Ongelukje in de branding

Auteur Topic: Ongelukje in de branding  (gelezen 5810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 22 november 2007, 12:23:55
Dit kwam ik tegen op het forum van RIB.net, een discussie over of en zoja hoe dit voorkomen had kunnen worden (aangenomen dat je dat zou willen):

filmpje, bezorgde moeders kunnen beter niet kijken

Henk




bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2007, 13:50:53
Ik weet niet of je zoiets kan voorkomen. Ik heb zelf wel eens (als schipper) meegemaakt dat het maar nét goed ging.....

Jammer dat het filmpje stopt zodra de boot omgeslagen is. Ik neem aan dat het wel goed afgelopen is....

Groeten,
Mark


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2007, 17:23:39
Nou nog meer gewicht achterin goie lijkt me! Meer buitenboordmotoren!  Nog sneller om! hatsekidejj!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2007, 21:20:46
Ik weet niet of je zoiets kan voorkomen. Ik heb zelf wel eens (als schipper) meegemaakt dat het maar nét goed ging.....

Jammer dat het filmpje stopt zodra de boot omgeslagen is. Ik neem aan dat het wel goed afgelopen is....

Groeten,
Mark

terecht.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2007, 02:28:11
Had denk ik wel voorkomen kunnen worden:
- meer gewicht in het puntje (je ziet bij de eerste dijning golven al dat al het gewicht achterin zit) met de wind die staat niet handig om dan ook al je mensen achter in te houden
-periode afwachten. Doordat ze met constante snelheid, zonder inzicht tegen alle golven invaren zitten ze op het verkeerde moment op de verkeerde plek
-Snelheid (verlengde van hierboven). Door met de snelheid van de boot te spelen (is dus niet volgas varen..maar wel op de juiste momenten iets harder), hadden ze deze golf niet zo tegen gehad.

Als ik de boot zo zie varen is de opbouw en inrichting niet geschikt voor het varen op zee, maar elke schipper op zee heeft wel eens een situatie meegemaakt waarin dit had kunnen gebeuren. Hopelijk wat dit een trainings tripje en dan is dit een goed leermoment geweest.
[img]/img]


Paul K

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2007, 19:14:39
Het zou je maar gebeuren, misschien inderdaad iets meer inspelen op de golven met de snelheid en zo wat spelen met het motor vermogen.

Verder hoop ik maar niet in dit schuitje terrecht te komen!


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2007, 01:28:40
Het viel mij op dat je het eigenlijk al aan zag komen.

Het leek er niet op dat de schipper zijn vaargedrag aanpaste of iets probeerde.
Alsof hij of niet wist wat hij moest doen, of echt niet in de gaten had wat het gevaar was.

Natuurlijk zijn ongelukken nooit helemaal te voorkomen, echter moet je alles op alles zetten om ze te vermijden.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2007, 12:11:21
(...)

Als ik de boot zo zie varen is de opbouw en inrichting niet geschikt voor het varen op zee, maar elke schipper op zee heeft wel eens een situatie meegemaakt waarin dit had kunnen gebeuren. Hopelijk wat dit een trainings tripje en dan is dit een goed leermoment geweest.


Huh, dit is een atlantic 75, hoe bedoel je niet geschikt voor het varen op open zee????,Ik denk dat dit gevalletje alleen door de chauffeur te voorkomen was geweest.
ook is bekend dat het motorvermogen van de 21en de 75 niet optimaal is ( 2x75PK)
Er is wel geleerd, de atlantic 75 heeft een balast tank voor in de boot van 200KG, kost een beetje, scheelt heel veel.

Res  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2007, 14:45:07
Je zou ook met zijn allen iets minder achterin kunnen gaan zitten, is goedkoper en je meemt niet 200 kg xtra mee...

Henk


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2007, 16:30:30
De beste stuurlui staan aan wal. De atlantic is de beste rib ter wereld ontwikkeld door studenten begin 70 jaren en alleen maar door ontwikkeld. Als je eenmaal mee heb gevaren wil je niet anders.
Maar ook deze boot heeft zijn beperking. Je kunt er heel ver mee gaan. Als je een maal zo hoog uit de golf komt dan is het goed mogelijk dat de wind nog het laatste zetje geeft. Een paar jaar geleden is dat bij een station in het kanaal ook gebeurd.

Gisteren nog met de Griend buiten gevaren een atlantic 74 gevaren als we de ballast niet gevuld hadden dan had deze ook om gelegen. Met slecht weer moet je deze gewoon vullen.
Het verhaal over te weinig pk is weinig van belang, grotere motoren is meer gewicht en meer brandstof. Lever iets snelheid in en zet er werkschroeven onder zodat je meer stuwing hebt. Trim de motoren helemaal tegen de spiegel.
Gezien ik de schipper niet heb gesproken durf ik hier geen oordeel over te geven, zelfde geld is er een motor uitgevallen.
Het is een combinatie van factoren en zolang je het juiste verhaal niet weet kun je er ook geen oordeel over vellen.

Nog een prettige zondag

Groetjes Kees