Vragen voor opleiding brandwacht

Auteur Topic: Vragen voor opleiding brandwacht  (gelezen 51307 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle^^

  • Aspirant Manschap
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Female firefighter
Reactie #70 Gepost op: 4 juli 2012, 17:09:31
K had gisteren examen. K wist niet dat je zo makkelijk kon zakken zeg..  :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 4 juli 2012, 18:55:38
K had gisteren examen. K wist niet dat je zo makkelijk kon zakken zeg..  :-\
Waar ben je op gezakt? Wellicht hebben we tips voor je voor de volgende keer. ;)


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #72 Gepost op: 8 juli 2012, 14:52:13
Theorie examens zijn erg slecht in elkaar gezet.
Er worden volgorde's gevraagd van verschillende dingen die je dan in de theorie zo hoort te leren maar in praktijk dus niet doet.
Vb: of je nou eerst je linker of je rechter handschoen aandoet zeg maar.
Praktijkexamens ligt echt aan de examinatoren.
Bij ons van de 12 1 geslaagd.
Drie weken later herexamen van dezelfde groep slaagt er 10 man.
Dat geloof ik niet dat kan niet wezen dat je in drie weken tijd alles dan 1 ene x wel alles beheerst.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 8 juli 2012, 14:56:28
Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegt. Het is erg vreemd dat het aantal mensen die zakken voor het brandwachtexamen elke keer zo groot is.
Het kan een keer gebeuren dat een grote groep mensen zakken. Maar dit begint haast structureel te worden. Kunnen we wel zeggen dat dit voornamelijk aan de examenkandidaten zal liggen, en voor een deel klopt dit ook wel. Maar ik begin me nu toch ernstig af te vragen of dit niet aan de nieuwe opleidingen ligt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #74 Gepost op: 12 juli 2012, 20:41:37
Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegt. Het is erg vreemd dat het aantal mensen die zakken voor het brandwachtexamen elke keer zo groot is.
Het kan een keer gebeuren dat een grote groep mensen zakken. Maar dit begint haast structureel te worden. Kunnen we wel zeggen dat dit voornamelijk aan de examenkandidaten zal liggen, en voor een deel klopt dit ook wel. Maar ik begin me nu toch ernstig af te vragen of dit niet aan de nieuwe opleidingen ligt.

De opleidingen zijn echt het probleem niet; de brandweerlieden die al langere tijd meedraaien staan echt versteld van wat wij leren in de opleiding, zeker omdat de opleidingen nu heel praktijkgericht zijn opgesteld (scenario's ipv standjes). Ik heb maar weinig cursusmaatjes gezien die naar mijn idee nog niet klaar waren voor het echte werk. Er zijn in de basis echter twee probleempjes:

- De theorie-examens sluiten niet aan op de praktijk. Theorie is soms verouderd of in de praktijk worden trucjes geleerd om veel effectiever op te kunnen treden. Probleem daarbij is dat veel brandweerlieden heel praktisch ingesteld zijn en de theorievragen nogal diep op (naar mijn idee) minder belangrijke zaken ingaan. Een vraag als: "hoe haal je een schaap uit de sloot?" lijkt mij volstrekt irrelevant; iedere situatie is anders en vraagt om een andere aanpak.

- De praktijkexamens zijn momentopnames, waar kandidaten bijvoorbeeld last kunnen hebben van examenstress. Ikzelf was na negatieve ervaringen met het praktijkexamen brandbestrijding echt bijzonder zenuwachtig voor het praktijkexamen HV. Het zou zo moeten zijn dat alle examinatoren en voorzitters mensen uit de praktijk zijn, maar daar schortte het nog wel eens aan. Inmiddels heb ik begrepen dat het NBBE een verbeterslag aan het maken is en dat viel bij mijn laatste examens ook te merken: een leuke groep examinatoren en een hele goede voorzitter (wat nog wel eens vergeten wordt is dat de eerste indruk bijzonder veel verschil kan maken; bij de aanblik van vijf norse koppen voel je je toch wat meer opgelaten dan wanneer de commissie staat te lachen).
Daarbij komt ook dat die momentopname fataal kan zijn voor kandidaten die de hele opleiding hebben bewezen bekwaam in hun handelen te zijn, maar tijdens het examen een fout maken die direct een knock-out oplevert. De keerzijde is dat kandidaten die de praktijk een stuk minder beheersen ook makkelijk door het examen kunnen komen indien ze dan wel doen wat verwacht wordt.

Zeker voor de praktijkexamens zou het dus wellicht een stuk beter zijn om meerdere toetsmomenten in te lassen en op basis daarvan een beoordeling te maken. Net als op de middelbare school, zeg maar... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #75 Gepost op: 16 juli 2012, 21:21:23
volledig mee eens.
Examinatoren uit de praktijk en niet de kantoorbobo's,
goed plan.