Net pak en rangen

Auteur Topic: Net pak en rangen  (gelezen 19903 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2003, 12:48:13
Beste allemaal,

Ik stond als eerste te juichen toen er besloten werd de rangonderscheidingstekens te laten vallen. Jammergenoeg waren er collega vrijwilligers die het idee hadden dat de strepen hun meer 'waarde' gaven.

Wat ik wel jammer vond (en vind) is dat de functie-tekens verdwenen zijn. Voorheen kon je precies zien waar iemands aandachtsgebied lag:

*  Verbindingen     *  Magazijn   *  Administratie
*  Instructeur         * Arts           *  Verpleegkundige
enzoverder.

Ik denk dat het voor de buitenstaander ook van belang is te weten wie aan zijn zijde staat als hulpverlener. Dus wat mij betreft mag er in ieder geval best een aanduiding arts-verpleegkundige-EHBO komen.
Let wel, dit vind ik alleen van belang voor de buitenwacht. Binnen taakveld 3 weet over het algemeen iedereen wel van elkaar wat zijn of haar functie is.


Danny Ubachs bc
Docent EHBO
Verpleegkundig docent BLS/AED
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


joost

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2003, 13:31:53
Ik ben het roerend met je eens !
Ik heb ergens aan de muur wel gezien dat er van die euh..." insigens " ( ik weet niet hoe ik het anders moet noemen ) zijn voor aanduiding van: "verbindingen " "arts" verpleegkundige" enz enz....het waren wel oude maar als je ze een beetje moderniseerd moet het wel van toepassing kunnen zijn.

Ook weer iets om over na te denken.

groetjes joost


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2003, 17:08:37
Heb ut al eens gevraagd in een eerder posting, maar vraag het nog maar eens... ;): Hoe zit die onderscheidingsteken in elkaar bij het Rode Kruis? Zijn er verschillende gradaties, of zoiets????? :)


joost

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2003, 21:14:49
Dan zal ik het zow goed mogelijk proberen te beandwoorden.

Ik ben het meeste werkzaam in taakveld 3 dus ik leg het in dat taakveld uit. Taakveld 3 is trouwens sociale hulpverlening en hulpverleing. ( EHBO, SIGMA , boot enz enz)
Ik zal het globaal van hoog naar laag uitleggen.
het hoogste is : bestuurdlid taakveld 3.
Daaronder komen de coardinatoren hulpverlening
en de overige coardinatoren zoals magazijn verbindingen ect. Daarna hebben we evenementen organisator. en daarna de EHBOers zelf. De plaatselijke coardinator hulpverlening en de evenementen organisator hebben ook vaak de leiding te plaatse bij de evenement zelf.

Ik hoop het zo goed  te hebben uitgelegt mocht dat niet het geval zijn corigeer me dan even.

groetjes joost


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2003, 01:06:34
De rangen van het rode kruis hoorde bij het Rode Kruis Korps.

Men kende op colonne, provinciaal en op nationaal nivo
een, op militaire leest geschoeid,e commandostructuur met een commandant, een 0plv. commandant, stafleden, ass. stafleden en helpers


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2003, 04:10:08
Dankjulliewel.... ;D is nu voor mij ook een beetje duidelijker hoe jullie organisatie, organisatorisch een beetje in elkaar zit. :)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2003, 22:02:44
Uit mijn eigen geheugen nog een klein overzichtje wat betreft de rangen en standen binnen het rode kruis;
De stars en stripes werd samengesteld door een goudkleurig embleem op een zwarte ondergrond; met aan de buitenzijde een gekleurde bies die het gebied aanduidde, groen voor de plaatselijke afdelingen, rood voor de provincie en (kleur......) voor het landelijk bureau.
Bijvoorbeeld het zgn ''wiebertje'' ( vierkant gouden vlak)
dat de eerste hulpverlener aanduidde, een smalle balk = plv. hoofd van dienst, brede balk = hoofd van dienst OF verpleegkundige (jaja ook toen al was het gehele rangenstelsel niet echt duidelijk), brede en smalle balk, arts, hoe meer balken hoe hoger het beslissingsniveau ( let op! niet de deskundigheid) misschien kan een andere rode kruis ingewijde een exactere beschrijvng geven.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2003, 23:33:41
ik heb toevallig nog een paar ligen.

dit is een ruit met een blauwe rand
een ruid=EHBO-er

dit betekend...EHBO-er landelijk
blauw=landelijk
rood=profinciaal
en groen =plaatselijke afdeling

e zo heb je nog een aantal strepen waar ik geen afbeelding van heb

[Ivm opschoning verwijderd door de admin]


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2003, 10:30:44
[offtopic]
Dan zal ik het zow goed mogelijk proberen te beandwoorden.

Ik ben het meeste werkzaam in taakveld 3 dus ik leg het in dat taakveld uit. Taakveld 3 is trouwens sociale hulpverlening en hulpverleing. ( EHBO, SIGMA , boot enz enz)
Ik zal het globaal van hoog naar laag uitleggen.
het hoogste is : bestuurdlid taakveld 3.
Daaronder komen de coardinatoren hulpverlening
en de overige coardinatoren zoals magazijn verbindingen ect. Daarna hebben we evenementen organisator. en daarna de EHBOers zelf. De plaatselijke coardinator hulpverlening en de evenementen organisator hebben ook vaak de leiding te plaatse bij de evenement zelf.

Ik hoop het zo goed  te hebben uitgelegt mocht dat niet het geval zijn corigeer me dan even.

groetjes joost
Dit is dus niet de officiele indeling zoals die vanuit Den Haag wordt uitgedragen. Die is als volgt (van hoog naar laag):
* Bestuurslid Taakveld 3 / NMSH
* Taakveldcoordinator 3 / NMSH
* Plaatsvervangend Taakveldcoordinator 3 / NMSH
* Coordinator Hulpverlening/Logistiek/Opvang&Verzorging/etc
* Plaatsvervangend Coordinator H/L/O&V/etc
* De 'gewone' vrijwilliger.

Een hoop afdelingen hanteren deze indeling niet of in aangepaste vorm, waarbij ze dus andere functies creeeren. Daarnaast zijn er nog sommige afdelingen die via het collone systeem werken.

Dient nog vermeld te worden dat het is NMSH: Nationaal MEDISCH Sociale Hulpverlening. Het taakveld is eerst Medisch voordat het sociaal is. Daar is in Den Haag ook nogal wat verwarring over. De ene keer krijg je brieven waarin ze schrijven NSMH en de andere keer is het weer NMSH. Ik heb daar over gebeld en mij werd verteld door de landelijk T3 coordinator dat het inderdaad NMSH moest zijn.
[/offtopic]

Nu over de rangen. Ik vindt dat deze terug moeten komen. Waarom? Ik heb vaak genoeg als coordinator bij grote evenementen de leiding gehad. Mijn ervaring is dat het voor buitenstaanders onduidelijk is wie de leiding heeft en het aanspreekpunt is. Door het invoeren van of functietekens of rangen, creeer je voor de buitenwacht herkenbaarheid, wat de uitvoering tijdens een hulpverlening ten goede komt. Hierbij denk is dus aan opschrift verpleegkundige, coordinatie, of zoiets dergelijks gecombineerd met een functieteken zoals die vroeger in de collonetijd werd gehanteerd (aangepast aan heden natuurlijk, maar dat spreekt vanzelf). Voorts kun je ook zoals de brandweer/politie/ggd doet een fluoriceerend hesje maken met daarop een grote C en daaronder rode kruis op de achterkant en dit in het klein op de voorkant.

Over het nette pak. Ik vind niet dat deze moet terug komen. We hebben immers geen uniform meer, maar een werkpak. Deze is zeer geschikt voor ALLE hulpverleningen die men dient te doen. Van een begrafenis tot een popconcert, van een vervoer tot een weet ik veel. De mensen van de GGD hebben ook maar een pak en doen daar ook alle hulpverleningen in. Daarnaast is het zo dat je HERKENBAAR moet zijn als EHV'er (Ja, geen EHBO'er meer sinds de 24e druk ;) ). Hierbij maakt het niet uit of je nou bij een begrafenis staat of bij een popconcert. Je moet herkenbaar zijn. Dit kan alleen in je werkpak. Daarnaast vind ik persoonlijk een net pak niet van deze tijd.


kluivingh

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2003, 09:43:14
Kan iemand mij eens vertellen wat de rangonderscheidingstekens zijn bij de Rode Kruis???
Hoe is daar de rangorde "opgebouwd" ;D

Die zijn er niet meer.