EHBO met een Beperking?

Auteur Topic: EHBO met een Beperking?  (gelezen 6768 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 3 december 2007, 17:25:15
Hallo allemaal
Ik maak even een nieuw topic/ poll aan naar aanleiding van de stelling die in het topic voorbehouden handelingen is geponeert.

In dat topic gaat het specifiek over mensen met een gehoorsbeperking.

Mijn mening is als volgt.
Ik vind dat iedereen, zowel horenden, niet horenden, zienden, niet zienden, iedereen een ehbocursus moet kunnen volgen en het diploma moet kunnen behalen.
Wat betreft het voorbeeld slechthorendheid/doofheid ben ik van mening dat een slechthorende/dove persoon met hulpmiddelen zoals tolk, liplezen, geschreven tekst zeker een goede ehbo-er kan worden, en ook niet belemmerd hoeft te worden in het uitvoeren van eerste hulp.
Vele slechthorenden kunnen liplezen en zijn niet totaal afhankelijk van gebarentaal.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden... Laat je horen


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ACKevin

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 december 2007, 17:40:07
Ze mogen best een cursus volgen maar hoe laat je een blind persoon een mondholte controleren, een wond verbinden, alles moet op de tast wat niet altijd een voordeel is voor het slachtoffer. Zelfde met een doof persoon, hoe moet hij bij een mogelijk bewusteloos persoon horen dat hij weer bij kennis is, een pijnkreet, of een aanwijzing van het slachtoffer.. het slachtoffer kan binnenmonds praten waardoor liplezen lastig wordt, niet iedereen kan gebarentaal, en een tolk heb je 9 van de 10 keer niet bij de hand wanneer iemand in de stad neervalt.

1 van de 3 controles (horen, zien, voelen) vallen dus al af bij blinde en dove mensen. Hoe zie je of iemand transpireert, een bleke huid heeft, een slagaderlijke bloeding, gebroken been/arm wanneer men blind is? Of hoe hoor je een reutelende ademhaling wanneer iemand doof is?

Als er speciale opleidingsmethodes hiervoor zijn moet het allemaal best mogelijk zijn voor mensen met een beperking, maar het lijkt mij nogal moeilijk allemaal..


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 december 2007, 17:52:31
Ik heb gekozen voor de 2 optie, tenslotte hoe kan iemand die blind en/of doof is een slachtoffer fatsoenlijk onderzoeken cq uitvragen.

En daarnaast heb ik toevallig ook net 't antwoord van Anne gelezen in dat andere topic :


Ik heb een mailtje gestuurd n.a.v. deze discussie naar het Oranje Kruis. Ik kreeg (heel erg vlot) het volgende antwoord.

Goedendag,

 

Ik zit met de volgende de vraag n.a.v. een discussie op het EHBO en Lotus Forum. Is het mogelijk of zou het mogelijk moeten zijn dat iemand met een lichamelijke beperking zijn EHBO diploma kan behalen. Dit dan met de kanttekening dat niet alle onderdelen behaald zijn door lichamelijke beperking. Of anders certificaten voor die onderdelen die wel behaald zijn. Zie ook de discussie http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=169.0. Zelf vind ik dat je iemand met een lichamelijke beperking niet moet weigeren EHBO lessen te kunnen volgen. Wat is het standpunt van het Oranje Kruis en hoe gaat zij hier mee om.

Met vriendelijke Groet,

 

Anne Kleiterp


Geachte mevrouw Kleiterp,

 

Ik wil mijn antwoord graag in tweeën splitsen: het volgen van een cursus en het document wat daarbij hoort.

Wat betreft het eerste: het staat iedereen vrij om welke cursus dan ook te volgen; daar gaat Het Oranje Kruis niet over. Uiteraard moet wel goed worden bekeken wat iemands mogelijkheden zijn: een COPD- patiënt zal  grote moeite hebben met beademen; iemand met rugklachten zal zich verre moeten houden van de Rautek- greep. Het is een zaak van overleg tussen de cursist en de instructeur waar hij wel en waar hij niet aan mee kan doen.  Overigens kan ik me voorstellen dat een instructeur weigert de verantwoordelijkheid te dragen wanneer – om maar een voorbeeld te noemen - een ernstige hartpatiënt per sé aan inspannende oefeningen mee wil doen.

 

Wat betreft het document: Het Oranje Kruis kent sinds jaar en dag het Getuigschrift Eerste Hulp. Dit kan worden uitgereikt aan degene die om welke reden dan ook niet in staat is aan alle eindtermen voor het diploma Eerste Hulp te voldoen. Bijgaand treft u de tekst van een artikel hierover dat in juni 1999 in ons tijdschrift Reddingwezen is gepubliceerd  (aangepast aan de nieuwe benamingen die in augustus 2003 zijn ingevoerd) , alsmede de voorwaarden voor het verkrijgen van een getuigschrift. Het is wel zaak dat bij het aanvragen van het examen wordt gemeld dat er een kandidaat voor het getuigschrift bij is; het is niet zo dat iemand die voor het examen is gezakt achteraf een getuigschrift kan krijgen voor de onderdelen die wel goed zijn gegaan.

 

In de hoop u voldoende te hebben ingelicht,

 

Met vriendelijke groet,

 

Het Oranje Kruis

 

ir. J.H. van Linge

directeur


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #3 Gepost op: 3 december 2007, 20:15:39
Deze discussie is ook al eens aangehaald op het EHBO en Lotus forum http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=169.0 na aanleiding van iemand met rugproblemen. Daar is het antwoord van het Oranje Kruis uit voort gekomen. En gelukkig is het inderdaad mogelijk voor mensen, met een lichamelijke beperking, om deel te nemen aan een EHBO cursus. Zij kunnen daarvoor een getuigschrift ontvangen als zij niet aan alle eindtermen kunnen voldoen.

Wat betreft een dove persoon, die kan voor een deel wel voldoen aan de eindtermen maar zal inderdaad problemen kunnen krijgen bij het vasstellen van de ademhaling. Alhoewel ik daar ook niet zeker van ben omdat er nog twee opties over zijn. Doven leren omgaan met hun handicap en gebruiken hun overgebleven zintuigen effectiever. Het uithoren of geruststellen van een so kan ook lastig zijn. Maar zoals de vader van een dove dochter al eens zij bij een lezing: "Toen ik met mijn dochter in Engeland, op een congres voor doven was, voelde ik mij gehandicapt! Ik was daar één van de weinige die de gebarentaal niet begreep"  ;)

Ik heb dan ook gekozen voor de tweede optie maar het eerste antwoord is ook mogelijk.
Groet Anne


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 3 december 2007, 20:59:04
Ik mis een relevante optie, namelijk de mogelijkheid om, conform de uitvoeringsbepalingen van het Oranje Kruis, een certificaat af te geven in het geval dat mensen bepaalde onderdelen niet kunnen of willen doen.

Maar los van bovenstaande ik vind het van de pot gepleurd, dat mensen met beperkingen geen EHBO cursus zouden mogen volgen.
Die mensen hebben ook naasten die ongevallen kunnen krijgen en zijn ook niet blij als ze niets kunnen doen.
Ik neem de moeite om in voorkomende gevallen mensen aan te leren wat ze wel kunnen. En de betreffende krijgt een prachtig certificaat.
Dat is goed voor mijn en hun gemoedsrust


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2007, 21:49:20
Tja de stelling is wel erg zwart-wit, iedereen met een beperking hoe groot of klein ook wordt op een hoop gegooid.
Sommige beperkingen zullen geen enkel beletsel zijn om het volwaardige diploma te halen, andere beperkingen kunnen deelname volledig uitsluiten.

Ik ben wel van mening dat je aan de eindtermen van de opleiding moet voldoen om het diploma te ontvangen, het diploma is immers niets anders als een verklaring dat je aan die termen voldaan hebt.
Kun je er niet aan voldoen dan krijg je geen diploma, maar dat is zeker geen schande, voor deze groep is een certificaat (evt van deelname) een mooi alternatief.

Jacques

(De stelling is voor mij dus niet te beantwoorden)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2007, 22:13:59
Mee eens.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2007, 22:34:12
Is ook niet echt mijn stelling he jongens. :-\
duss misschien kan de oorspronkelijke poster m nog eens toelichten.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 4 december 2007, 00:18:10
Ik heb aangegeven , Ja, iedereen moet een cursus kunnen volgen enbij goed gevolg een diploma krijgen om vervolgens hulp te verlenen indien nodig

Indien het is afgenomen met goed gevolg is er toch ook geen probleem?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 4 december 2007, 22:07:00
"Lichamelijke beperking" is mij te vaag. Iemand die geen armen heeft, kan geen eerste hulp verlenen, iemand die doof is, kan dat wel.
Arts  www.alphalog.nl