Vragen voor opleiding brandwacht

Auteur Topic: Vragen voor opleiding brandwacht  (gelezen 51133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ACKevin

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 22 februari 2008, 14:55:16
Ik ben geneigd om te roepen dat je dan maar een vak moet leren  >:D Maar het werk is, en dat zal je inmiddels wel duidelijk zijn, geen makkie! Had je verder nog vragen, of iemand die ook zit te lezen?  ;)

Nee hoor, op het moment niet.. maar ik weet je te vinden :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 22 februari 2008, 14:58:08
Citaat
Vulslangen. De praktijkregel is als volgt:

bij 20 meter tot 30 meter 2 vulslangen.

Verder weg dan 1 vulslang.

Het is veiliger om 2 toevoerleidingen te leggen. Maar, is de afstand te lang dan kost het teveel tijd om dit op te bouwen en gaat de toevoer van water voor de veiligheid. Dichterbij zal de pompbediener in de praktij ook even een slangetje rollen. Hij mag niet verder dan 20 meter (1 slanglengte) bij het voertuig vandaan.

Snappie?

Hoe zit het met de wateropbrengst??


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #42 Gepost op: 22 februari 2008, 15:29:16
Goeie vraag! de brandkraan heeft, afhankelijk van de diameter van de leiding een vaste wateropbrengst. Hoeveel dit is... dat zou ik eens moeten berekenen. Meer slangen betekend niet automatisch meer water.
Maar in sommige gevallen wel. Dan gaat de snelheid van de opbouw van de toevoer toch voor. De tank van een tankautospuit is erg snel leeg. Mocht dit een probleem zijn dan kan de bevelvoerder besluiten om middelbrand te geven voor de opbouw van de watertoevoer. Let wel, alleen als de brandkraan verder dan 20 meter van de TAS afligt :) Anders zal de pompbediener dit zelf doen. Nogmaals, dit gaat om praktijkvoorbeelden. In de boeken en op de wedstrijden zal het er anders aan toe gaan  ;)
It's me!


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2008, 09:42:10
. Nogmaals, dit gaat om praktijkvoorbeelden. In de boeken en op de wedstrijden zal het er anders aan toe gaan  ;)

kan aan mij liggen maar raken we nu niet precies de gevoelige gitaar ;).
volgens mij klopt er dan of aan de opleiding iets niet of met wedstrijden niet of de praktijk niet.

kom we gaan mensen opleiden en als ze het papiertje hebben dan laten we wat ze geleerd hebben een groot deel vergeten. gaan we weer op wedstrijd moeten ze het weer aanleren en in de praktijk gaat het weer anders.

of zeg ik nu hele vreemde dingen?


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2008, 10:15:42
Nee, het is geen gevoelige snaar. Wat jij op de basisschool hebt geleerd (en daarna) pas je ook niet meer precies toe in de praktijk. Het gaat om de basis die goed wordt aangeleerd. Daarna leer je verder in de praktijk  ::)
En dat dat niet met elkaar strookt, dat zal nooit anders worden. Hetgeen ik geleerd heb in mijn opleiding brandwacht, zo'n 14 jaar geleden bevatte andere elementen dan nu. We leren verder en leren dat ook weer aan de nieuwe garde...
Daarom gaat het in de praktijk en op wedstrijden anders... Snappie?  ;)
It's me!


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 29 februari 2008, 20:25:13
Goeie vraag! de brandkraan heeft, afhankelijk van de diameter van de leiding een vaste wateropbrengst. Hoeveel dit is... dat zou ik eens moeten berekenen. Meer slangen betekend niet automatisch meer water.
Maar in sommige gevallen wel. Dan gaat de snelheid van de opbouw van de toevoer toch voor. De tank van een tankautospuit is erg snel leeg. Mocht dit een probleem zijn dan kan de bevelvoerder besluiten om middelbrand te geven voor de opbouw van de watertoevoer. Let wel, alleen als de brandkraan verder dan 20 meter van de TAS afligt :) Anders zal de pompbediener dit zelf doen. Nogmaals, dit gaat om praktijkvoorbeelden. In de boeken en op de wedstrijden zal het er anders aan toe gaan  ;)

Hier zou je nog wel een aardige boom over kunnen opzetten.......Hoe je het namelijk ook wendt of keert, het opzetstuk heeft een vaste diameter en de brandkranen zijn ook allemaal voorzien van een doorlaat van 80 mm. Feitelijk zeg ik dat het niet uitmaakt of je nu aan een waterleiding hangt van 100mm of aan een waterleiding van 400mm. Het enige wat verschilt of je kiest voor een enkele toevoer of een dubbele is de weerstand in je toevoerleiding. Juist op een grotere afstand begint dat serieus mee te spelen. Denk hier maar eens over na 8)  ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #46 Gepost op: 29 februari 2008, 21:44:08
jaap,

klopt wel wat je zegt maar op het moment dat je met meerdere voertuigen op een brandkraan wil gaan staan is het toch wel prettig om een grotere diameter te hebben.
en hoe zat het ook alweer met een bovengrondse brandkraan? die leverde toch meer water dan een ondergrondse?


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #47 Gepost op: 1 maart 2008, 17:17:51
Bomen kunnen omwaaien he! Daar kun je veel en weinig over discussieren, maar ik heb er weinig verstand van en meng me dan ook niet ind e discussie. Maar als je een pompbediende vind, die kan het helemaal voor je uitrekenen.
It's me!


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 3 maart 2008, 19:48:34
jaap,

klopt wel wat je zegt maar op het moment dat je met meerdere voertuigen op een brandkraan wil gaan staan is het toch wel prettig om een grotere diameter te hebben.
en hoe zat het ook alweer met een bovengrondse brandkraan? die leverde toch meer water dan een ondergrondse?


Is dat zo  ::) Moet toch uiteindelijk door dezelfde storzkoppeling en die zijn weer genormaliseerd ^-^
En ja natuurlijk als er meerdere voertuigen op een leiding staan zit daar het voordeel in van een grotere diameter......kan geen twijfel over bestaan.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #49 Gepost op: 5 maart 2008, 19:52:27
ja volgens mij hebben we deze discussie al ergens een keer eerder gevoerd......

maar we zouden eens de proef op de som moeten nemen en er gewoon even een watermeter tussen zetten........
want hoe kan het dat ik bij een kleinere diameter een vacuum kan trekken in de vulslang? ;)