Structureel 12 uurs diensten

Auteur Topic: Structureel 12 uurs diensten  (gelezen 11143 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ARNO

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • BRW Stede-Broec / Instructeur BHV
Gepost op: 22 november 2007, 11:27:51
Hoi Allemaal

Ik zou graag jullie mening willen horen over het.

structueel draaien van 12 uurs diensten in het weekend.
Mag dit wettelijk?
Wat vind je er van?
Ben zeer benieuwd naar jullie gedachten gang over dit.

grt Arno




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2007, 16:03:25
Wat staat er in je contract ?

En waarom zou dit wettelijk niet mogen ? Ik draai enkel 12 uurs diensten en vindt t prima zo.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2007, 10:22:40
Mag het wettelijk gezien?
Bij mijn weten, al kon ik geen duidelijke info vinden, mag dit onder voorwaarde dat je je dan aan pauzes en minimale tijden tot de volgende dienst houdt (en een maximum per week, dacht ik). Hoe die tijden er precies uitzien weet ik niet.
Wat ik ervan vind?
Nou ja, als oproepkracht is het lekker verdienen, dus persoonlijk heb ik er geen problemen mee. Het is wel zo dat ik het na een uur of negen dienst wel een beetje moe ben, en dan moet je er nog drie. Als je nou maar genoeg ritjes hebt, dan vliegt de tijd om. Murphy's Law natuurlijk dat die diensten dan vreselijk rustig zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2007, 13:36:52


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2007, 13:58:38
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=123 google is je vriend... ;)

Hoeveel mag u werken?
   Documentindex


U mag werken:

    * per dienst: maximaal 12 uur;
    * per week: maximaal 60 uur;

Let op: u mag niet iedere week het maximaal aantal uren werken. Als u uw arbeidstijd over een langere periode bekijkt, zien uw werkuren er zo uit:

    * per week per 4 weken: gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier weken lang; in een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken;
    * per week per 16 weken: gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16 weken lang.

Met uw werkgever maakt u afspraken hoe u de werktijd per dag en per week invult.

Voor kinderen onder de 16 en jongeren van 16 en 17 jaar gelden aparte regels. Ook gelden enkele speciale regels voor zwangere of pas bevallen vrouwen.

Rust na werktijd

    * Na een werkdag mag u 11 uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.
    * Na een werkweek mag u 36 uur aaneengesloten niet werken. Als uw werkweek bijvoorbeeld op zaterdag om 16.00 uur eindigt, dan mag u vanaf maandag om 04.00 uur weer aan het werk gaan.
    * In een periode van 14 dagen werkt u minimaal 72 uur aaneengesloten niet. Deze periode mag gesplitst worden in twee perioden van minimaal 32 uur.

Pauze houden

    * Werkt u langer dan 5 1/2 uur, dan hebt u minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier;
    * Werkt u langer dan 10 uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Die mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.

In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao)  kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als u langer dan 5 1/2 uur werkt, hebt u in ieder geval 15 minuten pauze.
Bent u verplicht om op zondag te werken?
   Documentindex


Het uitgangspunt is dat u op zondag niet hoeft te werken, tenzij uw werkgever dit met u heeft afgesproken.

Hij mag dit overigens alleen doen als het soort werk het werken op zondag noodzakelijk maakt. Bijvoorbeeld in de gezondheidzorg, horeca, bij de politie of brandweer. Maar bijvoorbeeld ook in de industrie waar een bepaald productieproces niet onderbroken mag worden.

Ook kunnen de bedrijfsomstandigheden zondagswerk noodzakelijk maken. In dat geval moet uw werkgever eerst met de ondernemingsraad overeenstemming bereiken. Bovendien moet u ook zelf hiermee instemmen.

U hebt minstens 13 vrije zondagen per jaar. In uw cao kan zijn afgesproken dat het aantal vrije zondagen minder dan 13 is, maar ook in dit geval moet u daar zelf mee instemmen.
Welke regels gelden er voor nachtdiensten?
   Documentindex


Er is sprake van een nachtdienst als u tijdens een dienst meer dan 1 uur werkt tussen 00.00 uur ’s nachts en 06.00 uur ’s ochtends. Voor nachtdiensten gelden strengere regels dan voor dagdiensten.

Aantal uur in een nachtdienst

   * Per nachtdienst mag u niet meer dan 10 uur werken.
    * Als een nachtdienst eindigt ná 02.00 uur werkt u hierna minimaal 14 uur niet. Maximaal 1 keer per week mag dat ingekort worden tot 8 uur. Maar alleen als het soort werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.
    * Als een nachtdienst eindigt vóór 02.00 uur geldt net als bij dagdiensten dat u na de dienst 11 aaneengesloten uren niet mag werken.
   * Maximaal 5 keer per twee weken en 22 keer per jaar mag u 12 uur in een nachtdienst werken. Na een nachtdienst van 12 uur mag u minimaal 12 uur niet werken. De gebruikelijke voorgeschreven 14 uur rust na een nachtdienst is hier niet haalbaar omdat tussen deze en de volgende dienst slechts 12 uur zit.

Aantal nachtdiensten

    * U mag per 16 weken maximaal 36 nachtdiensten draaien (117 nachtdiensten per jaar)
    * U mag niet meer dan 7 achtereenvolgende diensten werken als één van die diensten een nachtdienst is. Dit mogen er 8 zijn als het soort werk of de bedrijfsomstandigheden dit noodzakelijk maken en dit in een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) is afgesproken.
    * Als u slechts af en toe een nachtdienst draait (minder dan 16 keer per 16 weken) geldt hetzelfde als voor dagdiensten: gemiddeld 48 uur werken per week.
    * Als u regelmatig nachtdiensten draait (16 keer of meer per 16 weken), dan mag u niet meer dan gemiddeld 40 uur per week werken binnen die 16 weken.

Verhogen aantal nachtdiensten

    * Het aantal nachtdiensten mag bij collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) worden verhoogd van 117 naar 140 nachtdiensten per jaar als het soort werk of de bedrijfsomstandigheden dit noodzakelijk maken,.
    * Wanneer u maar een paar uur werkt tussen 00.00 en 06.00 uur, bijvoorbeeld als uw werkdag om 04.00 uur begint, dan zou u op nog veel meer dan 140 nachtdiensten per jaar uitkomen. Er is immers sprake van een nachtdienst als u tijdens een dienst meer dan 1 uur werkt tussen 00.00 uur ’s nachts en 06.00 uur ’s ochtends. In dat geval geldt dat u niet meer dan 38 uur per 2 weken mag werken tussen 00.00 en 06.00 uur.

Als u bijna altijd ’s nachts werkt
Nu de nieuwe Arbeidstijdenwet op 1 april 2007 in werking is getreden, is ook de overgangsregeling Permanente nachtarbeid voor onbepaalde tijd van kracht. Als u al vóór 1 januari 1996 vooral ’s nachts werkte, en u doet dat nu nog steeds, dan mag u ook na 1 april dit werkpatroon voortzetten. In elke periode van 4 aaneengesloten weken mag u maximaal 20 nachtdiensten draaien.






Wat als er in uw cao andere regels voor Arbeidstijden staan?

De nieuwe Arbeidstijdenwet is op 1 april 2007 in werking getreden. Voor sectoren die een cao hebben afgesloten die vóór genoemde datum in werking is getreden, is er een overgangsregeling. In deze sectoren blijft de oude wet van toepassing tot op het moment dat die cao afloopt, maar nooit langer dan 1 jaar na inwerkingtreding van de wet. Uiterlijk op 1 april 2008 geldt de nieuwe wet voor alle sectoren.


Maar val je onder de taxi dan is het volgende van kracht:

Hoe zit het met arbeid in de nacht?
   Documentindex


Nachtdienst: meer dan 1 uur arbeid tussen 00.00 uur ’s nachts en 06.00 uur ’s ochtends.

Licht en zwaar wegvervoer
Voor alle vervoer dat onder het ATB-v valt, geldt:

    * ten hoogste 43 nachtdiensten per 16 weken, of
    * ten hoogste 20 uren arbeid tussen 00.00 en 06.00 uur per 2 weken

Verruiming voor bijzonder vervoer
Is er sprake van:

    * vervoer van brood- en banketbakkerijproducten
    * vervoer van goederen van en naar distributiecentra, terminals of luchthavens
    * grensoverschrijdend vervoer van bloembollen, bloemen, planten en boomkwekerijproducten, groente en fruit
    * vervoer per taxi
    * vervoer voor het onderhoud en de aanleg van wegen en railverbindingen

dan geldt:

    * ten hoogste 52 nachtdiensten per 16 weken en 140 per 52 weken, of
    * ten hoogste 38 uren arbeid tussen 00.00 en 06.00 uur per 2 weken


hocje en chaufje

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2007, 12:38:35
Ja, je mag een max aantal uren werken met een verplichte minimale rust van 11 uur , maar dit geldt voor de taxi cao, dus de blauwe platen op een hap wagentje, alsmede als je 4,5 uur hebt gewerkt ben je verplicht een rust van 45 min. in te nemen, daar tegenover staat als je bij een klant(patient) op de arts heb moeten wachten, en het duurde min. 15 min, dan kan de werkgever van jouw verlangen dat je dat als rust in je boek schrijft en geldt de 45 min weer niet, maar alleen een half uurtje pauze. Werk je meer dan 10 uur moet je een uur rust nemen. dus zo kun je wel aan twaalf uur komen en daadwerkelijk 10 of 11 uur werken en heb je voldoende tussenrust tussen 2 diensten en is alles volgens het boekje, nogmaals dit geldt voor de taxi, meer info, kijk een bij de ivw.nl/taxi of personenvervoer. met vr. gr. chauf


Laura

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 april 2008, 06:54:35
Wij draaien zelfs dertien uurs diensten ;)


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2008, 15:55:43
Dan vraag ik me af hoe verstandig dat is. De wetten en regels worden voor vrachtwagenchauffeurs strenger en strenger, maar een HAPchauffeur mag als het druk is wel doorrijden?
*leegheid*


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2008, 23:04:47
Jullie hebben een minder goed rooster dan ik
ik mag max 8 uur werken met 4 uur overwerk (vol continu net als jullie)
en na 3 of 4 nachten ben ik ook 4 dagen vrij

ik heb medelijden met jullie  :)
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2008, 12:22:41
Jullie hebben een minder goed rooster dan ik
ik mag max 8 uur werken met 4 uur overwerk (vol continu net als jullie)
en na 3 of 4 nachten ben ik ook 4 dagen vrij

ik heb medelijden met jullie  :)

Dan heb je het beter als de gemiddelde beveiligingsbeambte die heeft na meestal het volgende:
Vr 2300 - 0700
Za 2300 - 0700
Zo 2300 - 0700
Ma 2300 - 0700
Di RV ( rooster vrij )
Wo RV ( rooster vrij )
Do 1500 - 2300
Waar halen ze het lef vandaag Di om 0700 uur je nacht uitkomen en het een vrijedag te noemen. De meeste slapen dan tot ongeveer 1300 uur omdat je weer moet omschakelen om in je ritme te komen. In mijn ogen moet dit veranderen in Wo + Do RV en dan Vr pas de avond- of dagdienst.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen