ontvangst van C2000 door derden strafbaar is. in tegenstelling tot het Belgische scannerverbod is dit niet in strijd met het verdrag van Rome, het is immers gecodeerd en dus beveiligd tegen ontvangst door derden.

Hoe vervelend het ook is, reken er maar niet op dat C2000 ooit nog met een scanner mee te luisteren zal zijn, ook al kunnen sommige mensen (en internetsites) hele mooie verhalen vertellen.

Q: Is er al een GSM-scanner?
A: Nee
Q: Is C2000 vergelijkbaar met GSM?
A: Qua techniek wel ja

Groeten, Peter.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2003, 16:19:14
Op 1 punt heb je het mis, en dat is "is er al een gsm scanner". Er zijn bepaalde scanners/apparaaten die gesprekken van Gsm's op kan vangen. Verder is het onmogelijk om nu al te zeggen dat er nooit een scanner voor zal komen. Alles wat door de lucht gaat is praktisch af te luisteren, er moet alleen wat voor gevonden worden.

Greetz,

Mark