Vragen voor opleiding brandwacht

Auteur Topic: Vragen voor opleiding brandwacht  (gelezen 51124 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ACKevin

  • Gast
Gepost op: 18 november 2007, 20:49:38
Oftewel CO en CO2

Ik ben op dit moment aan het leren voor brandwacht (....)

Zozo, snel opgelost :P Bedankt allemaal! Heeft goed geholpen! :)

Korsakof, Pm is onderweg

Een forum is er niet om wijzer van PM's te worden maar om kennis te delen...  ;)



Ja maar mn vragen gingen niet zozeer over koolmono/dioxide meer dus dacht dat het niet thuishoorde in dit topic, maar vind het niet erg om de PM hier te zetten hoor :)

Kzie dat de outbox je verstuurde items niet bewaard, dit was mijn pm ruwweg:

Hey,

Kheb nog wat vragen niet zozeer op CO / CO2 maar over blusmiddelen algemeen..

Ik heb vandaag het proefexamen op www.mijnnbbe.nl gemaakt over Repressie en daarin lieten ze een verdeelstuk (1 toevoer, 3 uitgangen) zien en vroegen ze in welke volgorde de stralen op welke koppeling werden aangesloten.. Ik had het boek voor me liggen, wist het niet uit mn hoofd en probeerde het op te zoeken maar het stond er niet in.. dus ik naar gezond verstand gehandeld en gezegd:
\|/ is respectievelijk straal 3, 1, 2 (straal 1 leek me handig dat je die ook in het midden zette omdat het rechtdoor ging, minder weerstand/drukverlies ofzo, weet ik veel :P, en dat straal 2 en 3 gewoon verder naar rechts doornummeren was) maar het bleek dus 1, 3, 2 te zijn, en mijn vraag: waarom?

mijn 2e vraag ging over schuim, en dan in het bijzonder over het s.v.m.-percentage. Dit zou altijd een vast percentage zijn, maar hoe / wie bepaald dat en waarop wordt dat besluit genomen? In de voorbeelden wordt gesproken van 3% maar goed, zie mijn vraag..
ik snap het dus wel hoe je het verschuimingsgetal berekend en hoe je op de hoeveelheid mengsel komt etc, maar het s.v.m.-percentage is niet helemaal duidelijk




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2007, 21:13:06
Je krijgt wel een eigen topic!  ;) Je kan dat in je profiel instellen dat alle PM's bewaard worden  :)


ACKevin

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2007, 21:22:46
Ja SEH Zustertje had dat inmiddels gePMed dus dat staat nu aan :) en leuk zo'n eigen topic :P Zullen vast wel wat vragen in komen te staan tijdens de rest van mn opleiding :)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #3 Gepost op: 20 november 2007, 20:21:29
het percentage schuim word bepaalt door de leverancier. deze geeft aan of het een 3 6 of soms zelfs wel 9% moet zijn om een kwalitatief goed schuim te krijgen. ook kan het zijn dat je met 1 schuim 3 of 6% kan vermengen. het spreekt voor zich dat je met 6% van hetzelfde svm minder schuim maar wel van betere kwaliteit kan maken. afhankelijk van de brand kun je voor 3 of 6% kiezen.
als het een 3% schuim is heeft het geen zin om er 6% door je tussenmenger heen te jagen. dit heeft geen meerwaarde en is je schuim veel sneller op.

je moet ook nog even rekening houden met wat er brand en of je schuim daarvoor bestemd is. (alcoholbestendig schuim of normaal schuim) deze kunnen elkaar ook weer tegen gaan werken wat dus minder schuim oplevert in plaats van meer schuim

leuk topic trouwens om weer een beetje de basis regels op te halen vanhoe zat het ook alweer precies en niet op de automatische piloot te gaan varen..... ;)

succes ermee!


ACKevin

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 november 2007, 23:17:43
Dankje! Verschillende soorten schuim had ik inderdaad al door, maar zat puur even met die tussenmenger / svm-percentage, is nu helder! thnx :)


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #5 Gepost op: 21 november 2007, 13:23:15
Ik heb vandaag het proefexamen op www.mijnnbbe.nl gemaakt over Repressie en daarin lieten ze een verdeelstuk (1 toevoer, 3 uitgangen) zien en vroegen ze in welke volgorde de stralen op welke koppeling werden aangesloten.. Ik had het boek voor me liggen, wist het niet uit mn hoofd en probeerde het op te zoeken maar het stond er niet in.. dus ik naar gezond verstand gehandeld en gezegd:
\|/ is respectievelijk straal 3, 1, 2 (straal 1 leek me handig dat je die ook in het midden zette omdat het rechtdoor ging, minder weerstand/drukverlies ofzo, weet ik veel :P, en dat straal 2 en 3 gewoon verder naar rechts doornummeren was) maar het bleek dus 1, 3, 2 te zijn, en mijn vraag: waarom?

Ik heb het toevallig net vorige week gehad. De reden dat volgorde 1, 3, 2 wordt aangehouden is dat de middelste (3) wordt gebruikt om te ontluchten als je maar 1 of 2 aanvalsslangen aansluit.


ACKevin

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2007, 14:53:23
Ja ik had het ook nagevraagd op de post, en 3 werd ook vrij gehouden voor het geval er verlengd moest worden.. dan heb je geen ongewenste bochten in je slang als hij op 1 of 2 zou zitten.. :)


ACKevin

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2007, 12:48:09
Ok nieuw dilemma. We hebben met de cursusgroep afgelopen week de laatste theorieles ademlucht gehad. Aansluitend op deze les hadden we voor de gein even het oefenexamen op www.mijnnbbe.nl gedaan en hierin stond de volgende vraag:

Citaat
Vraag 2:

U krijgt de opdracht om een pand binnen te gaan met ademluchtbescherming. U moet daar koolmonoxide meten. Bij het betreden van het onveilige gebied bedraagt uw flesdruk 230 bar.
Bij welke stand op de manometer moet u aan de terugweg beginnen?

- 70 bar
- 125 bar
- 150 bar

Nu ben ik van mening dat je er hier vanuit moet gaan dat we starten met een volle fles van 300 bar. Een fles van 200 bar is niet mogelijk omdat je met een afwijking van 10% nooit op 230 bar kan komen. 300 bar is dan je begindruk, je aankomstdruk is 230 bar, wat een verbruik geeft van 70 bar. Je moet je reservedruk in acht nemen wat 55 bar is, wat samen met 70 bar op 125 bar neer komt, antwoord B dus.. Dit is ook goed volgens het examen.

Alleen nu ben ik het met meerdere mensen uit mijn groep eens dat dit nogal discutabel is. Er staat nergens dat je met 300 bar begint, dit zou namelijk net zo goed je 2e verkenning kunnen zijn. Andere redenatie:

Citaat
Er staat nergens dat ik met een druk van 300 bar ben begonnen aan de verkenning. Het kan best zijn dat dit je 2e verkenning is en dan begin je volgens mij wel met 230 bar.

Dan wordt de berekening (230+55)/2 = 142 bar en naar boven afronden wordt het 150 bar.


Ik vind weer dat 142 afronden naar 150 te extreem is, maar het blijft verder een aannemelijke redenatie..

uitleg aub?


korsakoff

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2007, 13:18:19
Het is weer een staaltje tekst verklaren ipv inzicht toetsen. Heeft het NBBE patentrecht op  :(

Ik zal hem uitleggen:

1. Je start indien niets anders doorgegeven wordt, met een flesdruk van 300 bar.
2. Je gaat samen met een maat op pad en loopt, met ademlucht aangekoppeld, door totdat je meter aangeeft dat er koolmonooxide te meten is. Vanaf hier heet het 'onveilig gebied'. Je hebt nu de heenweg afgelegd en je bent bij je inzetvakje gekomen. Je meet wat en je doet wat en je peutert eens wat in je neus en dan moet je weer terug.
3. De weg terug kost volgens de boekjes net  zovee lucht als de weg heen en je hoort bij 55 bar flesdruk buiten te staan (BUITEN FLUITEN).

Op de heenweg heb je inderdaad 300-230=70 bar gebruikt, dat heb je dus op de terugweg ook nodig. 70+55=125 bar is het moment dat je vanaf de grens van het onveilig gebied terug naar het begin moet lopen.

Je moet deze vorm van inzet zien als een "inzet" zoals ze ook doorgerekend worden voor 'uitbreiding voorkomen' (wat dat ook precies moge betekenen) en niet als een verkenning waarbij je halverwege de flesdruk (300-55 bar) retour moet.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2007, 20:45:59
Ja ik had het ook nagevraagd op de post, en 3 werd ook vrij gehouden voor het geval er verlengd moest worden.. dan heb je geen ongewenste bochten in je slang als hij op 1 of 2 zou zitten.. :)
3 is tevens een 3duims  aansluiting, in tegenstelling tot 1 en 2, en de reden is idd om vanaf het verdeelstuk evt door te gaan met 3 duimers  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid