400D tegen rook beschermen

Auteur Topic: 400D tegen rook beschermen  (gelezen 7699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2007, 21:05:01
OK, dus in principe, als de rook niet te veel/te dik is zou het geen schade kunnen aanbrengen aan m'n camera?

Sam

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, maar dat is een idee. Je behuizing zit overal strak op elkaar en volgens mij dicht de lensfitting zich ook wel aardig af.

Maar zijn allemaal suggesties. Mijn camera doet het nog steeds in ieder geval ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2007, 21:40:13
Wat is belangrijker... je camera beschermen tegen rook (en hitte?) of je longen beschermen... ;D

In de rook zitten zuren (bijv HCl) die misschien ook je coating van je lens aantasten? Volgens mij kom je toch op een onderwaterhuis uit...  ;)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2007, 21:43:37
Ik loop wekelijks met m'n camera door de rook... Ook in zulke dikke rook waarbij je max 30 cm zicht heb... en weetje? nog nóóit wat met m'n camera's gebeurt! ;) (350D - 30D) Het enige wat ik er altijd aan over houd is een smerige lens... behoorlijk vet enzo.

MAAR dit is geen verbrandingsrook zoals je bij vuur hebt! vuur-rook is veel warmer en dat kan je body en lens wel aantasten... nooit boven de 35 graden gaan, is mij geleerd. En in de rook kunnen roetdelen zitten die op je sensor kunnen komen... en dat veroorzaakt weer hinderlijke vlekjes.
Discorook: no problemo
brandrook: risico... Gewoon niet met je camera in lopen, tenzij hij helemaal geseald is (zoals een 5D of 1D)


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2007, 21:50:14
Wat is belangrijker... je camera beschermen tegen rook (en hitte?) of je longen beschermen... ;D

In de rook zitten zuren (bijv HCl) die misschien ook je coating van je lens aantasten? Volgens mij kom je toch op een onderwaterhuis uit...  ;)

HCl in rook zuur?? ;D
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #14 Gepost op: 10 december 2007, 21:51:18
Is HCl geen keukenzout, heb al een paar jaar geen scheikunde, dus als ik het niet goed heb, weet je waar het aan ligt ;D ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #15 Gepost op: 10 december 2007, 21:55:47
Is HCl geen keukenzout, heb al een paar jaar geen scheikunde, dus als ik het niet goed heb, weet je waar het aan ligt ;D ;)

Was HCl niet zoutzuur  ::)


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #16 Gepost op: 10 december 2007, 21:56:02
keukenzout is NaCl meestal ::)
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


Mind

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Inline Explorer
Reactie #17 Gepost op: 10 december 2007, 21:56:34
Was HCl niet zoutzuur  ::)

ook fout ;D
It's like the latest news, it's all wrong.  Pictures


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #18 Gepost op: 10 december 2007, 21:58:05
ook fout ;D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofchloride

"Zoutzuur is een oplossing van waterstofchloride in water. "

Kortom;

HCl (aq) is zoutzuur dus, en HCl gewoon is de WaterstofChloride ;)

Dus even aan Palmpie, welke variant bedoelde je?

My bad :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 10 december 2007, 22:01:47
HCl in rook zuur?? ;D

Is HCl geen keukenzout, heb al een paar jaar geen scheikunde, dus als ik het niet goed heb, weet je waar het aan ligt ;D ;)

Ach gelukkig heb ik niet meer verstand van verzekeren maar wel van brand... Voor je iemand uitlacht moet je wel zeker zijn van je feiten...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandpreventie

(...)

Gifgassen

Gifgas komt altijd voor in een brand. Behalve CO (koolmonoxide) dat zeer giftig en niet te ruiken is, kunnen er gassen voorkomen die de longen verbranden, zoals: Waterstofchloride (HCl) en Blauwzuurgas (HCN). Deze gassen zijn uiterst giftig en dodelijk. De meeste slachtoffers komen daarom niet om door het vuur, maar door rookgasvergiftiging. Bij brand is het dus niet zo, dat er sprake is "rook", zoals heel vaak wordt gedacht. De gassen die vrijkomen tijdens een verbrandingsproces zijn, gloeiend heet, sommigen uiterst explosief en zeer giftig. Waterstofchloride verbrandt de longen en als er grote hoeveelheden worden ingeademd kan de verbranding zo intens zijn, dat de longen reageren met grote hoeveelheid lichaamsvloeistof aan te trekken. Men verdrinkt dus letterlijk in zijn eigen lichaamsvloeistof. Daarom is het ook zo gevaarlijk om zonder adembescherming een brandend pand binnen te gaan. Alleen gekwalificeerd personeel met adembescherming (zoals de Brandweer) mag dan nog (onder bepaalde condities) een brandend pand binnen gaan.

(...)



Twee happen rook:

Beste lezer,

Enige tijd geleden stuurde wij u een e-mail om u te berichten over de voortgang van de serie Door het vuur, de mens achter de brandweer.

Het uitzendschema van de serie is nu ook gedeeltelijk bekend:
(...)

Brand in parkeergarage

Herman de Vries is een brandweerman in hart en nieren. Tijdens een brand in een parkeergarage verliest hij zijn ademmasker. Hij ademt hierbij giftige rook in met als gevolg dat hij nu nog maar achttien procent longinhoud heeft. Momenteel staat hij op de lijst voor een longtransplantatie. Over zijn ervaringen heeft hij een boek geschreven.
(...)