Nieuwe opleiding bevelvoerder

Auteur Topic: Nieuwe opleiding bevelvoerder  (gelezen 9207 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Gepost op: 9 februari 2012, 13:23:19
De laatste jaren zijn alle opleidingen van de BRW op de schop gegaan "het nieuwe leren/opleiden".
Zo ook de opleiding tot bevelvoerder.

Nu hoor je hier heel veel verschillende meningen over en was benieuwt hoe jullie er hier over denken.

Ik mag ergens dit jaar beginnen met deze opleiding dus ben benieuwd hoe jullie ervaring hier mee is?
Bij ons zijn er 2 jaar terug ook 2 op deze cusus gegaan en daar heb je al een tweedeling. De en vind het goed te doen de andere zegt te veel in 1 keer.

Hebben jullie nog tips voor deze opleiding?




Ivan Matthijssen

  • Bevelvoerder - brandweer Lingewaard - Post Huissen
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2012, 16:16:02
Hoi,

De opleiding tot bevelvoerder heb ik gedeeltelijk nieuw stijl gevolgd.
Ik vond het een erg prettige aanpassing en aanvulling, beter aangesloten op de praktijk.

Vond wel de stap van HBT naar BV erg groot m.b.t. opleiding, natuurlijk krijg je ook veel meer verantwoordelijkheid, dus moet de opleiding hierop ook aansluiten.

Ik wens je heel veel succes bij je curses, maar vooral veel plezier bij deze prachtige maar verantwoordelijke taak en functie.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2012, 18:03:42
Ik ben op dit moment met de nieuwe opleiding bezig en het bevalt me tot nu toe goed. Ik heb het eerste theorie examen ondertussen achter de rug en ben ook al druk bezig met praktijkinzetten te draaien, ook erg leuk en leerzaam!   Klein minpunt vind ik het grote aantal leerwerkplekopdrachten die gemaakt moeten worden, een  25 uit me hoofd.  Maar daar moeten we maar even doorheen bijten  ^-^ ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2012, 18:57:46
Ik ben op dit moment met de nieuwe opleiding bezig en het bevalt me tot nu toe goed. Ik heb het eerste theorie examen ondertussen achter de rug en ben ook al druk bezig met praktijkinzetten te draaien, ook erg leuk en leerzaam!   Klein minpunt vind ik het grote aantal leerwerkplekopdrachten die gemaakt moeten worden, een  25 uit me hoofd.  Maar daar moeten we maar even doorheen bijten  ^-^ ;D
En die leerwerkopdrachten moet je allemaal in je korps maken? Met oefenen, of ook daadwerkelijk tijdens een uitruk als bevelvoerder optreden?


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2012, 21:16:48
Die opdrachten moet je idd allemaal maken ja. Sommige kun je zo uitwerken, bij andere moet je als schaduw een ervaren bevelvoerder volgen en dat uitwerken. sommige oefenavonden zul je zelf als bevelvoerder binnen je korps moeten draaien om je opdrachten te kunnen maken.  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2012, 21:21:08
Die opdrachten moet je idd allemaal maken ja. Sommige kun je zo uitwerken, bij andere moet je als schaduw een ervaren bevelvoerder volgen en dat uitwerken. sommige oefenavonden zul je zelf als bevelvoerder binnen je korps moeten draaien om je opdrachten te kunnen maken.  :)
En hoe lang ben je nu met de opleiding bezig? Op de oude manier was je 3 jaar bezig, in de avonduren. >:D
Overiegsn zou ik het leuk vinden als iemand af en toe een update plaatst hier, zodat we een beetje inzicht krijgen hoe die opleiding nu in elkaar zit. ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2012, 21:38:32
En hoe lang ben je nu met de opleiding bezig? Op de oude manier was je 3 jaar bezig, in de avonduren. >:D
Overiegsn zou ik het leuk vinden als iemand af en toe een update plaatst hier, zodat we een beetje inzicht krijgen hoe die opleiding nu in elkaar zit. ;)
Ik ben eind november gestart, ik hoop ergens in januarie klaar te kunnen zijn Peter :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


jdg112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2012, 13:14:03
Hoi,

Ik heb de opleiding via een versneld traject gevolgd. Dat was een periode van 3,5 maand week op week af. Doordat je hele dagen bezig bent, zit je helemaal in de lesstof. Wij hebben les gehad van instructeurs die verstand hadden van het vak. Bij speciale incidenten hadden wij per dag 2 instructuers.

Nu bezig met de inwerkperiode bij het korps.

Mocht je meer informatie over de opleiding willen, stuur dan een pm. Ik kan het zeker aanraden, maar je moet er wel de ruimte voor hebben in de agenda.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2012, 14:32:51
Hoi,

Ik heb de opleiding via een versneld traject gevolgd. Dat was een periode van 3,5 maand week op week af. Doordat je hele dagen bezig bent, zit je helemaal in de lesstof. Wij hebben les gehad van instructeurs die verstand hadden van het vak. Bij speciale incidenten hadden wij per dag 2 instructuers.

Nu bezig met de inwerkperiode bij het korps.

Mocht je meer informatie over de opleiding willen, stuur dan een pm. Ik kan het zeker aanraden, maar je moet er wel de ruimte voor hebben in de agenda.
Hoe heb je dat gedaan met de vele studie uren en werkplekopdrachten die erbij horen? Moest je dat doen in de week dat je thuis was of deed je dat dan ook tijdens die week curses?
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid