De Scanner en C 2000

Auteur Topic: De Scanner en C 2000  (gelezen 18097 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 21 november 2003, 23:47:35
Om Peters Techno-Talk een beetje uit te leggen het volgende:
IN de Pager programeer je een CAP code (een soort telefoon nummer van de pager)
Mensen die in een groep thuis horen hebben het zelfde "telefoon nummer" in de pager staan b.v. 10001

Jan,Piet en kris zitten in een ploeg dus op plaats 1 van hun pager staat de code: 10001 (spoep code).
Op plaats 2 van hun pager staat 10002 (geen spoed)
Op plaats 3 staat code 22299 de proefalarm code van hun regio.
En op plaats 4 in de pager van Jan staat 100010 de persoonlijke code van Jan
In de pager van Piet zal dus niet 100010 staan maar 100011 en in de pager van Kris zit dan weer 100012

Er komt een brand en de centralist wil de groep van ons voorbeel uit bed hebben, de volgende code word verzonden:
100010 contianer brand raadhuisplein 4
Alle pagers in Nederland die in hun geheugen het "telefoon nummer" 100010 hebben staan gaan nu piepen en geven het bericht op het disply.

De volgende dag is het tijd voor het proef alarm, binnen het korps zitten 100 spuitgasten verdeeld in 15 ploegen om nou niet 15 proef alarmen de deur uit te hoeven doen pakt de centralist code 22299 uit de kast en gooit deze de ether in daar alle 100 leden van het korps code 22299 als proefalarm in hun pieper hebben staan geven ze allemaal de pieptoon van "geen spoed bericht"

Voor Kris is het dienst rooster gewijzigd door een zieke collega de centralist verzend code 100012 "telefonisch contact AC" nu zal alleen de pager van Kris gaan piepen daar 100012 zijn persoonlijk nummer is.

Bij verschillende hobbyisten in Nederland zal op de PC komen te staat:
100012 23:34:54  20-11-2003 Flex-A  ALPHA 1600 telefonisch contact AC
-=Brandweer hulpverlenings forum=-
In tegenstelling tot C2000 is P2000 mee te lezen in kan ik in Limburg de alarmen van A'dam mee lezen en kan men in A'dan de alarmen van Limburg mee lezen.

(Peter de groeps code heb ik er extra uit weg gelaten want dan word het nog verwarrender voor de niet-techneuten)


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 27 november 2003, 11:41:08
:-* Bedankt voor de info Rolf. Als de KNRM over enige jaren ook over is kan ik tenminste mijn collega's in de Noord in de gaten houden.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Rolf

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 28 november 2003, 23:13:46
Citaat
Bedankt voor de info Rolf. Als de KNRM over enige jaren ook over is kan ik tenminste mijn collega's in de Noord in de gaten houden.  

P2000 is alleen maar de allarmering voor de zee redding zal er gebruik gemaakt worden van de Marifoon.
Je kunt natuurlijk nog een "privé pager" aanschaffen met jou groeps code laten programeren en die aan je vrouw mee geven weet die ook waarom je weet eens te laat bent voor het eten en als je dan nog wat andere groepen er in laat zetten kun je zien welke andere groepen "er uit gaan."

Zo heb ik vernomen van wel ingelichte bronnen dat de kerstman mij een Motorola Jazz Flex pager komt brengen die geprogrameerd is met de OvD-G, OvD, HOvD en RAGS (Reg.Adviseur gevaarlijke stoffen).
En begint deze Jazz te rammelen dan even het bed uit en kijken wat er nog meer opgeroepen is via de PC.

Groetjes Rolf


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #33 Gepost op: 1 december 2003, 20:32:25
Als ik nou de software op mijn notebook installeer, en de landelijke frequentie via een online scanner kan uitluisteren, ben ik er dan?  En zo ja, hoe kom ik dan aan de piepernummers van mijn regionale brandweer?
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 1 december 2003, 23:54:13
Als je die informatie die je dan met je laptop decodeert op het internet plaats overtreed je de wet.

Voor zover ik weet is ontvangen en decoderen van informatie (het in de ether uitgezonden informatie en data) toegestaan, maar alleen voor eigengebruik. Het doorgeven van deze informatie aan derden (de internet gebruiker) is strafbaar.  

Ik zou de telecom wet er eens op moeten na slaan.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


jeroen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #35 Gepost op: 2 december 2003, 09:29:15
Lees onderstaande link en het is duidelijk.

In Nederland gaat gebruik gemaakt worden van encryptie sleutels en derhalve niet af te luisteren.

Helaas, maar 't is nie anders.
http://www.tetrascanner.com/preliminaryinformation.html


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 2 december 2003, 11:24:11
Jeroen,

In Nederland gaat gebruik gemaakt worden van encryptie sleutels en derhalve niet af te luisteren.

Volgens mij worden P2000 en C2000 weer eens verward. C2000 is inderdaad "out of issue", maar met P2000 is meer mogelijk, en daar ging het volgens mij ook over (piepernummers).

Die piepernummers zul je vast wel via de regio kunnen bemachtigen, of al decoderend op de computer de codes zien te verzamelen, in dat opzicht scheelt het niet veel van de huidige 5-tooncodes...

Verder is een online datastream niet mogelijk. Om te kunnen decoderen moet de data van dusdanig hoogwaardige kwaliteit zijn, dat dat alleen met een eigen scanner zal lukken.

Groeten, Peter.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #37 Gepost op: 2 december 2003, 16:11:02
Encryptie sleutels zijn te kraken..... Kan niet vertellen hoe, ik weet een hoop van radiotechniek, maar encryptie is mijn vakgebied niet.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #38 Gepost op: 2 december 2003, 19:41:35
ff voor een duidelijke beeldvorming. Het gaat mij alleen om de tekstoproepen mbt. uitrukken te kunnen volgen. Alleen voor mij zelf, niet om op 't www te plaatsen. Daar wil ik alleen het signaal vanaf halen, aangezien ik met het vooruitzicht van C2000 mijn uniden bearcat 220 portable scanner van de hand heb gedaan. :-\
Verder is een online datastream niet mogelijk. Om te kunnen decoderen moet de data van dusdanig hoogwaardige kwaliteit zijn, dat dat alleen met een eigen scanner zal lukken.
Misschien dat iemand (Rolf?)mij dan kan vertellen waar dit te verkrijgen is?
Zo heb ik vernomen van wel ingelichte bronnen dat de kerstman mij een Motorola Jazz Flex pager komt brengen die geprogrameerd is
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 3 december 2003, 01:26:01
Er wordt een encrypticode (sleutel) gebruikt om de zaak digitaal te coderen. Dezelfde code is aan wezig in de ontvanger. Omdat Amerika "in de niet aflatende strijd tegen het terroristme" moet kunnen meeluisteren met het radioverkeer in Europa, heeft zij zich, tot verbazing van onze minister, kennis van de door ons gebruikte sleutelwaarde.

De boten van de KNRM worden niet gealarmeerd via kan 16 van de marifoon, maar door de daar opgeroepen kustwacht via de brandweer pieper. Dus toch een  Flex!

Voor € 150,00 is tie geprogrammeerd en wel, voor jou.

Als je bij de KNRM bent is tie zelfs (binnenkort!!) helemaal gratis.

Henk