Voorbehouden handelingen bij noodsituaties

Auteur Topic: Voorbehouden handelingen bij noodsituaties  (gelezen 33384 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #30 Gepost op: 30 november 2007, 14:54:40
Ik heb dit bij een paar websites gezien:

Ik zie in het stukje van Postbus 51 een hele belangrijke, zo niet alles bepalende, zin:
Bovenstaande handelingen mag u alleen uitvoeren als u daarvoor geleerd heeft, of als u toestemming heeft van een arts.

En in de PDF over de Wet BIG lees ik in het hoofdstuk "Mag iemand in een noodsituatie een voorbehouden handeling verrichten?" niets waaruit blijkt dat een leek voorbehouden handelingen mag uitvoeren.


Franc


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #31 Gepost op: 30 november 2007, 15:03:24
Ik zie in het stukje van Postbus 51 een hele belangrijke, zo niet alles bepalende, zin:
Bovenstaande handelingen mag u alleen uitvoeren als u daarvoor geleerd heeft, of als u toestemming heeft van een arts.

En in de PDF over de Wet BIG lees ik in het hoofdstuk "Mag iemand in een noodsituatie een voorbehouden handeling verrichten?" niets waaruit blijkt dat een leek voorbehouden handelingen mag uitvoeren.


Franc

Je kan selectief lezen of niet  :-X

Hoewel ik het met iedereen eens ben dat men in nagenoeg alle gevallen ver weg moet blijven van de voorbehouden handelingen heeft Anouk in dit geval gelijk en is dat ook wat ik lees op de website van Postbus 51. Ook lees ik dat in de wet BIG waar ik enige pagina's terug al uit gequote heb.

Even voor de volledigheid wat meer tekst van de betreffende postbus 51 site:
Citaat
Mag ik, of iemand anders die geen arts is, medisch handelen in een noodsituatie?In noodsituaties moet u hulp verlenen ‘naar beste weten en kunnen’. Het is mogelijk dat u in een noodsituatie een medische handeling moet verrichten. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als u iemand ziet stikken of als u getuige bent van een ongeluk. U moet dan doen wat u kunt om iemand te helpen.

Voorbehouden handelingen
Buiten noodsituaties mag u bepaalde handelingen niet zomaar uitvoeren. Deze handelingen worden voorbehouden handelingen genoemd.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #32 Gepost op: 30 november 2007, 15:22:32
Je kan selectief lezen of niet  :-X
Hoewel ik het met iedereen eens ben dat men in nagenoeg alle gevallen ver weg moet blijven van de voorbehouden handelingen heeft Anouk in dit geval gelijk en is dat ook wat ik lees op de website van Postbus 51. Ook lees ik dat in de wet BIG waar ik enige pagina's terug al uit gequote heb.

Niet selectief, maar ik probeerde te lezen wat er staat...   ;)
Er wordt gesproken over 'medische handelingen' en 'voorbehouden handelingen'. Niet elke medische handeling is een voorbehouden handeling, zegt ook het Wet BIG boekje. Tenminste, zó lees ik het.


Franc


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #33 Gepost op: 30 november 2007, 15:28:56
Kijk dan nog eens een paar postings terug waarin ik quote uit de wet BIG het artikel betreffende de voorbehouden handelingen, ook daarin staat namelijk dat mocht er een acute noodzaak bestaan iedereen bevoegd is om deze voorbehouden handelingen uit te voeren.

Overige medische handelingen mogen dus altijd al door iedereen uitgevoerd worden (waarbij het maar weer de vraag is of dat verstandig is, zo zijn het omdoen van een nekkraag en beademen met een ballon geen voorbehouden handelingen maar toch ook allebei zeer zeker niet zonder risico)

En nogmaals de disclaimer dat ik niemand aanmoedig deze voorbehouden handelingen dan ook maar gauw te gaan leren op het internet  ;)


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #34 Gepost op: 30 november 2007, 15:59:01
Kijk dan nog eens een paar postings terug waarin ik quote uit de wet BIG het artikel betreffende de voorbehouden handelingen,

Niet gezien... Nu wel.     :-[
Ambtelijke taal, altijd lastig lezen.   ;)

ook daarin staat namelijk dat mocht er een acute noodzaak bestaan iedereen bevoegd is om deze voorbehouden handelingen uit te voeren.

Nu wil ik niet vallen over losse woorden, maar in het door jou geciteerde stukje uit de BIG wet wordt óók heel duidelijk gesproken over het beroepsmatig verrichten van deze handelingen. De Wet BIG is natuurlijk ook helemaal niet van toepassing op passanten, leken of EHBO-ers. Dus naar mijn idee is het nog steeds niet zo dat iedereen in noodsituaties voorbehouden handelingen mag uitvoeren.

Of lees ik nu weer te selectief.   ;)

En nogmaals de disclaimer dat ik niemand aanmoedig deze voorbehouden handelingen dan ook maar gauw te gaan leren op het internet  ;)

Dat moge duidelijk zijn.   ;D
Ik moet er niet aan denken dat een EHBO-er z'n balpennetje uit elkaar schroeft om een coniotomie uit te voeren (zoals ik al eens gezien heb in een spannende B-film  :) )


Franc


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #35 Gepost op: 30 november 2007, 16:20:12
Nu wil ik niet vallen over losse woorden, maar in het door jou geciteerde stukje uit de BIG wet wordt óók heel duidelijk gesproken over het beroepsmatig verrichten van deze handelingen. De Wet BIG is natuurlijk ook helemaal niet van toepassing op passanten, leken of EHBO-ers. Dus naar mijn idee is het nog steeds niet zo dat iedereen in noodsituaties voorbehouden handelingen mag uitvoeren.

Franc

Je hebt gelijk wat betreft het alleen geldig zijn van de wet BIG wat betreft het beroepsmatige handelen. Het interessante van de wet is nu dat wanneer er niks over instaat het is toegestaan en aangezien er nergens staat dat deze handelingen verboden zijn voor niet-beroepsmatig handelen door leken ze dus zijn toegestaan.

Dus jazeker mag iedereen in een noodsituatie voorbehouden handelingen uitvoeren  ;)

Overigens komt wel het strafrecht om de hoek kijken, immers je mag weer niet ongestraft iemand letsel toebrengen, maar dan zou er van opzet/nalatigheid sprake moeten zijn en dat neem ik voor het gemak maar even aan van niet.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #36 Gepost op: 30 november 2007, 16:51:23
Als eerste: Het is een fout om te denken dat je iedereen kunt redden die levensbedreigend gewond of aangedaan is. Soms kun je niet helpen en sterft een slachtoffer, ongeacht je EHBO-er, ambulanceverpleegkundige of arts bent. Door voorbehouden handelingen onopgeleid uit te voeren (en met een opleiding bedoel ik niet een internetpagina) red je als EHBO-er niet meer levens. Het klinkt ontzettend leuk, zo'n coniotomie maar besef wel wat je allemaal fout kan doen:
  - een halve centimeter te hoog en je snijdt het thyroid aan, wat een gigantisch bloedbad geeft
  - schiet uit en je haalt een carotis door. Idem effect
  - druk iets te hard en je schiet door de achterwand heen, de oesophagus in
  - je kan de stembanden onherstelbaar beschadigen
  - als je slachtoffer niet volledig verslapt is (en hoe wil je dat doen?) zal hij/zij niet stil blijven liggen terwijl je
    zijn/haar keel doorsnijdt...
  - als je de tracheotomie niet goed open weet te houden is de wond in een paar minuten weer dicht

etc.

Er staat waarschijnlijk een paar woorden in die je ff moet googlen... ook dat is een teken dat je je hier beter niet aan kunt wagen. Er zijn een paar goede redenen dat voorbehouden handelingen voorbehouden zijn om mee te beginnen. Je vermoordt er meer mensen mee dan je helpt.
Arts  www.alphalog.nl


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #37 Gepost op: 30 november 2007, 16:57:26
Je hebt gelijk wat betreft het alleen geldig zijn van de wet BIG wat betreft het beroepsmatige handelen. Het interessante van de wet is nu dat wanneer er niks over instaat het is toegestaan en aangezien er nergens staat dat deze handelingen verboden zijn voor niet-beroepsmatig handelen door leken ze dus zijn toegestaan.
Dus jazeker mag iedereen in een noodsituatie voorbehouden handelingen uitvoeren  ;)
Overigens komt wel het strafrecht om de hoek kijken, immers je mag weer niet ongestraft iemand letsel toebrengen, maar dan zou er van opzet/nalatigheid sprake moeten zijn en dat neem ik voor het gemak maar even aan van niet.

Dus dan komt het er eigenlijk op neer dat alle verwijzingen naar de Wet BIG in deze discussie nutteloos zijn, alleen al omdat een leek/EHBO-er niet gehouden is aan deze wet. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik als leek of EHBO-er straffeloos (in nood- én normale situaties, de wet is immers op mij niet van toepassing) medische handelingen kan verrichten omdat het in déze wet niet staat.

Zoals je zelf al aangeeft is hier het straf- (of misschien ook wel het civiel)recht van toepassing. In het strafrecht zal niet letterlijk de term 'voorbehouden handeling' voorkomen maar wel de genoemde opzet, nalatigheid, het toebrengen van lichamelijk letsel. En ik denk dat 'm daar de crux zit, heb ik door het uitvoeren van een coniotomie als leek iemands leven gered en er voor gezorgd dat-ie z'n leven lang met een canulle loopt? Of misschien zelfs wel een halsslagader doorgesneden.

Nee, ik denk niet dat je kunt stellen dat iedereen (in noodsituaties) voorbehouden handelingen mag uitvoeren.

Franc


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 30 november 2007, 17:00:13
Het slachtoffer mag je inderdaad aanklagen voor levensreddend letsel ;)
Arts  www.alphalog.nl


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #39 Gepost op: 30 november 2007, 17:12:38
Het slachtoffer mag je inderdaad aanklagen voor levensreddend letsel ;)

Wie zegt dat diegene was overleden als je het niet had gedaan. Dat kun je als leek nooit beoordelen. Dat was eigenlijk m'n punt, misschien wat krom omschreven.   ;)


Franc