Vragen voor opleiding brandwacht

Auteur Topic: Vragen voor opleiding brandwacht  (gelezen 51120 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 6 maart 2008, 14:15:21
Ik weet het antwoord wel....en jij, Fikkie, volgens mij ook >:D Wij heben trouwens verzamelstukken op onze tankautospuiten liggen met 4 inlaten om dit "geneuzel" uit te sluiten. Kan je lekker op twee brandkranen staan. Het enige waar je op moet letten dat deze kranen niet op dezelfde ringleiding ziten of de diameter moet dusdanig groot zijn dat je een onbeperkte opbrengst hebt.

Jaap


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #51 Gepost op: 8 maart 2008, 09:05:03
verzamelstuk met 4 inlaten? die ken ik niet. als je een keer instaat bent om hier even een foto van te mailen dan graag.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 8 maart 2008, 16:30:17
Ga ik voor je regelen....ff geduld, komt goed


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #53 Gepost op: 9 maart 2008, 13:55:51
dank je zie het wel tegemoed.
kun je ook vertellen wanneer jullie deze gebruiken en wat daar de meerwaarde van is.
kan me er natuurlijk wel iets bij voorstellen maar is jullie pompcapaciteit dan ook groter dan een "standaard" grootvermogenpomp? of hoe moet ik dit zien? of is dit speciaal voor voeding hw of iets dergelijks?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #54 Gepost op: 9 maart 2008, 14:40:01


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 10 maart 2008, 08:42:58
Tuut tuut das snel.....yep dat is em. Het is vooral bedoeld om te allen tijde het optimale uit je voertuig te halen. Voor wat betreft het gebruik....altijd, er is geen ander verzamelstuk op het voertuig.

Jaap


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #56 Gepost op: 11 maart 2008, 18:20:10
Wat voor pompen hebben jullie erin liggen?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 11 maart 2008, 22:28:37
Theoretisch 2450 liter water per minuut, praktisch iets meer. Waarom wil je dat weten shave?


ACKevin

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 17 november 2008, 12:11:49
Hallo ben ik weeer!

Ik heb binnenkort theorie examen Brandwacht 1e klas en nu lees ik in mijn boek een zinnetje in het hoofdstuk over Liften

Citaat
Het verplaatsen van de kooi
Voor het verplaatsen van de liftkooi moet u naar de machinekamer. Hier aangekomen, doet u eerst de machinekamerverlichting en de schachtverlichting aan. Vervolgens schakelt u de hoofdschakelaar van de lift.

Daar eindigt mijn boek met zijn uitleg.. Nu mijn vraag: Met die laatste (dikgedrukte) zin, moet de schakelaar nu aan of juist uit geschakeld worden?

Uit = dan kan de lift niks meer doen uit zichzelf?
Aan = pas dán kan je de lift handmatig in beweging zetten?

Beide opties lijken mij mogelijk, maar het boek zegt er verder niet veel over. Mijn praktijkles over liften komt pas ná mijn theorie examen dus zou dit puntje even nader toegelicht willen hebben :P


Beowulff

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 9 april 2009, 17:49:21
Zal ik doen! Nog even op de valreep deze kwestie..

20. Bij het betreden van het onveilige gebied heeft u een druk van 215 bar in
uw fles.
Bij hoeveel bar moet u uiterlijk de terugtocht aanvaarden bij een verkenning
door middel van een aangelijnde inzet in een complex gebouw?

bij een druk van
A 85 bar
B 95 bar
C 120 bar

Ik had deze vraag ook al aan HV-engeltje voorgeschoteld maar ook die kon er niet uitkomen, samen met 3 instructeurs erbij..

nu heb ik zelf antwoord C gegeven terwijl antwoord B het goede antwoord is.
Ik kom er met de gekste berekeningen niet op uit.. dus misschien dat iemand hier de goede uitleg heeft?
 
ik dacht namelijk..
begin druk = 215 bar, je moet alleen verkennen dus dat wil zeggen dat je op
(215+55)/2=135 bar terug moet keren. nu staat 135 er niet eens tussen dus
nam ik het dichtstbijzijnde antwoord.
 
maaaarrrr andere sommetjes laten zien dat ik niet op 95 uitkom..
 
215 - 135 = 80
135 - 55 = 80
215 - 55 / 2 = 80
 
dus hoe komen ze in godsnaam op 95 bar uit?

Mijn berekeningen zijn gewoon goed, en de verschillende methode's voor verschillende situaties ken ik ook uit mn hoofd, dus voor het examen maak ik me geen zorgen. Ik zou alleen deze specifieke vraag graag uitgelegd zien :)


Ik weet niet of je al een antwoord hebt gehad, maar het gaat op de volgende manier, een aangelijnde inzet daarbij verhoudt de te verbruiken lucht zich in principe als 3/4 voor heenweg en 1/4 voor terugweg.
Je hebt in de vraag dus 160 bar beschikbaar voor de verkenning, 3/4 = 120 bar voor de heenweg en 1/4 = 40 bar voor de terugweg, dus met 55 erbij moet je bij 95 terug, Goed hè?  Staat nog ergens
achterin de oude brandwachtboeken. Leuke materie, je moet je nu alleen weer gaan afvragen in hoeverre aangelijnde inzetten te vergelijken zijn met naar binnen gaan met de HD slang.
Nou, groetjes,
Cor