piepers ambulance

Auteur Topic: piepers ambulance  (gelezen 5439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

V. Hoekstra

  • Gast
Gepost op: 5 oktober 2003, 20:18:23
hallo

ik heb een vraagje, waarom worden sinds kort de ambulance's in zeeland met 3 TVO toontjes opgepiept. Goes niet, maar zierikzee, tholen wel  en vlissingen geloof ik ook.




Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2003, 21:08:17
Het is mij ook al opgevallen dat er de code 74088 en 74089 worden gepiept. Dit zijn echter niet de code's  van de ambu's die  zijn namelijk 74108 en 74109 (Zierikzee). Ook wordt er een extra code meegepiept bij oproepen voor de brandweer, dus niet alleen van de Ambu.
Ik denk dat er het volgende aan de hand is. (Misschien leest er een centralist mee die het een en ander nader kan verklaren.)

Sinds vorige week is het eiland Tholen bij de RAC bijgevoegd. Ik heb het vermoeden dat de afstand te groot is om de zender op Tholen te besturen vanuit Vlissingen.
Als er nu een wagen gepiept wordt in de buurt van de regio Tholen (Schouwen, Oostelijk beveland, BoZ ) dan wordt er gepiept op een zender in de buurt van Tholen met  de code's 74088 74089 en de wagencode gepiept. Vervolgens gesproken woord.
Ondertussen wordt dit automatisch opgenomen door de ontvanger op Tholen. Na verloop van tijd (plm 20 sec) wordt dit hele opgenomen 'riedeltje' uitgezonden op Tholen en Voila, het zou moeten werken.
Luister maar eens goed. Het gesproken woord is na de code's 74088 74089 is exact het zelfde als de eerder uitgezonden berichten.

Helaas gaat het nog te vaak mis.
Vaak is alleen het gesproken woord hoorbaar maar niet de 5tvo code. Het duurt best lang voordat Tholen gaat uitzenden. Soms hoor je al de wagen CPA oproepen en dan komt de melding pas op de pieper. Wat ook veel gebeurt, en zeker bij drukte, is dat Tholen lekker staat te zenden als er bv in Zierikzee alweer een volgend pieper bericht uitgezonden wordt. 2 zenders 'over' elkaar werkt dus niet en de piepers blijven braaf stil.

Nogmaals, ik denk dat het zo in elkaar zit. Dit is gebaseerd op enkele weken van luisteren vanaf verschillende lokaties. Hopelijk leest er een centralist van RAC Vliss. mee die misschien wat extra uitleg kan geven. misschien kunnen ze ook wat met deze info doen zodat 'mis-alarmeringen' door de vertraging op Tholen te voorkomen valt. Je zou er niet aan moeten denken als er wat zou gebeuren door een haperende relais zender

Groeten Ton.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2003, 16:06:04
Kan iemand mij vertellen wat er met TVO bedoeld wordt? Ik lees het wel meer, maar wat het betekent? ??? :-[

Christian


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2003, 18:09:37
Christian,
5TVO is de naam, afkorting van de pieptoontjes waarmee de alarm ontvangers, mobilofoons, status berichten van de ambu e.d gestuurd worden.
Ik dacht das de volledige naam in nederlands was "5 toon volgorde" dus 5 toontjes. KLPD heeft in het verleden de 4 TVO gebruikt en in duitsland is er vaak een 6TVO hoorbaar.
Soms lees je ZVEI, dit is de duitse benaming.

5TVO is gemakkelijk in het gebruik omdat de toontjes in het 'gewone' audio spectrum vallen en dus via alle mobilofoons, portofoons e.d. te gebruiken is zonder dat deze speciale aanpassingen nodig hebben.

Met 5TVO is er meer mogelijk dan alleen alarmeren. Bij veel brandweer kazerne's is er een code in de elektrische deur opener geprogrammeerd, zodat de deur automatisch open gaat als er een alarm is.

Groeten,
Ton.


Rolf

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2003, 19:26:48
5 (spreekt voor zich) T=toon V=voor O=openen
De 5-toon is eigenlijk een soort telefoon nummer van een ontvanger als je 0900-8844 belt krijg je de politie aan de lijn als je de juiste 5 toon naar een ontvanger stuurt word deze "wakker" zo kun je een portofoon op "toonslot" zetten je word nu niet gestoord door het verkeer van je collega's is er een bericht voor jou als gebruiker 12345 gaat deze toon volgorde de lucht in en je portofoon word weer wakker en schakelt de luidspreker weer in zodat je de berichtgeving hoort.
Je kunt er ook een slagboom mee sturen of een bewakings camera de zoom,pan en tilt (pan=draai L/R tilt=op/neer)
De brandweer gebruikt op veel plaatsen (nu nog wel) een 5TVO voor de alarm ontvangers van het personeel open te sturen door de juiste "telefoonnummers" (5TVO's) naar de ontvanger te sturen word deze wakker en geeft als een soort babyfoon een één richting spraak verbinding door.
De mensen voor wie dit bericht niet bedoeld is (andere 5TVO) blijft de alarm-ontvanger (pieper) gewoon "slapen"
In verband met het P2000 project zullen de ambulace en brandweer alarmering in de toekomst als tekst bericht naar een semafoon verzonden worden.
Een van de voordelen is dat niet alleen een groep opgeroepen kan worden maar ook ieder personeels lid appart.
Natuurlijk gebeurt deze oproep rechtstreeks van uit de alarmcentrale zonder tussenkomst van een telefoniste of dergelijken.
In Limburg zuid draaid de gehele ambu alarmering al op de pieper en de communicatie via het C2000 netwerk

P2000=paging (piepen op z'n engels) C2000=Communicatie


Ambu.952

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2003, 10:58:27
Dus als ik het goed begrijp krijgen de ambu en de brw nieuwe piepers? Maar wat doen ze dan met de oude?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2003, 11:05:42
Dus als ik het goed begrijp krijgen de ambu en de brw nieuwe piepers? Maar wat doen ze dan met de oude?

LET OP,

er komt steeds meer analoge apparatuur op de markt voor een appel en een ei. Als c 2006 eenmaal draait zonder schaduw hebben ze niets meer aan het oude spul

Henk


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2003, 10:23:40
Ik hoop dat ze de oude piepers dumpen op de (hobby) markt.
Ondanks dat ze vaak behoorlijke gebruiks sporen hebben, zijn ze vaak prima om te bouwen en te programmeren voor vele leuke doeleinden. De ontvangertjes zijn van zeer hoge kwaliteit.
Je kunt ze na een kleine aanpassing heel goed gebruiken als ontvanger van het P2000 signaal welke je laat decoderen door een computer. Dan Hoef je niet je scanner hiervoor te gebruiken.

Ton.


Rolf

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2003, 22:31:26
Citaat
Je kunt ze na een kleine aanpassing heel goed gebruiken als ontvanger van het P2000 signaal welke je laat decoderen door een computer. Dan Hoef je niet je scanner hiervoor te gebruiken.
 
Skipper wat heb je nu weer op het forum gezet nu is het einde zoek ;D
Om nou te voorkomen dat we nog langere verhalen moeten schrijven op het forum de volgende link:
http://www.p2000-flex.tk/
Hier staat een schat aan informatie over de nieuwe manier van alarmeren.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2003, 23:16:00
Hoi Rolf,
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
 Op dit moment worden op mijn computer de P2000 meldingen gedecodeerd door het programma Pocflex. Het signaal wordt ontvangen door mijn scanner die ik nu dus nergens anders meer voor kan gebruiken.
Als straks P2000 helemaal actief is komen er veel piepers op de markt waar je niet veel mee kunt.
Die kun je vervolgens simpel ombouwen (Discriminator uitgang) en de freq. omprogrammeren (169.6500) zodat die als ontvanger dient. Dan heb je een klein en kwalitatief hoog ontvangertje welke je aan de PC kan hangen. Dan kan je de scanner weer voor andere doeleinden gebruiken.

Alleen met C2000 in de lucht zou ik eigenlijk ook niet meer weten waar ik dan eigenlijk naar zou moeten luisteren. :( :(